Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Loomer »

Hej Alle.

Jeg har gået og leget lidt med en ide her det sidste stykke.

En idé der grænser til det decideret kætteriske, intet mindre!
Jeg har pønset på, at anskaffe mig en ny forstærker, til et "nyt" band jeg er mere eller mindre shanghaiet til. Her havde jeg tænkt mig at gå en anden vej, end den gammelkendte ENGL-eller-Mesa metal-vej, både fordi der er så mange der gør det i forvejen, og fordi det er PEDE-dyrt sådan noget.

Spørgsmålet er så;

Hvis man alligevel kun skal spille små venues, er det så VIRKELIGT nødvendigt med 100, eller måske endda 50 watt?
Jeg bruger jo en (godt nok noget modificeret) Laney GH50L til mit dødsband, og den er altså aldrig over volumen 2 i øveren, hvor vi altså spiller øresønderrivende, perverst og uhæmmet højt.
Dette har så ledt mig hen mod den kætteriske tanke til det nye her:

Jeg ville anskaffe mig en lav-ish watt top, i stil med en Tiny Terror eller lignende. Tiny Terror'en synes jeg netop lyder RØV-sejt, og ret meget hen af det lydideal jeg havde i tankerne.
Her der skal det jo ikke være brutal pseudo-bassist lyd med guitar stemt i Drop Fuck, men mere snerrende, vred Hardcore i stil med Converge og lignende. Dvs. mere midrange og lignende, fremfor
det evige metalliske stræben mod mere bund.

Men hvad siger i? Ville dette kunne lade sig gøre, med en temmligt overgejlet trommeslager og en Triple Rectifier ved siden af én?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Sasha »

Det kommer nok i allerhøjeste grad an på, om man betragter forvrængning fra forstærkerens udgangstrin som en god eller dårlig ting...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Sasha »

Nå-nå. Jamen, så skal jeg ikke kunne sige, om den larmer nok.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Nu spiller jeg overhovedet ikke metal, men jeg har altid været af den opfattelse, at hvis forstærkeren bare kan spille trommeslageren op, så er det hele fint. Det er jo ofte det lydeniveau, man prøver at ramme, medmindre man mic'er en masse ting op, og hvorfor så ikke også mic'e guitaren op? Så jeg ville sige, at du skulle få dig den tiny terror, hvis du synes den er fed! :)
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Loomer »

Ja ok, spøg til side. Det var vist lige min elskelige neanderthaler af en co-guitarist i dødsmetal-bandet der for i mig der.

Det jeg havde i tankerne, var lige netop at powerampen hellere end gerne måtte lave lidt sovs.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Sasha »

Jamen, så vil jeg tro, at den er ret fin, omend det endelige lydtryk også afhænger meget af højttalernes følsomhed.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Loomer »

Af kabinet anskaffer jeg mig bare et ganske almindeligt Marshall 4x12. Det burde være fint til en lidt mere skramlet, rocket lyd.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Jake »

Hej Christian,

Hvis jeg skal anbefale dig et lav-watts setup, så skal det være en forstærker med stramt udgangstrin der ikke forvrænger sønderligt, en preamp foran du synes er fed (bonus hvis det er forstærkerens egen) og så et kabinet med god basrespons og nogle effektive højtalere som f.eks. Vintage 30. Spørgsmålet er som sådan ikke hvor meget du skruer op, men mere om hvor meget overskud forstærkeren har til at levere den lyd du søger.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Sasha »

Hvis det er skramlet rocklyd, der er idealet, har et skud forvrængning fra udgangstrinnet nu da aldrig været af banen, skulle jeg mene...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Loomer »

Det jeg søger, ligger et sted imellem, da det lige netop skal være en afveksling i forhold til mit normale døds-helvede. Bands som Converge, tidlig Mastodon, Burnt By The Sun og lignende er målet.

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Peter C »

Det er faktisk interessant hvilke lav-watt's rørtoppe, som kunne være interessante til lige netop det musik, du nævner dér!

Har du evt. nogle bud Jake?

:-)

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Loomer »

Der bliver kastet nogen ting frem og tilbage på skype, så han er i god gang :D

Jeg vil dog også lige lufte en EKSTREMT blasfemisk ide.

AC30...

!!!

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Jake »

Du kunne også spille over et hifi-anlæg, eller en iPhone. Mulighederne er mange! ;-)
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)


Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Morten M »

Hvad med en lille Marshall top? Mener der fås en på 15-20w.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af ChristianB »

Der er også Dual Terror, der har 30 watt (så den må spille bare em lille bitte smule højere) og to kanaler, hvor lyden på den ene er ligesom Tiny Terror, og den anden er lidt tykkere i lyden.
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har prøvet en del lav-watts toppe, og har været rigtig glad for min Studiotone, men min erfaring er vist efterhånden, at meget under 50 watt leverer bare ikke det overskud der giver den stramhed og bund i lyden jeg godt kan lide til rock. Og slet ikke når du er så glad for at stemme ned.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Dannyboy »

Orange AD serien lyder pikke fedt og har den mellemtone ting jeg tror du søger. AD30 er røvfed. Den har gain og mastervolume, så du finder bare et sweetspot hvor den lyder rigtigt. Den er både fed ved høj og ved lav volume synes jeg. Super simpel og vellydende forstærker

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om Rørtoppe, Watt-Overkill og Satan

Indlæg af Odgaard »

Jeg havde på et tidspunkt en Tiny Terror, og vi spillede fjollet højt i øvelokalet. Den var lige præcis ikke nok til at følge med bandet - men nu var jeg også på jagt efter en lyd, der nok var lidt mindre forvrænget, end det du søger.
Sammen med en AD15 var der dog masser af "umpf" og overskud.

Og jeg kan da nikke genkendende til Dannyboys beskrivelse af AD30'eren (som jeg har).

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen