Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Odgaard »

Jeg ved, der er et par Mørch-ejere her - så måske amtsavisens artikel om guitarbyggeren er interessant

http://amtsavisen.dk/randers/Spadebygge ... kel/326096

Jeg har kun haft fornøjelsen af et par pickup-sæt og en båndslibning hos manden.

I den sammenhæng: hvad er der ellers af fuldtidsguitarbyggere i landet? Rahbek, Severinsen, flere?

Jeg har aldrig været i nærheden af at få bygget en guitar, så jeg kender ikke så mange.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Smittefar »

Jeg har ejet en Mørch (købt brugt) en overgang og har mødt manden en enkelt gang. Vores bassist spiller Mørch. Dejligt menneske

Guitarbyggere, jeg lige kan komme i tanke om
Rahbek
Hansen
Greenriver
Reitz
Ole Kehlet (akustiske)
Solle (mest reperationer, men han bygger også)
Dahlberg (nyt skud på himlen - har vist blandt andet bygget til Carpark North)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Sasha »

Well, efter at Johnny Mørch - uden forudgående aftale - for en del år siden i forbindelse med et båndskift forsynede min første og højtelskede Stratocaster med Jumbo-bånd, fladede dens 7,25" gribebræt-radius ud til måske 12" og ikke mindst p.g.a. de for store bånd også forsynede halsen på den ellers før så fine gamle Stratocaster med et "back bow", vil jeg ikke ligefrem påstå, at jeg personligt kommer til voldsomt at savne indsatsen fra dette "dejlige menneske", som også ved visse festlige lejligheder er blevet omtalt som "Danmarks bedste guitarbygger". Ikke at det i praksis kommer til at gøre den helt store forskel for mig, at han lukker biksen. Jeg vil nok blive ved med at gøre, som jeg efterhånden har gjort længe, nemlig at gå til Victor Smith hos Flatbush Guitars, da han er den eneste jyske guitarbygger, som indtil videre ikke har ødelagt noget på én af mine guitarer. Til gengæld han har lavet arbejde, som objektivt set ikke kan betegnes som andet end fremragende!
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Odgaard »

Ja, det er en af den slags 'fejl på jobbet', der er umulige at gøre om og endnu sværere for kunden at skulle acceptere.

Det lyder da også til, han har fejlet på alle punkter ved det arbejde. Nærmest som om han læste ordresedlen og derefter greb den forkerte hals fra hylden.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: ...umulige at gøre om og endnu sværere for kunden at skulle acceptere...
Ja, det har du faktisk ret i.

Jeg går dog lidt i det stille og forsøger at spare sammen til en ombånding (andetsteds, naturligvis) for i det mindste at slippe af med halsens "back bow", der gør, at denne guitar kun lige med lodder og trisser kan justeres op på én helt bestemt måde, hvis den skal være nogenlunde spilbar. Det udfladede gribebræt er der nok desværre ikke rigtigt noget at gøre ved.

Til gengæld har jeg også hørt fra andre, der har fået ombåndet guitarer hos Mørch i samme periode (15-20 år siden), at de også fik samme "ekstra service" med jumbo-bånd og flad radius med i købet uden forudgående aftale
Last edited by Sasha 7 years ago, edited 1 time in total.

Snake Boots
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 437
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Mørch - guitarbyggeren drosler ned

Indlæg af Snake Boots »

Jeg har også hørt flere personlige beretninger (uafhængige beretninger og fra folk, jeg kender ret godt) om en guitartech. i hovedstadsområdet som ikke er bleg for at plane helt vildt langt ned og også ændre radius på vintage Fender-guitarer - helt uden det er aftalt med kunden. :-S  Og så var der den anden tech herovre, som - i bedste mening - rensede alt patina (snask) af en gammel 60'er strat som en lille ekstra overraskelse til kunden, så den lignede en helt anden guitar. Denne historie har jeg dog kun fra tredjepart. En tredje gut i Københavnsområdet er jeg meget imponeret over i forhold til opsætning/justering af selv håbløse gamle vrag... men jeg har flere gange spurgt til detaljer og taget ham i at fuske. Eks. stemmeskruerne på en gammel 335, som jeg noget insisterende blev ved med at spørge ind til hvor han efter noget pres måtte indrømme, at han havde skiftet dem men 'det er der ingen der opdager' var hans konklusion. Det var i en butik hvor de tilsyneladende havde tænkt sig at sælge guitaren for en betragtelig sum uden at oplyse, at de havde skiftet stemmeskruerne til ikke-originale. Der røg så en ganske stor flig af min tillid til dem. Det skal ikke være let at finde/vælge en guitartech...
Last edited by Snake Boots 7 years ago, edited 1 time in total.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen