Om effekter...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har mange gange læst og hørt at nogle guitarister foretrækker en guitar direkte i forstærkeren, helt uden effekter. Jeg har også selv prøvet masser af gange, og kan da sagtens høre at min lyd er bedre (omend kun en lille smule) når jeg slår effektloopet fra i min forstærker, men jeg synes til gengæld også at jeg savner noget af det krydderi der er i delays, modulation, osv. Jeg bruger faktisk kun en sjældent gang phaser og lidt tremolo, men delay har jeg især svært ved at undvære, til leadpassager, U2-agtige ting og solier. Derfor er jeg lidt nysgerrig om nogle af jer rent faktisk bruger den der "direkte i forstærkeren"-tilgang - altså ikke bare en gang imellem, men når I spiller med bandet i øveren, live, osv. Jeg kan rigtig godt lide ideen i det, men jeg synes bare at jeg ofrer for meget af mit lydkrydderi, ved ikke at bruge effekter.

Lad høre. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Jake »

Det afhænger af hvad du spiller! :-)

Da jeg spillede punk i gymnasiet havde jeg ikke brug for effekter - der var det direkte i en gammel Marshall JMP 2203. Jeg har prøvet at spille ude med et iso-kabinet, hvor effekter som delay, phaser, harmonizer, osv., blev lagt på signalet efter mikrofonen. Dog savnede jeg lyden af baggear, og bruger nu systemet når jeg spiller akustisk i stedet, og er altså røget tilbage til guitar -> buffer (vigtig pointe) -> effekter -> buffer -> forstærker -> fx -> buffer (!!) -> flere effekter -> buffer -> amp -> højtaler.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Jeg synes nærmere - hvis man ellers har en fornuftig effekt-kæde, som ikke æder nævneværdigt signal - at idéen i ikke at have effekterne sat til, nærmere er sådan en "ude af syne - ude af sind" ting. Dette gør (ihvertfald for mig), at jeg ikke tænker i brugen af effekter, men derimod koncentrerer mig mere om selve guitaren (Du ved: Mænd og multitasking...). Så herhjemme er det som regel sådan, det foregår. Men ellers er jeg såmænd ikke puritaner. Jeg bruger også både salt, peber, hvidløg mm. i min mad. Men dét betyder absolut ikke, at jeg er ligeglad med, om selve retten smager af noget, før krydderierne kommer i...

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Odgaard »

Vi spillede for nyligt en koncert med bandet. Da jeg midt i første nummer slog en akkord an, var det nul hul igennem. Problemet blev lokaliseret til mit board, og da der ikke var tid til fejlfinding, endte jeg med at spille hele koncerten med guitar -> forstærker.
Det var rædselsfuldt men nok mest på grund af, at jeg ikke havde forberedt mig på det. På det seneste har jeg forsøgt med at droppe effekterne i øvelokalet. Det gør, at jeg bliver mere fokuseret på min teknik (eller mangel på samme), og det er vist ret sundt.
Men helt at undvære oktavfuzz, microsynth, lidt boost osv. kunne jeg nok alligevel ikke tænke mig.

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af K-P »

Da jeg indtil videre kun har været i besiddelse af forstærkere, der har råbt røvhul fra start til slut, så har jeg været nødsaget til at bruge effekter. Men det skal da helt klart prøves, om effekterne kan undværes, hvis det nogensinde skulle ske, at jeg kom i besiddelse af en godtlydende forstærker.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

Sasha: Ja, det kan hurtigt blive et stort arbejde (som mand) at huske at skifte pickupper, forstærkerkanal, effekter og iøvrigt lige huske at spille guitar. Det er derfor jeg har fået mig den octaswitch, der gør at alle mine lyde er tilgengængelige med ét klik, og som samtidigt piller alt ud af kæden der ikke bliver brugt. Det er simpelthen en af de bedste grejinvesteringer jeg har gjort - ihvertfald ifht. at få mere overskud på scenen, hvor jeg før skulle danse stepdans. Nu kan jeg bare koncentrere mig om at spille.

Odgaard: Jeg har altid netop insisteret i at øve på samme grej som jeg bruger live, netop fordi jeg tidligere har haft udfordringer ved at få alle switchinger klar til tiden - men det er da sjovt at prøve engang i mellem, og det er også en situation der minder om den du var, der gjorde at jeg var nødt til at lære at bruge volumenkontrollen på guitaren - dét er jeg rigtig glad for i dag.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]Sasha: Ja, det kan hurtigt blive et stort arbejde (som mand) at huske at skifte pickupper, forstærkerkanal, effekter og iøvrigt lige huske at spille guitar. Det er derfor jeg har fået mig den octaswitch, der gør at alle mine lyde er tilgengængelige med ét klik, og som samtidigt piller alt ud af kæden der ikke bliver brugt. Det er simpelthen en af de bedste grejinvesteringer jeg har gjort - ihvertfald ifht. at få mere overskud på scenen, hvor jeg før skulle danse stepdans. Nu kan jeg bare koncentrere mig om at spille.[/quote]

Men bliver man ikke lidt handicappet af, at det hele er bestemt på forhånd? Hvad, hvis du lige midt i det hele får lyst til at slå tremolo til?
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
efrandsen
Gearfreak lærling
Indlæg: 792
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af efrandsen »

Jeg spiller næsten direkte.. Kun gennem en Tuner og en TS-9 og det farver ikke signalet synderligt.. Men jeg spiller også kun AC/DC og andet pikrock, hvor jeg ikke rigtigt har brug for det vilde, udover en fed grundlyd..
http://www.high-voltage.dk - DKs bedste ACDC Jam

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

[quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"][quote="GuitaRasmus"]Sasha: Ja, det kan hurtigt blive et stort arbejde (som mand) at huske at skifte pickupper, forstærkerkanal, effekter og iøvrigt lige huske at spille guitar. Det er derfor jeg har fået mig den octaswitch, der gør at alle mine lyde er tilgengængelige med ét klik, og som samtidigt piller alt ud af kæden der ikke bliver brugt. Det er simpelthen en af de bedste grejinvesteringer jeg har gjort - ihvertfald ifht. at få mere overskud på scenen, hvor jeg før skulle danse stepdans. Nu kan jeg bare koncentrere mig om at spille.[/quote]

Men bliver man ikke lidt handicappet af, at det hele er bestemt på forhånd? Hvad, hvis du lige midt i det hele får lyst til at slå tremolo til?[/quote]

Ja og nej - jeg er egentligt ret godt dækket ind. Mine lyde er som følger:
  • Clean
    Clean modulation
    Clean delay
    Clean delay + modulation
    Dist
    Dist modulation
    Dist delay
    Dist delay + boost[/list:u]

    Kombineret med en volumenpedal (efter modulation, før delay - på denne måde kan jeg lave nogle fede swells, da delay'ens trails ikke bliver cuttet af pedalen), en tuner og en noise gate, har jeg et helt ekstremt stille, fleksibelt og nemt setup. Og hvis jeg endeligt skulle finde på at ville lave en ny lyd, er det ret nemt at skyde de små sliders frem og tilbage, også under en koncert.

    Det er iøvrigt drønsmart, at Carl Martin gav mig et fif til hvordan den kan skifte kanaler uden at modificere den - det koster et pedal-loop, men det gør en dist pedal jo også. Man sætter blot signalkablet til forstærkeren i loop 7, og lader loop 7 være tændt på alle presets, og bruger "send" i loop 8 som kanalskifter.

    Umiddelbart virker det voldsomt at bruge et switching system, når jeg reelt ikke har ret mange pedaler, men det løser nogle irriterende situationer - f.eks. skal jeg nogle gange gå fra dist med delay og boost, til clean med modulation - det ville normalt kræve 4 pedalswitchings, hvor jeg nu kan klare det med én. Det er helt utroligt befriende live.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)[/quote]

Så må du jo skaffe dig en Engl Blackmore. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"][quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)[/quote]

Så må du jo skaffe dig en Engl Blackmore. :D [/quote]

Arh, jeg tror nu egentlig nok, at min forstærker er tættere på den i klippet, end en ENGL Blackmore er. Men ellers tak for tippet!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]

Så må du jo skaffe dig en Engl Blackmore. :D [/quote]

Arh, jeg tror nu egentlig nok, at min forstærker er tættere på den i klippet, end en ENGL Blackmore er. Men ellers tak for tippet!

:-)[/quote]

Jamen, det er jo den forstærker Blackmore selv har designet og alt muligt? Og hvis du skal lyde som Blackmore, SKAL du have hans signaturforstærker, og tilhørende signaturstrat med gennemgående hals og dummy midterpickup!

Edit: Og åndssvag hat. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Joh...

Men hvis man så også har lært lidt af Blackmore´s sindelag, ville man ikke være sen til at bemærke, at det er sjældent, at han har så fed lyd (ihvertfald ikke DÉN type lyd) andre steder...

Edit: Men det er nu heller ikke fordi, jeg har en illusion om at skulle lyde som Blackmore. Det var blot ment som et eksempel på Strat -> rørforstærker, som lyder fedt (i mine ører ihvertfald).
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Funkis »

Jeg er tilhænger af at man bruger det man har brug for. Mit board er kogt ned til det nødvendige. De ting jeg ikke kan undvære. Spiller kun med comp, drive, tremolo, vibe og echo.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af thomasrytter »

[quote="Sasha"][quote="Sasha"]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">
[/quote][/quote]

Det cykler satmer godt, men hvor er det dog en åndet hat!!! :s hock:

Jeg har selv for nylig været igennem en større udskiftning af pedaler. Jeg synes egentlig ikke, at jeg var hæmmet af det store board, men jeg savner heller ikke noget efter at have skåret ned til et (for mig) minimum - det er nok meget sundt af og til at spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for, og hvad man slæber med ud, bare fordi man kan...

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="thomasrytter"][quote="Sasha"][quote="Sasha"]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">
[/quote][/quote]

Det cykler satmer godt, men hvor er det dog en åndet hat!!! :s hock:

Jeg har selv for nylig været igennem en større udskiftning af pedaler. Jeg synes egentlig ikke, at jeg var hæmmet af det store board, men jeg savner heller ikke noget efter at have skåret ned til et (for mig) minimum - det er nok meget sundt af og til at spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for, og hvad man slæber med ud, bare fordi man kan...[/quote]

Enig - jeg ville også kanongerne have et mindre board - mit er altså pænt stort

Billede

... Men omvendt synes jeg det er svært at klare sig med ret meget mindre, hvis jeg gerne vil have de lyde jeg har. Jeg har flere gange kigget på multieffekter, der er mere kompakte, men enten lyder de ikke fedt nok, eller også er de for komplicerede. Jeg holder meget af at kunne bukke mig ned, og justere et parameter "on the fly".
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="thomasrytter"] (...) - det er nok meget sundt af og til at spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for, og hvad man slæber med ud, bare fordi man kan...[/quote]

Det eneste jeg har "i overskud" er en tremolo-pedal. Eller det vil sige, jeg bruger tremolo, men ikke begge de to, jeg har på boardet pt. Og i virkeligheden bør jeg nok skifte dem begge ud, og erstatte dem af en helt tredje ... Gear er ikke en destination, bla bla bla ...

Til gengæld er jeg begyndt at savne en overdrivepedal. Jeg har nu en Ræserfritz til det grimme, men mangler lidt noget mindre hidsigt, til når der ikke skal brøles 100% igennem. Jeg magter bare næsten ikke at skulle på jagt efter én, der lyder som jeg vil have det, og samtidig spiller optimalt sammen med den OD-3 jeg bruger som boost, og forstærkeren. Sådan noget er jo fuldstændig umuligt at lytte sig til nede i Aage, så man er død og pine nødt til at købe lortet, og prøve det af på sit eget setup.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Izzy
Still Got The Blues
Indlæg: 208
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Izzy »

[quote="Sasha"][quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)[/quote]
Det er da lækker massiv mellemtone han har. Fed stratty artikuleret lyd! Er det hans amp som laver det massive mellemtone?
Hemmeligheden ved lykke er at være tilfreds med det man har.. så, saml så meget mulig!!

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="GodSpeedDK"][quote="thomasrytter"] (...) - det er nok meget sundt af og til at spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for, og hvad man slæber med ud, bare fordi man kan...[/quote]

Det eneste jeg har "i overskud" er en tremolo-pedal. Eller det vil sige, jeg bruger tremolo, men ikke begge de to, jeg har på boardet pt. Og i virkeligheden bør jeg nok skifte dem begge ud, og erstatte dem af en helt tredje ... Gear er ikke en destination, bla bla bla ...

Til gengæld er jeg begyndt at savne en overdrivepedal. Jeg har nu en Ræserfritz til det grimme, men mangler lidt noget mindre hidsigt, til når der ikke skal brøles 100% igennem. Jeg magter bare næsten ikke at skulle på jagt efter én, der lyder som jeg vil have det, og samtidig spiller optimalt sammen med den OD-3 jeg bruger som boost, og forstærkeren. Sådan noget er jo fuldstændig umuligt at lytte sig til nede i Aage, så man er død og pine nødt til at købe lortet, og prøve det af på sit eget setup.[/quote]

Prøv en DC-drive - hvis jeg husker ret, bruger du knaspedaler på en clean lyd, og det klarer den altså bedre end de fleste. Den kan gå fra meget let knækket til reeza-agtigt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen