Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Lasse H »

Vil man kunne sende en "ren sinussvingning" gennem en højtaler, så man kan placere to mikrofoner efter den med henblik på at minimere faseproblemer?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Sasha »

Ja, det kan man sagtens. Men det kræver da nok én eller anden form for visuel monitor på de to mikrofoners udgange for at kunne bruge det til så meget, ville min umiddelbare tanke være.
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Lasse H »

Ja, den del har jeg ikke lige løst. En form for oscilloskop?

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Snake Boots »

Det er da værd at prøve.

En strøtanke (tag det med et gran salt):
Jeg ved ikke om det er nødvendigt med oscilloskoper. Hvis man kan 'summe' kanalerne i real time (eks. ved at køre dem ind i et lydkort og lave et samlet spor hvis udslag man kan få vist real time), kan man vel slutte, at der hvor signalet er kraftigst, der må de være perfekt i fase.. ?  Men så er der måske noget med forskellige frekvenser og noget andet med mikrofonens følsomhed i forsk. frekvensområder som man ikke tager højde for.

Men der er vel så heller ingen garanti for at en placering med minimal faseforskel nødvendigvis er lig med den bedst lydende placering?
Last edited by Snake Boots 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Smittefar »

Den eneste måle at få det hele i fase på er at sørge for, at de to mikrofoner er lige langt fra højttaleren.

Hvis du har forskellige afstande, så kan det godt være at de er i fase for een frekvens, men så vil de være ude af fase for de fleste andre.

Herr Snake har naturligvis svaret. Dit bedste måleinstrument er øret.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Smittefar »

Lige et par ekstra kommentarer

Det er ret svært at høre, hvornår de to signaler summerer til maksimum. Hvis du har mulighed for at flippe fasen på den ene mikrofon, så burde de summere til minimum, når de er i perfekt modfase. Det er nemmere at høre, og når du har ramt punktet, flippe fasen tilbage.

Det er muligt at tidsforskyde de to optagelser et par millisekunder i computeren og få fasen til at passe på den måde

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Lasse H »

Nu kan det jo i praksis være ret svært at se, om de to mikrofoner har den samme afstand 1) hvis de sidder for og bag eller 2) hvis der er forskellige mikrofoner med forskellige størrelse kapsler, hvor man ikke umiddelbart kan se membranen.

Nu har højtalerens membran jo en vinkel, og bør man ikke tage højde for det også? I forhold til frontstoffet betyder det jo flere centimeter. Det er derfor, at jeg har tænkt på en målemetode. Men ellers så er øret jo en god ide også.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Undgå faseproblemer med flere mikrofoner

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Dit bedste måleinstrument er øret.
Lasse H skrev: Men ellers så er øret jo en god ide også.
Jeg kunne ikke være mere enig i de ovenstående udsagn...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen