Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Indlæg af Odgaard »

Jeg har en Vox Lil' Night Train med et problem.

Da jeg senest brugte den, faldt lydniveauet pludselig til cirka 10 % af normalen uden at komme igen. Forstærkeren fik lov at stå et par dage (for jeg havde ikke tid), inden den simple fejlfinding fandt sted. Her kom der i første omgang normal lydstyrke ud af den, men efter måske 20 sekunder, faldt niveauet til 10 % igen. Jeg har prøvet med anden guitar, kabel, højtalerkabel.

De tre originale Kina-rør sidder i:

2 x 12ax7
1 x 12au7

Der er billeder og video af forstærkeren her:
https://www.dropbox.com/s/bckrmivl7912s ... t.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/rimsejy5uh3pf ... s.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/744wy8v3y7o1b ... t.MOV?dl=0

Videoen viser ikke andet, end at forstærkeren ved opstart sætter (visuelt) godt med fut i det ene rør, men sådan har den dog altid gjort.

Er næste skridt at teste med andre rør?
Last edited by Odgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Indlæg af Odgaard »

Nå men indtil videre har skift af alle tre rør fået problemet til at forsvinde, men jeg mangler stadig at prøve det af over længere tid.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Nå men indtil videre har skift af alle tre rør fået problemet til at forsvinde, men jeg mangler stadig at prøve det af over længere tid.
Godt, du fik løst problemet.

Jeg kunne gætte på, at det er udgangsrøret, der er synderen, da det helt klart er dét af de tre rør, som er hårdest spændt for. Men som sagt: Det er kun et gæt. Og man skal aldrig sige aldrig - især ikke med nyproducerede rør. En tur i en rørtester kunne garanteret kaste lys over sagen.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Indlæg af Odgaard »

Der kommer ikke samme "blink" ved det første preamp-rør efter skiftet... indtil videre i hvert fald. Jeg skiftede de to ECC83 preamp-rør til nogle let-brugte JJ, mens udgangsrøret er en gammel Philips ECC82.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Hjælp: Vox Lil' Night Train - lyden forsvinder (næsten)

Indlæg af Sasha »

Odgaard skrev: Der kommer ikke samme "blink" ved det første preamp-rør efter skiftet... indtil videre i hvert fald. Jeg skiftede de to ECC83 preamp-rør til nogle let-brugte JJ, mens udgangsrøret er en gammel Philips ECC82.
Dette "blink" skal man ikke lægge ret meget i. Det er i hvert fald ikke forstærkerens skyld. Mange rørtyper (bl.a. mange gamle Mullard- og Philips-rør) har det indbygget som en feature. Idéen er at få røret varmet hurtigt op til driftstemperatur, sådan man i videst mulig omfang får forkortet den "kritiske" periode, hvor rørets katode ikke er oppe på fuld driftstemperatur, men hvor højspændingen på rørets anode alligevel "flår" i de elektroner, som trods alt dannes i den tiltagende elektronsky omkring katoden. Sagt lidt enkelt: It´s a feature, not a bug - i et forsøg på at mindske slitagen på røret mest muligt i opvarmningsfasen.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen