Erfaringer med dry/wet og parring af fender amps

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Erfaringer med dry/wet og parring af fender amps

Indlæg af udepost »

Hejsa

Jeg har brug for lidt erfaringer med dry/wet setup og parring af forskellige amps - nok fortrinsvis fra Fender.

Mit nuværende setup er 1 Vibroverb 63 reissue 35 watt, med 6L6 2*10 alnico. Den får hele kæden (wet). Min anden amp er en mindre australsk 15 watt vintage amp med EL84 og 1*12" alnico. Den får kun drive (dry). Det lyder rigtig godt, og de 2 amps klæder hinanden godt. Jeg mangler dog noget bund fra den lille australier, og søger derfor en combo mere - som enten kan anvendes som kabinet med australieren, eller alene med min Vibroverb. Jeg tænker 1*12 i et større kabinet eller 2*12".

Jeg spiller alternativ støj, der er lidt smadret. Tænk Raveonettes, Sonic Youth, My Bloody Valentine i forening. Jeg får alt drive fra pedalerne, så forstærkeren skal have lidt headroom. De 15 watt fra australieren er egentlig ok, da jeg ikke spiller specielt højt på amps'ne, men jeg kan godt høre det nogle gange kniber lidt med overskuddet. Jeg har fornyligt erhvervet mig en Ac15, da jeg troede den var i samme stil, men det er den overhovedet ikke. Jeg kan fornemme det ikke er Vox jeg går efter. (Har også prøvet AC30). Det skal være mere "clean", og skal lyde "større"

Jeg har kig på alt fra Blues Deluxe, Blues Deville, Deluxe Reverb, Bandmaster (Der er en ombygget '68 combo til salg på dba), Tweed tone 36. De lyder sikkert alle fint, men jeg har svært ved at vurdere hvordan de vil virke sammen med min egen amp. (Jeg tog eksv. fejl med AC15 selvom den lød fint alene).

Spørgsmål: Hvad er jeres erfaringer med parring af nogle af disse amps? Jeg er ret opsat på at det skal være endnu en fender, men de kan jo lyde vidt forskelligt - fra tyk tweed drive til klingende clean Blackface blødning. Spørgsmålet er hvad der måske vil passe med min Vibroverb? Jeg har en fornemmelse af at den (Vibroverb) lydmæssigt befinder sig midt i mellem det hele.

/Søren

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Erfaringer med dry/wet og parring af fender amps

Indlæg af Sasha »

Nu ER 15 watt jo altså kun 15 watt. Men har du eventuelt prøvet en anden højttaler med høj følsomhed og mere "bundfedme" i din lille australier? Jeg kan ikke huske, hvilke enhed, der sidder i nu. Men er der tale om en gammel alnico-enhed, er det langt fra sikkert, at den lige scorer så højt på de nævnte paramentre. Husk på, at en øgning af højttalerens følsomhed med 3 dB svarer til at fordoble forstærkerens udgangseffekt...

PS: Jeg har læst din mail og skal nok svare ASAP... ;)

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Erfaringer med dry/wet og parring af fender amps

Indlæg af udepost »

Hej

Ja, jeg har på et tidspunkt prøvet med en anden højttaler, en ældre Fender keramisk. Den gav ikke mere volumen eller bund, mest bare dårligere lyd. Jeg har en Celestion Blue til at ligge og vente på mig, og næste forsøg er at putte den i. Den er jo ret følsom, men spørgsmålet er det giver mere bund. Problemet med den lille aussie amp er, at kabinettet ikke er ret dybt (22cm) , og jeg tror lidt det hæmmer den afgrundsdybe bas. Men måske skal der findes en anden type højttaler. Jeg har haft tilsluttet et 4*10 fra en Deville til den, og det gav lidt af det jeg søger...

Det skal i øvrigt også siges at en yderligere pointe med en 3. amp er at ha en backup, da aussie ampen heller ikke er helt stabil :-)

(Ingen stress med mailen :-))

/Søren

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Erfaringer med dry/wet og parring af fender amps

Indlæg af Smittefar »

Jeg har sådan et lukket 1x12 kabinet med porte med en G12H30 anniversary i. Det rykker sgu ret godt i bunden. Celestion blue vil jeg også betegne som 'bundfattig', men den spiller højt
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen