Weber MassLite 100 - impedans

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Lysgaard »

Efter at være tilbage i Marshall Super Lead verdenen har mine (og mine co-bandmedlemmers) ører ledt mig hen på tanken om en attenuator.

Jeg har før (sidst jeg havde en Super Lead) haft en THD Hotplate som jeg synes var rigtig god, men der er ikke rigtig nogle tilgængelige i markedet pt. Kun et par stykker i UK på Ebay der kun sendes lokalt..

Jeg har kig på flere modeller og faldt over Weber MassLite 100  som en mulig kandidat. Min forstærker er 50 watt så en 100 watt attenuator burde være nok.

Weberen har ikke fast (som THD Hotplate fx.) eller indstillelig impedans og det undrer mig noget. De skriver et sted at der sidder en 8 ohm højtaler driver i den men pga. kredsløbet i den kan man roligt sætte en 4, 8 eller 16 ohm forstærker til.

Kan man skade sin forstærker ved dette eller kan man stole på Weber i denne sammenhæng tror i?
Last edited by Lysgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Sasha »

Nu er min tillid til attenuator-fabrikanters påstande efterhånden på niveau med min tiltro til eksempelvis brugtvognsforhandlere, politikere, journalister, ejendomsmæglere og lignende godtfolk. Og især når de begynder med denne her "one size fits all" påstand omkring impedanser.

Jeg kan kun sige, at min gamle 16 Ohms THD Hotplate med en 16 ohms højttaler tilsluttet efter præsenterer forstærkeren for en ohmsk belastning, der alt afhængig af den indstillede dæmpningsgrad varierer mellem ca. 9 og 18 Ohm. Og jeg kan ligeledes sige, at denne Hotplate er den eneste ting, som stadig formår at danne orange-glødende pletter på udgangsrørenes anoder i selv den mest "børnesygdoms-udfriede" Marshall, når man cranker tingene. Dette KAN dog typisk fjernes, hvis man indstiller forstærkeren til 8 Ohm istedet for de 16, som vel rent indlysende burde være den rette indstilling? Jeg vil dog hellere sætte en "9 Ohms" Hotplate til en Marshall, der er indstillet til 8 Ohm end til 16.

Jeg siger bare: Det ender jo med en "Thomsen"... ;)   Bedre og typisk også billigere end alt andet, jeg har prøvet af lignende sager... ;)

Edit: Jeg ved, at den gode MOS ovre på Bornholm for nogle år siden havde en Weber Mini Mass. Og så vidt jeg husker, solgte han den vist igen, netop p.g.a. den varierende belastning af forstærkeren.
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Lysgaard »

Tak for input.
Tror jeg venter på at der dukker en THD op i markedet... :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Sasha »

Jeg havde sparet mig pengene og brugt dem på en Thomsen istedet...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Vis indlægget.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Lysgaard »

Sasha skrev: Jeg havde sparet mig pengene og brugt dem på en Thomsen istedet...
Ok - først vidste jeg ikke hvad en Thomsen-attenuator var. Men efter lidt research kan jeg forstå at det er JSThomsen herindefra der står bag vidunderet :-)

Det lyder da interessant - er det en bestillingsvare eller kan den købes i fri handel?
Last edited by Lysgaard 5 years ago, edited 1 time in total.

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af JSThomsen »

@Lysgaard: Send mig lige en PM, så kan vi lige tage den derfra.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Weber MassLite 100 - impedans

Indlæg af Lysgaard »

JSThomsen skrev: @Lysgaard: Send mig lige en PM, så kan vi lige tage den derfra.
Hermed gjort..

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen