Om effekter...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Swampthing »

Hvad med div modulationer ?
Jeg har været meget optaget af chorus, phaser, flanger, vibe, tremolo og pitchshifting. And whatnot...
Jeg tror jeg har kogt mit behov ned til en lille smule chorus efter behov + af og til lidt tremolo.
Jeg mangler bare en tremolo.

Jeg har dog lige solgt mit Nova System, der var dælme mange effekter i.
Men jeg synes den tog en del af dynamikken....
Andre der har oplevet det ?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Joh... lidt univibe og vibrato efter behov er da meget rart at have som lidt krydderi. Men man kan sagtens leve uden...

Chorus har jeg så til gengæld udviklet en vis allergi overfor :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Laust
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Laust »

Jeg spiller direkte i en mere eller mindre ophidset rørforstærker - skruer en del på selve forstærkeren. Det fungerer glimrende til det jeg laver, men eneste grund til jeg ikke har en fed tremolo og en octafuzz, er vel at jeg ikke har råd.
Lidt rumklang har jeg dog i loop.

JesperC
Himmelhund
Indlæg: 12
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JesperC »

guitaren direkte i fostærker og så en isp decimate i pulten så jeg ikke larmer så meget mellem numrene :) :) det fungerer fet for mig
Fender Stratocaster US --- Marshall SuperLead --- Marshall 4x12 Greenback

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JGreen »

Jeg var temlig puristisk for nogle år siden efter at være blevet opdraget på den gamle Mojo jam, hvor devisen var "Hvis du ikke kan spille det uden forvrænger skal du gå hjem og øve dig".

En dag endte jeg så i en diskution om det med en ven, med slutargumentet "Jamen jeg ved ikke hvad faen jeg skal bruge alle de effekter til...", hvortil han sindrigt svarede "Hvis du ikke prøver, finder du heller aldrig ud af det". Og der har han jo unægteligt ret i. Damn him! :D

Idag bruger jeg et fint lille pedal brædt med en tuner, 3 forvrængere, en chorus, en delay, en boost, en wah og en vibe. Men aldrig mere end 3 ad gangen. ;)

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JaDe »

Hej Rasmus - og I andre.

Er blevet lidt interesseret i Octaswitchen. Når du aktiverer et loop, afbryder den så automatisk den forgående eller hur ?

Mvh

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

Præcis - hvert patch (en vilkårlig kombination af de 8 loops) er et unikt loop, på den måde at det er en kombination af dine pedaler - jeg kan f.eks. gå fra clean med tremolo til dist med delay og boost, med ét klik. Den kan dog ikke ændre på rækkefølgen af effekterne - men det føler jeg nu heller aldrig jeg har brug for.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JaDe »

[quote="GuitaRasmus"]Præcis - hvert patch (en vilkårlig kombination af de 8 loops) er et unikt loop, på den måde at det er en kombination af dine pedaler - jeg kan f.eks. gå fra clean med tremolo til dist med delay og boost, med ét klik. Den kan dog ikke ændre på rækkefølgen af effekterne - men det føler jeg nu heller aldrig jeg har brug for.[/quote]

Hej Rasmus,

Frygtede dit svar ;) Tegnebogen kunne ikke li' det. Yderligere et par spørgsmål:

1) Har du nogen anelse om hvor lange kablerne må være fra hver enkelt pedal og til OS'en ?
2) Hvordan anvender/anvender du ikke Buffer funktionen ?

Mvh

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Lysgaard »

..Hvis du vil have flere octaswitch erfaringer ud over rasmus's..:
billede af min octaswitch sat op med george l kabler - jeg tror max længden er omkring 40 cm - og ingen problemer med signal-tab. Jeg bruger ikke bufferen i octaswitchen da jeg har en VHT Valvulator der gør jobbet.

[attachment=0]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JaDe »

[quote="Lysgaard"]..Hvis du vil have flere octaswitch erfaringer ud over rasmus's..:
billede af min octaswitch sat op med george l kabler - jeg tror max længden er omkring 40 cm - og ingen problemer med signal-tab. Jeg bruger ikke bufferen i octaswitchen da jeg har en VHT Valvulator der gør jobbet.

[attachment=0][/quote]

Hej Lysgaard,

Super input, der afføder to spøgrsmål:

1) 40 cm lyder ret imponerende, Det er jo betydelig længere end et "alm" gennemsnitlig patch kabel. Har du prøvet det uden din VHT ?
2) På dit billede, synes jeg at se flere dioder tændt på een gang. Det var faktisk afsættet til mit tidligere spørgsmål: Når man har et loop aktiveret og træder på et nyt, afbryder man så det "gamle" eller forbliver det aktiveret samtidig med at man har aktiveret det ny eller hur ?

Mvh

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af MacG »

[quote="JaDe"]
2) På dit billede, synes jeg at se flere dioder tændt på een gang. Det var faktisk afsættet til mit tidligere spørgsmål: Når man har et loop aktiveret og træder på et nyt, afbryder man så det "gamle" eller forbliver det aktiveret samtidig med at man har aktiveret det ny eller hur ?

Mvh[/quote]

RTFM: http://www.carlmartin.com/manual%20octaswitch.htm

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JaDe"]
Hej Lysgaard,

Super input, der afføder to spøgrsmål:

1) 40 cm lyder ret imponerende, Det er jo betydelig længere end et "alm" gennemsnitlig patch kabel. Har du prøvet det uden din VHT ?
2) På dit billede, synes jeg at se flere dioder tændt på een gang. Det var faktisk afsættet til mit tidligere spørgsmål: Når man har et loop aktiveret og træder på et nyt, afbryder man så det "gamle" eller forbliver det aktiveret samtidig med at man har aktiveret det ny eller hur ?

Mvh[/quote]

Jeg tillader mig lige at svare:

2) Det er octaswitchens øverste række af dioder - den tænder dioderne der svarer til de loops der er aktiveret i et givent patch.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Lysgaard »

[quote="JaDe"][quote="Lysgaard"]..Hvis du vil have flere octaswitch erfaringer ud over rasmus's..:
billede af min octaswitch sat op med george l kabler - jeg tror max længden er omkring 40 cm - og ingen problemer med signal-tab. Jeg bruger ikke bufferen i octaswitchen da jeg har en VHT Valvulator der gør jobbet.

[attachment=0][/quote]

Hej Lysgaard,

Super input, der afføder to spøgrsmål:

1) 40 cm lyder ret imponerende, Det er jo betydelig længere end et "alm" gennemsnitlig patch kabel. Har du prøvet det uden din VHT ?
2) På dit billede, synes jeg at se flere dioder tændt på een gang. Det var faktisk afsættet til mit tidligere spørgsmål: Når man har et loop aktiveret og træder på et nyt, afbryder man så det "gamle" eller forbliver det aktiveret samtidig med at man har aktiveret det ny eller hur ?

Mvh[/quote]

Hej

Vedrørende de 40cm skal det understreges at det er max længden. Langt de fleste af de 16 patchkabler er meget korte - og husk at i og med at det er loops så er hele kæden aldrig i spil samtidigt. Jeg har ført alle kabler nedenunder boardet for overskuelighedens skyld - det er muligt at man kan spare lidt hist og her ved ikke at gøre dette. Men jeg tror at det er minimalt hvad tabet er i forhold til at buffe/unbuffe i de forskellige pedaler hvis jeg ikke kørte med true bypass loops.
Jeg har leget med den uden VHT'en (der er jo indbygget buffer i octaswitchen som er fin fin) men jeg kan bedst lide VHT'en - der er jo rør i :-)
Jeg har også prøvet helt uden buffer - det er cool nok - men her er det meget afhængigt af hvilke pedaler der er inde over. Eks. vis lyder MXR'en anderledes uden buffer foran - om det er bedre eller dårligere er en smagssag.
Som sagt tidligere er min grundlyd Valvulator -> amp1 -> amp2. Så boardet bliver kun brugt til at booste eller farve en given forvrængning samt modulation / delay. Iøvrigt har jeg wired det således at jeg med en hjemmeloddet terminal (den sorte ved siden af big-john) kan bestemme om modulations afsnittet (delay + voodoo vibe) kan køres i den ene forstærkers loop hvis ønsket. Det sker dog sjældent da jeg altid spiller med to amps. Det bliver lidt underligt hvis der kun er modulation / delay i den ene.
Mvh
Jesper

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JaDe »

[quote="GuitaRasmus"][quote="JaDe"]
Hej Lysgaard,

Super input, der afføder to spøgrsmål:

1) 40 cm lyder ret imponerende, Det er jo betydelig længere end et "alm" gennemsnitlig patch kabel. Har du prøvet det uden din VHT ?
2) På dit billede, synes jeg at se flere dioder tændt på een gang. Det var faktisk afsættet til mit tidligere spørgsmål: Når man har et loop aktiveret og træder på et nyt, afbryder man så det "gamle" eller forbliver det aktiveret samtidig med at man har aktiveret det ny eller hur ?

Mvh[/quote]

Jeg tillader mig lige at svare:

2) Det er octaswitchens øverste række af dioder - den tænder dioderne der svarer til de loops der er aktiveret i et givent patch.[/quote]

Tak Rasmus. Misforståelser kan som regel altid afklares !

Det begynder at lugte meget af en OS. På den anden side, siger de andre i Band'et, at jeg "bevæger" mig for lidt, når vi spiller. Det kan umiddlbart være det eneste argument, jeg kan finde for ikke at investere - der er vist lidt Fred Astaire over det en gang i mellem i mit nuværende set-up ;)

Mit indtryk er, at du overvejer/nørder en del, før du handler. Gætter på, at du før du ankskaffede dig en OS har tjekket Combinator'n ud. Hvis jeg har ret, hvad drev din beslutning for OS'en ?

Mvh

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Er det ikke noget med, at den dér Combinator æder rekord-meget signal?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Lysgaard »

[quote="Sasha"]Er det ikke noget med, at den dér Combinator æder rekord-meget signal?[/quote]

Combinatoren er ikke true bypass hvilket Octaswitchen er.

/Jesper

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

[quote="Lysgaard"][quote="Sasha"]Er det ikke noget med, at den dér Combinator æder rekord-meget signal?[/quote]

Combinatoren er ikke true bypass .

/Jesper[/quote]

Nej, så vidt jeg er orienteret, er den vist "pretty fuckin´ far from" true bypass... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JaDe"]
Tak Rasmus. Misforståelser kan som regel altid afklares !

Det begynder at lugte meget af en OS. På den anden side, siger de andre i Band'et, at jeg "bevæger" mig for lidt, når vi spiller. Det kan umiddlbart være det eneste argument, jeg kan finde for ikke at investere - der er vist lidt Fred Astaire over det en gang i mellem i mit nuværende set-up ;)

Mit indtryk er, at du overvejer/nørder en del, før du handler. Gætter på, at du før du ankskaffede dig en OS har tjekket Combinator'n ud. Hvis jeg har ret, hvad drev din beslutning for OS'en ?

Mvh[/quote]

Hehehe, jeg er vist nærmere ret impulsiv. :D Jeg har længe overvejet et switchingsystem af en art, eller en multieffekt, og da jeg fandt en octa til 1600,- slog jeg til. En af mine venner bruger en combinator, og der er flere grunde til at jeg valgte den fra. For det første æder den en del signal, for det andet er den væsentligt dyrere, og for det tredje vil jeg hellere have 8 presets der er nemt tilgængelige, end 18 presets fordelt på 3 banke. Især efter jeg (med hjælp fra de flinke Carl Martin folk) fandt ud af at jeg også kan bruge den til at skifte kanal på forstærkeren.

Mht. at bevæge sig på scenen, synes jeg netop at octa'en frigør en - man kan lave alle sine switchinger med ét klik, hvor jeg tidligere kunne komme ud for at skulle trykke på 4 pedaler for at skifte lyd. Det gør en meget mere fri på scenen, synes jeg. Det eneste jeg kan komme på at kritisere på octa'en, er at man skal bruge en formue på patchkabler, men sådan er det jo med alle switching systemer.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af JaDe »

[quote="GuitaRasmus"]

Hehehe, jeg er vist nærmere ret impulsiv. :D Jeg har længe overvejet et switchingsystem af en art, eller en multieffekt, og da jeg fandt en octa til 1600,- slog jeg til. En af mine venner bruger en combinator, og der er flere grunde til at jeg valgte den fra. For det første æder den en del signal, for det andet er den væsentligt dyrere, og for det tredje vil jeg hellere have 8 presets der er nemt tilgængelige, end 18 presets fordelt på 3 banke. Især efter jeg (med hjælp fra de flinke Carl Martin folk) fandt ud af at jeg også kan bruge den til at skifte kanal på forstærkeren.

Mht. at bevæge sig på scenen, synes jeg netop at octa'en frigør en - man kan lave alle sine switchinger med ét klik, hvor jeg tidligere kunne komme ud for at skulle trykke på 4 pedaler for at skifte lyd. Det gør en meget mere fri på scenen, synes jeg. Det eneste jeg kan komme på at kritisere på octa'en, er at man skal bruge en formue på patchkabler, men sådan er det jo med alle switching systemer.[/quote]

Meget interessant,

Det der med kanalskift kommer jeg nok tilbage til senere, når det bliver relevant. Angående det du skriver om patchkabler, så ser det ud til - efter at have kigget på dit flash - at det er ganske almindelige patchkabler der anvendes, altså Jack/Jack ?

Mvh

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Lysgaard »

[quote="GuitaRasmus"] Især efter jeg (med hjælp fra de flinke Carl Martin folk) fandt ud af at jeg også kan bruge den til at skifte kanal på forstærkeren.[/quote]

@GuitaRasmus
Har du tid til at forklare hvordan du har sat dit amp channel switching op med Octaen?
Mvh
Jesper

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen