Shortscale Basser VS. Normale basser

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Førslev
Still Got The Blues
Indlæg: 347
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Shortscale Basser VS. Normale basser

Indlæg af Førslev »

Hvad er jeres erfaringer mht Shortscale (30") vs. Normale Basser (34")?

Jeg synes at mine fingre er for korte til at jeg kan spille behageligt på en normal bas i længere tid, men hvad vil jeg "miste" hvis jeg vælger en shortscale bas for spilbarhedens skyld?
er der så stor forskel i lyden? (jeg ved selvfølgelig at elektronik, træ m.m. har en masse at sige, men hvis alle andre faktorer er lige, hvilken forskel vil mensuren så give?)

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shortscale Basser VS. Normale basser

Indlæg af Jens H »

Kortere mensur påvirker lyden. Det svare til at spille nedstemt kan vist best beskrive det.
Eks: Tag en 34" mensur E streng. Tryk nu ned 30" fra stolen. Du får en tone der er måske G#. Stem nu om så G# bliver til E. Nu vil du have den lyd en 30" vil have med samme strengtykkelse.
Det kan så kompenseres med tykkere strenge, men lyden vil stadig være mere "growlende".
Det er det samme der gør at en LP ikke lyder som en strat bare ved at sætte strat PU på. En LP vil lyde som en Strat stemt i Eb hvis man bruger samme strengetykkelse.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Johannes
Smoke On The Water
Indlæg: 70
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Shortscale Basser VS. Normale basser

Indlæg af Johannes »

Ved ikke noget teknisk. Men har selv 3 34" basser og en 36" og spillede i en overgang på en fender mustang. Som er shortscale den lød sku fedt, og synes ikke at strengene virkede løse eller uklare.
Dog vil jeg mene at det bare en en tilvænnings sag. Har selv meget små hænder/fingre og har ikke problemer med at spille på min 5 strenget 36" Celinder.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen