Jagten på lyden

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Mik Vestergaard
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Jagten på lyden

Indlæg af Mik Vestergaard »

Jeg søger med lys og lygte efter en lyd jeg har inde i hovedet.

Jeg har afprøvet mange mange mange spader i den jagt.... jeg har fundet den rigtige guitar, nu kommer pickup valget...

Lyden jeg leder efter er henaf Richie Sambora - rocket lyd med masser af punch! Men neckpickuppen må gerne være enorm bluesy...

Et pu setup jeg overvejer er:
Neck: Ikke valgt endnu
Middle: CS 69
Bridge: DiMarzio HS3 (eller CS 69)


Ligger i inde med et forslag til pickup som jeg har overset?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Sasha »

Neck: CS 69, måske?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Loomer »

Jeg vil til enhver tid anbefale, lige at skyde Tim Mills fra Bare Knuckle en mail. Han kan nok snildt kokkerere noget sammen til dig :)

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Jake »

Jeg har ikke et direkte bud, men jeg vil derimod anbefale dig at tjekke hans live-lyd ud, og se om en også tænder det samme i dig. Det er tit ret svært at ramme en plade-lyd, hvor der kan være double tracking og en masse sovs ud over, som det kan være svært, hvis ikke umuligt at genskabe som enkeltmand.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Dannyboy »

Jeg har et sæt CS69/CS69/HS3 du ka købe for 1300 bobs + forsendelse hvis det er. Få mdr gammelt. Med orig. kasser osv

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Smittefar »

Tror bare, jeg ville kopiere setuppet fra hans første sign. spade - Texas Special - Texas Special - Dimarzio PAF pro - BUM
Modded guitars were crap right out of the factory

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Stevi »

+1 Smittefar. Det holder!

Men - hvor er forstærkeren henne i tegningen? Alt andet lige er en god forstærker altså vigtigere end gode pickupper.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Sasha »

Det var da noget af en påstand. Det er da vist nærmere noget med, at "ingen kæde..." osv. osv. Er det ikke?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mik Vestergaard
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Mik Vestergaard »

Hej alle.
@Dannyboy: Vil lige tjekke div muligheder ud, hvis det kommer til at det er den konfiguration jeg går efter, er tilbuddet super.

Texas Special, er fede men neck pu'en er ikke bluesy nok :-) Men PAF pro har jeg faktisk ikke tjekket ud endnu, vil jeg da gøre....
Behøver ikke ramme hans lyd 100%, men han har bare en FED live lyd + album lyd. Og som Stevi siger, så har det naturligvis også en del at gøre med forstærker og alt det de gutter råder over når de spiller koncerter.


Kunne være fedt at få Tim Mills til at smide noget sammen! Tak for svar :-)

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Det var da noget af en påstand. Det er da vist nærmere noget med, at "ingen kæde..." osv. osv. Er det ikke?[/quote]
Jeg har gode erfaringer med at få en guitar, som er mindre optimal til at lyde godt på en fed amp end omvendt. En pickup er jo 'bare' en spole, og det er jo begrænset hvor meget det kan varieres i forhold til et forstærkerkredsløb. Jo, man kan pille ved magneterne og antal viklinger, men så er det vist også det. Sålænge man ikke bruger skodmaterialer, men det behøver det heller ikke koste en bondegård at sikre sig imod.
Jeg tror ikke at Fender i gamle dage sad og spekulerede i at tune pickupperne til lige den krop de skulle passe til osv. Til gengæld var der nogle vildt fede forstærkere på markedet, og de var oftest det eneste alternativ.

Ikke dermed sagt at jeg ikke tillægger pickupperne nogen bestydning, men i forhold til så mange andre ting, er de ikke den største variabel

Mik: de CS69 jeg har prøvet har været fede, men søger du Sambora-lyd, tror jeg ikke du slipper uden om en PAF-humbucker i bridge. Evt. én i singlecoilstørrelse, så du slipper for at fræse ud.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Sasha »

Hvad er "bluesy", når vi snakker pickupper?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Sasha »

[quote="Stevi"][quote="Sasha"]Det var da noget af en påstand. Det er da vist nærmere noget med, at "ingen kæde..." osv. osv. Er det ikke?[/quote]
Jeg har gode erfaringer med at få en guitar, som er mindre optimal til at lyde godt på en fed amp end omvendt. En pickup er jo 'bare' en spole, og det er jo begrænset hvor meget det kan varieres i forhold til et forstærkerkredsløb. Jo, man kan pille ved magneterne og antal viklinger, men så er det vist også det. Sålænge man ikke bruger skodmaterialer, men det behøver det heller ikke koste en bondegård at sikre sig imod.
Jeg tror ikke at Fender i gamle dage sad og spekulerede i at tune pickupperne til lige den krop de skulle passe til osv. Til gengæld var der nogle vildt fede forstærkere på markedet, og de var oftest det eneste alternativ.

Ikke dermed sagt at jeg ikke tillægger pickupperne nogen bestydning, men i forhold til så mange andre ting, er de ikke den største variabel

[/quote]

Jeg er enig med dig i, at forstærkeren er vigtig. Men så ophører enigheden vist også...

Jo, vi er også enige i, at Fender ikke sad og fintunede pickupper til hver enkelt guitar. Men dét er måske én af grundene til, at langt fra alle gamle Fendere er fede?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Nicolai »

Live har Sambora jo brugt en del forskelligt, må man sige.

For det meste har jeg set H-S-S-strater

<a href="" rel="nofollow">

<a href="" rel="nofollow">

De sorte PUs i ligner lidt Bardens, synes jeg?

og her er et eksempel på H-S-H:

<a href="" rel="nofollow">

Husk desuden at en del af Samboras strater vist har et Clapton-lignende midboost-system. I hans US signature strat var dette på 25 DB. Han siges også ind imellem at benytte Clapton CS-strater.

Hvis vi snakker studio-lyd, så "nailer" jeg "Bed of Roses"-tonen rigtigt godt med min Les Paul Traditional, 675 ms dynamic delay, min TS9 og min Vox (Heritage) AC 15 (sidstnævnte gerne i "Marshall mode a la Alwan" :P ). Med en strat på hals pickuppen, lyder det også ok- men ikke helt fyldigt nok imo.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"] Med en strat på hals pickuppen, lyder det også ok- men ikke helt fyldigt nok imo.[/quote]

Det er garanteret ikke noget, som ikke kan løses med et måske 270 graders drej på forstærkerens volumenknap.

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Mik Vestergaard
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Mik Vestergaard »

Hej alle.
Har lige været lidt væk, men nu kan jeg svare. :)
@Stevi: Nej tror jeg heller ikke jeg kommer udenom. Men altså de lyder jo også super fedt! Det er også gået hen og blevet valget til bridge pickuppen....
Og ja forstærker har utrolig meget at skulle have sagt. Mit kabinet er stadig H&K kabinet, med en JCM800 Marshall top.

Joe Barden pu's - har hørt meget godt om dem, bare på Tele's. Vil jeg helt sikkert tjekke ud....

I necken bliver det noget stacked humbucker - højst sandsynligt DiMarzio ToneZone.

Mik Vestergaard
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Mik Vestergaard »

Nicolai: Tak for din research - super flot! :)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="Nicolai"] Med en strat på hals pickuppen, lyder det også ok- men ikke helt fyldigt nok imo.[/quote]

Det er garanteret ikke noget, som ikke kan løses med et måske 270 graders drej på forstærkerens volumenknap.

:-)[/quote]

Sikkert ikke :-), men omgivelserne tillader som bekendt ikke dette ;-)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Smittefar »

[quote="Mik Vestergaard"]
I necken bliver det noget stacked humbucker - højst sandsynligt DiMarzio ToneZone.[/quote]

Sagde du ikke neck pickuppen skulle være Bluesy? Nu forstår jeg ingenting :s hock:
Modded guitars were crap right out of the factory

Mik Vestergaard
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af Mik Vestergaard »

@Smittefar: Ja syntes den er rigtig varm i lyden, stadig med lidt mellemtone. Som bridge pickup er den da over i jazz / blues gaden....
Har også kigget på DiMarzio Vintage Heavy Blues 2....

Tough call....

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Jagten på lyden

Indlæg af AnotherDan »

Det ihvertfald ikke den oplevelse jeg har haft af tonezone i humbucker størrelse - den må være anderledes i "single coil" udgaven.

Har kun prøvet den i bridge.
Bah

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen