Bedste lav-watts Marshall?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Søren
Still Got The Blues
Indlæg: 295
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Søren »

Det der egentlig inspirede mig var setuppet til copenhagen guitar show med That Pedal Show drenge. Den Marshall lød fantastisk, og den har du jo vidst nok et forhold til Sasha ;)
Og så lurede jeg på om man kunne nærme sig samme lyd med lavere watt?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Tak-tak.

Jeg føler mig fristet til at citere mig selv fra forrige side:
Sasha skrev: Men nu ER lyden af Marshall´s ultra-klassiske EL34-bestykkede udgangstrin, der forvrænger, utroligt svær at eftergøre på anden måde eller i mindre skala. Som skitseret ovenfor er ét af de bedre bud efter min mening Marshall´s eget forsøg (dog under deres "dæknavn" Park. Samme model er uforståeligt nok aldrig lavet med "Marshall" på fronten) i deres Park 1273-combo´er, som de lavede nogle få stykker af omkring 1979-80 stykker.

Edit: Jeg har hørt mange fine 15-20 watts forstærkere. Men det er de færreste, der i mine ører lyder som en klassisk Marshall...
Jeg skulle mene, at jeg endda rent faktisk også kommer med et par bud på noget, der måske kunne nærme sig den omtalte lyd. Det eviggyldige spørgsmål er så selvfølgelig "Hvor tæt er tæt på?"...
Det er korrekt at jeg har "lavet" den gode Torben Harbos Marshall, som "That Pedalshow" brugte i København. Og grundlæggende er det så tæt på en 1:1 kopi af min "verdens bedste Marshall", som man rent fysisk kan komme. Nu er det ingen hemmelighed, at disse forstærkere repræsenterer resultatet af 15-20 års "målen og vejen" enhver detalje i de utallige variationer over det klassiske Marshall-kredsløb, der findes, og så sat sammen til, hvad der er mit ydmyge bud på, hvordan kagen skal skæres, eller krydderierne skal blandes. Heri ligger implicit, at hver en lille detajle tæller - f.eks. frekvensgang og forstærkning i hvert enkelt forstærkertrin, driftspændinger, opbygning af strømforsyning osv. osv. Og jeg er sgu´ bange for, at hvis jeg blev spurgt, om jeg ikke lige kunne "lave det samme - bare med nogle andre rør, som giver laver udgangseffekt og deraf følgende helt anderledes samspil med resten af forstærkeren, krav om spændinger osv. osv", så ville svaret nok være nej. Og jeg tør da slet ikke begynde at kloge mig ret meget på, hvordan andre (f.eks. folk, hvis produkter man kan købe i en forretning) er sluppet fra samme udfordring.

Den indlysende tanke ville jo være blot at hægte et par EL84´ere efter en velvalgt variant af det klassiske Marshall/Bassman-forforstærkerkredsløb. Det burde jo levere 15-20 watt. Men desværre er det ikke helt så simpelt, da EL84´s krav til driftspænding, og ikke mindst "hvad de får serveret fra forforstærkeren" er helt anderledes end de "normale" EL34´ere i en Marshall. Så selv om mange har prøvet, er det jo åbenlyst ikke rigtigt blevet den helt store salgssucces...

Jeg ved ikke rigtigt, hvorfor jeg her føler for lige at "pippe" lidt om et selvbygger-projekt, der så småt begynder at tage form i kulissen, hvor bl.a. Odgaard og undertegnede pønser på at bygge en lettere modificeret udgave  af den tidligere nævnte Park 1273. Men jeg ved ikke, om du gør det i selvbyg?

Ellers skulle man måske kigge f.eks. i retning af noget i denne stil:

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-1970s-WEM-Watkins-Dominator-MKIII-MK3-12-Valve-Amplifier-SERVICED/122226601454?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D2%26asc%3D38661%26meid%3De536632bffb549679164739f0b4fb7b7%26pid%3D100005%26rk%3D3%26rkt%3D6%26sd%3D122213485331

?
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Odgaard »

Har lige set sådan en Dominator MK3 til salg på Facebook.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Og skulle man pludselig finde sig selv i en situation, hvor man opdagede, at man havde sådan én stående på matriklen, kunne der da nok - udover almindelig vedligeholdelse, som man altid bør påtænke i forbindelse med anskaffelse af en 40 år gammel forstærker - gøres "et par ting" for at få den til at lyde bedre/dårligere/tykkere/tyndere/mere af Marshall/Fender/Vox/Selmer/Ampeg/Hiwatt/Jazz Chorus/røv etc.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

Sasha skrev:
Jeg ved ikke rigtigt, hvorfor jeg her føler for lige at "pippe" lidt om et selvbygger-projekt, der så småt begynder at tage form i kulissen, hvor bl.a. Odgaard og undertegnede pønser på at bygge en lettere modificeret udgave  af den tidligere nævnte Park 1273. Men jeg ved ikke, om du gør det i selvbyg?

Hvem skal man tale pænt til/fedte for, for at være med i hulen? Ikke at jeg kan bidrage med noget til udviklingen af forstærkeren, men en lille "ny" forstærker kan man vel altid få lidt fornøjelse af  ;)  og jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave en selv hvis I vil dele ud af Jeres viden?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

JSThomsen skrev:
Sasha skrev:
Jeg ved ikke rigtigt, hvorfor jeg her føler for lige at "pippe" lidt om et selvbygger-projekt, der så småt begynder at tage form i kulissen, hvor bl.a. Odgaard og undertegnede pønser på at bygge en lettere modificeret udgave  af den tidligere nævnte Park 1273. Men jeg ved ikke, om du gør det i selvbyg?

Hvem skal man tale pænt til/fedte for, for at være med i hulen? Ikke at jeg kan bidrage med noget til udviklingen af forstærkeren, men en lille "ny" forstærker kan man vel altid få lidt fornøjelse af  ;)  og jeg kunne godt tænke mig at prøve at lave en selv hvis I vil dele ud af Jeres viden?
Godt spørgsmål ;)

Men indtil videre hænger opgaven med at få "a working prototype" sat i søen vist nok på mine skuldre. Så må vi se, om dét i sig selv kaster anden erfaring af sig, end at det var skønne spildte kræfter, penge lige ud af vinduet, og at jeg som sædvanlig bare skulle have holdt min dertil indrettede...

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

Det lyder bestemt spændende. Og det skal da nok ende med noget fedt.
Men hvis man nu skulle lave noget "marshall'ish" blot for at prøve selv hvor går man så hen? Jeg husker at I tidligere talte om noget byggesæt/DIY, men det er måske det I har i støbeskeen nu, idet færdigkøbte byggesæt var ikke så fede/rigeligt højt prissat?
Jeg har ikke noget decideret "behov", da jeg har attenuator/tolerant familie og rigeligt med forstærkere, men det kunne være sjovt selv at have lavet noget.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Sasha »

Jamen, udgangspunktet er vel netop nærmest at lave noget "Marshall´ish" måske endda "lavwatts", al den stund at min Park 1273 ifølge min ydmyge opfattelse er ét af de bedre bud, jeg har hørt på en "mini-Marshall". Der er er så lagt op til nogle ændringer i forhold til originalen, som skulle bringe den endnu længere i denne retning/gøre den bedre (ellers, why bother?)

Nu har jeg aldrig været den helt store fan af "færdigpakkede kits", i og med at jeg altid synes, at der er ét eller andet - typisk i komponentvalget - som den gamle bedrevidende stivstikker her ville have gjort anderledes. Og i det konkrete tilfælde findes der nok næppe noget kit at få, som er baseret på den konkrete forstærker. Men jeg kan da afsløre, at det, der for efterhånden pinligt længe siden satte projektet om ikke ligefrem i rask gang, så i hvert fald i færd med noget, der måske kunne forveksles med en tai chi-øvelse, var, at Odgaard netop spurgte mig, hvilket kit han og en kammerat skulle satse på, hvis de ville bygge sig en "lavwatts Marshall". Og efter lidt tilstræbt tankevirksomhed, lytten på sager osv, endte det så altså med, at jeg tænkte, at de to flinke fyres ydmyge ønske måske skulle være den udløsende faktor i, at jeg rent faktisk fik omdannet en mangeårig, omend noget luftig idé med at bygge det ovenfor beskrevne til praksis. Og så har jeg lovet at hjælpe de to aspirerende lodde-ninjaer med den fornødne i holden i hånd og ører, så det hele forhåbentlig ender med, at de slipper levende fra hver især at få bygget sig en fin forstærker-top.

Vanen tro bliver mit eksemplar jo nok den sædvanlige omgang "prototype-æstetik". Men de to ukuelige ungersvende har da allerede mumlet om at få fremstillet chassiser, frontplader osv. osv. Men nu skal de jo altså lige have noget at måle efter først. ;)  

Nu ved jeg slet ikke, om dit spørgsmål gik på sådan en "lavwatts" Marshall eller en "rigtig, stor Marshall"..? For i sidstnævnte tilfælde skal man nok gribe sagen en anelse anderledes an...
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af JSThomsen »

Jeg har en "rigtig" 100W Marshall, droslet ned til 50W så det var blot en "lille en" ;-)

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Bedste lav-watts Marshall?

Indlæg af Plexi »

Divided by 13 har en BTR23 og en RSA23. Jeg har prøvet BTR'en og det var helt klart en af de beste forstærkere jeg har prøvet. Jeg endte så men en CJ11 fordi den var uimodståelig, men ærger mig over at jeg ikke tog den BTR combo med også, når nu 4sound havde dem til nærmest ½ pris. Om BTR23 lyder af en vintage Marshall kan jeg ikke vide, siden jeg aldrig rigtigt har ejet en. Men det er så det, de proklamer på deres hjemmeside. Divided by 13 kan jeg ihvertfald anbefalde. De har bla. en meget velfungerende mastervolume, og efter et højtalerskift så er min CJ11 den perfekte "tweed" forstærker for mig.

En video: https://www.youtube.com/watch?v=Nk8XONMWkHA
Last edited by Plexi 7 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen