Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Ingstrup »

Jeg prøver lige på GF også:

På tre af mine fire guitarer har jeg et par problemer.
Det drejer sig om en Warmoth Strat, Gibson 84 FV RI og en PRS CU24.

Jeg har strenge i størrelserne fra 12 - 56.

Når jeg stemmer dem i drop-C bliver den dybeste streng meget svær at få til at stemme.
Det klassiske "for tynde strenge"-symptom viser sig i form af, at tonen, ved anslag, først går over pitch og dernæst daler. Og det er nu ikke fordi mine anslag er psykopathårde, men lidt tæsk skal de jo have.

Man skulle tro at en 56-streng godt kunne klare at komme ned i C uden at te sig på den måde.
Problemet er umiddelbart lige udtalt på de tre guitarer, som har hver deres mensur: 24.75", 25.5" og 25".

Problem 2:
På alle tre guitarer er slæden i broen kørt helt tilbage, men stadig intonerer den ikke korrekt. Specielt i 3. og 8. bånd er den gal. Det er for så vidt både i drop-C og D-standard. De "frettede" toner er lidt for høje og det skærer i ørerne når man spiller oktaver.

Løsning?

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af reindane »

Hmmm... Problemet kan jo være det såre enkle, at både streng og træet i dine guitarhalse flexer, når du slår hårdt an. Hvis træet ikke er førsteklasses tørt ahorn eller mahogni, kan de tykke strenge og den lave pitch sætte halsen i svingninger. Måske kunne du prøve med et lettere anslag?
Intonering: Stemmer guitarene med standardstrenge og standard pitch? Har du eksperimenteret med flere forskellige mærker strenge? Kvaliteten af strenge kan i høj grad spille ind når du spiller med drop-tunings og især på guitarer med kort mensur som Gibson. Hvis dette ikke hjælper ville jeg vende problemet med et guitarværksted.
Det kan jo i den sidste ende også være, at du skal ud og finde dig en guitar, der egner sig bedre til dropped-tunings end dine nuværende.

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Abemand
Still Got The Blues
Indlæg: 240
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Abemand »

Er dine halse justeret ordenligt? For meget relief kan godt give problemer med intonation.

Ellers, så prøv at smide en .058 eller .060 på og se om det løser problemet. Du skal muligvis have udvidet rillen i sadlen.

http://www.stringsite.com/strenge_strin ... 47_da.html
http://www.stringsite.com/strenge_strin ... 41_da.html

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Smittefar »

det med over pitch og dernæst dale er ren fysik - det skal være sådan - du vælger,om du stemmer efter anslaget eller tonen. denne effekt er mere udtalt, jo tykkere strengene er
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Morten_Lyse »

Jeg kunne også godt komme i tanke om, at dine noget "alternative tunings" kræver, at guitaren er bygget anderledes før det bliver rigtig godt. Drop C, så er du jo også 2 hele toner under dét, skidtet er beregnet til, så mon ikke forklaringer er "træls" men åbenlys..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af GuitaRasmus »

Overvej at kigge på en LTD Stephen Carpenter - de er long scale (27" hvis jeg husker ret), og lyder knaldgodt når de er stemt ned.

Der er ikke nogen god løsning på dit problem, udover en anden guitar - Strat'en kan håndtere det okay, Prs'en lidt dårligere, og Gibsonen slet ikke. Man kan ikke kompensere sig ud af for kort mensur med strengetykkelse - det er jo også derfor et flygel har meget længere basstrenge, end diskant ditto.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Anonym »

Med min indrømmet noget sparsomme omgang med den slags, ville jeg nu alligevel også vove et øje på, at man skal kigge på noget længere mensur. Jeg synes ikke engang den dybe b-streng på en 7 strenget i standardtuning fungerer ordentligt.

Så skal der GAS*s baryton-guitarer ... ;-/

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Funkis »

Har flere gange stået i situationer hvor folk gerne vil have justeret deres guitarer til Drop C hvor Slædens vandring ganske simpelt ikke er lang nok. Og så kan det desværre ikke lade sig gøre.. Om det er dit problem er svært at sige. Men det er der en god mulighed for.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Smittefar »

Nu spiller Zakk Wylde jo i drop C på en Les Paul, så det kan altså godt lade sig gøre - men det er vist også noget med, at han har en 60'er i bunden.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af K-P »

Jeg vil også mene, at en baritonguitar er lige i overkanten blot for Drop C. Metallica har jo også brugt Drop C på deres guitarer med Gibson-mensur.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Smittefar"]Nu spiller Zakk Wylde jo i drop C på en Les Paul, så det kan altså godt lade sig gøre - men det er vist også noget med, at han har en 60'er i bunden.[/quote]

Nu har en Les Paul også den fordel at man kan vende stolindlægget, så man får mere justeringsrum.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Jejak »

Der er mange der stemmer i drop-C med 24.75" guitarer - det kan sagtens fungere (hvis altså guitarens slæder tillader at skidtet kan intoneres). Jeg har selv lige erhvervet mig min første 24.75" guitar til heavy - den bruger jeg også i drop-C og det fungerer faktisk rigtig fedt! Den bider fra sig på en lidt anden måde end mine 25.5" guitarer gør (bruger 11-60 på begge guitarer, så strengene på 24.75'eren er lidt løsere => lidt mere "growl" :) )

Mht. dit anslags-pitch-problem, Ingstrup, ville jeg måske forsøge mig med en 60'er i stedet for en 56'er som drop-C-streng.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Ingstrup »

Tak for svarene. Selvom de var mange og divagerende.

Mht. til at justere hals i forhold til intonering... bør jeg ikke lade en prof tage sig af det?

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Loomer »

[quote="GuitaRasmus"]Overvej at kigge på en LTD Stephen Carpenter - de er long scale (27" hvis jeg husker ret), og lyder knaldgodt når de er stemt ned.

Der er ikke nogen god løsning på dit problem, udover en anden guitar - Strat'en kan håndtere det okay, Prs'en lidt dårligere, og Gibsonen slet ikke. Man kan ikke kompensere sig ud af for kort mensur med strengetykkelse - det er jo også derfor et flygel har meget længere basstrenge, end diskant ditto.[/quote]

De fås ikke i 6-strenget længere, og 6'eren var altid i 25'5"

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Ingstrup »

Flere af de bands jeg holder af bruger lave tunings og ret tykke strenge.
Bl.a. Amon Amarth, der spiller på 13-62 i B-standard med Gibson-guitarer. Machine Head i C# og drop B bl.a. på Gibson. Ved ikke mht strengestørrelser.
Så det burde da være muligt at finde en passende strengestørrelse med disse guitarer.
Det fungerer fint i D-standard, der jo altså bruges af ret mange.
Måske jeg bare skal have mig en 58 eller 60 til C-streng.

Synes I i øvrigt ikke at Warmoths baritonmensur på 28 5/8" er temmeligt voldsomt?

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af fortytwo »

[quote="Morten_Lyse"]Drop C, så er du jo også 2 hele toner under dét, skidtet er beregnet til[/quote]

Ja.. På 1 streng, resten er kun 1 hel tone under..

[quote="GuitaRasmus"]Der er ikke nogen god løsning på dit problem, udover en anden guitar - Strat'en kan håndtere det okay, Prs'en lidt dårligere, og Gibsonen slet ikke. Man kan ikke kompensere sig ud af for kort mensur med strengetykkelse - det er jo også derfor et flygel har meget længere basstrenge, end diskant ditto.[/quote]

Pjat.

[quote="Funkis"]Har flere gange stået i situationer hvor folk gerne vil have justeret deres guitarer til Drop C hvor Slædens vandring ganske simpelt ikke er lang nok. Og så kan det desværre ikke lade sig gøre.. Om det er dit problem er svært at sige. Men det er der en god mulighed for.[/quote]

Nej nu må i altså holde op..

Jeg spillede i et band i 6 år, hvor vi stemte ned i C, altså hele pivtøjet, ikke bare sådan noget pseudo noget som Drop C er, og jeg havde både min SG Special og min Firebird sat op til .12'er i C, og der var ingen af dem der brokkede sig, og jeg har altså ikke særlig god spille teknik, og er rimelig hus med om det stemmer.. For pokker, jeg lever jo af at stemme guitare..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Funkis »

@42... Jeg sagde jo heller ikke at det er der problemet lå i Caspers tilfælde. Men har stået med et par spader hvor det simpelthen ikke kunne lade sig gøre. Blandt andet en Carvin og en Ibanez Iceman. Hvor slæderne ikke kunne flyttes langt nok tilbage. Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. Men jeg ved at det ikke kan i nogle tilfælde.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af fortytwo »

Men det forstår jeg slet ikke, for min '78'er Iceman blev også sat op på den måde, da jeg fik den, og den spillede også fint..

Ja, slæderne skal rigtig langt tilbage, meen..
Ellers må man jo bare stemme lidt mere mellem numrene.. ;-)
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Loomer »

Eller bare smid mere distortion på, så opdager man det alligevel ikke.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Intonering. Noget med at få skidtet til at stemme.

Indlæg af Funkis »

[quote="fortytwo"]Men det forstår jeg slet ikke, for min '78'er Iceman blev også sat op på den måde, da jeg fik den, og den spillede også fint..

Ja, slæderne skal rigtig langt tilbage, meen..
Ellers må man jo bare stemme lidt mere mellem numrene.. ;-)[/quote]
De gamle iceman er også langt større end de nye. Og de nye har fået en gibraltar bridge som nærmest ingen frigang har...
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen