Kladen skrev:
Ja den var helt rigtig! Bånd arbejdet var mageløst! Finish ligeså.
Men JEG passede bare ikke til den
tror pointen er at få afstemt, hvad det er man har brug for og lyst til.
Det må du da også have oplevet et utal af gange med folk, der har overbevist sig selv om, at en gammel marshall er verdens fedeste forstærker (hvilket den selvfølgelig er) men de har aldrig prøvet en og aner ikke, hvilket uregerligt bæst sådan en kan være
Ja, det er jo nok det helt centrale i sagen...
F.eks. har jeg med mine små dukkefingre en udtalt kærlighed for de halse, som Fender lavede omkring 1968, der er ca. 1,5 mm. smallere end det sædvanlige. Også selv om det medfører nogle andre udfordringer, som man så må forholde sig til.
For nogle år siden var jeg lidt involveret i at hjælpe en bekendt med en finde en halvgammel Strat, idet han havde forelsket sig i idéen om at have en vintage-Strat fra sit eget fødeår. Sidst jeg så den, havde den så fået jumbo-bånd, en humbucker bagerst, og tonekontrollerne var pillet af den. Go figure...
Og du har også helt ret m.h.t. Marshalls. For et par år siden på Copenhagen Guitarshow kom en ung fyr forbi og spurgte, om han ikke måtte prøve "sådan en fed gammel Marshall". Og jo, det måtte han da selvfølgelig gerne. Da han havde spillet lidt, kunne jeg ikke dy mig for at spørge ham, om ikke han var vant til at spille med pedaler og sager, hvilket han bekræftede. Jeg kunne simpelthen tydeligt se ud fra hans måde at spille på, at sådan en ting som at forholde sig til dynamisk anslag var ikke noget, han var vant til. Hans spillestil bar tydeligt præg af, at diverse high gain-pedaler og dertilhørende alverdens former for kompression ligesom "bar" hans spil, hvor sådan en klassisk non-master Marshall ligesom kræver, at man arbejder med sit anslag og "sparker til den". Men jeg skal da samtidig ikke være mere hellig end til at indrømme, at jeg havde det på samme måde, da jeg for mange år siden netop havde taget beslutningen om at skrotte programmerbare preamps og fanden og hans pumpestok og pludselig følte mig aldeles nøgen, da jeg stod med min guitar plugget mere eller mindre direkte i sådan en forstærker for første gang. Så må man jo bare til at lære det og finde ud af, at den hjælp, man får fra sådan en klassisk rørforstærker, har en noget andet karakter. Men selv om det sikkert er sundt nok på den lidt længere bane, kan det godt føles enormt uvant og afslørende, første gang man prøver det

Det spiller i hvert fald ikke sådan lige "helt af sig selv"...