Joe Bardens Tele-pickupper?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

Hej,

Hvem har erfaring med disse? Jeg kan se, Bruce bruger dem i mange af hans Teler? De skal sammenlignes med dem, som sidder i 52 RI.

Jeg har hørt, at JBs ikke har samme vintage-lyd? Til gengæld skulle det tonale register være bedre afbalanceret i dem?

Jeg kan godt lide Bruce, men samtidig ønsker jeg at Telen stadig skal lyde af god gammel vintage-tele.

Tak for hjælpen.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

Who da h... is Bruce?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Who da h... is Bruce?[/quote]

Bruce Springsteen :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

Ja, der kan man jo bare se...

Men man skal jo nok starte med at gøre op med sig selv, hvilken lyd man vil have ud af sin Telecaster - Om man er mest til Bruce Springsteen (ikke at et sæt Joe Barden-pickupper gør én til Bruce Springsteen) eller f.eks. Roy Buchanan eller noget helt tredje...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af MacG »

Jeg har installeret Joe Bardens i en Tele og to Strats for en anden... Og han er glad. Jeg synes ikke de overhovedet lyder som en vintage Tele, de har en del mere output, også justeret ned, mere top, og sådan et trælst rasp i øvre mellemtone. De lyder hårde i mine ører.

Lars Reinau elsker dem. Jeg kan ikke li´dem. Selv med top og mid reduceret på mine forstærkere lød de hårdt og trælst i mine ører.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Ja, der kan man jo bare se...

Men man skal jo nok starte med at gøre op med sig selv, hvilken lyd man vil have ud af sin Telecaster - Om man er mest til Bruce Springsteen (ikke at et sæt Joe Barden-pickupper gør én til Bruce Springsteen) eller f.eks. Roy Buchanan eller noget helt tredje...[/quote]

Jammen det har du da ret i. Nu kan jeg så kun forholde med til Bruces lyd, da jeg kun "kender" Roy Buchanan af navn. Hvad spiller / spillede han? Blues, rock, country, rockabillity? :)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af MacG »

[quote="Nicolai"][quote="Sasha"]Ja, der kan man jo bare se...

Men man skal jo nok starte med at gøre op med sig selv, hvilken lyd man vil have ud af sin Telecaster - Om man er mest til Bruce Springsteen (ikke at et sæt Joe Barden-pickupper gør én til Bruce Springsteen) eller f.eks. Roy Buchanan eller noget helt tredje...[/quote]

Jammen det har du da ret i. Nu kan jeg så kun forholde med til Bruces lyd, da jeg kun "kender" Roy Buchanan af navn. Hvad spiller / spillede han? Blues, rock, country, rockabillity? :) [/quote]

Ja.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

- Rockabillity?

Er det sådan et begreb, som handicappede guitarister opererer med? :-)

Sorry! Men den var næsten for oplagt...

:-)

Nu er der i denne verden mange ting, man kan stille sig lidt tvivlende overfor. Men at netop du, Nicolai, ikke skulle kunne finde ud af at søge lidt på nettet efter mere information om go´e, gamle Roy - Ja, hvem ved: Måske lykkes det dig endda at finde et youtube-klip eller to, hvis du virkelig lægger dig i selen - se DÉT er jeg ikke det mindste i tvivl om!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

En gang imellem kommer man i tanke om det, som burde være oplagt en kende for sent ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Runem
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 454
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Runem »

[quote="Sasha"]- Rockabillity?

Er det sådan et begreb, som handicappede guitarister opererer med? :-)

Sorry! Men den var næsten for oplagt...

:-)[/quote]

Haha... Den var faktisk lidt sjov på den søde måde :) )

Jeg lærte først at holde af lyden af mig på en tele ud, da jeg fik en G&L... Og så var det jo sådan set ikke en tele... har du prøvet G&L Nikolai? Hvis ikke, kan det virkelig anbefales... Ikke at det svarer på dit spørgsmål :)

made
Smoke On The Water
Indlæg: 72
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af made »

[quote="Sasha"]- Rockabillity?

Er det sådan et begreb, som handicappede guitarister opererer med? :-)

Sorry! Men den var næsten for oplagt...

:-)

Nu er der i denne verden mange ting, man kan stille sig lidt tvivlende overfor. Men at netop du, Nicolai, ikke skulle kunne finde ud af at søge lidt på nettet efter mere information om go´e, gamle Roy - Ja, hvem ved: Måske lykkes det dig endda at finde et youtube-klip eller to, hvis du virkelig lægger dig i selen - se DÉT er jeg ikke det mindste i tvivl om!

:-)[/quote]

Hahaha, good one Alwan.

Runem har fat i noget ang. G&L, de kan godt være ret så fede.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

Men lidt af Roy´s "vildkat-lyd" kan da f.eks. høres her:

<a href="" rel="nofollow">

Edit: Det var egentlig dette nummer, jeg oprindeligt ledte efter:

<a href="" rel="nofollow">
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af shm »

Her er Danny Goatton med Barden.

<a href="" rel="nofollow">

Don Mare skulle være noget af det tætteste på gamle tele PU.

<a href="http://www.buckcannon.com/pickupsfortele.html" rel="nofollow">http://www.buckcannon.com/pickupsfortele.html</a>

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af reindane »

[quote="Nicolai"]Hej,

Hvem har erfaring med disse? Jeg kan se, Bruce bruger dem i mange af hans Teler? De skal sammenlignes med dem, som sidder i 52 RI.

Jeg har hørt, at JBs ikke har samme vintage-lyd? Til gengæld skulle det tonale register være bedre afbalanceret i dem?

Jeg kan godt lide Bruce, men samtidig ønsker jeg at Telen stadig skal lyde af god gammel vintage-tele.

Tak for hjælpen.[/quote]

Hej Nicolai

Jeg har Joe Barden pickups i en Suhr Tele, og de hører lydmæssigt absolut ikke til i vintageafdelingen. Til gengæld har de masser af power, punch og dynamik, plus en evne til virkelig at kunne skære igennem i et mix, hvor vintage Tele pickupper kan virke for spinkle. Disse kvaliteter gør dem, efter min mening, super velegnede til live-brug. Med hensyn til at Barden pickups skulle være hårde og skærende i tonen, så er det i høj grad et spørgsmål om samspillet med forstærkeren men selvfølgelig også et spørgsmål om smag og behag.
Jeg har også Barden S-Deluxe pickups i et par Strater, og hér har jeg udskiftet Barden Middle pickup'en med en Suhr FL Classic Reverse Wound pickup. Med denne kombination: Barden Neck, Suhr Middle og Barden Bridge, har jeg både dynamikken fra Barden pickupperne og den mere vintage tone i pos. 2, 3 og 4 fra Suhr FL pickuppen. Fungerer super!

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

Kan vi lige vende, hvad der karakteriserer "vintage tele-lyd"?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Nicolai"]Kan vi lige vende, hvad der karakteriserer "vintage tele-lyd"?[/quote]
Det er da dig selv der starte med at bringe det på banen, så hvad med om du startede... :)
RoadHigh.dk

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af shm »

Det her syntes jeg er vintage Tele lyd. Jeg er klar over, at det er nettet og alt hvad det indebærer af manipulation og mangler....

<a href="" rel="nofollow">

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

Læser man lidt mellem linjerne, at du, Nicolai, er ved at opdyrke en vis - skal vi kalde det "spirende trang til at købe" ? - en guitar, som du dybest set ikke ved, hvordan lyder?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Læser man lidt mellem linjerne, at du, Nicolai, er ved at opdyrke en vis - skal vi kalde det "spirende trang til at købe" ? - en guitar, som du dybest set ikke ved, hvordan lyder?[/quote]

Lad mig sige det sådan, at jeg godt kan lide en del af det, jeg hører på Springsteens plader, men jeg ved ikke så meget om hvilke teler, han har brugt på hvilke numre- og derfor heller ikke hvilke lyde, der er vintage, og hvilke der ikke er.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Joe Bardens Tele-pickupper?

Indlæg af Sasha »

Okay. Nu kan man jo sådan set sagtens spille Bruce Springsteen´s sange på f.eks. en Stratocaster (eller en Les Paul for dén sags skyld). Og hans trofaste med-guitarister bruger da vist også overvejende Stratocastere?

Men hvis du virkelig er seriøs omkring, at du er interesseret i en Tele (det kan der så være mange bevæggrunde til). Så må du jo ud og prøve nogle stykker, så du ved selvsyn kan danne dig et indtryk af, hvad det er for en størrelse. Jeg kan kun sige, at jeg som inkarneret Strat-mand synes, at det er sådan en underlig stiv størrelse, hvis lyd minder lidt om at rive sig på et stykke rusten pigtråd. Andre elsker den jo så. Én ting er dog helt sikker: Det er en helt anden sag end en Stratocaster!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen