Dobro /resonator guitar med flash

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Dobro /resonator guitar med flash

Indlæg af Pluto »

Ja jeg tror sku jeg vil prøve sådan en ,men der er lidt begynder problemer.
1. Har aldrig spillet ret meget slide - Hvilket slide rør anbefales- messing - stål - glas - ølflasker eller lign.?
2: Hvad skal man evt. kigge efter af mærker ,hvis budgettet er ca. kr. 8000,00?
3. Kan man købe dem med indbygget pick up eller er det noget man selv får lavet.?
4.Hvor kan man se og prøve dem.Helst i Århus Vejle- Horsens området.?
5.Er der måske en der gerne vil sælge sin Dobro/reosnator guitar.?
6: Skal den igennem en guitar forstærker eller bruger man den som en akustisk,dvs igennem PA

Lidt start hjælp ,fra nogen som måske ved noget om dem.
Skal være round neck ,da jeg også måske skal spille uden slide også.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Sasha »

ad 1) Det er jo helt og holdent et spørgsmål om smag og behag. Der er mange afgørende faktorer i det. Først og fremmest lydideal. Men også ting som: Hvilken finger skal den bruges på? Hvilken strengetykkelse osv. osv. Generelt foretrækker jeg typisk en glasslide med den tykkeste "væg", jeg kan finde (slides med tynde vægge har i mine ører bare ingen sustain - men i virkeligheden er det nok forholdet mellem strengens masse og sliden´s masse, som er afgørende. Så hvis du spiller med meget tynde strenge - hvilket man næppe gør på sådan en resonator-fætter - kan man nok bedre slippe afsted med en "tynd" slide). Men skal det rigtigt "synge", finder jeg en stor, tung messing-fanden frem. Den er ganske vist ikke særligt nem at styre - og da slet ikke på lillefingeren. Men den lyder dælme fedt!

Lur mig dog, om ikke du ender med at få samlet et mindre arsenal sammen af diverse slides... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Jeg kan se at Woodstock har en 4-5 stykker på deres hjemmeside.Gad vide om de står i butikken i Århus så man kan prøve sig lidt frem.De er af mærket Regal og Goldtone tror jeg det var.
Og de er vist inde for budgettet.Nå jeg ringer lige derop.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Bl.a. denne <a href="http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... &Itemid=32" rel="nofollow">http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... emid=32</a>

Og denne som jeg hælder lidt til uden at vide en skid om resonator guitarer - <a href="http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... &Itemid=32" rel="nofollow">http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... emid=32</a>
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Pluto"]Bl.a. denne <a href="http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... &Itemid=32" rel="nofollow">http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... emid=32</a>

Og denne som jeg hælder lidt til uden at vide en skid om resonator guitarer - <a href="http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... &Itemid=32" rel="nofollow">http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... emid=32</a> [/quote]

Den sidste er en squareneck. Bare så du er klar over det :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Ja jeg har opdaget det.Men der er en med roundneck som ligner .Altså træ + resonator
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Lidt over budget men det må butikken jo finde ud af.
<a href="http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... &Itemid=32" rel="nofollow">http://www.woodstockguitars.dk//index.p ... emid=32</a>
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af udepost »

jeg har en johnson roundneck resonator i den billige ende, og jeg synes den er helt fantastisk. jeg tror du skal passe på med at gå for meget op i hvad dit budget er, men mere se dig om efter hvad der er justeret ordentlig sat rigtigt op, og føles fedt. jeg har hørt at de fleste modeller uanset pris har problemer med opsætningen, og gibsons de dyre af dem er vist ikke bedre end de billige...

jeg bruger et almindeligt dunlop messingrør til både akustisk og elektrisk. jeg synes glas bliver for lette, og de tykke med lidt vægt på er for klodsede. jeg tror dog også at det bare er et spørgsmål om tilvænning...

/søren

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Hvor finder man Johnson henne i Danmark og hvad koster de ca.?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af udepost »

jeg har fået min i en byttehandel, men jeg tror den i sin tid er købt hos thomann. de koster et par tusind... jeg tror min hedder jr-550

/søren

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Jeg er godt nok ved at have gas efter den der Goldtone jeg linker til(den med roundneck) :o
Sorte strater lyder bare bedst..

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Runem »

Mit råd er da, at du tager til VIntage Messe, hvilket du sikkert gør alligevel. Der kommer woodsound jo, og de har som regel en stak med i forskellige prislejer,.

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Ja du har ret.Jeg prøver sku at finde et par slide rør idag og starter på el guitar istedet.Hvis de ellers kan opdrives i Vejle ,da jeg ikke har den store tiltro til vejlensiske musikbutikker efter de
gamle efterhånden er krakket på stribe.
Sorte strater lyder bare bedst..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Telemaster »

[quote="Pluto"]Ja du har ret.Jeg prøver sku at finde et par slide rør idag og starter på el guitar istedet.Hvis de ellers kan opdrives i Vejle ,da jeg ikke har den store tiltro til vejlensiske musikbutikker efter de
gamle efterhånden er krakket på stribe.[/quote]

Jeg har lige lavet et sliderør selv, af halsen fra en vinflaske. Det lyder altså overraskende godt, og vægten er helt rigtig for mig. Det var meget nemt.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Ja jeg kan godt huske tråden ,men jeg drikker ikke rigtigt vin,så jeg har ingen flaske.
Fik købt 2 slide rør iVejle.Et i plexi og et i keramic.Jeg har lidt nemmere ved at styre lyden på plexie røret lige nu,men kan godt høre der er noget mere lyd i keramicen.Håber jeg kan finde et stål og glas rør på et tidspunkt som passer mine tynde fingre.De stål rør de havde ville have passet på BB Kings fingre.
Jeg regner som udgangspunkt med at have røret på lillefingeren og er startet i en open E tuning.Man skal lige tænke lidt med skalaen i en ny tuning.Men jeg syntes det går fornuftigt her i starten med min Gibson sj 200 og plexi slide.Men jeg skal absolut have en resonator guitar snart.(kan ikke gå hurtigt nok)
Sorte strater lyder bare bedst..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Telemaster »

Plexi dur ikke, IMO. Det lyder simpelthen for dårligt. Jeg spiller næsten altid med et rør af keramik, men har også nogle andre forskellige stående. Det handler mere om fornemmelse og vægt end om lyd, for mig.

Man kan godt spille slide i standard tuning - det gør jeg for det meste, fordi jeg ikke gider stemme om. Men det er da rigtig fedt med åbne tunings, hvis man gider.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Jeg kan godt høre der ikke er meget tone i plexi ,men det er nok også derfor jeg nemmere kan styre det indtil videre.På sigt skal jeg over i noget stål eller keramic eller måske glas.jeg har tænkt mig som Alwan skriver at have nogen at vælge imellem.Jeg er kun på forsøgs stadiet endnu.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Sasha »

Ifølge mine ydmyge ører kan man så sagtens springe slides af stål over og gå direkte til messing, hvis det skal være metal. Ståls klirrende, metaliske klang er ihvertfald ikke noget for mine små, sarte ører... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af Pluto »

Ja der sker ting her.Der kommer sansynligvis en johnson tricone ind i morgen.Den er som udepost beskriver i den bllige ende men dog den der hedder 999
uden at kende forskellen.Det kan være min er Pava behandlet og udepostes ikke er.ja hvad ved jeg ,men nu prøver jeg den.Skal jo starte et sted og det kan være jeg bliver rigtig glad for den(man er jo mærke snob som i ved) ellers kan man jo købe et mere anerkendt mærke senere.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
udepost
Gearfreak lærling
Indlæg: 600
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: ? Dobro /resonator guitar

Indlæg af udepost »

det lyder som en god ide. jeg er godt klar over at min ikke er verdens bedste, men den virker fint til at starte med :)

/søren

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen