Varm, bluesy drive...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Nej, det er fair nok. Jeg tror såmænd ikke, at jeg har nogen særlig fasttømret mening om, hvorvidt jeg ville kalde dén farvning, en Tubescreamer giver, for "opfedning" eller ej. Det må andre skændes om. Jeg syntes blot, at det var lige lovligt kategorisk at påstå, at den ikke "på nogen måde" skulle fede tonen op...

Man kunne måske anskue tingene fra den modsatte side og sige, at der vel næppe er noget, der er så effektivt til at gøre en guitarlyd spinkel, som manglende mellemtone..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

ChristianB
Johnny B. Goode
Indlæg: 135
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af ChristianB »

Hvad med at købe en forstærker der ikke spiller så højt istedet for din AC15, Jeg kan se at Torben har en Cornell Plexi 7 til salg, som har en indbygget attenuator, Det var da en mulighed.

Men hvis du vil have en ny pedal så vær da ligeglad med udgangsimpedittelidut hvis du kun har et par enkelte pedaler og bruger den til at jamme i stuen. Akustikken har Mad Professor ikke? For så kunne du jo købe en og levere den tilbage hvis den ikke lever op til dine forventninger.

Jeg har haft en TS-9 engang, og jeg synes heller ikke den lød overvældende fedt herhjemme, men når jeg øvede med bandet var den nærmest mit hemmelige våben til at skære igennem lydmuren når jeg skulle spile solo eller et tema. Det er det den pedal kan IMO.
"What you need is a guitar that is timeless, and classic, and looks like Keith Richards threw up all over it in the 70s" - Hank Moody

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af AnotherDan »

Min pedaltone er desværre røget idag :)
Bah

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Martin60 »

Du skal have denne:
Billede

alexander
Himmelhund
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af alexander »

[quote="ChristianB"]

Jeg har haft en TS-9 engang, og jeg synes heller ikke den lød overvældende fedt herhjemme, men når jeg øvede med bandet var den nærmest mit hemmelige våben til at skære igennem lydmuren når jeg skulle spile solo eller et tema. Det er det den pedal kan IMO.[/quote]

Jeg er helt enig. TS'ens force er at den placerer en supergodt i et mix. Hvis der imidlertid ikke er noget mix den kan placere én i (som hjemme i soveværelset) lyder den ikke særlig godt. Jeg var selv meget frustreret over min ts9, da jeg havde sådan en, fordi jeg ikke kunne få den til at lyde godt hjemme på min 40 watts rørfortstærker teenageværelset, men den var en sikker vinder i sammenspilssituationer.

kanten
Himmelhund
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af kanten »

Tit tror jeg også bare, at mange "tester" deres lyd eller en pedals kvalitet m.m, når de sidder selv hjemme. Og når man så står i øveløkalet eller på scenen, kan man f.eks. slet ikke høre den fede bund, man kunne derhjemme, da man pludselig har fået en bassist med ind i ligningen.

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af andkrup »

Jeg er rigtigt glad for min Homebrew Electronics tubescreamer klon (powerscreamer). Der er rigtig meget volumen boost oveni + 3vejs diodeswitchen giver yderligere fleksibilitet så den fungerer perfekt både i en lejlighed og på scenen.

Diodeswitchen har en fed indstilling hvor den imho giver en meget brugbar kompression til når den skal fungere som primær overdrive. Den kan osse indstilles til at være meget kontant, når den mere skal bruges som en booster
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Telemaster »

[quote="Starcaster"]Ja jeg kan jo kun anbefale dig at købe den første Big Ben Overdrive du kommer i nærheden af. Jeg var igennem MANGE boutique pedaler inden den blev fundet udelukkende pga en gammel tråd, hvor den blev nævnt herinde (af Telemaster tror jeg nok). Den er fuldstændig neutral eq når alt står kl. ca. 12. Og så giver den alt fra en crunchy boost hele vejen op til næsten fuzzed distortion. Og det er til en pris der er til at betale![/quote]

Næh, det har forhåbentlig ikke været mig, da jeg ingen erindring har, om nogensinde at have prøvet omtalte pedal. Men fedt, at du er glad for den :D Jeg vil til enhver tid anbefale en Tubescreamer, hvis det da overhovedet giver nogen mening at anbefale noget som helst til andre fingre og andet grej end sit eget.

Jeg er med Sasha her - Nicolais grej fejler ikke noget. Det kunne jeg nemt gigge med, og jeg er sikker på, at det samme gælder for 99 % af de andre guitarister, der spiller pop/rock og lignende. Hvis man skal pege på et muligt problem i det setup, er det ikke, at pedalen er den forkerte, men snarere, at en rørforstærker i en lejlighed bare aldrig nogensinde kommer til at lyde fedt, medmindre man er socialt uintelligent eller pikkehamrende ligeglad med sine naboer.

Nå det er sagt, vil jeg da alligevel foreslå Nicoali at prøve en OCD. De lyder altså rigtig godt, og er nok lidt mere "lækre" i lyden end en Tubescreamer. Det er nok en måde at behandle symptomerne på et problem, der i bund og grund ikke eksisterer, men det kan da godt tænkes, at det virker alligevel ;)
So many assholes, so few bullets

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Starcaster »

[quote="Telemaster"][quote="Starcaster"]Ja jeg kan jo kun anbefale dig at købe den første Big Ben Overdrive du kommer i nærheden af. Jeg var igennem MANGE boutique pedaler inden den blev fundet udelukkende pga en gammel tråd, hvor den blev nævnt herinde (af Telemaster tror jeg nok). Den er fuldstændig neutral eq når alt står kl. ca. 12. Og så giver den alt fra en crunchy boost hele vejen op til næsten fuzzed distortion. Og det er til en pris der er til at betale![/quote]

Næh, det har forhåbentlig ikke været mig, da jeg ingen erindring har, om nogensinde at have prøvet omtalte pedal. Men fedt, at du er glad for den :D Jeg vil til enhver tid anbefale en Tubescreamer, hvis det da overhovedet giver nogen mening at anbefale noget som helst til andre fingre og andet grej end sit eget.

Jeg er med Sasha her - Nicolais grej fejler ikke noget. Det kunne jeg nemt gigge med, og jeg er sikker på, at det samme gælder for 99 % af de andre guitarister, der spiller pop/rock og lignende. Hvis man skal pege på et muligt problem i det setup, er det ikke, at pedalen er den forkerte, men snarere, at en rørforstærker i en lejlighed bare aldrig nogensinde kommer til at lyde fedt, medmindre man er socialt uintelligent eller pikkehamrende ligeglad med sine naboer.

Nå det er sagt, vil jeg da alligevel foreslå Nicoali at prøve en OCD. De lyder altså rigtig godt, og er nok lidt mere "lækre" i lyden end en Tubescreamer. Det er nok en måde at behandle symptomerne på et problem, der i bund og grund ikke eksisterer, men det kan da godt tænkes, at det virker alligevel ;) [/quote]

Ok sorry Klaus, så ved jeg ikke lige hvem det var ;) Men derudover vil jeg tilslutte mig at sådan en AC15 lyder ikke tykt hjemme i lejligheden og en TS vil givetvis ikke gøre lyden tykkere (min egen forstærker opfører sig ligesådan). Så ud og prøv nogle OD pedaler, som ikke er TS baserede/voicede....

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Swampthing »

Jeg har haft en Big Ben Overdrive, den var jeg mildest talt ikke imponeret af, den støjede helt vildt. Måske fordi den fik strøm af en Fuel Tank via daisychain ?
Ellers til at give en Bluesy lyd, bruger jeg en T-Rex Møller.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Telemaster »

[quote="Starcaster"]Ok sorry Klaus, så ved jeg ikke lige hvem det var ;) Men derudover vil jeg tilslutte mig at sådan en AC15 lyder ikke tykt hjemme i lejligheden og en TS vil givetvis ikke gøre lyden tykkere (min egen forstærker opfører sig ligesådan). Så ud og prøv nogle OD pedaler, som ikke er TS baserede/voicede....[/quote]

Ingen grund til undskyldninger :)

Jeg har stadig svært ved at forestille mig en tyk lyd, der samtidig er rar at høre på, over en rørforstærker i en lejlighed. Man kunne prøve med en RAT eller nogle forskellige fuzz-pedaler, men rigtig godt bliver det nok aldrig...
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Nej, vi skal ihvertfald nok ud i noget med en meget lille rørforstærker - en Z-vex Nanohead eller noget i den stil.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Nej, vi skal ihvertfald nok ud i noget med en meget lille rørforstærker - en Z-vex Nanohead eller noget i den stil.[/quote]
- og den spiller efter sigende lige så højt som en trompet, give or take...
See you in heaven if you make the list

Christian Mogensen
Johnny B. Goode
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Christian Mogensen »

Nu snuppede Søren det Clapton-klip jeg lige ville ha' brugt til at illustrere følgende pointe; som så mange andre har sagt, så tror jeg sagtens man ville ku' lave fed fed lyd på dit grej, Nicolai - du har jo noget rigtigt godt af slagsen - men i moderne guitarmusik cirkler er det blevet mere in at tænke på, hvad man træder på med fødderne, istedet for hvad man trykker på med fingrene...
Hver gang jeg ser/høre en fed omgang Clapton/B.B. King eller hvadend man nu måtte lyste, så får jeg en forbandet lyst til at kyle alle mine pedaler ud, sætte mig ned i kælderen og øve med lyset slukket i en 14-16 år indtil jeg er ligeså god.
Fælles for næsten alle de guitarister jeg lytter til er, at de kunne spille på en spånplade strenget op med fiskesnøre igennem en Aldifier og det ville stadig lyde som noget af en anden verden.
Soloen som Clapton starter i det første klip bliver "taget" på en sådan måde at man (læs: jeg) ikke kan andet end at bare tænke "Okay - jeg sætter mig lige ned og hører hvad han har at sige"; og det er på grund af måden han spiller tonen på - ikke pga. selve tonaliteten eller tonekvaliteten - han har iøvrigt kæmpenederen lyd der...
Det samme gælder for gode gamle B.B. her:

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

Lidt små-kedelig lyd men han formår, uden pedaler og what-not, at bevæge sig over diskant-pågående og insisterende NU HØR DU PÅ MIG!!! til lille, blød og nærmest undskyldende "jeg er iøvrigt lidt trist" - det er IMHO dét man skal stræbe efter som guitarist der sidder og øver derhjemme; ikke hvor fed lyd man kan få under de givne forhold.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Smittefar »

Jeg elsker det BB klip :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Ja, nu fik Nicolai en "mindre" BB King-forelæsning, sidst han (altså Nicolai...) var her forbi. Så jeg tænkte, at vi skulle høre noget andet denne gang. Samtidig kunne der være en underliggende pointe i, at det rent faktisk godt kan betale sig at "høre efter i timen" - Clapton har jo også lært det et sted... :-) Næste kapitel kunne så måske meget passende omhandle Otis Rush...

Men jo, BB King er én af de meget få, som på en god dag formår at gøre mig fugtig i øjenkrogene med sit spil.

Som et lille kuriosum fra én, der har oplevet Clapton live to gange i løbet af det sidste halve års tid, kan det så siges, at noget kunne tyde på, at han åbenbart har samme problem som Nicolai - eller også er han blot nødt til at tage hensyn til, når tre små børn skal sove? For begge gange har "den fede solo" været på akustisk...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af andkrup »

[quote="Christian Mogensen"]
...snip...

<!-- m --><a class="postlink" href=" ... re=related</a><!-- m -->

...snip...
[/quote]
, men nu hvor vi alligevel nørder lyd, så vil jeg mene at vi hører Lucille gennem en forstærker der er skruet godt op. Der er ikke særligt meget overstyring, men mere naturlig kompression der afrunder lyden rigtigt pænt. Mht. sustain er BB formentligt hjulpet godt af at guitaren er halvakustisk og at han formentligt spiller ved et lydniveau hvor baggearets egenlyd bliver opfanget relativt let af guitarens pickupper og hulrum. Teknikken er helt sikkert osse en stor faktor.

Tror det er meget sandsynligt at der slet ikke er nogen pedal, og at den varme bluesy drive ikke så meget en varm bluesy drive, men mere en varm bluesy naturlig lyd der er oppe i et lydniveau hvor det blir lidt lettere at spille.
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Jah, måske. Men jeg synes nu personligt, at hvis jeg skulle definere, hvad "en varm bluesy lyd" er i mit sind, så er der trods alt lidt "snas" på toppen.

I gamle dage spillede BB. vist også på en Twin med volumen helt oppe - ikke møgbeskidt, men dog heller ikke helt stuerent. Og højt!!!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Jens H »

Nicholai, kan du ikke ligge noget optagelse op, hvor du beskriver lidt hvad det er du ikke kan lide, og hvad du synes du mangler? Ved godt at det kun er de grove træk, da de fine detaljer forsvinder let i dårligt optageudstyr.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Stevi »

<a href="http://www.thegearpage.net/board/showth ... p?t=736225" rel="nofollow">http://www.thegearpage.net/board/showth ... =736225</a>

Så er der vist ingen undskyldning for ikke at prøve både Little Green Wonder og Sweet Honey Overdrive.
See you in heaven if you make the list

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen