Grej til indspilning af guitar

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Martin60 »

Hej,

Jeg vil gerne være istand til at indspille lyden der kommer ud af mine forstærkere og mit budget er helst omkring de 5 tusinde. Det eneste jeg har på forhånd er guitargrej og 2 computere. Den ene Pc har firewire, Windows XP og er ikke så voldsom kraftig, den anden er et sandt powerhouse med windows 7, men er uden firewire.

Jeg skal vel bruge et lydkort, et xlr kabel, noget mikrofonværk(Som også kan fungere live), stativ, noget software og et headsæt.

Af lydkort har jeg kigget på TC eletronic Impact twin (<a href="http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkor ... -twin.html" rel="nofollow">http://www.aage.dk/shop/firewire-lydkor ... in.html</a>) Men det har kun Firewire, så jeg kan kun bruge det på min pc der ikke er så kraftig. Men jeg synes det ser fornuftigt ud og har en god pris. Desuden er der vidst noget software med.

I mikrofonverden kender jeg kun den klassiske Shure Sm57.

ellers er jeg på barbund.

Hvad bruger i?
Hvad kan i anbefale?
Er 5000kr et realistisk budget?

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg er vældig glad for mit Tascam lydkort - efter en komplet fiasko, med at få Pro Tools til at køre på min PC (selv hjulpet af en af Danmarks førende Pro Tools eksperter, Peter Malmstrøm), opgav jeg, og blev anbefalet dette. Det var nemt at installere, kører fejlfrit på min PC, og der medfølger Cubase, samt diverse plugins, så du kan komme igang.

<a href="http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/tas ... 44mk2.html" rel="nofollow">http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/tas ... k2.html</a>

I princippet behøver du ikke andet end dette, et par kabler, og en mikrofon. En SM57 går man aldrig galt i byen med, et mikrofonstativ, og hvis du køber det samlet, burde du kunne få hele moletjavsen for under 3000,-. Såvidt jeg er orienteret, behøver man ikke firewire når det kun er et eller to spor ad gangen. Jeg ville klart bruge din "powerhouse pc" - processorkraft kan man aldrig få nok af til indspilning.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af AnotherDan »

5000 er mere end rigeligt, jeg begyndte på et budget der hed 1500 kr (jeg havde så mikrofoner i forvejen). Og købte dengang et alesis io2 usb kort, som er et glimrende "begynder" lydkort.
Impact Twin er et monster fedt kort, som er praktisk talt umuligt at slå til den pris - og det vil ikke være lydkortet der begrænser dig.
Bah

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Smittefar »

Jeg er også på den vogn, der vil anbefale at glemme firewire og bruge den kraftige computer. Impact Twin er et røvblæret lydkort, men hvis du vil bruge det, vil jeg anbefale at investere et par hundrede i et FW kort til computeren (hvis ellers den er stationær).

Ellers glem FW og køb et lækkert USB lydkort - man kan efterhånden få rigtig meget lækkerhed for meget få penge. Jeg vil meget gerne anbefale M-Audio - Jeg har haft forskellige af deres produkter, og de virker altid i første forsøg. Og lyden er også absolut i orden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Martin60 »

[quote="Smittefar"]Jeg er også på den vogn, der vil anbefale at glemme firewire og bruge den kraftige computer. Impact Twin er et røvblæret lydkort, men hvis du vil bruge det, vil jeg anbefale at investere et par hundrede i et FW kort til computeren (hvis ellers den er stationær).[/quote]

Smittefar, du er et geni! Jeg køber da bare et firewire kort til min stationær! Jeg en af de mennesker der ikke er særlig glad for at gå på kompromis, så Impac Twin virker bare som en god lang sigts løsning for mig!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Smittefar »

Super - Impact Twin ligner virkelig et superprodukt - jeg har også luret ret meget på den :)

Du skal være opmærksom på, at det der med firewireindstikskort kan være noget problematisk noget. Du skal sørge for, at kortet har Texas Instruments chip sæt, og så vil jeg anbefale, at du kigger lidt på nettet og ser, hvad folk siger om de kort, du finder. Alternativt kan du skrive til TC's supportcenter og få dem til at anbefale det helt rigtige kort - min erfaring med TC's support er, at man får kompetent og hurtig hjælp. Og jeg ved, at de har en liste med anbefalede FW kort.
Modded guitars were crap right out of the factory

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Martin60 »

Jeg bumper lige denne op inden jeg går ud og invester :) Andre gode alternativer til SM57'eren, og kan i anbefale et godt og billigt headset?

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Headset til gaming eller musik?
Og Sennheiser 906 er der også mange der er glade for på guitar. 57'eren er dog nok det mest brugbare du kan få for så lidt penge :) Hvor meget er du villig til at give?
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af made »

Jeg satte et firewire kort i min stationære, jeg ved ikke hvad det hedder men det kostede ca. en hund på shg.dk.

Jeg bruger sennheiser hd 215, dem kan jeg rigtig godt lide.. en SM 57 er en vinder, ellers har jeg læst meget godt om SE titan, der er en til omkring 1800 på dba jeg selv har luret lidt på.

Lydkortet er garanteret godt, jeg bruger deres Desktop konnekt 6, og det synes jeg virkelig lyder fedt, og er dejligt sat op - men jeg har ikke førstehåndskendskab til impact twin.

mht. software, så er det da smart at der er cubase med til lydkortet, jeg er bare super træt af det program.. som du ved, er jeg meget begejstret for Record, men det er vel lidt en smagssag.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="made"]mht. software, så er det da smart at der er cubase med til lydkortet, jeg er bare super træt af det program.. som du ved, er jeg meget begejstret for Record, men det er vel lidt en smagssag.[/quote]

Må man spørge hvad du er træt af ved Cubase? :roll:

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Martin60 »

Tak for rådene! Jeg var på shopping spree idag og jeg endte med at købe TC Electronic Twin impact lydkortet, et sennheiser 203(?) headset og en audio technica AT2020 microfon som sælgeren anbefalede som alternativ til sm57'eren. Men jeg dummede mig og købte et firewire kort der ikke passer til min pc så jeg har ikke fået afprøvet noget af det endnu. Satans :) Nå, men nu glæder jeg mig sygt meget til imorgen, så jeg kan få byttet lydkortet og få indspillet noget guitar

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af made »

[quote="DarkoPage"][quote="made"]mht. software, så er det da smart at der er cubase med til lydkortet, jeg er bare super træt af det program.. som du ved, er jeg meget begejstret for Record, men det er vel lidt en smagssag.[/quote]

Må man spørge hvad du er træt af ved Cubase? :roll:[/quote]


Det er såmænd ikke ment som et angreb, men jeg fik bare nok af dets grå flader da jeg lavede en demo for nogle år siden.. og det crashede virkelig meget.. record har endnu ikke crashet for mig.

Søren Dyhr
Johnny B. Goode
Indlæg: 190
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Søren Dyhr »

[quote="Martin60"]en audio technica AT2020 microfon som sælgeren anbefalede som alternativ til sm57'eren.[/quote]

Jeg har AT2020'eren og den kan gå an på guitar-amp, men der skal godtnok høvles meget top ud af den ... sm57 har et bjerglandskab i karakteristikken inden trafoen i den cutter toppen som lyder mere rigtigt. Jeg bruger den dog på et Shadows cover-band på guitar. Tilgengæld er et par stykker af den fine til et Recorderman opsæt!

--sd

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af DarkoPage »

[quote="made"][quote="DarkoPage"][quote="made"]mht. software, så er det da smart at der er cubase med til lydkortet, jeg er bare super træt af det program.. som du ved, er jeg meget begejstret for Record, men det er vel lidt en smagssag.[/quote]

Må man spørge hvad du er træt af ved Cubase? :roll:[/quote]


Det er såmænd ikke ment som et angreb, men jeg fik bare nok af dets grå flader da jeg lavede en demo for nogle år siden.. og det crashede virkelig meget.. record har endnu ikke crashet for mig.[/quote]

Jeg var også bare nysgerrig, da jeg VIRKELIG er glad for det program, og stadig ikke har oplevet at det har crashet, men nu har jeg heller ikke kørt særlig mange indgange på samme tid eller lavet andre lignende CPU-opbrugende, "crash"-venlige ting...

jkha
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af jkha »

Hvor "lille" en PC kan jeg bruge til lidt hjemmestudie... kun optage guitar..

har en med 1,6 Ghz processer, 4Gb ram og 320 Gb harddisk + 500 Gb ekstern

Er det nok eller skal jeg have noget større og hvis, hvor stor skal den være..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Swampthing »

Det burde være rigeligt, det kommer selvfølgelig an på hvilken software man bruger.
Vi bruger Adobe Audition 1.5, som er et tudsegammelt program (vistnok skrevet til windows95 ? ) det trækker ikke mange tænder ud af computeren.

jkha
Himmelhund
Indlæg: 31
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af jkha »

ville bruge Cubase LE..

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Grej til indspilning af guitar

Indlæg af Swampthing »

iflg zoom.co.jp :

" System Requirements

Windows
Pentium III 500MHz or AMD K7 (Pentium III/Athlon 1GHz or faster recommended)
256 MB RAM (512MB recommended)
1GB of free hard disk space for complete content
Windows XP, Windows 2000 *

(*) ZOOM products doesn't support USB connection to Windows 2000 based computers. "

Så mon ikke du har nok ?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen