FLASH: Ny Rahbek guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Så landede Rahbek guitaren


Jeg har spillet PRS guitarer længe og elsker dem, men jeg savnede at have en strat. Men min strat skulle altså spille som en PRS, og så skulle den i øvrigt have en masse af de moderne features, som vi ser hos Suhr, Tom Anderson og andre. Jeg kontaktede Rahbek og han var frisk på at kaste sig over projektet.
Mensuren er 25", og det har konsekvenser for mange ting. Halsen skal selvfølgelig være anderledes, men pickupperne skal også ligge anderledes i kroppen, så man er nødt til at ændre routingen, slagpladen og også afkorte kroppen lidt for, det ikke skal se mærkeligt ud. Det betød, at ingen skabeloner kunne genbruges fra andre strat-type guitarer. Alt skulle laves helt fra bunden Billede

Specs er: 
Elletræskrop med flame maple top - Satin finish
Flammet bagt Ahorn hals med olie-finish
Tom Anderson pickupper, HSS, med VA passivt boost system og add bridge funktion (push pull på tone kontrollen)
Laserskåret og naturelokseret/-anodiseret slagplade
Super-Vee Blade Runner vibrato system
Rahbek låsende stemmeskruer.


Det er ikke nogen hemmelighed, at det her projekt har taget meget længere, end ALLE involverede ønskede sig. Det har været træls, men på nogen måder, har det været OK. Den her guitar er meget anderledes end det jeg oprindeligt beskrev ved bestillingen. Efterhånden som vi er kommet dybere i projektet er det blevet mere klart for mig, hvad jeg egentlig ønskede mig.

Jeg er meget glad for slutresultatet Billede

Billede
Billede

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Tillykke med den!

Som tidligere nævnt er det jo møgsvært at bedømme en guitars kvaliteter ud fra et foto. Men jeg synes faktisk, at det er blevet en ret flot guitar (sikkert endnu flottere i virkeligheden). Og det er sagt af én, der synes, at de fleste forsøg på at “optimere” Stratocasterens design oftest ender i noget, der rent æstetisk minder om at tegne overskæg på Mona Lisa...  ;)

Vi kan ret hurtigt blive enige om, at 25” mensur er fedt for folk med små fingre! Men du har jo garanteret også fået fladet gribebrættet ud, så det ikke er til at holde på, efter man har hakket roer en hel dag, hvis jeg kender dig ret? 

Hvilke ændringer er der kommet til projektet undervejs?

Glæder mig til at høre den. Personligt håber jeg ikke, at lyden er lige så “moderne” som designet. Men sådan er vi jo så forskellige... ;)

Var valget af ahorn-top en rent æstetisk ting, eller var det vitterligt et lydmæssigt valg?
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Ahorn-top er rent æstetisk, og den er så tynd (3-5 mm), så den burde have minimal indflydelse på lyden

Den er rimelig moderne i lyden - sorry :D Jeg vil se, om jeg ikke kan snige den ind til Guitar Show :)

Ændringerne undervejs er mest af æstetisk karakter. Først synes jeg, den skulle have været blå, men så kunne jeg ikke finde en slagplade, der passede til. Perlemor virkede mest naturligt, men jeg kan ikke udstå perlemor. I lang tid var det meningen, at det skulle være en guld-anodiseret slagplade. Men så fik vi lige den 'nøgne' slagplade ind for at se om den passede, inden anodisering. Da vi så den, var det klart, at det skulle være en transparent anodisering. I starten skulle pickupperne have været hvide, men så .... og så videre og så videre :)

Det med mensuren kommer sig af, at jeg jo godt kan lide at spille på både Les Paul Typer og Strat Typer, men jeg har altid hadet at skifte mellem dem. 25" er for mig bare et 'happy medium', som jeg nu slet ikke kan undvære :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Michael Vajhøj »

Den ér og bliver smuk med smuk på. EOD.
RoadHigh.dk


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Ahorn-top er rent æstetisk, og den er så tynd (3-5 mm), så den burde have minimal indflydelse på lyden

Den er rimelig moderne i lyden - sorry :D Jeg vil se, om jeg ikke kan snige den ind til Guitar Show :)

Ændringerne undervejs er mest af æstetisk karakter. Først synes jeg, den skulle have været blå, men så kunne jeg ikke finde en slagplade, der passede til. Perlemor virkede mest naturligt, men jeg kan ikke udstå perlemor. I lang tid var det meningen, at det skulle være en guld-anodiseret slagplade. Men så fik vi lige den 'nøgne' slagplade ind for at se om den passede, inden anodisering. Da vi så den, var det klart, at det skulle være en transparent anodisering. I starten skulle pickupperne have været hvide, men så .... og så videre og så videre :)

Det med mensuren kommer sig af, at jeg jo godt kan lide at spille på både Les Paul Typer og Strat Typer, men jeg har altid hadet at skifte mellem dem. 25" er for mig bare et 'happy medium', som jeg nu slet ikke kan undvære :)
Tak for forklaring.

Du siger mange både rigtige og forkerte ting, synes jeg... ;)  

Du har helt ret i, at 25” mensur er fedt. Jeg har det samme på min Gus-guitar og elsker det også. Til gengæld gav det lige den dér trælse fornemmelse af et rent stød til mellemgulvet, da du begyndte at snakke om “moderne i lyden”... ;)   Det er nok denne karakter, som man kunne hæfte mange farverige beskrivelser på, som er min største indvending mod denne forretningsgang med at tegne overskæg på Mona Lisa. Men vi må se ovre på Guitar Show’et, hvor galt det er gået... ;)  Nu er jeg jo standløs i år. Men mon ikke det trods alt kan lykkes at mødes og prøve dyret?

Til gengæld fuldstændig korrekt observering omkring perlemor: Kun for folk over 65 - man kunne lige så godt plastre en Werthers Echte-reklame på!

Ahorn-top...   Well, hmmm - don’t know, not quite sure...

Men allervigtigst at du er glad for dyret!  :cool: ;)
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg glemte vist helt at sige, at radius vist nok er 9,5" men jeg kunne godt huske forkert, så det er 12".

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Har du ingen stand? Hvad pokker skal man så lave der? Min ikke vi kan finde ud af noget alligevel

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Angående, om det er moderne lyd eller ej, så er det to styk Tom Anderson SF1 og SF1R single coil pickupper https://www.andersonguitarworks.com/sf-series og en TA H2+ humbucker pickup https://www.andersonguitarworks.com/h-series

Beskrivelsen siger godt nok, at single coils'ne er vintage voiced, men altså alt Tom Anderson er jo hum-cancelling og lidt moderne i lyden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Nu anser jeg dig jo for at være en rimeligt fornuftig mand. Så mon ikke der trods alt er tale om 9,5” radius?  ;)

Og det er desværre rigtigt, at Harbo/Schwennesen/Alwans omrejsende cirkus i år har valgt at tage et sabbatår m.h.t. at have en stand på guitarshowet. Det er der flere grunde til. Men jeg vil gerne på det kraftigste understrege, at det på ingen måde er fordi, at vi er utilfredse med guitarshowet på nogen måde. Så mon ikke vi er tilbage i vant stil med læssevis af gammelt skrammel igen næste år? Det bliver forhåbentligt helt sjovt at opleve showet “udefra” for en gangs skyld. Det har jeg ikke prøvet i mange år...

Nu er der jo også mange andre faktorer i spil udover pickupperne, når det kommer til at bestemme en guitars lyd, omend de selvfølgelig er vigtige. Så jeg vil glæde mig til at prøve dyret i praksis...

Jeg erindrer f.eks. for ca. 10 år siden at have hørt Michael Landau live et par gange, hvor han medbragte henholdsvis en sen-tresser Fender Stratocaster og en ny Suhr “opdateret” Strat. Rygtet vil vide, at der sad samme type (SSH) Suhr-pickupper i begge guitarer. Men at påstå, at de lød sønderligt ens, ville dælme være en tilsnigelse af kaliber...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg har spillet little wing på den - jeg har kørt den igennem en (digitalt simuleret) Fuzz Face, JTM45 (med Alnico enheder) og en MemoryMan - Intet sprang i luften, så så moderne er den heller ikke :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Ja, det er jo i sig selv meget heldigt...  :D

Men f...’me om ikke alt dit vrøvlen omkring dette projekt har konsekvenser helt i Jylland: I forbindelse med en netop overstået fødselsdag af den ikke specielt bemærkelsesværdige kaliber påstod min ellers normalt ret fornuftige hustru, at der ganske redeligt skulle være sådan et venstrehånds-Wudtone “blævrehåndtag” på vej fra England til de hjemlige gemakker. Gad vide, hvad hun skal med sådan ét?  ;)  Jeg mener: Når man allerede er blevet begavet med både vintage (reissue!) rugbrøds-plæneklipper og elektrisk forstærket hække-ditto med nymodens trådløs og det hele, kan man vel næppe ønske sig mere? Det skulle da lige være et par hjemmehæklede arbejdshandsker eller noget i den stil... ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

... eller:

Ved nærmere eftertanke spilles der måske i virkeligheden for få versioner af Little Wing, som får noget til at springe i luften?

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg er spændt på, hvad du synes om den der Wudtone. Den var også blandt kandidaterne til at ryge på den her guitar.

Steve Lukathers Little Wing version fra 92 i Paris er nok ikke rigtig en eksplosion - snarere en nedsmeltning i et shred-helvede, man ikke helt forstår. Det er lige ved, jeg eksploderer, når jeg hører det :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Ja, jeg er også spændt på at høre og føle, hvad sådan en Wudtone Vibrato-fætter kan gøre for min hvide Strat. Historien bag beslutningen  starter aldeles med, at du nævnte Wudtone som en kandidat til din guitar, og næppe rykkede længere ud i horisonten, da hr. Schwennesen installerede det i én af sine guitarer og var voldsomt glad for resultatet.

Jeg har i mange år haft et par Callaham-systemer i både den hvide og i min sorte Strat. På sidstnævnte, som har en meget smal hals (igen perfekt til mine små fingre), er der tale om en version med en smallere (ca. 3 mm) “String spacing”, hvilket på glimrende vis modvirker, at de to E-strenge ligger meget tæt på gribebrættets kant inderst på halsen.

Tilmed har Callaham’s hardware ry for at være lidt “bright” i tonen. På min sorte Strat fungerer og harmonerer det (ifølge mine gamle ører) perfekt.

Desværre laver Callaham ikke sådan et “smalt” system i venstrehåndsudgave. Så jeg havde faktisk opgivet at finde noget tilsvarende i en ordentlig kvalitet til den hvide venstrehånds-guitar. Dens hals er dog også lige et my bredere - men absolut stadig i den smalle afdeling - end den sortes. Faktisk er den jo af flere omgange blevet slebet ned fra størrelse “pæl” til at være så tæt på den sortes 68’er-hals som muligt. 

Men så var det i forbindelse med, at jeg lige skulle forske lidt i, hvad “ham tossen” fablede om, at jeg opdagede, at Wudtone laver en venstrehånds-udgave af deres vintage-vibrato, hvorpå strengene ligger ca. 2 mm. tættere end normalt. Samtidig har den hvide guitar altid været lige et fladmast tissemyrehår til den bright’e side. Så jeg håber, at Wudtone’s rygte for at give en - relativt set - lidt mørkere klang i forhold til Callaham vil resultere i, at jeg får slået to fluer med ét smæk ved at skifte til Wudtone.

Men nu må vi se. Som bekendt er én ting teori - praksis er til tider noget helt andet... ;)
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Spændende - Jeg er jo altid glad for at inspirere.


Gad vide, om jeg kunne overtale Schwennesen til at installere noget digi... nej - lad os nu ikke komme for langt ud :D
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Gad vide, om jeg kunne overtale Schwennesen til at installere noget digi...  
Altså, ganske vist er der gået lidt “veninde-grej” i den for Schwennesen og undertegnede. Og ganske vist er han begyndt at spille fusionsmusik på sine gamle dage (Schwennesen, altså!). Og nok foretager han sig underlige ting i sin ferie usw. usw. Men alligevel: Du taler trods alt om én af mine gode venner - en dygtig håndværker, som både har “raised three sons” med nogenlunde succes, altid behandlet sine dyr godt, tager sin pænt af sine forældre, betaler sin skat, har stiftet “Foreningen imod overflødige knapper på guitarforstærkere” og tilmed har haft mentalt overskud til at overleve adskillige år på Bornholm uden at tage nævneværdig skade. Jeg synes egentlig, at du skylder ham at omtale ham med blot en anelse respekt.  ;)

Under alle omstændigheder vil jeg ønske dig alt muligt held og lykke med forehavendet. Jeg tror, du får brug for det... :D :D
Last edited by Sasha 5 years ago, edited 1 time in total.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Odgaard »

Hjertelig tillykke med guitaren! Det må virkelig være en spændende, frustrerende og nervepirrende proces - og så er det fedt, du ikke har fået bygget "en strat" eller "en PRS" men noget med klare særpræg (i mine øjne).

Hvordan ser bagsiden ud?

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Smittefar »

Den er bare hvid - sådan her

Billede

Der er pt ingen plader henover fjederkaviteten.

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: FLASH: Ny Rahbek guitar

Indlæg af Odgaard »

Billedet virker ikke her.

Kommer den til at sende andre guitarer til salg?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen