Bedste lav-watts Marshall?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Søren »

Jeg går og spekulerer lidt i et stereo setup med en Fender Deluxe Reverb kombineret med en Marshall af en slags. tænker noget i 20 watts området. hvad skal man gå efter? Skal bruges med pedaler. Så drive kanaler og lignende på forstærkeren er mere eller mindre ligegyldigt. Ingen effektloop.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Nu er det jo ikke ligefrem fordi, at dette er en kategori, som Marshall excellerer voldsomt i. Men hvis vi taler om nyproducerede modeller, er deres 2061-top vel trods alt ét af det mindst ringe bud på sagen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Ellers er det nok noget i denne stil, du skal ud i:

http://www.ebay.com/itm/Park-LE-20-20-watt-tube-combo-amp-1979-vintage-amplifier-/222321251232?hash=item33c36113a0:g:osoAAOSwKtVWudP-

Med en let "om-voicing" af et par punkter, der teknisk set omdanner den til den lidt senere model 1273, er den med lethed ét af de bedste bud på en "lille Marshall", jeg kan komme i tanker om.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Søren »

Okay burde måske også have formuleret det som 'Marshall-agtige' forstærker. De er ringe simpelthen eller bare knap så gode som de store?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Narh, nu skal det jo ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke mener, at Marshall har lavet ret meget, der var værd at snakke om, i de sidste ca. 30 år. Deraf min kommentar om deres nyproducerede sager.

Men nu ER lyden af Marshall´s ultra-klassiske EL34-bestykkede udgangstrin, der forvrænger, utroligt svær at eftergøre på anden måde eller i mindre skala. Som skitseret ovenfor er ét af de bedre bud efter min mening Marshall´s eget forsøg (dog under deres "dæknavn" Park. Samme model er uforståeligt nok aldrig lavet med "Marshall" på fronten) i deres Park 1273-combo´er, som de lavede nogle få stykker af omkring 1979-80 stykker.

Edit: Jeg har hørt mange fine 15-20 watts forstærkere. Men det er de færreste, der i mine ører lyder som en klassisk Marshall...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

tomkom
Himmelhund
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af tomkom »

jeg har en Marshall jtm 30  med 2x10" i mit setup det er en fantastisk forstærker syntes jeg. den er først i 90érne og på 30watt

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

tomkom skrev: jeg har en Marshall jtm 30  med 2x10" i mit setup det er en fantastisk forstærker syntes jeg. den er først i 90érne og på 30watt
Ja, sådan er vi jo heldigvis så forskellige... :shy:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Fuldstændigt ubrugelig information:

Jeg har altid godt kunnet tænke mig at prøve denne ret sjældne 15 watts forstærker, der i hvert fald er født med to 6V6´ere i udgangen:

http://www.dba.dk/guitarforstaerker-mar ... 022068393/

Men endnu er det ikke lykkedes mig. Andre taler dog rigtigt pænt om den...

;)

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Kladen »

@ sasha - er der i grunden forskel på 1974/1958x og
Så 2061x ? Kan læse mig til at der oprindeligt var forskel, men ved ikke om det er gældende for de nye reissues. Ellers var sådan en også mulighed sammen med en deluxe reverb.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Kladen skrev: @ sasha - er der i grunden forskel på 1974/1958x og
Så 2061x ?
Ja, det er der. Deres kredsløb - især i forforstærkeren - er helt forskellige.

Men i begge tilfælde er der stadig (ifølge min opfattelse) tale om "mindst ringe". Det lyder ikke helt som en anbefaling, gør det? ;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Kladen »

Sasha skrev:
Kladen skrev: @ sasha - er der i grunden forskel på 1974/1958x og
Så 2061x ?
Ja, det er der. Deres kredsløb - især i forforstærkeren - er helt forskellige.

Men i begge tilfælde er der stadig (ifølge min opfattelse) tale om "mindst ringe". Det lyder ikke helt som en anbefaling, gør det? ;)
Overhovedet ikke :) og så var, der vist liiiige noget med nogle transformatorer ;)

Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Søren »

Nå men det her gjorde det jo ikke nemmere ;) Nogen der har erfaring med Friedman?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Smittefar »

Kun i Det omfang, de findes i AxeFX land. Jeg kan meget godt lide deres Small Box (Old school Marshall) og deres Dirty Shirley (lidt mere moderne). Men de er vist begge 50W eller mere. Der findes en mini DS, der vist er på 20W. Den kan jeg ikke sige noget om,og der er også lige kommet en Runt på 20 W

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Er Friedman ikke sådan noget high gain-halløj?

Så vi skulle måske starte med at få defineret, hvad det egentlig er, du leder efter, når du siger "Marshall-agtigt"..? Det er jo et noget bredt spænd fra deres klassiske modeller og så til deres nyere "Doktor Død-modeller"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Smittefar »

Nej, det behøver det ikke være

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Smittefar »

https://youtu.be/xvCQeyV8zB4

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Smittefar »

Og her med Din yndlingsguitarist

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Smittefar »

https://youtu.be/9kycU5reUpo

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Jeg må nu nok tilstå, at det første klip i mine ører mest af alt understreger, hvad jeg sagde tidligere om highgain. Det lyder i mine ører ikke ligefrem som dét, jeg netop elsker ved de klassiske non-master Marshalls fremfor mastervolume-modellerne, nemlig at deres forforstærker har så tilpas lav gain og kompression, at den er rent hul igennem til udgangstrinnet. Så det er godt ikke lige, hvad jeg ville lede efter i en fed Marshall, og da specielt ikke i en "lavwatts" udførelse. But each to his own...

Jeg klarede lige knapt et halvt minut med Greg Koch i denne omgang, før jeg begyndte at skippe i teksten. Da det  fem minutter inde i klippet ikke lod til, at de to nisser var nået længere end til at sidde og selv synes, at deres vokale ytringer var morsomme, måtte det fare...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Sasha skrev: Hmm...

Jeg må nu nok tilstå, at det første klip i mine ører mest af alt understreger, hvad jeg sagde tidligere om highgain. Det lyder i mine ører ikke ligefrem som dét, jeg netop elsker ved de klassiske non-master Marshalls fremfor mastervolume-modellerne, nemlig at deres forforstærker har så tilpas lav gain og kompression, at den er rent hul igennem til udgangstrinnet. Så det er godt ikke lige, hvad jeg ville lede efter i en fed Marshall, og da specielt ikke i en "lavwatts" udførelse. But each to his own...

Desforuden lyder det i mine ører som om, at dens mellemtone er voiced på samme måde som f.eks. Carl Martin´s Plexitone, der ifølge min ydmyge opfattelse er alt for hård i den øvre mellemtone. Jeg ved ikke lige, hvor de har fået den idé fra, at en "Marshall" pinedød skulle være så grim i mellemtonen..? Forstå mig ret: Det er der givetvis masser af Marshalls, der er. Men det er jo ikke de fede af dem... ;)

Jeg klarede lige knapt et halvt minut med Greg Koch i denne omgang, før jeg begyndte at skippe i teksten. Da det  fem minutter inde i klippet ikke lod til, at de to nisser var nået længere end til at sidde og selv synes, at deres vokale ytringer var morsomme, måtte det fare...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen