Jagten på en strat

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Telemaster »

Helt enig med Snake Boots her. Tekniske specifikationer er ikke noget, jeg ofrer energi på at sætte mig ind i. Jeg har ikke den ringeste anelse om, hvad halsprofilen hedder på mine yndlingsguitarer, men jeg ved, at de er meget forskellige. Det samme gælder alt andet på mine guitarer. Det er derfor, at jeg ikke kun har en, kan man vel sige.

Jeg kunne ikke drømme om at købe en Strat-type, der ikke står Fender på, men det er (som så meget andet ved guitarkøb) af ikke-rationelle årsager. Skulle jeg selv købe en Strat i dag, ville jeg nok gå efter en gammel en eller en CS. Når det er sagt, prøvede jeg for nogle år siden en spritny og skingrende almindelig US-model, der formentlig har haft efternavnet Standard eller deromkring, for den var ganske ordinær i alt væsentligt. Jeg pillede den bare ned fra væggen i 4Sound, fordi jeg skulle bruge den til at prøve en forstærker med, men den var altså rigtig fed. Jeg har nok vænnet mig til at tro på, hvad man kan læse på internettet: "Fenders og Gibsons nye guitarer er fra fabrikken grotesk dårlige". Den her var i hvert fald fed. Jeg tænkte, at den kunne jeg godt spille jobs på. Så... en brugt nyere US er mit bud, når midlerne er begrænsede.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Så fik jeg prøvet en interessant japansk fabrikeret guitar, hvor sælgers pris ikke afspejlede den båndslibning, der var påkrævet.

Jagten fortsætter (året ud) :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Sasha »

Var det den i Ranbøl?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Yes. Den var egentlig fin, men der kom sådan en syngende eller citar-agtig raslen enkelte steder på halsen. Ved at holde en lineal hen over båndene kunne man se de bånd, der stak (ganske lidt) for højt på.
Der skal båndslibning i en eller anden grad til, før jeg ville blive tilfreds.
Last edited by Odgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Nogen, der har erfaring med Bacchus strats?

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af AnotherDan »

Hej Odgaard, 

Jeg har både en ESP 400 Series (vist fra 90'erne) og en ESP Navigator (80'erne) jeg overvejer at skilde mig af med.
Bah

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

AnotherDan skrev: Hej Odgaard, 

Jeg har både en ESP 400 Series (vist fra 90'erne) og en ESP Navigator (80'erne) jeg overvejer at skilde mig af med.
Fortæl! :)

Jeg vil mægtigt gerne høre mere om begge guitarer, gerne billeder og prisforslag... men jeg kan ikke sende dig en besked herinde. Den skriver, din indbakke er fuld :)

Evt. skriv til tlf 25 140 121

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af AnotherDan »

Jeg har ikke været særlig aktiv herinde igennem nogle år... Har cleanet alle PM foldere nu... Jeg skriver til dig på mobilen senere.

Vi har handlet før, kan dog ikke helt huske hvad, sikkert en pedal eller noget. Jeg mindes du var fra Aarhus right? Jeg er fra København så det er jo ikke sådan lige til... Men hvis vi kan finde en der måske skal rfem og tilbage må du godt låne dem begge og prøve af i en periode og se om de er noget for dig, vi kan godt finde en pris i den gode ende hvis en af dem er noget du kan li'.

Der er ingen af dem der er helt originale, Navigatoren har fået nye bånd kort tid inden jeg købte den - lavet hos Jens-H så vidt jeg husker. (Købte den af Hans Nissen).

Får også lige taget nogle billeder...
Bah

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Det lyder alt sammen fremragende!

Edit: du har købt George L-stik og kabel af mig i hvert fald.
Last edited by Odgaard 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Jagten er indtil videre endt med en japansk Fender strat fra 1991. Billeder følger :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Sasha »

Pas nu på: Den slags kan godt være farligt!  ;)

Et eksempel til skræk og advarsel: Da jeg første gang mødte den gode Mos for efterhånden 12-15 år siden, havde han to fine håndbyggede Flatbush Telecastere. Det har han nu vist stadig. Over en hyggelig passiar i skæret fra ilden i havepejsen kom jeg så til at stille ham det oprigtigt nysgerrige, omend måske noget uovervejede spørgsmål: "Med de helte, du har ("The usual suspects" - Hendrix, Blackmore m.fl.) - hvordan kan det så være, at du ikke har en Stratocaster?" Og det førte så til, at kort tid senere havde han én. Snart derefter to. Derpå tre...  og i dag har han vist "et par håndfulde"... ;)
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Der kan jo ligge alt muligt i "indtil videre" : :)

Indtil videre har købet da betydet, at jeg overvejer at skifte P90'ere i min Blade strat til SSS, og neck/bridge-singlecoil i min Burns/Tele-kunstguitar til SSS.

Og så måske med mulighed for neck-bridgepickup samtidigt.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Plexi »

Odgaard skrev: Nogen, der har erfaring med Bacchus strats?
Jeg kan godt se at det er en del forsinket og du har købt guitar, men FWIW så har jeg masser af erfaring med Bacchus og japanske guitarer generelt. Det du først skal vide om Bacchus er at de har 4 serier:
Handmade = Håndlavet i Japan
Craft = samlebånd ala Fender/Gibson, lavet i Japan
Global = Lavet i Filipinerne
Diverse andre = De havde før nogle meget billige modeller lavet i Kina.
Så deres priser er "all over the place".
Det jeg vil sige om Bacchus, er at kan du finde en Handmade eller Craft, så er det guitarer med bedste kvalitet vs. pris forhold på markedet. Sagt på en anden måde, så er en Bacchus Handmade ligeså fed som en F/G CS men til ca. en 1/3 eller mindre af prisen. Og en Craft ligeledes, bare til F/G standard. Og så er der de gamle Bacchus "Beginning of a new Tradition", alle sammen håndlavet i perioden ca. 95-07. De er som regel superfede, men jeg har også oplevet en "død" en.
Hvis du har modet og $, kan du tage skridtet op til Bacchus Custom shop som er Momose. Jeg har 4 af dem, og efter det har jeg ikke kikket på flere guitarer. 
Jeg har så dog også 2 Navigators, og de er fuldt på højde med Momose....og for den sags skyld også F/G CS og Masterbuild. De koster selvfølgeligt derefter. Forresten er en Navigator fra efter ca år 2000 og frem af meget højere kvalitet end deres 1970-80 modeller.
Med hensyn til 1980'er japaner guitarer generelt, så synes jeg de er virkeligt fede. Hvis man skal sætte finger på noget, så er det ofte at de brugte tynde/slanke halse og det er så en smagssag. Samtidigt så var båndende ikke af en kvalitet som John Suhr disker op med nu om dage :-) Og pickups og elektronik var lidt "hit and miss". Squier JV brugte keramiske singlecoils, men de dyre Greco's havde de legendariske Dry-Z pickupper, som folk betaler i dyre domme for i dag.
Last edited by Plexi 7 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Tak for Bacchus-erfaringen! Det kan jo sagtens blive relevant nok til den næste guitar :p

Der var et par stykker på DBA for nyligt, men jeg havde ikke mulighed for at komme til at prøve dem pga. rene geografiske udfordringer. Lidt ærgerligt.

Den strat jeg har købt lider bestemt ikke af tynd hals. Hvis ikke halsens bagside havde fået en omgang med noget fint sandpapir, ville det nok egentligt føles lidt for voldsomt til mine kontorhænder.

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Plexi »

Hej Odgaard. Bacchus har fået ny hjemmeside ser jeg http://www.deviser.co.jp/bacchusguitars

Spændende at høre om dine JP-strat erfaringer...?

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Jeg bliver jo nødt til at prøve en Bacchus på et tidspunkt :)

...og så var der lige det med billeder. Det må jeg komme tilbage til - men et af sælgers billeder kunne jeg da finde.

(hvis ellers det virker med link til dropbox - ellers: https://www.dropbox.com/s/4l0y6v4qj3efb ... 1.jpg?dl=0 )

Jeg er voldsomt tilfreds med guitaren. Det tog lige lidt tid at vende mig til den rimelig tykke hals, men nu mærker jeg det ikke.

Så vidt jeg kan se, er den 100 % original, og det eneste jeg vil ændre er at sætte tonekontrol på bridgepickuppen. Bum. Happy days.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Snake Boots »

Lige et stratinput. Jeg var ude at prøve en forstærker i dag, hvor sælger havde en ca. 1979 strat der på alle måder var vanvittig fed! Kæmpe baseballbat til hals (lige tyk hele vejen op til hovedet), let som en fjer, super sustain osv. osv. Dog omlakeret i noget meget grimt 80er-nistret mønster. Helt væsentsforskellig fra de døde sen-70'e-ankre jeg tidligere har prøvet. Ejeren havde fundet og udvalgt sig den i sin tid blandt en række strats af samme årgang, som var helt anderledes. Så endnu en gang må jeg minde mig sel om at være særdeles varsom med at konkludere for meget baseret på både rygter om men også selv på erfaringer med årgange.
Last edited by Snake Boots 6 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Sasha »

Det underbygger jo blot min urgamle holdning om, at Fender på ethvert givent tidspunkt har bygget både gode og dårlige instrumenter.

Jeg vil så sige, at halsformen på især deres guitarer fra 70´erne var en ting, der mildest talt blæste i vinden. De dér "meget U-formede" halse, som man ser på mange 70´er Strat´er, har jeg aldrig kunnet lide. Min gamle 76´er Strat havde til gengæld helt fra start en ualmindelig dejlig hals (bare lidt ærgerligt, at den senere blev f.cked up af en berømt guitarbygger fra Randers-kanten). Min hvide 75´er havde derimod oprindeligt et udpræget baseball-bat af en hals, men er ellers en dejlig let, resonant og vellydende guitar - især da jeg fik udjævnet "bjerglandskabet" i bunden af halslommen, så krop og hals rent faktisk rører hinanden på mere end et par enkelte "bjergtinder". Men det kostede godt nok nogle tusinder af flere omgange at få halsen slebet ned til nogle dimensioner, der er til at have med at gøre... ;)
Men SÅ er den også fin!   ;)

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Jagten på en strat

Indlæg af Odgaard »

Julegaveønskernes tid er over os :)

Er der nogen med erfaringer med følgende locking tuners:

https://www.thomann.de/dk/kluson_mlv6ln_nickel.htm

og

https://www.thomann.de/dk/goeldo_m6vlc_ ... chanik.htm

?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen