Forslag til forstærkere

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Hej med jer

Alle forbehold taget i betragtning, vil jeg blive glad, hvis i ville dele nogle forslag til forstærkere, der er i stil med en vintage Marshall, AC15 og deluxe reverb på omkring 15-20W i et top-format. Er klar over, at især den første nok er meget at bede om, men forslag modtages med glæde.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Marshall (måske nok ikke sådan rigtig vintage) og AC15 mødes i nogen grad i min Koch Studiotone (som godt nok er en combo, men til gengæld er på 20W og til salg)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Sasha »

Lasse H skrev: Hej med jer

Alle forbehold taget i betragtning, vil jeg blive glad, hvis i ville dele nogle forslag til forstærkere, der er i stil med en vintage Marshall, AC15 og deluxe reverb på omkring 15-20W i et top-format. Er klar over, at især den første nok er meget at bede om, men forslag modtages med glæde.
Er vi ude i tre bud? 

For de tre ting, som du efterlyser, stikker da i tre markant forskellige retninger. Så jeg synes, at det utroligt svært at sige ret meget fornuftigt her...  :s

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Ja, tre bud. Har du kun et, er det også velkomment.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

For at præcisere kigger jeg efter nogle ikke alt for store, ikke alt for tunge, ikke alt for høje bud på nogle “klassiske” forstærkere. Har f.eks. min gamle superlead, som lyder utrolig godt, men som er for tung, fylder og spiller for højt til, at jeg hverken øver på den eller rigtig gider slæbe den med. Må indse, at jeg er blevet både gammel om medgørlig på en scene. Har en tweed deluxe-lignede top, som selvfølgelig er noget helt andet, men meget handy og vellydende. Kan man få noget marshall-lignende, der også var det, så var det da spændende. Det samme for andre typer af forstærkere. Med alle forbehold i betragtning, var der så nogle forslag, ville det være en velkommen hjælp.

Vedr. dit forslag smittefar, så skulle det helst være i et top-format.

Vh

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Var tanken, at du ville slæbe alle tre toppe med ud?

AC15 findes som top.

Hvis du bare gerne vil have en masse forstærkere, der skal være medgørlige og praktiske - Har du så overvejet modelling?
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Jeg må indrømme, at de gange jeg har prøvet helix, har det været noget uinspirerende. Ville nok ikke slæbe tre forstærkere med ud, men gerne noget forskelligt afhængigt af med hvilket band. Iøvrigt er det også bare inspirerende at have noget forskelligt at spille på - for mig i hvert fald.
Last edited by Lasse H 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Smittefar »

Jeg er heller ikke stor fan af Helix, men man kan køre modelling metoden på flere forskellige måder. Hvis man er vant til at komme med (og høre) sin egen forstærker, og man er glad for den oplevelse, så vil det være meget federe at bruge modellingdimsen sammen med en power amp og sit eget guitarkabinet, frem for at bruge en eller anden monitor. Anyway, du har prøvet det, overvejet det, så skal jeg nok tie stille - man skulle jo nødig blive beskyldt for at missionere :D

Jeg er ikke helt med på, hvorfor du foretrækker top i stedet for combo? Jeg ville ikke vælge samme højttaler til de tre forstærkere, du nævner.
Modded guitars were crap right out of the factory

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Lige nu er det i hvert fald lagt på hylden ? selvom afstemning mellem enhed og forstærker er kritisk, kan nogle enheder godt bruges til forskellige forstærkere og nogle forstærkere til forskellige enheder og kabinetter. Det egentlig blot det, jeg synes er fedt. Så er det også mere praktisk på nogle områder.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Sasha »

Med al chance for også at missionere (er det ikke dét, det hedder, når man taler henført om noget, der ikke eksisterer i materiel form?) eller måske ligefrem reklamere, så har der jo i hvert fald været snakket en del om - ja, rygtet vil vide, at der faktisk for længe, længe siden er indkøbt indtil flere sæt stumper til formålet - et selvbyg-projekt, som på denne kanal omfatter bl.a. Odgaard og undertegnede, der i løselig form tager sigte på at bygge en opgraderet top-version med et vist afsæt i min Park 1273-combo. Udspringet består netop i, at "Marshalls" på 15-20 Watt, ikke mindst vellydende eksempler på det, er en sjælden vare.

Som antydet i det ovenstående, burde dette jo have udmaterialiseret sig for længst (vi taler om år her!). Og med kapaciteter som ingen ringere end selveste Telemasteren på venteliste, burde projektet for lige så længe siden ha´ "galloped home to fame and glory". Men af grunde - ikke mindst almindelig menneskelig træghed - er projektet altså endnu ved dét punkt, der hedder noget i retning af "NU skal vi snart i gang med det".

Det kan du selvfølgelig ikke bruge til ret meget. Men skulle det nu gå sådan, at alle disse mægtige planer i løbet af efteråret skulle konkretisere sig på en måde, der ikke direkte kalder på overbærende hovedrysten og relevant hånlatter, kunne det da godt være, at det måske var noget, som var værd lige at kaste et hurtigt øre på i forsøget på at komme nærmere løsningen på i hvert fald det éne af dine tre ønsker.

Og Odgaard: Jeg ved det. Jeg ved det...   Men som du ser, har jeg bestemt ikke glemt det!  ;)
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Forslag til forstærkere

Indlæg af Odgaard »

[quote="Sasha" pid='71146' dateline='1533822365']
Med al chance for også at missionere (er det ikke dét, det hedder, når man taler henført om noget, der ikke eksisterer i materiel form?)...

Og Odgaard: Jeg ved det. Jeg ved det...   Men som du ser, har jeg bestemt ikke glemt det!  ;)
[/quote]


:)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Sasha »

M.h.t. Deluxe Reverb, så findes der jo folk, der netop bygger kloner af denne som en top. F.eks:

http://ritteramps.de/klassiker/blackfac ... b-topteil/

Jeg skal på ingen måde prale af at have hørt netop disse forstærkere eller kende nærmere til dem. Jeg tror nok, at jeg personligt ville henholde mig til, at "man ved, hvad man har - ikke nødvendigvis, hvad man får". Så hvis jeg stod i din situation, tror jeg, at jeg ville finde mig en Deluxe Reverb, jeg kunne lide, pille forstærker- og rumklangsdel ud af combo-kabinettet, parkere sidstnævnte i garagen eller på loftet, og så finde/få lavet et top-kabinet til sagerne.

TAD har ét, som dog næppe er den billigste løsning, hvis jeg kender dem ret:

http://www.tubeampdoctor.com/de/shop_Am ... Style_1515

Jeg tror nok, at jeg personligt lige ville scanne markedet først - bla. Tube Town m.fl. Så vidt jeg lige kan se, har Tube Town ikke netop et Deluxe Reverb-topkabinet i sortimentet. Men de har så mange andre. Så det ville undre mig, hvis de ikke snildt kunne lave et.

Edit: Husk dog, at en Deluxe Reberb som udgangspunkt (med sin originale udgangstransformator) kun kan køre i 8 Ohm. Så det skal man måske lige have med i sine overvejelser.
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Der lyder virkelig spændende med den Marshall-lignende forstærker på 15-20W. Den håber jeg meget, jeg kommer til at prøve, hvis den en dag bliver omsat til virkelighed. Er det noget, du planlægger at ville bygge nogle stykker af, sådan at man ligefrem kunne gå og håbe på at få en under eget tag engang?

Sådan noget som Friedman, er det mon værd at kigge på, når vi taler noget Marshall-lignende?
Last edited by Lasse H 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Sasha »

Hej Lasse.

Som det vist med mere end ønskelig tydelighed fremgår af denne tråd, kan der jo være endog meget langt fra planer til virkelighed. Men så snart vi har “noget, der virker”, skal du bestemt være velkommen til at prøve resultatet. Nu er ét af design-kriterierne netop, at den skal være så nem som muligt at bygge. Så hvis og så fremt og i fald, at resultatet bliver værd at skrive hjem om, var der da nok en vis sandsynlighed for, at der kunne bygges flere af dem.

Jeg skal på ingen måde prale af at kende noget til Friedman. Er det ikke sådan noget higain-skraldrebang-værk? I don’t know...

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Jeg venter i spænding og har som sådan ikke travlt. Kender ikke selv Friedman. Noget af det virker til at være temmelig higain, andet fremstilles som mere vintage lydende...

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Telemaster »

Sasha skrev: Med al chance for også at missionere (er det ikke dét, det hedder, når man taler henført om noget, der ikke eksisterer i materiel form?) eller måske ligefrem reklamere, så har der jo i hvert fald været snakket en del om - ja, rygtet vil vide, at der faktisk for længe, længe siden er indkøbt indtil flere sæt stumper til formålet - et selvbyg-projekt, som på denne kanal omfatter bl.a. Odgaard og undertegnede, der i løselig form tager sigte på at bygge en opgraderet top-version med et vist afsæt i min Park 1273-combo. Udspringet består netop i, at "Marshalls" på 15-20 Watt, ikke mindst vellydende eksempler på det, er en sjælden vare.

Som antydet i det ovenstående, burde dette jo have udmaterialiseret sig for længst (vi taler om år her!). Og med kapaciteter som ingen ringere end selveste Telemasteren på venteliste, burde projektet for lige så længe siden ha´ "galloped home to fame and glory". Men af grunde - ikke mindst almindelig menneskelig træghed - er projektet altså endnu ved dét punkt, der hedder noget i retning af "NU skal vi snart i gang med det".

Det kan du selvfølgelig ikke bruge til ret meget. Men skulle det nu gå sådan, at alle disse mægtige planer i løbet af efteråret skulle konkretisere sig på en måde, der ikke direkte kalder på overbærende hovedrysten og relevant hånlatter, kunne det da godt være, at det måske var noget, som var værd lige at kaste et hurtigt øre på i forsøget på at komme nærmere løsningen på i hvert fald det éne af dine tre ønsker.

Og Odgaard: Jeg ved det. Jeg ved det...   Men som du ser, har jeg bestemt ikke glemt det!  ;)
:-D 

Min desværre aldrig sovende samlergen har endnu ikke bragt mig i en situation, der tvinger mig til at spille unplugged, men jeg glæder mig meget til at have en lille, håndterbar og hvad lydstyrke angår anvendelig, Marshall-klingende combo i arsenalet! :-)

RenéF
Smoke On The Water
Indlæg: 59
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af RenéF »

Jeg har en Matchless Spitfire 15 watt + reverb, som er deres bud på noget VOX AC15 agtigt; den er jeg ihvertfald rigtig glad for :)

kraen
Indlæg: 1272
Tilmeldt: 55 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af kraen »

Jeg var i Akustikken engang i foråret, hvor jeg prøvede en Tone King Falcon. Den lød bare virkelig fed. 20W med forskellige voicings - Tweed er den fedeste IMO.
En rigtig fin attenuator er indbygget.

Ulempe: den er ikke billig.

Brugeravatar
Kladen
Johnny B. Goode
Indlæg: 124
Tilmeldt: 9 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Kladen »

Laney Lionheart L20h kunne være et bud?
Jeg har brugt min combo en del og den kan lidt af hvert i de retninger du nævner.
Og så kommer de af og til til salg til meget fornuftig pris. Ellers var Torben L vist stadig hans pleximan til salg?

Lasse H
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 505
Tilmeldt: 12 years ago
Kontakt:

RE: Forslag til forstærkere

Indlæg af Lasse H »

Tak for alle jeres forslag. Jeg kan sige, at jeg nu er endt med at købe en attenuator, og jeg er positivt overrasket over lyden. Det gør selvfølgelig ikke en 100Ws top lettere at slæbe, men nu kan alle toppe da bruges live eller være behagelig at øve på, uden der er nogen, der må bløde ud ad ørerne.

Og jeg har tilmed også købt mig noget vox-agtigt igen, hvilket var savnet, nemlig en Matchless DC-30 baseret top bygget af selveste Hr. Alwan.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen