Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Smittefar »

Jeg har forsøgt mig med at lave en lille 'instruktionsvideo', hvor jeg beskriver mit syn på det at spille en melodisk guitarsolo, hvor man følger akkorderne i sit skala og tonevalg. Jeg har indtryk af, at det er ret unikt for guitarister, at man ofter skider højt og flot på alle akkorderne, men bare spiller den samme skala over hele stykket Billede

[video=youtube]https://youtu.be/hptmcz4Xna8[/video]
Modded guitars were crap right out of the factory

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Rasmus »

Det dér... det er alt for avanceret til mig. Da jeg gik på komsadatoriet, så lærte vi altså kun at spille pentaton skala, og flytte den rundt. :-)
Last edited by Rasmus 4 years ago, edited 1 time in total.

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

RE: Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Rasmus »

Det dér... det er alt for avanceret til mig. Da jeg gik på komsadatoriet, så lærte vi altså kun at spille pentaton skala, og flytte den rundt. :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Sasha »

Glæder mig at høre, at Komsadassedutoriet lyder til endelig at være ved at “catch up to reality”...  ;)

Og så smerter det mig at måtte anbefale Smittefaderen måske at overveje lige at tage første modul af italiensk for begyndere... ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Smittefar »

Italiensk for begyndere. Det er flere år siden jeg med stor smerte kæmpede mig igennem den. Jeg skal nok have en vokal


Rasmus, inde på skolen, det satte i vel bare fingrene mere eller mere tilfældigt som her [emoji16]
https://youtu.be/0VGGF63o1Ao



Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

RE: Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Sasha »

Smittefar skrev: Italiensk for begyndere. Det er flere år siden jeg med stor smerte kæmpede mig igennem den. Jeg skal nok have en vokal

Naaarh, min gode Smitte...  i virkeligheden er det nok snarere en konsonant, De efterspørger ;)

Nu havde mit seneste indlæg absolut ingen tilsigtet sammenhæng med den danske dogmefilm, som De, så vidt jeg formår at greje, hentyder til? Skal vi dog i pædagogikkens hellige navn blive i filmens verden, ville nedenstående klip nok være en mere retvisende reference:

https://www.youtube.com/watch?v=YUi13NeQOd0

Sagen er vel, at vi "runde og omgængelige"  nordboer - i lighed med de landlige, camouflerede amerikanere i filmklippet - til tider kan have en anelse svært ved det italienske sprogs sylespidse konsonanter, som i vore ører kan forekomme næsten en anelse hysteriske i al deres sydlandske temperamentsfuldhed. Men vil man i sin vokale sprogbrug gøre brug af den klassiske italienske betegnelse for en brudt akkord, bør man vel næsten holde sig for øje (øre?), at de to g´er udtales mere som "arpettzjio" end "arpeg-gio"..?   ;)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Lidt om brug af arpeggioer og pentatone skalaer i melodisk improvisation

Indlæg af Smittefar »

Åhhh på den måde. Ja, det er ikke kønt. Men det bliver så tungt at sige akkordbrydninger hele tiden

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Modded guitars were crap right out of the factory

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen