Unbuffer eller pickup simulator pedal

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

Er der nogle af jer der kender til en pedal eller andet teknisk aggregat der kan reetablere guitarens signal efter at signalet har været forbi en buffer? For eksempel hvis man vil placere en fuzz pedal midt i det hele...

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Smittefar »

Det er vist sådan noget Kossek FX har på menuen. Ingen hjemmeside, men ret aktiv på FB https://www.facebook.com/kossekFX/

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

Tak for det. Lige præcis det jeg ledte efter.
Har placeret en ordre..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

Problemet med såkaldte “unbuffere” er blot, at de måske nok kan simulere én indstilling af guitarens volumeknap. Men man mister altså hele den interaktion mellem volumeknap og fuzz-pedal, som i hvert fald i mine øjne er en vigtig ingrediens i “magien” ved netop en fuzz-pedal...

Sagen er jo, at når du skruer på guitarens volumeknap, ændres udgangsimpedansen. Så hvis sådan en unbuffer-tingest skulle virke efter hensigten, skulle den altså også ændre sin udgangsimpedans i takt med, at du drejer på guitarens volumeknap. Og det har jeg altså endnu ikke set nogen af selv de mest højt besungne pedal-guruer formå at lave.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

Yes. Men alternativerne er også lidt kedelige. Ny fuzz, Ny Wah etc.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

Hvordan ser den helt konkrete pedalkæde ud? Og hvad er den egentlige grund til, at du gerne vil have fuzz’en ind i midten af kæden?

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

...Jeg vil egentlig bare gerne have min wah pedal forrest. Det er en Crybaby 95q. Derefter vil jeg gerne have fuzz og vibe - de to pedaler er mere tolerante over for hinanden end wah pedalen så de kan placeres efter smag og hvilken lyd man søger.
Til sidst er der en TC linedriver, booster + distortion og en memory man. Men det er faktisk også det.
Det er sådan set wah pedalen der er problemet - men jeg kan godt lide at den ikke har den sædvanlige kontakt.

Altså: guitar -> wah -> fuzz -> vibe -> tc booster/dist -> memory man -> amp.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

Ja, det er også en ret indlysende rækkefølge af de pedaler, og nok også som jeg ville have valgt at gøre det. Problemet er jo nok, som du selv har konstateret, at man ikke både kan blæse og have mel i munden, hvis man insisterer på at have sådan en “doven-wah” :-)

Personligt ville jeg nok have tyet til en anden wah med et lidt mere “sanddrueligt“ bypass. Men jeg kan sagtens se dilemmaet, hvis man har en wah, som man sværger til. Jeg glæder mig til at høre, hvad du synes om den unbuffer-tingest...

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

….. jeg har faktisk kigget lidt rundt på mulige wah pedaler på den position i håbet om et mere "sanddrueligt" bypass, som du så malerisk beskriver det, men uden at blive super meget klogere.
Hvilke wah pedaler er værd at tjekke ud i den sammenhæng? - altså foran en lettere samspilsramt germanium fuzz...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

Uh, det er jo altid svært at skulle agere smagsdommer på andres vegne. Og jeg skal bestemt ikke prale af at have styr på samtlige bud på wah-pedaler, der findes. Men mit umiddelbare bud ville være en af Geoffrey Teese’s RMC pedaler. De har både true bypass og sådan en “Fuzz friendly” buffer på effektens udgang (kun aktiv, når du bruger wah’en). Så selv om dette tiltag måske kan lyde lidt ikke-intuitivt, lader det altså til, at den gode Teese har anstrengt sig for at sikre det bedst mulige samspil mellem wah og Fuzz, både når wah’en er tændt og slukket. Dertil kommer - og det står helt for min regning - at de lyder fremragende. Hvilken model, der så lige er den perfekte for dig, skal jeg ikke turde sige. Jeg har selv en halvgammel RMC-1 (kun ganske let modificeret :-)), som jeg synes, er superfed. Den må du da gerne låne lige og tjekke, om det var noget, hvis du har lyst...

Men skulle du f.eks. have liget af en gammel Cry Baby eller lignende liggende, kunne man garanteret også bygge “ét eller andet fornuftigt” ind i den :-)

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

...tak for input.. lyder spændende.... jeg vil prøve at tjekke RMC ud....
Desværre har jeg ikke et crybaby "skrog" liggende mere.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

Arh, men så kan det være, at jeg har...

Du har vist efterhånden oparbejdet adskillige point på “goodwill-kontoen” :-)

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Lysgaard »

Efter hvad jeg har budt dig i forbindelse med restaurering med videre af mine forskellige forstærkere igennem tiden, må det absolut vende den anden vej hvad goodwill point angår... jeg er i dyb gæld til dig.
Men det lyder da absolut interessant med at fylde noget “nyt” indmad i et gammelt wah chassis.
Bare sig hvad jeg skal købe ind af stumper, så kan vi jo tage det hen ad vejen....og så kan vi jo flette lidt c# programmering ind hist og her ;-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Unbuffer eller pickup simulator pedal

Indlæg af Sasha »

- Ssschhyyhh... the man is working :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen