Lyder Reliced Guitarer bedre?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Nicolai »

Lad mig høre, om det er folks erfaring, at en Reliced Fender CS strat lyder bedre end én med NOS finish?

Det bringer os jo selvf. tilbage til: "ingen / mindre finish = mere resonans"-diskussionen. Relic og NOS er naturligvis fra samme serie. Jeg har fået at vide at Heavy relics har en tendens til at være mere åbne / eller træagtige i tonen. Dertil har jeg også læst (en påstand om), at Fender sender de guitarer, der lyder bedst ud i relic-afdelingen.

Hvad er den generelle erfaring?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Sasha »

KLasser bedre. Helt indiskutabelt! Og især lyder de allesammen ens.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Nicolai"]Lad mig høre, om det er folks erfaring, at en Reliced Fender CS strat lyder bedre end én med NOS finish?

Det bringer os jo selvf. tilbage til: "ingen / mindre finish = mere resonans"-diskussionen. Relic og NOS er naturligvis fra samme serie. Jeg har fået at vide at Heavy relics har en tendens til at være mere åbne / eller træagtige i tonen. Dertil har jeg også læst (en påstand om), at Fender sender de guitarer, der lyder bedst ud i relic-afdelingen.

Hvad er den generelle erfaring?[/quote]

Jeg tror at det hænger sammen med øjet der ser.
Man kan godt bilde sig selv ting ind. En grim pige kan knalde ligeså godt som en lækker pige, men man hvis hun er lækker synes man sikkert det er bedre end hvis hun er grim.... Get it?

Tele-Twangster
Himmelhund
Indlæg: 10
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Tele-Twangster »

Nej.

Placebo effekter er sjove :)
We thank you leo, for all of our twang.




Mads6710 på aage.dk

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af GuitaRasmus »

Der kan kun trænge mojo ind i guitaren, hvis der er huller i lakken.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Nicolai »

Det lyder jo også som det fornuftige: at hvis øjet siger WAUW, så gør hjernen, og dermed øret, det også. Men så afkræftes historien om, at Fender CS' tynde finish /"Nitro"-finishen på RW-guitarerne har noget at sige, jo også?

Noget helt andet er så, at jeg synes, det ser ok ud med relic (IKKE heavy relic). Det ville jo tage mig 50 år at "give en NOS et personligt præg"... Men det ville jo så være mine "historier" guitaren ville indeholde og ikke Dennis Galuskas med sommetider at hamre en strat ned i asfalten.

Føles en reliced hals /ahorn gribebræt federe pga. noget af finsihen er taget af (mere... glat eller sådan)?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af CobraPizza »

Træk en guitar efter en bil..
lyder den bedre?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Funkis »

Hvordan vil man nogen sinde kunne teste sådan noget? Det er lige som den evige diskution mellem nitro lak og poly lak. Hvordan kan man nogen sinde teste det? For der er sq ingen spader der lyder ens.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Odgaard »

De guitarer, som jeg bedst kan lide, lyder bedst.

Så er den vist på plads.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Morten M »

[quote="Funkis"]Hvordan vil man nogen sinde kunne teste sådan noget? Det er lige som den evige diskution mellem nitro lak og poly lak. Hvordan kan man nogen sinde teste det? For der er sq ingen spader der lyder ens.[/quote]
Man kunne jo fx teste det ved at slibe lakken af, hehe
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Loomer »

Altså, min 7-strengede Ibanez lød bedre efter jeg hev lakken af den, men det var så også noget helt afsindigt tyk lak der sad på den. Bear in mind, her røg lakken også HELT af.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Loomer"]Altså, min 7-strengede Ibanez lød bedre efter jeg hev lakken af den, men det var så også noget helt afsindigt tyk lak der sad på den. Bear in mind, her røg lakken også HELT af.[/quote]

Stakkels plet
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Sasha »

Men enhver idiot ved jo, at det i virkeligheden er mængden af sort maling på guitaren, som afgør, hvor godt den lyder.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Loomer
Gearfreak roadie
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Loomer »

Satan kan nøds også gå med til Rød maling.

Man kan ihvertfald spille hurtigere på de røde!

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Jejak »

Naturligvis lyder en relic'ed guitar bedre end en ikke-relic'ed. Nøjagtig ligesom at en gammel guitar pr. definition er bedre end en ny.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af JGreen »

Der er den der finte med at udsætte guitaren for en masse lydbølger, og det skulle de komme til at lyde bedre af (ligesom velspillede instrumenter generelt lyder bedre end sprit nye), så hvis den process har været en del af Relic'en, så kan det teoretisk set godt passe.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Nicolai »

[quote="JGreen"]Der er den der finte med at udsætte guitaren for en masse lydbølger, og det skulle de komme til at lyde bedre af (ligesom velspillede instrumenter generelt lyder bedre end sprit nye), så hvis den process har været en del af Relic'en, så kan det teoretisk set godt passe.[/quote]

Hvilke "lydbølger" er der tale om her??? Mon de spiller "Leyla" for alle CSens EC-strater og "Pride and Joy" for SRV-signaturene? ;)

Men så lidt noget andet: Hvad ER det helt præcist, der gør at en veltilspillet guitar lyder bedre end en ny? Hvad sker der med træ, når det bliver gammelt?

Og: føles relic halse federe end NOS-halse?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Jens H »

suk.
Der er ingen garanti for noget. Ting er ikke sort/hvid. Nitro er ikke bedre en Poly, men nitro er bedre en poly osv.
Og så hele den snak om resonans. Noget der går i resonans betyder at det svinger med i et deleligt "mønster". Hvis kroppen på en guitar er lavet af et godt stykke træ, så vil det have en god defineret tone. Men hvis den tone er g#, og du spiller A, så har det en negativ effekt. Et instrument der resonerer godt, har flere områder de resonere ved. Hals dækker C, krop A, noget andet H, og klappen bagpå måske F.
Men hvis der så kommer et lag nitro på, kan det være at disse resonansen flytter sig 17 cent, og så dræbes tonen, hvor en polylak måske flytter 50 cent, og så passer ind i et toneregister.
En nitrolak kan være lavet tyk og være gummiagtig, en polylak kan laves tynd.
En gang relic kan være at man er heldig med at resonansen kommer til at passe.
Taptuning at akustiske instrumenter, guitar, klaver osv er en gammel teknik.
Det er så ikke brugt på El-spader, men nogle guitarer rammer så bare heldigt gode resonanspunkter. Men de fleste der lytter efter resonans, hører ikke efter resonans men volume. En hul guitar kan have en masse akustisk volume, men resonere frygteligt. Tonerne splatter ud over det hele.
En tung gibson fra 70'erne kan uden strøm være utrolig tavs, men tonerne lige så flot og defineret over hele gribebrættet, når der kommer strøm på. (Godt råd, lyd til en guitar med strøm på, og gerne optaget, da det er den lyd der kommer ud af forstærkeren.)

Hvad vil jeg med hele denne smøre af løse tanker. Bare siger at der efter min mening ikke er nogle sikre regler for vellyd, men der kan være gode veje at vælge. Men relic er fuldstændigt tilfældig ændring af guitaren. Hvis det skulle være for vellyd, så vel jeg hellere taptune den.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Morten_Lyse »

I et forsøg på at dreje denne tråd væk fra at blive endnu en i rækken, hvor man latterliggør og taler ned til Nicolai, vil jeg da lige bidrage med en ærlig mening..? :problem:

Ved Gathering i Middelfart for et par år siden, hvor Hansen præsenterede en række af hans guitarer, sagde han noget hvor jeg tænkte, "Hey, det har han sku egentlig lidt ret i.." Hans temmeligt hærgede guitarer passerede rundt og der var mange suk undervejs, for Hansens guitarer er altså, i hvert fald i mine hænder, meget levende og føles absolut på højde med de allerbedste vintage- og custom-shop-guitarer jeg har prøvet i tidens løb. Dét han sagde var, for der var nemlig også en enkelt Hansen uden "hærgning," at folk spiller anderledes på dén end på de hærgede. Og det havde han ret i. Jeg fornemmede at man (både jeg og dem jeg hørte spille) lidt mere hudløst bare "krængede liv og sjæl ud" gennem de smadrede, hvorimod stilen, både teknisk og musikmæssigt, blev lidt pænere og mere friseret på den "smukke" guitar.

Den systematiske hærgning handler jo om følelser, så måske nogen bare spiller anderledes på et raseret instrument, end de ville på en nydeligt lakeret custom-shop..? Det gælder, som alt andet, ikke alle, men bare nogen..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lyder Reliced Guitarer bedre?

Indlæg af Sasha »

[quote="Nicolai"]

Men så lidt noget andet: Hvad ER det helt præcist, der gør at en veltilspillet guitar lyder bedre end en ny? Hvad sker der med træ, når det bliver gammelt?

Og: føles relic halse federe end NOS-halse?[/quote]

Hvis man selv har tilspillet den, skyldes det højst sandsynligt, at man har brugt i hundredvis af timer med den på skødet, og derfor kender alle dens særlige små personligheder ud og ind - sådan lidt som man kender sin kone, kæreste, mand o.l.

Hvis man køber en gammel guitar, er det nok bare visheden om, at den er gammel, som får én til at synes, at den lyder godt (hvilket absolut ikke alle gamle guitarer - eller relic-guitarer eller "uden relic-guitarer gør). Især hvis man har betalt en hulens masse penge for den.

Og dit andet spørgsmål KAN jo altså aldrig blive andet end et spørgsmål om smag og behag. For mig personligt ville blot visheden om denne form for latterlig "kunstig ældning" nok gøre, at jeg allerede havde en vis given afsky for det pågældende instrument. Så i mit tilfælde nej. Andre vil synes det diametralt modsatte...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen