Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af RenéF »

Hej Gear-Freaks

Grundet et skrattende volumepotmeter på min Strat, og med inspiration herindefra ang. Kinman treblemod (modstand og kondensator i serie), bestilte jeg i sidste uge en stak potmetre.

Valgte efter flere anbefalinger online at anskaffe et lineært 250K istedet for det 250K log. der normalt er installeret.

Det lineære potmeter giver for mig meget mere mening, væsentlig mere af potmeters gang er brugbart. Derudover lyder Treble moddet fedt... 150K + 1 nF styroflex kond. Man beholder toppen uden at det bliver for spidst :)

En generel opdagelse var at min guitar var blevet mere bright og vellydende, også når volumepotmeteret var skruet fuldt op (= nul modstand)

Målte herefter det gamle potmeter efter... Det var på 288Kohm og lukket helt op på ca. 1-1,2 Kohm; De nye potmetre målte 230Kohm og lukket 0 ohm.

Det har altså ikke været mulig at fjerne modstand helt på det gamle potmeter, nok grunden til at den nu lyder endnu mere åben :)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af Odgaard »

Fedt med gear, der virker.

Hvilke mærker potentiometre er det gamle og nye?

Og Kinman treblemod, det har jeg enten overset eller ikke hørt om indtil nu. Har du et link til noget mere information på det?

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af RenéF »

CTS potmetre både før og efter

Tror ikke det er Kinman (pickup/guitar byggerfirma) der har opfundet det, men det er åbenbart standard i alle deres guitar og pickup monterings guide, derfor har det fået navnet "kinman-mod"

Se billede :)

Billede
Last edited by RenéF 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af Sasha »

Der er få ting, som når folk får opkaldt "tricks", der har været kendt "siden Ruder konge var dreng", efter sig; Endnu bedre, hvis de endda påstår selv at have opfundet dem; Allerbedst hvis de på ærkeamerikansk facon ligefrem prøver at patentere dem (Randall Smith, anyone..?)

Men jeg vil da så slå et slag for at sænke kondensatorværdien en anelse og til gengæld så forøge modstanden lidt. Dette vil jeg så - selvfølgelig ikke uden tilhørende strøget topsejl, stram honnør og gjaldende fanfarer - hermed gerne have lov til at udbasunere som "The Gus Mod"...!!!

Det er såmænd sikkert heller ikke Simon Farmer, der - hvis jeg kender ham ret - i øvrigt sikkert helst så sig fritaget for dén slags pjat, som har brugt dette for første gang, endsige opfundet det. Men det er det første sted, jeg personligt er stødt på "løsningen, der virker". Og da mr. Farmer, så vidt jeg ved, bruger dette arrangement i alle sine Gus-guitarer, må han jo nok modstræbende se sit navn (mis)brugt i denne sammenhæng.

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af RenéF »

Sasha skrev: Der er få ting, som når folk får opkaldt "tricks", der har været kendt "siden Ruder konge var dreng", efter sig; Endnu bedre, hvis de endda påstår selv at have opfundet dem; Allerbedst hvis de på ærkeamerikansk facon ligefrem prøver at patentere dem (Randall Smith, anyone..?)

Men jeg vil da så slå et slag for at sænke kondensatorværdien en anelse og til gengæld så forøge modstanden lidt. Dette vil jeg så - selvfølgelig ikke uden tilhørende strøget topsejl, stram honnør og gjaldende fanfarer - hermed gerne have lov til at udbasunere som "The Gus Mod"...!!!

Det er såmænd sikkert heller ikke Simon Farmer, der - hvis jeg kender ham ret - i øvrigt sikkert helst så sig fritaget for dén slags pjat, som har brugt dette for første gang, endsige opfundet det. Men det er det første sted, jeg personligt er stødt på "løsningen, der virker". Og da mr. Farmer, så vidt jeg ved, bruger dette arrangement i alle sine Gus-guitarer, må han jo nok modstræbende se sit navn (mis)brugt i denne sammenhæng.

Søren, brugte dine anbefalede startværdier, som jeg fandt i en anden tråd
150K modstand i serie med en 1nF styroflex kondensator... det lyder ihvertfald godt [emoji3]

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Volumepotmeter skiftet i Strat :)

Indlæg af Sasha »

Så fint, så fint.

Men du kan evt. også roligt eksperimentere med at hæve modstandens værdi et nøk eller to, hvis du mangler noget at give dig til.
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen