Ren kanal "knækker" for tidligt

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar

Vis indlægget.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Odgaard »

Og det er ikke sådan en "højtaleren er ved at dø"-agtig forvrængning?

Men revner eller andet ved højtaleren ville du nok også lægge mærke til på de andre kanaler.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Lysgaard »

Odgaard skrev: Og det er ikke sådan en "højtaleren er ved at dø"-agtig forvrængning?

Men revner eller andet ved højtaleren ville du nok også lægge mærke til på de andre kanaler.
Jo - tanken har faktisk strejfet mig - for så så at blive fortrængt igen.. Jeg bruger et Mesa Boogie Thiele 1x12 med en Black Shadow c90 Celestion i og kører mest forstærkeren i 40 w så det burde gå an.

Men du har ret - det er da en ulykkelig mulighed. Må hellere få tjekket... tak for input.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Sasha »

Ja, det er selvfølgelig altid en knippelgod idé at være sikker på, at problemet stammer fra selve forstærkeren, før man roder sig ud i videre fejlfindingseventyr i den. Men i det konkrete tilfælde er det jo bare lige at prøve at sætte forstærkeren til et andet kabinet og se, hvordan tingene så skaber sig.

Hjælper det ikke, og vi nærmer os dét punkt, hvor en udskiftning af de dyre udgangsrør begynder at komme på tale, var det da nok en god idé lige at få dem tjekket efter i en rørtester, før du ræser ud og køber dig fattig. Jeg skal gerne stille min gamle AVO-tester til rådighed, hvis det har interesse. Men der ville jo ikke være meget sjov ved at investere i et sæt nye KT88, hvis problemet gemmer sig et helt andet sted.

Jeg skal i øvrigt ikke kloge mig ret meget på, hvad der er skidt og kanel blandt nyproducerede KT88´ere, da det ikke er en rørtype, jeg har gjort det så meget i. Men så vidt jeg har forstået, indskrænker udvalget sig dog grundlæggende til tre typer - "russeren", som du selv nævner; "Kineseren", som findes under et hav af forskellige navne, og endelig "Slovakken" - JJ´s bud på sagen. De kan sikkert alle findes med mange forskellige navne påstemplet. Men i bund og grund er det vist cirka, hvad der produceres i dag. Personlig har jeg det i en grov generalisering lidt svært med Kina-rør. Og vil man ikke betale for Genalex (som jeg ikke aner, hvorvidt er pengene værd), når man jo så via udelukkelsesmetoden frem til JJ, der også skulle være et hæderligt bud på et par gedigne arbejdsheste.

Jeg kan nu da også finde Genalex/Gold Lion til langt lavere priser end 1400 kr. for et sæt. F.eks:

http://www.banzaimusic.com/Gold-Lion-KT ... tched.html

https://watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1920

Skulle jeg endelig op med "that kind of money", som du nævner, tror jeg nærmere, at jeg ville gå efter noget i denne retning:

http://www.ebay.co.uk/itm/Matched-PAIR- ... c8d95529:g :D YYAAOSwPK1ZT5TC

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Lysgaard »

Fedt. Jeg tester kabinettet i aften - hvis det viser sig ikke at være synderen vil jeg meget gerne have testet rørene i din AVO.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Lysgaard »

Well - lige en update.
Jeg har testet kabinettet og det var heldigvis ikke det. Så rensede jeg KT88 rørsoklerne - det hjalp. Nu er den clean med en Les Paul - omend den ikke lyder så frisk som den har gjort.

Så nu vil jeg lige se hvordan det går - om jeg bare lige var heldig.
Rørene er 5 år gamle - og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad den gennemsnitlige livscyklus for den type forstærkers power-rør burde være ved i perioder intenst brug.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Sasha »

Lysgaard skrev: ... og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad den gennemsnitlige livscyklus for den type forstærkers power-rør burde være ved i perioder intenst brug.
Det giver måske heller ikke så meget mening at tale om, da det afhænger af alverdens faktorer (driftsspænding, bias-justering, impedansforhold mm.) og i øvrigt også - med et syn på, hvordan sagerne ligger m.h.t. "ensartet kvalitet" i dagens rørproduktion - kan variere ganske kraftigt fra eksemplar til eksemplar af samme rør.

Men tilbudet om at teste dine rør og dermed kaste lys over, hvor netop dine rør er i deres livscyklus, står selvfølgelig stadig ved magt.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Lysgaard »

Sasha skrev:
Lysgaard skrev: ... og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad den gennemsnitlige livscyklus for den type forstærkers power-rør burde være ved i perioder intenst brug.
Det giver måske heller ikke så meget mening at tale om, da det afhænger af alverdens faktorer (driftsspænding, bias-justering, impedansforhold mm.) og i øvrigt også - med et syn på, hvordan sagerne ligger m.h.t. "ensartet kvalitet" i dagens rørproduktion - kan variere ganske kraftigt fra eksemplar til eksemplar af samme rør.

Men tilbudet om at teste dine rør og dermed kaste lys over, hvor netop dine rør er i deres livscyklus, står selvfølgelig stadig ved magt.
Jamen lad os gøre det. Har du stadig din gmail konto? - så sender jeg lige en mail hvor vi kan aftale nærmere.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Sasha »

Ja, det er stadig samme mailkonto som de sidste ca. 100 år.

Kan dog allerede afsløre, at det nok ikke lige bliver på denne side af Copenhagen Guitarshow, da jeg gerne lige skulle nå at bygge en forstærker og tre pedaler inden da...  ;)

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Lysgaard »

Sasha skrev: Ja, det er stadig samme mailkonto som de sidste ca. 100 år.

Kan dog allerede afsløre, at det nok ikke lige bliver på denne side af Copenhagen Guitarshow, da jeg gerne lige skulle nå at bygge en forstærker og tre pedaler inden da...  ;)

Ingen stress.

Guitarshow er jo allerede den 30. Håber da at du er gået lidt i gang med de projekter så... :)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Ren kanal "knækker" for tidligt

Indlæg af Sasha »

Mjah...

Jeg er tyvstartet lidt på forstærkeren. Og jeg har malet kasserne til pedalerne. Så udfra det synspunkt at alt over fem timers nattesøvn nærmer sig det dekadente, skal vi såmænd nok nå det... ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen