Varm, bluesy drive...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Varm, bluesy drive...

Indlæg af Nicolai »

Jeg skal med det samme indrømme, at jeg overvejet en del forskelligt på det seneste, men jeg ville lige høre, hvilken varm bluesy drive, I kan anbefale? Jeg har en TS9 nu, men den er ikke så varm og blød i lyden, som jeg kunne ønske mig (eller også kan jeg bare ikke finde ud af at indstille den).

Jeg har hørt at MPs pedaler har problemer med udgangsimpedanserne, hvilket betyder de kan forstyre volumeniveauet ens setup, og det samme skulle vist være tilfældet med OCD pga. dens true bypass? Dette er meget ærgeligt, for jeg kan godt lide lyden af Sweet Honey Overdrive. :cry:

Det pudsige er, at jeg godt kan lide lyden af TS 808 HW i proguitarshops demo- den er NETOP blød og varm, synes jeg. Men jeg kan bare ikke ramme det med min 9er- desværre. Lidt ærgerligt da det jo ellers BURDE være den oplagte blues pedal. :?

Stilen er jo Blues og rock, så ikke noget med nogen mega fuzz her :)

Har I et bud på, hvad jeg gør forkert? Har overvejet TS808, men mange siger, der ikke er stor forskel på de 2?

Her er HW TS808:http://proguitarshop.com/store/effects- ... mer-p-1124, men den er jo svinedyr!

Problemet er, at jeg synes, TS9 klipper (?) for groft, det er ikke en særlig "smooth", og så synes jeg den mangler en anelse bund. Er det TS808, jeg skal have fat i i stedet for (så bliver det den alm. ri)?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Jacob »

Tjaa, du nævner det nærmest selv.. Prøv at leg lidt rundt med indstillingerne, og husk at bruge dine ører til at lytte med, og lad være med at bruge øjnene.. (så du ikke indstiller den som dine øjne synes de skal stå, men som dine ører kan lide det).

:)

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Nicolai »

Det vil jeg skam også fortsætte med, men jeg kan jo ikke ændre på, at driven er lidt for "edgy"... Den HW og min lyder BESTEMT ikke ens, hvis de er indstillet på samme måde...
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Jacob
Gearfreak lærling
Indlæg: 725
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Jacob »

TIP: Lad være at bruge youtube videoer til sammenligning!! Det er en svjv. en HELT anden type forstærker den er testet over i proguitarshop, så prøv den for guds skyld selv, inden du smider +2k efter en fancy tubescreamer, når du allerede har en..

EDIT: og youtube-videoer er komprimeret til helvede og tilbage, så allerede der, er der en forskel..

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Anonym »

"This pedal looks like a HiWatt on the inside!"

Ok.

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Starcaster »

Ja jeg kan jo kun anbefale dig at købe den første Big Ben Overdrive du kommer i nærheden af. Jeg var igennem MANGE boutique pedaler inden den blev fundet udelukkende pga en gammel tråd, hvor den blev nævnt herinde (af Telemaster tror jeg nok). Den er fuldstændig neutral eq når alt står kl. ca. 12. Og så giver den alt fra en crunchy boost hele vejen op til næsten fuzzed distortion. Og det er til en pris der er til at betale!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Kunne vi ikke - bare sådan af hensyn til den almene forståelse - undlade at tale i tunger? MP er f.eks. i mit univers (- med begrænset street cred. ?) en forkortelse for militærpolitiet. Så hvis hensigten ellers er, at menigmand som jeg skal have en chance for at kunne deltage i eller endog bare følge debatten, kunne man så i det mindste ikke lade være med at gøre tingene unødigt mere kryptiske, end de sikkert er? MP..???

Når det så er sagt, så tror jeg ikke, at f.eks. en TS808 er dét, der skal til, hvis man ikke kan lide en TS-9. Det er noget sjovt noget det hér med lyd: Jeg har en god ven, som jeg tit nørder lidt grej sammen med. Hvis vi f.eks. har den samme ´64 Strat plugget i en ´69 Marshall og i øvrigt ikke ændrer på nogen indstillinger, når vi skifter - ja, så lyder det stadig forskelligt som dag og nat - også rent lydmæssigt, alt afhængigt af, hvem af os der spiller . Det er måske derfor, at det ikke lyder som Proguitar.com, når du spiller, Nicolai? Jeg har sagt det før, men jeg skal gerne gøre det igen: Du har noget fedt grej, som kan lyde pissefedt! (og jeg har prøvet det!). Så jeg er sgu´ bange for, at det er de små, stive fingre, der skal arbejdes lidt med. Hvad hjælper det f.eks. at en pedal reagerer enormt dynamisk på ens anslag, hvis styrken i ens anslag er mere tilfældig, end vinden blæser? Og hvorfor lyder ens forvrængning ikke "harmonisk", hvis f.eks. ens vrid mest af alt minder om disharmonier fra en særlig obskur afart af indisk musik med 64 inddelinger af en oktav? osv. osv...

Dette er ikke for at sige, at du ikke skal have en ny pedal, som kan noget andet (!!!) end din glimrende Tubescreamer. Men for f.... da: Tag dog ud og prøv nogle pedaler i virkeligheden. Eller lån et par stykker med hjem og prøv dem på din egen forstærker. Det er altså den bedste måde at konstatere på, om en given pedal taler til én og snakker sammen med resten af ens grej eller ej.

Og nej: Man KAN desværre ikke købe lyden af d´herrer Adams, Clapton, SRV eller hvem det nu måtte gælde, i pedalform. Man kan lure et par af deres tricks, der får dem til at lyde - ja, som DEM, som man så kan inkorporere i sit eget spil. Men dét har så igen typisk mest med de små fingre og ditto ører at gøre...

Som jeg ser dit grejmæssige "problem", er det, at du mangler et sted, hvor du måske kan løfte din forstærkers volumeknap to millimeter istedet for blot en halv. Om du så havde SRV´s guitar plugget i Bryan Adam´s Vox-forstærker hjemme i din lejlighed og derimellem havde en pedal, som var blevet skræddersyet til dine behov af Paven himself, så ville det stadig lyde dårligt under de betingelser, at det skulle spille så lavt, at din nabo ikke kan høre det under sin daglige meditation. Måske er det en hæderlig hovedtelefonforstærker, du i virkeligheden har mest brug for?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Stevi »

Jeg tror at det, du søger, er en clean-boost... Eller en compressor...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Det tror jeg så ikke...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Stevi »

Det gør jeg heller ikke...
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

- Øøøhh..???
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

shm
Johnny B. Goode
Indlæg: 193
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af shm »

Jeg er ret glad for Barber LTD, hvis du vil have en med mindre mellemtone er det nok SR modellen. Jeg kan nu bedst lide den som standard. Her er lydklip.


<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.barberelectronics.com/sounds ... ds.html</a><!-- m -->

Vh

Søren

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"]Kunne vi ikke - bare sådan af hensyn til den almene forståelse - undlade at tale i tunger? MP er f.eks. i mit univers (- med begrænset street cred. ?) en forkortelse for militærpolitiet. Så hvis hensigten ellers er, at menigmand som jeg skal have en chance for at kunne deltage i eller endog bare følge debatten, kunne man så i det mindste ikke lade være med at gøre tingene unødigt mere kryptiske, end de sikkert er? MP..???

Når det så er sagt, så tror jeg ikke, at f.eks. en TS808 er dét, der skal til, hvis man ikke kan lide en TS-9. Det er noget sjovt noget det hér med lyd: Jeg har en god ven, som jeg tit nørder lidt grej sammen med. Hvis vi f.eks. har den samme ´64 Strat plugget i en ´69 Marshall og i øvrigt ikke ændrer på nogen indstillinger, når vi skifter - ja, så lyder det stadig forskelligt som dag og nat - også rent lydmæssigt, alt afhængigt af, hvem af os der spiller . Det er måske derfor, at det ikke lyder som Proguitar.com, når du spiller, Nicolai? Jeg har sagt det før, men jeg skal gerne gøre det igen: Du har noget fedt grej, som kan lyde pissefedt! (og jeg har prøvet det!). Så jeg er sgu´ bange for, at det er de små, stive fingre, der skal arbejdes lidt med. Hvad hjælper det f.eks. at en pedal reagerer enormt dynamisk på ens anslag, hvis styrken i ens anslag er mere tilfældig, end vinden blæser? Og hvorfor lyder ens forvrængning ikke "harmonisk", hvis f.eks. ens vrid mest af alt minder om disharmonier fra en særlig obskur afart af indisk musik med 64 inddelinger af en oktav? osv. osv...

Dette er ikke for at sige, at du ikke skal have en ny pedal, som kan noget andet (!!!) end din glimrende Tubescreamer. Men for f.... da: Tag dog ud og prøv nogle pedaler i virkeligheden. Eller lån et par stykker med hjem og prøv dem på din egen forstærker. Det er altså den bedste måde at konstatere på, om en given pedal taler til én og snakker sammen med resten af ens grej eller ej.

Og nej: Man KAN desværre ikke købe lyden af d´herrer Adams, Clapton, SRV eller hvem det nu måtte gælde, i pedalform. Man kan lure et par af deres tricks, der får dem til at lyde - ja, som DEM, som man så kan inkorporere i sit eget spil. Men dét har så igen typisk mest med de små fingre og ditto ører at gøre...[/quote]

MP = Mad Professor. Du kunne jo også bare have skrevet, at jeg skulle øve lidt mere på mine bends. Det havde uden tvivl set lidt pænere ud "på papiret" ;)
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Nej, for det var ikke min pointe. Vrid var blot et eksempel på, at en stor del af dét med at spille guitar handler om at træne sine ører og sine fingre, sådan at man kan lave en flot tone (og gerne kunne gøre det igen og igen). Kan du dét, er du nået langt! Og hvis det er en flot tone, der strømmer ud af guitarens output, skal der meget(!!!) skidt grej til, for at man ikke kan høre dette i den sidste ende.

Pointen var nærmere, at du skal vænne dig til - og nu bliver det lige lidt "poetisk" - at tænke hver tone som en skulptur i luften, som du formgiver med dine fingre. Prøv at visualisere hver tone som et stykke vådt ler, som du kan forme med fingerspidserne. Det kan gøres på uendeligt mange måder. Langt de fleste vil så for de fleste "beskuere" næppe repræsentere nogen voldsomt stor kunstnerisk værdi - ja, faktisk vil de måske ligefrem fremkalde et vist ubehag. Men når man lærer - og det ER en lang læringsproces! - hvordan "leret skal formes", for at skulpturen bliver smuk (det er sikker sådan noget med at kunne dreje lige, og kunne lave smukke udtyndinger af leret osv. osv.)- ja, så begynder man at kunne udtrykke sig gennem sine "skulpturer". Når man så har prøvet at bygge skulpturer af en masse forskelligt ler, så finder man hen ad vejen garanteret også ud af, at der er nogle typer ler med lige netop dét og dét vandindhold, som man bedst kan arbejde med. Men det er sgis´me svært at kassere den éne eller anden type ler på et seriøst grundlag, hvis man stadig kæmper med de grundlæggende teknikker, eller man ikke kan få lov til at bruge f.eks. sin drejebænk, fordi lyden generer naboen eller lignende. Hvis man så VIL lære at lave drejede lerskulpturer i sin lejlighed, og man ikke kan overtale naboen til enten at flytte eller acceptere lydniveauet - så kunne det være, at man f.eks. skulle afsøge markedet for, om der fandtes en lydløs drejebænk, så man kunne øve sig trods alt..?

Som sagt: Jeg har prøvet dit grej. Og jeg kunne fint leve med det et meget langt stykke henad vejen. Men jeg er ikke sikker på, at jeg kunne få det til at lyde fedt ved et niveau, som ikke kunne høres af din nabo. Jeg skulle såmænd nok få lyd ud af det. Men "fedt" - Narh, ikke med en 15 watts rørforstærker skruet op på 1/2 på skalaen.

Måske skulle du spille noget helt uden strøm på guitaren? Det gør jeg meget, når jeg blot spiller herhjemme...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Nicolai »

Poetisk og fint indlæg må man sige. Jeg spiller også af og til "unplugged"- det varierer lidt.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

Tak-tak!

Som en illustration af, hvad jeg mener med det ovenstående (og forhåbentlig til inspiration), så prøv at lytte lidt til gamle Sløwwwhand her. Er det hans lyd, der får én til at sidde helt ude på stolekanten under hans solo (som jeg ihvertfald gør)? Nej, jeg er faktisk ikke specielt vild med hans lyd her. Er det hans pedaler? No, doesn´t use one! Er det hans misundelsesværdige signature-grej? Om jeg så fik den forærende, ville jeg hverken eje eller have sådan en Lace Pickup-befængt pind med det dér frygtelige "smadret sardindåse-midboost halløj, som lyder af prut, når han går ned i det dybe register" i. Er det fordi, han spiller så pissehurtigt eller benytter sig af et enormt kompliceret tonevalg, at kæben slæber henad fortorvet af benovelse? Nej, heller ikke rigtigt, vel?

Nej, det handler om mesterlig kontrol over netop ting som vrid, vibrato, og timing - alle meget vigtige faktorer i det hér med at skabe en smuk "lydskulptur"

Well, take it away, Eric:

<!-- m --><a class="postlink" href="><!-- m -->
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Smittefar »

Jeg synes Søren er inde på noget af det helt rigtige - God lyd handler langt mere om piloten og forholdene, end det handler om det specifikke grej.

Tag nu Joe Bonamassa - Normalt spiller han på det helt store syge setup med vintage Marshalls, Dumbles, Fenders etc. Men nogle gange spiller de jobs, hvor de ikke lige kan få gearet med, så får han bare leveret to Marshall DSL100 (eller lignende) fra den lokale musikforretning, og for nylig var der en seance, hvor han spillede direkte i en Fender Blues Deluxe og stadig lød fantastisk. Pointen er, at han virkelig har forstand på at få fed lyd ud af selv det simpleste gear, og så kan han også få fed lyd ud af vildt gear.

Dejligt Clapton klip i øvrigt.

For nu at sige noget konstruktivt, så tror jeg, du vil få rigtig meget ud af at købe AnotherDan's Koch PedalTone - Det er altså en rigtig rørpreamp med effekttrin og hovedtelefonudgang. Jeg tror, den vil lyde lysår bedre i hovedtelefoner, end AC15 skruet op på en ½, og du vil også med stor lækkerhed til følge kunne bruge den foran din AC15.
Modded guitars were crap right out of the factory

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Starcaster »

[quote="Smittefar"]Jeg synes Søren er inde på noget af det helt rigtige - God lyd handler langt mere om piloten og forholdene, end det handler om det specifikke grej.

Tag nu Joe Bonamassa - Normalt spiller han på det helt store syge setup med vintage Marshalls, Dumbles, Fenders etc. Men nogle gange spiller de jobs, hvor de ikke lige kan få gearet med, så får han bare leveret to Marshall DSL100 (eller lignende) fra den lokale musikforretning, og for nylig var der en seance, hvor han spillede direkte i en Fender Blues Deluxe og stadig lød fantastisk. Pointen er, at han virkelig har forstand på at få fed lyd ud af selv det simpleste gear, og så kan han også få fed lyd ud af vildt gear.

Dejligt Clapton klip i øvrigt.

For nu at sige noget konstruktivt, så tror jeg, du vil få rigtig meget ud af at købe AnotherDan's Koch PedalTone - Det er altså en rigtig rørpreamp med effekttrin og hovedtelefonudgang. Jeg tror, den vil lyde lysår bedre i hovedtelefoner, end AC15 skruet op på en ½, og du vil også med stor lækkerhed til følge kunne bruge den foran din AC15.[/quote]

Jeg er meget enig i den sidste anbefaling. Jeg syntes i hvert fald den AC15 jeg prøvede da jeg var på forstærker jagt, var noget tynd i det. Og enTS type pedal er jo ikke kendt for at fede tonen op på nogen måde ;)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Sasha »

[quote="Starcaster"] Og enTS type pedal er jo ikke kendt for at fede tonen op på nogen måde ;) [/quote]

Hmm, ikke det..??? Jeg synes da ellers, at f.eks. mellemtonen i dén grad bliver "fedet op" - nogle ville nok endda mene grænsende til det decideret overvægtige...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Starcaster
Still Got The Blues
Indlæg: 287
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Varm, bluesy drive...

Indlæg af Starcaster »

Ja det har så i MINE ører den modsatte effekt, i og med bassen bliver reduceret. Men jeg kan da godt se at mange mellemtonefanatister stiller meget mellemtone lig med fedme.... Det gør jeg så bare ikke.... ;)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen