nye højtaler i marshall 4x12

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Vinta »

Da jeg skilte mit kabinet ad igår, opdagede jeg nogle rimelig store flænger i pappet, i ydersiden på de to nederste højtaler. :o
Lyden var meget mudret og flabbende især på de dybe toner. Flængen i "pappet" forklarede så hvorfor. ;) Det er et 1976 4x12 med blackback 30 w 16 ohm 55hz, der sidder foroven nu.
Jeg overvejer at skifte de nederste med 2 heritage 12h 55 hz 30 w - for at få nogle der kan matche de gamle.

Men jeg kunne ved denne lejlighed, godt tænke mig, at få 2 højtalere som er lidt mindre mudret, lidt mere hidsige, som skærer igennem bandlyden, højtaler med lidt mere varm vocal mellemtone uden at være diskante, og som sammen med de 2 gamle vil kunne give en mere helhed i lyden.Samtidig med en tight stram bund lidt i dizzy stilen :?
Toppen er en Marshall super bass 1976 nu med 2 udgangsrør, skal bruges til rock musik i dizzy mizz lizzy, kashmir stilen.
Har i nogle bud.

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Kuli »

Tja jeg har 2 stk. creamback G12H-30 75hz fra 1974 til salg, så kunne du sætte dem i et X-mønster, så får du lyden fra både bass og lead enheder.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

Altså, jeg er jo ret vild med kombinationen af G12H30 og så Alnico-Celestion. I dit tilfælde ville jeg måske nok kigge mere i retning af Celestion Gold end i retning af Celestion Blue...

Det er ikke en særligt "original Marshall" løsning. Men det lyder fedt, når man kombinerer G12H30´eren fylde i de nedre regioner med alnico-højttalernes "champagnebobler i toppen".

I øvrigt - men det kommer helt an på, hvordan flængerne ser ud - kan man somme tider slippe ret heldigt fra at lime disse sammen igen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

At jeg så tror, at en udskiftning af to kondensatorer i din forstærker er en langt mere direkte vej til en løsning af de lydmæssige problemer, som du beskriver, er en helt anden sag...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Vinta »

[quote="Sasha"]At jeg så tror, at en udskiftning af to kondensatorer i din forstærker er en langt mere direkte vej til en løsning af de lydmæssige problemer, som du beskriver, er en helt anden sag...[/quote]

hehe den kommer også snart ned til dig igen. Der manglede det sidste med noget spændingsregulering, mener jeg, som vi ikke nåede da jeg var dernede sidst. Så kan vi måske skifte kondensatorerne.
Billede

megl
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af megl »

Prøv med Gold, som Søren foreslår ... du vil blive overrasket ;-)

/megl

Kuli
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Kuli »

Ingen tvivl om at Celestion Gold lyder rigtigt godt! Spørgsmålet er så bare om Vinta er klar til at punge 4800 ud på to nye enheder til sit vintage kabinet... Jeg havde for nogle måneder siden et fuldstændigt lign. Marshall kabinet til salg fra 1977 med de samme enheder i 'mint condition' - min pris var 4000...

Men ja Vinta: Øv hvor en flænge i pappet!!!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

Måske vi er ude i en omgang "reconing" her..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Vinta »

tjah jeg er lidt i tvivl, hvad jeg skal vælge. De nye heritage, dem du har Kuli, gold. Kender godt gold har dem i min fender blues deluxe. Men har altid synes at de ikke ville gøre sig i marshall, for bløde og ikke nok tight low end. Den der umpf når man tager en E akkord. Det var faktisk også begrundelsen hvorfor, ham jeg købte dem brugt af, solgte den. Men har ikke selv hørt dem i marshall - forestiller mig bare, udfra hvordan de lyder.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

Nu er der jo mange variabler i det - forstærkerens egenlyd åbent/lukket kabinet osv. osv. Men de (eller ihvertfald 15 watts udgaven) sidder da i nogle af de allermest begærede, tidligste Marshall-kabinetter og -comboer. Men idéen med at kombinere dem med G12H30 er jo så netop også at få dækket af i begge ender...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Dannyboy »

Jeg solgte på et tidspunkt et sæt G12t75 til Søren Andersen, hvor den ene havde en flænge på ca 5cm, fordi jeg var så klodset at stikke den ene tommelfinger igennem pappet da jeg satte dem i. Jeg havde brugt et stykke gaffa på hver side som lukkede hullet, hvilket fungerede fint. Jeg kunne i hvert fald ikke høre at den var i stykker. Men altså Søren tog den ned til hans tekniker, som limede den ret hurtigt og så virkede den fint. Du bør lige overveje at få den lavet hvis det kan lade sig gøre

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

Joh. Nu afhænger chancen for succes med sådan en limning i høj grad af hullets udformning. Det fungerer ifølge min ydmyge (og den er MEGET ydmyg i denne sammenhæng!) erfaring bedst, hvis der er tale om en smal "flænge". Jeg synes, det er lidt svært at se på billedet, hvordan hullet egentlig ser ud. Men er der tale om et mere rundt hul, er det jo ikke så nemt at få kanterne til at nå sammen, så man kan lime dem med succes.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Vinta »

det ser ud som en kompliceret hul, og den er meget mør omkring det. Så den vil formodentlig bare revne omkring det, når den igen får noget at leve af. Så jeg er ude i ny/gammel højtaler istedet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: nye højtaler i marshall 4x12

Indlæg af Sasha »

Hvis du beslutter dig for at udskifte dem med enheder magen til de gamle, har jeg haft en vis succes med at indkøbe dén slags enheder på engelsk Ebay, hvor de jævnligt dukker op til menneskepriser. Jeg mener, at jeg sidst gav ca. 1300 for to inklusiv forsendelse. Så selv om den gode sælger advarede mig om, at han "næppe troede, at det kunne betale sig at få dem sendt til Danmark", synes jeg egentlig, at det var en ganske hæderlig handel. De må jo være vant til, at de er billige i England, skulle man tro?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen