Hvor køber I hardware?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Hvor køber I hardware?

Indlæg af Skovgaard »

Jeg er ved at bygge en "partcaster".

Kan I anbefale en god shop (gerne EU), der har fornuftig kvalitetshardware på hylderne til en fornuftig pris?

Jeg har kikket på bl.a. Banzai og crazyparts og allparts, og det er sådan nogenlunde dødt løb. I sidste ende er det nok mest et spørgsmål om, hvem der har alle de specifikke smådele, jeg skal bruge, på lager på én gang.

Det er en "firebird fanget i en telekrop", så det drejer sig om f.eks.

Bro (halv længde), kontrolplade, halsplade, knapper, knopper, firebird pickup monteringsringe. 

Gerne i nikkel, da de bestilte pickupper kommer med nikkelcovers, så "pengene passer". 

Sidespørgsmål: Har nogle af jer erfaringer med nikkelhardware og risiko for allergi? Jeg har ikke nikkelallergi, og har da spillet guitar med nikkelstrenge i over 20 år, så jeg er nu ikke så nervøs. Men ville I være betænkelige for jeres eget vedkommende?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Sasha »

Kan desværre ikke rigtigt hjælpe dig med dit første spørgsmål, når det gælder sådan en "bastard" guitar. Havde det nu været en "rigtig" guitar ville jeg nok have søgt imod enten Wudtone i England (trods alt med i EU lidt endnu) eller Callaham i USA.

Men kan da sige, at jeg har spillet på guitarer med nikkel-hardware og ditto strenge i "Herrens mange år" efterhånden. Og har ligesom dig aldrig haft nogen problemer på den konto. Så hvis du ikke har mærket nogen symptomer indtil nu, ville jeg på ingen måde være bekymret.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Skovgaard »

Tak tak!

I min research er jeg nået til "tone capacitor", og jeg må tilstå ikke at ane mine levende råd om enheden uF og hvad angivelsen af denne samt volt spiller for en rolle i en guitars elektriske kredsløb, når jeg skimmer ned over alle mulighederne. Jeg har fået anbefalet .01 (uF?) til de pickupper, jeg har på vej, men spørgsmålet er så, hvilken slags capacitor (og evt. nogle ekstra værdier at tweake med) jeg med fordel kan putte i indkøbskurven, hvis nu vi kikker hos Banzai?

https://www.banzaimusic.com/search.php? ... _https=yes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Sasha »

Hej Søren.

Nu strejfes emnet jo i en nabotråd:

http://gear-freak.dk/forum/thread-4011.html

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilke pickupper det drejer sig om? Men 0,01 uf (10 nanoFarad) virker umiddelbart som en noget lav værdi. Hvis du er ude i mini-humbuckere, ville jeg nok personligt starte med 0,022 uF (22 nanoFarad), hvilket, så vidt jeg lige kan greje, er standard-værdien i en Firebird. Det er også sådan rimeligvis standardværdien for humbuckers i Les Pauls mm.

Jeg skal ikke prale af at have eksperimenteret ret meget med værdien af tone-kondensatorer i kombination med humbuckere. Jeg er ret sikker på, at alle mine humbucker-bestykkede guitarer (et par Les Pauls og en Humbucker-befængt Tele) har 0,022 uF kondensatorer i. Og jeg synes, at det fungerer fint efter hensigten.

Jeg har til gengæld eksperimenteret lidt med sagerne i forbindelse med singlecoils i Stratocastere. Og her er 0,022 Uf nok den laveste værdi, jeg ville bruge (og bruger i nogle af mine guitarer). Nu skal jeg ikke lige ud fra hukommelsen kunne redegøre for helt præcise årstal. Men Fender brugte helt i starten og op til engang i 60´erne 0,1 (100 nanoFarad) kondensatorer i Stratocastere. Derpå blev det så 0,05 (50 nanoFarad) og senere endnu 0,022 uF i visse modeller.

Jo højere værdi, jo mere top skærer de af, også når tonekontrollen er skruet helt op. Det er værd at skrive sig bag øret, da man kan bruge dette til f.eks. at fintune lyden fra et ellers vellydende pickup-sæt, som måske lige er til den spidse side. Men ellers er forskellen mest i den måde, de får tonekontrollen til at virke på. I mine lægmands-ører (og uden smålig skelen til den teoretiske side af sagen) virker en 0,022 uF mest "forudsigelig" og "lineær" - når du skruer ned for tonekontrollen, tager den noget top af. Ikke så meget mere (sjovt) at sige om den sag, men meget praksis-orienteret... :-)

Har man derimod en 0,1 uF på installeret, får handlingen at skrue ned for sin tonekontrol mere karakter af at vippe en wah-pedal bagover, hvis det giver nogen mening?

Max. spændingen på kondensatoren behøver du ikke at bekymre dig om i denne sammenhæng. Den skal jo kun håndtere signalspændingen fra pickuppen. Så man skal vist have ualmindeligt overdrevne high output-pickupper, før selv den mest "slatne" 50 Volts-kondensator begynder at komme i farezonen... :-) Normalvis kommer vi aldrig over én volt her.

Som antydet i nabotråden, kan dette med valg af kondensatortyper jo antage endog særdeles religiøst betonede højder. Så det følgende står helt for min regning. Men jeg ville personligt styre fri af de allerbilligste keramik-kondensatorer (virkede dog fint for Leo Fender) og helt, helt fri af svinedyre, guldbelagte "unobtainium-kondensatorer" og istedet købe en håndfuld gedigne "fornuftsprægede foliekondensatorer" i forskellige værdier i området 0,01 - 0,1 uF. Eksempelvis én (eller hvor mange der nu skal bruges i det kredsløb, du har planer om at lave i din guitar) af hver af disse:

https://www.banzaimusic.com/Mallory-150-0-01uF.html

https://www.banzaimusic.com/Mallory-150-0-022uF.html

https://www.banzaimusic.com/Mallory-150-0-047uF.html

https://www.banzaimusic.com/Mallory-150-0-1uF.html

Det er i hvert fald fine kondensatorer. Skal det være billigere og også mere kompakt, har jeg fine erfaringer med denne type:

https://www.banzaimusic.com/Xicon-Greenies/

Den endelige og "perfekte" værdi er - som det meste her i tilværelsen - altid udelukkende et spørgsmål om smag og behag... ;)


Vis indlægget.

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Skovgaard »

Mange tak. Fantastisk hvad du giver fra dig af viden, Søren.

Der ryger lidt forskellige værdier med i indkøbskurven. Jeg tror jeg flotter mig og køber Mallory ;-)

Der er tale om et sæt af 3 firebird pickupper fra et kroatisk firma, der hedder Q Pickups. Jeg har aldrig prøvet dem, eller andre modeller fra samme firma, men jeg synes den omtale, jeg kan finde, er yderst positiv. Og hvad firebird pickupper angår synes jeg de virker spændende i forhold til min spillestil og lydidealer (baseret på video og læsning, ikke førstehåndserfaring). Og prisen er heller ikke dum. Jeg har betalt knap 1700 for et sæt af 3 stk. inkl forsendelse (nu må vi så se, om de dukker op...), så det er på den måde et godt sted at udforske nyt terræn på (da jeg heller ikke har nævneværdig erfaring med hverken mini-humbuckere eller firebird pickupper. Så det bliver i sandhed spændende.

Og ja, hele herligheden skal lakeres og samles herhjemme, da mit forrige refin projekt (Mex strat) gav blod på tanden til mere. Så ender den nok "inde i byen", når elektronikken skal vækkes til live, da jeg synes, jeg savner noget håndelag på den konto.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Sasha »

Selv tak. Så længe “problemerne”, der spørges til, ikke er større end som så, går det nok... :-)

Du siger bare til, hvis du skulle få brug for en varm loddekolbe og ditto kop kaffe... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Skovgaard »

Jamen, jeg tror såmænd jeg kan bruge begge dele. Så synes jeg vi skal få kikket på dit kabinet i samme ombæring (jeg tager rundsav og diverse med) :-)

Afhængig af hvornår jeg finder kombinationen af tid og godt vejr til at lakere kroppen skal den jo lige "hænge" nogle uger efterfølgende før polering og dernæst samles.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Sasha »

Jamen, du siger bare til, hvis det bliver aktuelt...

Med al tænkelig risiko for at køre din tråd helt af sporet, vil jeg så sige, at jeg vil springe dit ellers meget generøse (og vedholdende) tilbud om rundsavs-assistance over. Jeg ved ikke helt, om det er et udtryk for, at undertegnede er ved at entrere den frygtede spånplade-alder eller..? Men der er simpelthen sket det, at S. Alwan på sine ældre dage (og ikke mindst ejer af et gammelt hus) er gået hen og er blevet lidt af en sand stiksavs-entusiast. Faktisk i en sådan grad at han nærmest har tillagt sig det synspunkt, at “hvad man ikke kan save med en stiksav, er ikke værd at save”.

Dette har på forholdsvis magisk forled afstedkommet, at jeg inden for det sidste døgns tid er blevet ejer af et af de utroligt sjældne “Open back” Marshall 1937-kabinetter ved at kombinere stumper fra det originale kabinet med passende udsavede stykker fra et gammelt Marshall PA-kabinet (det, som også leverede højttalerne til det). I et sjældent øjebliks klarsyn havde jeg jo heldigvis gemt bagpladen fra det, da jeg savede resten af det op til brænde.

Den dag man så kan lære at bruge en stiksav til at montere tolex...   se, så begynder det at ligne noget! :-) Men jeg synes faktisk, at jeg slap ganske hæderligt fra mit første forsøg nogensinde udi den fornemme og ganske udfordrende disciplin “genanvendelse af vintage-tolex”.

Så istedet for en rundsav vil jeg hellere bede dig om at medbringe dit hjemmebyggede reference-kabinet til sådan lidt almindelig, kameratligt lemmedaskeri for at se, hvor langt ved siden af potten, jeg et endt med at ramme... :-)
Last edited by Sasha 4 years ago, edited 1 time in total.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Skovgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Hvor køber I hardware?

Indlæg af Skovgaard »

Jamen dét er jeg sådan set bare glad for at høre :-)

Hvad save angår er jeg også svært begejstret for stiksaven! Absolut et godt bekendtskab.

I stedet medbringer jeg det hjemmesnedkererede kabinet :)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen