2 forstærkere & 1 kabinet

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Stoever
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Stoever »

Er det muligt ?

Jeg vil køre en Marshall 2555SL og en Marshall AFD100 i et 1960AV kabinet hvis muligt, sådan at jeg ikke skal slæbe mig selv halvt til døde hver gang vi er ude og spille + selvfølgelig minimere mit brug af plads på scenen.

Tanken var at sætte kabinettet i stereo mode + forstærkerne til 4 ohm i højtalerudgangen og så ellers en forstærker i hver af kabinettets indgang. Jeg kører med Voodoo Lab GCX Audio Switcher og Ground Control, så det med at skifte mellem forstærkerne er ikke et problem.

Jeg undskylder på forhånd hvis det er et tåbeligt spørgsmål :oops:

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Sasha »

Hvis jeg forstår det ret, så har du kun noget switching-halløj på forstærkernes indgangs-side, right?

Så kan du godt. Jeg mener dog, at sådan et Marshall 1960 burde være på 2x8 ohm, når det kører i stereo.

Hvordan det så kommer til at lyde og fungere i praksis, skal jeg ikke kunne sige.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Hybrid_Child »

Det lyder da umiddelbart ikke til at der skulle være noget problem i det. Hvis du har to 4 ohm input på dit kabinet og begge forstærkere kan sættes til 4 ohm output.

Men hvis du vil mice kabinettet op skal du jo så bruge to mikrofoner.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Peter C »

[quote="Sasha"]Hvis jeg forstår det ret, så har du kun noget switching-halløj på forstærkernes indgangs-side, right?

Så kan du godt. Jeg mener dog, at sådan et Marshall 1960 burde være på 2x8 ohm, når det kører i stereo.

Hvordan det så kommer til at lyde og fungere i praksis, skal jeg ikke kunne sige.[/quote]

Det er rigtigt, at det kører 2x8 ohm.

Jeg har et 1960 Vintage (1960BV), og der er det sådan i hvert fald.

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Hybrid_Child »

Hvis kabinettet kører 2x8 ohm skal du selvfølgelig også sætte forstærkernes udgange til 8 ohm.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

fenr1swolf
Himmelhund
Indlæg: 9
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af fenr1swolf »

Kunne man ikke bare sætte en A/B switch mellem forstærkerne og kabinettet?
Så slipper man for at spille gennem et halvt kabinet.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Peter C »

[quote="fenr1swolf"]Kunne man ikke bare sætte en A/B switch mellem forstærkerne og kabinettet?
Så slipper man for at spille gennem et halvt kabinet.[/quote]

Så skal have fat i en speciel A/B swtich, da der skal være modstand på begge forstærkere hele tiden.

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Martin60 »

Radial laver sådan en A/B box

Stoever
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Stoever »

Hej Sasha & Hybrid_child.

Tak for hurtigt svar og ja, det er 8 ohm ;)

Jeg kan ikke bruge en A/B box, da jeg som sagt skifter mellem forstærkerne med min Ground Control. Men hvis der findes et Y-kabel til kabinettet, kunne det måske være løsningnen på at spille på alle fire højtalere ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Sasha »

Hvordan havde du lige tænkt dig det - noget med at sætte én "gren" af Y´et til hver forstærker samtidig?

Det er vist kun en god idé, hvis man gerne vil aflive noget...

Skal du gøre noget lignende, som virker, skal du sende signalet til begge forstærkeres input samtidig. Og så skal du investere i én eller anden form for switcher, som udover at være i stand til at håndtere højttalersignaler, også skal kunne belaste din rørforstærker, når den er "passiv" - Radial´s Headbone eller noget i dén stil.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Jake »

Har dit switchingsystem et ubrugt loop som du kan bruge til channelswitching? I så fald, så er det en smal sag at lave en boks som kan skifte mellem forstærker via. denne, og samtidig belaste den ubrugte forstærkerudgang. Samme kasse kan også indrettes således, at den kan skifte input på forstærkerne, så du réelt set kun skal trække et enkelt signalkabel til forstærkerne hvor boksen står, og så kan du på den måde spare et output i dit switchingsystem.

Jeg har lavet noget lignende før, til en fyr som gerne ville have to forskellige kabinetter - et openback til clean og et closed back til smadder. Det er meget det samme koncept, blot med to forstærkere i stedet.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Stoever
Himmelhund
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Stoever »

[quote="Jake"]Har dit switchingsystem et ubrugt loop som du kan bruge til channelswitching? I så fald, så er det en smal sag at lave en boks som kan skifte mellem forstærker via. denne, og samtidig belaste den ubrugte forstærkerudgang. Samme kasse kan også indrettes således, at den kan skifte input på forstærkerne, så du réelt set kun skal trække et enkelt signalkabel til forstærkerne hvor boksen står, og så kan du på den måde spare et output i dit switchingsystem.

Jeg har lavet noget lignende før, til en fyr som gerne ville have to forskellige kabinetter - et openback til clean og et closed back til smadder. Det er meget det samme koncept, blot med to forstærkere i stedet.

Mvh Jake[/quote]

Jeg havde forestillet mig at lave det som på billedet og med begge forstærkere i samme kabinet (stereo 2x 8 ohm):
Billede

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Jake »

Det er i hvertfald løsningen på ikke at spille igennem et halvt kabinet pr. forstærker, og løsningen på ikke at slæbe to kabinetter med, og ikke få den lyd som det virker til du er ude efter.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: 2 forstærkere & 1 kabinet

Indlæg af Sasha »

Før vi nu kommer helt i buksen over, hvad der måske principielt er teknisk muligt, så kunne man jo overveje, om det i virkeligheden ikke var to 2x12 kabinetter - ét til hver forstærker, som var den mest optimale løsning? Og så blot skifte imellem forstærkernes indgange med dit switching-halløj...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen