KT66 rør i Marshall

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har læst mig frem til at Marshall toppe har det mede at riste "gængse rør", og man skal putte KT66 rør i i stedet, da de bedre holder til at få proppet nogle ampere gennem sig

Har det hold i den virkelige verden?
og
Hvor længere bliver levetid, og har KT66 nogle bagdele?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa
I forhold til det du spørger om, så spilder jeg vist bare din tid ;)
Men jeg har fået skiftet fra 6L6 til KT66 i min Marshall JTM 45 (RI) og resultatet var meget meget bedre.

Mvh Jan

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

[quote="CobraPizza"]Jeg har læst mig frem til at Marshall toppe har det mede at riste "gængse rør", og man skal putte KT66 rør i i stedet, da de bedre holder til at få proppet nogle ampere gennem sig

[/quote]

Hvor har du læst dét?

Om ikke andet skal man ihvertfald nok starte med at holde Ampere (vel nok nærmest milliampere i dette tilfælde) og så volt adskilt. For det andet lyder KT66 og så "gængse rør", hvilket vel vil sige EL34 i dette tilfælde, forskelligt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"][quote="CobraPizza"]Jeg har læst mig frem til at Marshall toppe har det mede at riste "gængse rør", og man skal putte KT66 rør i i stedet, da de bedre holder til at få proppet nogle ampere gennem sig

[/quote]

Hvor har du læst dét?

Om ikke andet skal man ihvertfald nok starte med at holde Ampere (vel nok nærmest milliampere i dette tilfælde) og så volt adskilt. For det andet lyder KT66 og så "gængse rør", hvilket vel vil sige EL34 i dette tilfælde, forskelligt.[/quote]

Det er vel varmen fra den effekt der bliver afsat i rørene, der kommer fra at et antal elektronerne vandrer igennem, som er ampere?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Nej. Varme måles altså ikke i Ampere. Til nødt i watt, som er en effektangivelse. Men det er vist ikke dét, som er det potentielle problem her.

Det er korrekt, at Marshall har nogle "børnesygdomme", som gør, at især EL34 kan få problemer med deres selvværd i disse forstærkere. Men man løser ikke det grundlæggende problem blot ved at sætte KT66-rør i. I mine øjne ville det være bedre at løse problemet, hvor det opstår, hvilket grundlæggende er i disse forstærkeres fasesplittertrin...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Nej. Varme måles altså ikke i Ampere. Til nødt i watt, som er en effektangivelse. Men det er vist ikke dét, som er det potentielle problem her.[/quote]

I know, men amperen er vel i grunden til at de bliver varme..

[quote="Sasha"]
Det er korrekt, at Marshall har nogle "børnesygdomme", som gør, at især EL34 kan få problemer med deres selvværd i disse forstærkere. Men man løser ikke det grundlæggende problem blot ved at sætte KT66-rør i. I mine øjne ville det være bedre at løse problemet, hvor det opstår, hvilket grundlæggende er i disse forstærkeres fasesplittertrin...[/quote]

Ja okay, men symptom behandling med KT66 rør, er vel det mindste indgreb ifht. at gå ind og ændre grundlæggende på forstærkeren?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Det giver ikke megen mening at snakke om ampere i dén sammenhæng, uden samtidig at nævne spændingen. Desuden er årsagen til, at man får afsat for høj en effekt, vel i bund og grund mest interessant?

Jeg langt fra mene, at et skift til KT66´ere var dét indgreb, som ændrede lyden mindst, hvis din forstærker normalt kører med EL34.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]
Jeg langt fra mene, at et skift til KT66´ere var dét indgreb, som ændrede lyden mindst.[/quote]

Helt sikkert, men hvad ville du så i korte træk gøre ved fase-splitter trinet?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Jeg ville justere lidt på dets arbejdspunkt, hvilket har en h..... indflydelse på udganstrinnets arbejdsbetingelser. Det gode ved dette er, at forstærkeren som regel også lyder bedre bagefter, da man får en mere hensigtsmæssigt "rangordning" mellem de forskellige harmoniske ingredienser i forvrængningen fra udgangstrinnet.

Men har du haft problemer med din Marshall?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Jeg ville justere lidt på dets arbejdspunkt, hvilket har en h..... indflydelse på udganstrinnets arbejdsbetingelser. Det gode ved dette er, at forstærkeren som regel også lyder bedre bagefter, da man får en mere hensigtsmæssigt "rangordning" mellem de forskellige harmoniske ingredienser i forvrængningen fra udgangstrinnet.

Men har du haft problemer med din Marshall?[/quote]

Okay, det må jeg så læse lidt op på, det kunne jo være at man blev klogere (og fik en "bedre" lyd oveni)

Ja og nej.. jeg har en 2203KK som bruger KT66 rør, og den har endnu ikke gået over og blevet flad og udynamisk, og den er trods alt fra 2007.. Men jeg oplevede på en gammel JCM900 at den hurtigt gjorde rørene "trætte" (lyd er altid svært at forklarer ved ord), og så opstod ideen om rørene efter at have læst et interview med Kerry Kings teknikker, hvor han nævnte at de gamle JCM800 2203'ere, og generelt Marshall var hårde mod rørene, og derfor var KT66 gode, da de kunne tåle det mere, og ikke blev så hurtigt "flade"
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Er det ikke KT88 eller 6550-rør, der sidder i sådan en Kerry King-fætter?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Er det ikke KT88 eller 6550-rør, der sidder i sådan en Kerry King-fætter?[/quote]

Jo det er KT88 rør.. sorry!
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Ja, nu er KT88 jo en lidt anden sag end KT66. Men hvis din forstærker allerede har KT88´ere, og det er disse, du spørger til - then why worry?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Sasha"]Ja, nu er KT88 jo en lidt anden sag end KT66. Men hvis din forstærker allerede har KT88´ere, og det er disse, du spørger til - then why worry?[/quote]

Jeg ville stoppe dem i min Marshall 2555
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: KT66 rør i Marshall

Indlæg af Sasha »

Okay. Men de ville nok lyde noget anderledes i forhold til dens oprindelige EL34´ere. Og det ville helt sikkert kræve en bias-tilpasning.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen