Stratpickupper og en digital Bassman

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Jeg blev trukket ind i en diskussion om Bassman på Facebook, og der var interesse for at høre en edge of breakup pedal platform version version af denne.

Så det lavede jeg baseret på modellen af en Blackface AB165 Bassman. Jeg prøvede både med min Suhr med V60LP pickupper og min gamle guldstrat med Texas Specials.


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Hvad taler vi egentlig om her? Der nævnes i flæng:

“Blackface Bassman”, som kan være mange forskellige ting.

“65 Bassman”, som kan være mange forskellige ting.

“AB165”, der både findes som Blackface og Silverface.

Jeg er forvirret... 😉

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Jeg går ikke så højt op i de her ting. Her er hvad jeg ved

65 BASSGUY (based on Dweezil Zappa's '65 blackface Fender Bassman, AB165)

Billede

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Sasha »

Nej, man kan jo også sige, at du i din position kan være ligeglad - i og med at du, som du selv siger, ikke har nogen reference udi i “vintage Fender Bassman” 😉

Jeg ved heller ikke, om jeg egentlig har nogen synderligt fasttømret ide om, hvordan en Fender Bassman “skal” lyde. Jeg kan dog blot konstatere - tørt eller vådt - at “en kasse, der står både Fender og Bassman på fronten af” er én af de forstærkere, som jeg måske lige med undtagelse af nogle kasser, der står Marshall udenpå, har beskæftiget mig allermest med. Ikke fordi det som sådan er nogen “helligdom” for mig, blot fordi skæbnen har villet det sådan, at der er havnet rigtigt mange af den slags kasser på mit arbejdsbord.

Og én ting har jeg da i hvert fald lært på den konto: De kan lyde forskelligt som dag og nat! Både på grund af de førnævnte kredsløbsmæssige forskelle (f.eks. er det hyppigt forekommende AB-165 kredsløb noget underligt noget, der - i mine øjne og ører - ikke har ret meget med En klassisk Fender at gøre), men også denne her mere diffuse ting med, at to “ens” forstærkere kan lyde meget forskelligt. Jeg har dog aldrig hørt en “Stock” Bassman lyde ret meget af Marshall, som det antydes i klippet...

Men det gør det selvfølgelig til en noget abstrakt størrelse, når velmenende folk taler om “en klassisk Fender Bassman” som en reference - til tider endda som reference for vellyd. Det svarer måske lidt til at sige, at en Marshall Plexi eller ditto JCM800 lyder skidegodt (eller -dårligt). Det bliver man heller ikke umiddelbart ret meget klogere af...😉

Det er da bare fedt, hvis du og andre synes, at Axe’s bud på en Bassman-simulering lyder godt. Men skulle man forsøge sig udi at sammenligne med en “rigtig” Bassman eller måske bare drøfte sagen i en diskussion, bliver tingene altså - igen i mine øjne - noget mere grumsede, da man utroligt nemt havner i noget med at sammenligne pærer med bananer 😉 Men har man noget, man synes, lyder fedt, er det selvfølgelig bare med at nyde det. Hvad naboen så roder rundt med, kan jo egentlig være ligegyldigt...😉

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Det er jo lige. Jeg kan egentlig rigtig godt lide den lyd, og jeg tror jeg vil prøve at bygge den ind i mit live setup. Her vil jeg dog bruge en anden simuleret højttaler. Jeg skal også eksperimentere lidt med at skulle for Bright switch og skrue lidt op for treble i stedet.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Sasha »

Det kunne måske være meget sjovt at høre, hvordan Axe mener, at deres andre Fender-simuleringer (jeg tænker, der må være flere..?) skal lyde i sammenligning med denne Bassman - evt. gennem de samme (virtuelle) højttalere for at gøre sammenligningsgrundlaget så retfærdigt som muligt...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Jeg er jo ikke verdensmester i Fender forstærkere, så jeg er måske ikke den rigtige

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Sasha »

Nej, det er jeg såmænd heller ikke. Jeg tænkte bare, at det måske kunne være meget sjovt at høre, hvordan det ville lyde, hvis Smittefaderen også lige hurtigt lod sine guitarer klinge sprødt gennem Axe´s andre bud på diverse Fender-forstærkere til en sammenligning med deres version af en Bassman... :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Tjoo. Det sjove er jo lidt, at man ikke kan tage piloten ud af modellen. Efter jeg havde drejet lidt mere på Bassmanen var jeg blevet virkelig glad for lyden, så jeg sammenlignede med min 'standard' clean med hår lyd. De lød nærmest ens på trods af den anden forstærker var en Komet Concorde, som er et ganske andet design.

Jeg kan godt prøve. Skulle man tage et 4*10 kabinet 59 Bman) eller måske et 2*12 (65 Bman). Det betyder jo i virkeligheden ikke så meget. Det er bare en (meget højt opløst) Post amp EQ kurve.

Umiddelbart kan jeg huske 59 Bassman, 65 Bassman, Tweed Deluxe, Tweed, Black og Silverface Twin, Vibrolux (Brownface og nyere CS re-issue), Blues Junior, BF Super Reverb.
Så der er mange, hvis man først går i gang. Man kunne måske starte med en tur gennem BF modellerne.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Smittefar »

Fandt lige amp listen frem
Her er Fenderne:
  1. 59 Tweed Bassman
  2. Tweed Champ 5F1
  3. 5F1 EC Vibro Champ (Clapton Signatur?=
  4. 5F8 59 Tweed Twin (Keith Urban's)
  5. 65 Bassman AB165 (Dweezil Zappa's)
  6. 60 Brownface Concert 6G12
  7. '60 brownface Fender Super, 6G4
  8. '68 silverface/blackface Fender Bandmaster, AB763)
  9. Tweed Deluxe, 5E3
  10. blackface Deluxe Reverb, AB763
  11. 71 Fender silverface Twin Reverb
  12. 66 Fender blackface Twin Reverb
  13. Blues Junior
  14. Tweed Princeton, 5F2-A
  15. silverface Princeton without reverb, AA964
  16. 66 Fender blackface Princeton with reverb, AA964
  17. '64 Fender Super Reverb, AB763
  18. Vibro-King
  19. 62/'63 brownface Fender Vibrolux
  20. Vibroverb
  21. 64 blackface Fender Vibroverb, AA763
  22. Vibroverb, AB763
  23. Vibroverb Custom Reissue
Beklager den rodede rækkefølge. Det er den rækkefølge, de optræder i Amp listen https://wiki.fractalaudio.com/wiki/inde ... odels_list (hvor man kan læse mere om de enkelte forstærkere)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Stratpickupper og en digital Bassman

Indlæg af Sasha »

Ja, der var da lige lidt at gå i gang med... :-)

Smittefar skrev: 3 years ago (hvor man kan læse mere om de enkelte forstærkere)
[/i][/b]

Man kunne måske også med fordel lade være? :-) Jeg skimmede lige igennem. Og endnu engang måtte jeg sande, at "bare fordi man ikke har den mindste idé, hvad man snakker om, har det da aldrig været en gyldig grund til at holde én fra at poste det på nettet" :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen