Lige en hurtig én ...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GuitaRasmus »

Måske du skulle overveje noget EL84 baseret, enten noget AC15/30 eller noget studiotone agtigt? Jeg har ikke indtrykket af du bruger voldsom chugga chugga lyd, og jeg synes generelt at de to ovennævnte forstærkere tager rigtig godt imod drivepedaler - bedre end det meste andet jeg har prøvet. De har mega fed clean, og så kan du forme din drive lyd med pedaler.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

Eller noget 6L6-baseret? Eller noget KT66-baseret? Eller noget EL34-baseret? Noget 6V6-baseret? Eller måske endda noget KT88-baseret - evt. KT88´ere sat i en 6L6-baseret forstærker?

:-)

Personligt tror jeg nu nok, at "strikkeopskriften for forforstærkeren" har mere at sige i dén sammenhæng.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Plexi »

Lige et off-topic spørgsmål. Nu kender jeg intet til Marshall forstærkere, men når man har en Les Paul og en JCM 800, hvorfor har man så brug for en drive-pedal oveni ? Altså hvis du ikke spiller metal ?

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Dannyboy"]

Det kommer jo an på om du spiller meget clean? Jeg spiller aldrig helt clean, så min Super Lead er skruet et godt stykke op så den lige knækker og så klarer jeg resten med et par milde drives hver for sig og sammen når det virkelig skal larme[/quote]

Jeg spiller, som sagt, lige dele clean og drive (sådan cirkus), og har derfor brug for, at også clean-lyden er toppen. Den "knækkede" lyd skulle gerne komme naturligt, når jeg går lidt ekstra til strengene, men dét niveau kan jeg ikke rigtig ramme, fordi jeg mangler dynamikken. Jeg har reelt kun to lyde at vælge imellem: Helt clean og og drive. Jeg får ikke rigtig noget ud af at gå hårdt til strengene på clean, eller at spille nænsomt med drive-pedalen sat ind. Det er enten eller.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Måske du skulle overveje noget EL84 baseret, enten noget AC15/30 eller noget studiotone agtigt? Jeg har ikke indtrykket af du bruger voldsom chugga chugga lyd, og jeg synes generelt at de to ovennævnte forstærkere tager rigtig godt imod drivepedaler - bedre end det meste andet jeg har prøvet. De har mega fed clean, og så kan du forme din drive lyd med pedaler.[/quote]

Det er heller ikke fordi chugga chugga er en afgørende del af mit bands udtryk, men det forekommer, og bør da også kunne efterleves uden alt for mange krumspring, vil jeg mene. Jeg skal ikke lyde som en fejl-casted metalguitarist, men når man lige lægge håndkanten på broen og pumper på 8.-delene, skal det jo helst ikke lyde af telecaster :)

Som sagt, jeg er ikke afvisende overfor at skifte forstærkeren ud, hvis det er dét, der skal til.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Eller noget 6L6-baseret? Eller noget KT66-baseret? Eller noget EL34-baseret? Noget 6V6-baseret? Eller måske endda noget KT88-baseret - evt. KT88´ere sat i en 6L6-baseret forstærker?

:-)

Personligt tror jeg nu nok, at "strikkeopskriften for forforstærkeren" har mere at sige i dén sammenhæng.[/quote]

Søren, for satan ... du har så meget viden, og så mange guldkorn at dele ud af - hvorfor taler du i koder?!?! :lol:

Jeg er med så langt, at du forsøger at gøre opmærksom på, at rørtypen ikke er altafgørende ... men strikkeopskrifter?!?!?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af made »

[quote="GodSpeedDK"]

Skal jeg nogensinde overveje at anskaffe mig en hesteviolin, skal det være en hot rod'et no-bull deluxe med HB i begge positioner, og så tror jeg vi er lige vidt :) [/quote]


Se, der indrømmede du næsten selv at det er humbuckerne der ødelægger din dynamik.. og jeg kunne ikke være mere enig! :D

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Plexi"]Lige et off-topic spørgsmål. Nu kender jeg intet til Marshall forstærkere, men når man har en Les Paul og en JCM 800, hvorfor har man så brug for en drive-pedal oveni ? Altså hvis du ikke spiller metal ?[/quote]

Jeg spiller ikke metal.

Jeg vil jo gerne spille clean halvdelen af tiden. Så med kun én kanal, så er jeg jo nødt til at indstille forstærkeren til clean, og så sætte pedaler ind, når det skal gå vildere for sig. Skulle jeg aldrig bruge clean, så var der sikkert ikke noget problem. Alternativet er, at skulle til at lege med at indstille til "full pull", og så regulere med volume-knapperne på guitaren, men det gider jeg simpelthen ikke.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="made"][quote="GodSpeedDK"]

Skal jeg nogensinde overveje at anskaffe mig en hesteviolin, skal det være en hot rod'et no-bull deluxe med HB i begge positioner, og så tror jeg vi er lige vidt :) [/quote]


Se, der indrømmede du næsten selv at det er humbuckerne der ødelægger din dynamik.. og jeg kunne ikke være mere enig! :D [/quote]

Det synes jeg da ikke. Der findes da masser af guitarister derude, der har fin dynamik med humbuckers. Jeg selv inklusive, bare i et andet setup.

:)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Dannyboy"]

Det kommer jo an på om du spiller meget clean? Jeg spiller aldrig helt clean, så min Super Lead er skruet et godt stykke op så den lige knækker og så klarer jeg resten med et par milde drives hver for sig og sammen når det virkelig skal larme[/quote]

Jeg spiller, som sagt, lige dele clean og drive (sådan cirkus), og har derfor brug for, at også clean-lyden er toppen. Den "knækkede" lyd skulle gerne komme naturligt, når jeg går lidt ekstra til strengene, men dét niveau kan jeg ikke rigtig ramme, fordi jeg mangler dynamikken. Jeg har reelt kun to lyde at vælge imellem: Helt clean og og drive. Jeg får ikke rigtig noget ud af at gå hårdt til strengene på clean, eller at spille nænsomt med drive-pedalen sat ind. Det er enten eller.[/quote]

Men det ER jo netop her at en god forstærkerdrive vinder over pedaler, HVER gang - dette at den er dynamisk, både ifht. at spille blødere og følsomhed mht. volumenkontrollen. Nogle pedaler er bedre til det end andre (jeg synes faktisk Reeza'en er ganske god i denne henseende), men den klarer sig ikke lige så godt som en forstærker.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Sasha"]Eller noget 6L6-baseret? Eller noget KT66-baseret? Eller noget EL34-baseret? Noget 6V6-baseret? Eller måske endda noget KT88-baseret - evt. KT88´ere sat i en 6L6-baseret forstærker?

:-)

Personligt tror jeg nu nok, at "strikkeopskriften for forforstærkeren" har mere at sige i dén sammenhæng.[/quote]

Søren, for satan ... du har så meget viden, og så mange guldkorn at dele ud af - hvorfor taler du i koder?!?! :lol:

Jeg er med så langt, at du forsøger at gøre opmærksom på, at rørtypen ikke er altafgørende ... men strikkeopskrifter?!?!?[/quote]

Det var vel blot en lidt anden måde at sige på, at jeg ikke tror, at typen af udgangsrør har ret meget at sige i denne sag..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Plexi »

[quote="made"][quote="GodSpeedDK"]

Skal jeg nogensinde overveje at anskaffe mig en hesteviolin, skal det være en hot rod'et no-bull deluxe med HB i begge positioner, og så tror jeg vi er lige vidt :) [/quote]


Se, der indrømmede du næsten selv at det er humbuckerne der ødelægger din dynamik.. og jeg kunne ikke være mere enig! :D [/quote]

Humbuckere ødelægger ingen dynamik. Det kommer mest an på guitaristens spillestil. Måske skulle du f.eks. checke Larry Carlton eller John Scofield ud ;)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Plexi"][quote="made"][quote="GodSpeedDK"]

Skal jeg nogensinde overveje at anskaffe mig en hesteviolin, skal det være en hot rod'et no-bull deluxe med HB i begge positioner, og så tror jeg vi er lige vidt :) [/quote]


Se, der indrømmede du næsten selv at det er humbuckerne der ødelægger din dynamik.. og jeg kunne ikke være mere enig! :D [/quote]

Humbuckere ødelægger ingen dynamik. Det kommer mest an på guitaristens spillestil. Måske skulle du f.eks. checke Larry Carlton eller John Scofield ud ;) [/quote]

Og i forlængelse af det, synes jeg selv jeg spiller meget dynamisk - især nu, hvor jeg må kæmpe med nærværende problem - men når resultaten gennem højttalerne ikke lyder som det, jeg synes jeg står og spiller, så vover jeg den påstand, at det er gearet, den er gal med :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

Eller faktisk, så synes jeg ikke problemet er så fremtrædende mellem 'meget stille og fint', og almindelig lejrbåls-strumming. Det er når der er ekstra kul på, at det virker som om en eller anden af tidens pop-producenter har fået lov til at styre studie-compressor'en. Som om der bliver lukket mere og mere ned for volumen, jo mere jeg forsøger at slå hårdt til strengene.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Plexi
Johnny B. Goode
Indlæg: 160
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Plexi »

[quote="GodSpeedDK"][quote="Plexi"]Lige et off-topic spørgsmål. Nu kender jeg intet til Marshall forstærkere, men når man har en Les Paul og en JCM 800, hvorfor har man så brug for en drive-pedal oveni ? Altså hvis du ikke spiller metal ?[/quote]

Jeg spiller ikke metal.

Jeg vil jo gerne spille clean halvdelen af tiden. Så med kun én kanal, så er jeg jo nødt til at indstille forstærkeren til clean, og så sætte pedaler ind, når det skal gå vildere for sig. Skulle jeg aldrig bruge clean, så var der sikkert ikke noget problem. Alternativet er, at skulle til at lege med at indstille til "full pull", og så regulere med volume-knapperne på guitaren, men det gider jeg simpelthen ikke.[/quote]

Oki forstår. En kanal. Det havde jeg lige overset.
Men mht. til drivepedaler, så synes jeg altid de dræber lidt af ....ja hvad skal man kalde det...tone, headroom, dynamik osv. Det er ligesom at lydforbindelsen mellem dine fingre og forstærkeren bliver indsnærvet.
Det er duer for mig er en god rørforstærker med 2-3 kanaler og med indbygget reverb og boostfunktion. Evt. en delay i loop.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Sasha »

Men om jeg forstår - når nu man spiller igennem en sand klassiker udi forvrænget guitarlyd - hvorfor man ikke vælger at "gå den anden vej": At have den rigtige, forvrængede lyd på forstærkeren og så skrue ned på guitaren for at få den rene lyd? Det har fungeret, siden Ruder Konge var knægt...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Dannyboy »

Ja lige præcis :) Brug dog den knap for dælen - og prøv en OCD eller en anden mildere drive som er eq'et fedt

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="Sasha"]Men om jeg forstår - når nu man spiller igennem en sand klassiker udi forvrænget guitarlyd - hvorfor man ikke vælger at "gå den anden vej": At have den rigtige, forvrængede lyd på forstærkeren og så skrue ned på guitaren for at få den rene lyd? Det har fungeret, siden Ruder Konge var knægt...[/quote]

Fordi (for tredje eller fjerde gang i denne tråd) jeg ikke gider skulle rode med de skide volumeknapper på guitaren!

Jeg har kun to hænder, og de er rigeligt beskæftiget med dét de nu skal, hhv. på gribebrættet og med plekteret på strengene, i den anden ende af guitaren. Havde jeg haft tre arme, var det sikkert en fin løsning. Måske har det noget at gøre med den slags musik jeg spiller, men der er altså ikke indlagt finjusteringspauser mellem vers og omkvæd. Det har i forvejen taget mig mange år at lære at trampe på pedalen på det helt rigtige tidspunkt, præcis på 1-slaget, og selvom jeg godt ved, at vi snakker millisekunder, når man mestrer teknikken, så er der stadig ikke tid til det, da det vil være på bekostning af 1-2 anslag på strengene.

Hvis dit forslag skulle give praktisk mening for mig og mit virke som guitarist, så skulle jeg indstille forstærkeren til den fede, forvrængede lyd, og have en pedal til clean, men så er vi ude i den gamle Aage-klassiker med, hvad det omvendte af distortion er, og den gade gider jeg ikke ned ad igen :)
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"


Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lige en hurtig én ...

Indlæg af Odgaard »

En volumepedal et sted mellem guitar og forstærker?

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen