Om effekter...

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af AnotherDan »

Har man en racerfritz og vil have det lidt pænere skulle man prøve en stinkbug... De funger også godt sammen...
Klart min favorit pedal i øjeblikket...

Til topic bruger jeg så få effekter, det er udelukkende drive og delay.
Men skulle jeg spille mange forskellige stil arter ville jeg nok godt have lidt mere at gøre godt med.
Bah

Vinta
Johnny B. Goode
Indlæg: 151
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Vinta »

stod til aften her tænkte på at jeg egentlig i nødstilfælde kunne klare mig med min marshall, strat og reeza. Men mine bandmates syntes min lyd er for mudret og for meget bund i, synes jeg også selv nogle gange men ikke i aften efter markante justeringer på marshall ,bas meget ned og treble meget op.. Men lyd er åbenbart ikke kun, hvad man har inde i hovedet, men også hvad ens band mates synes. :?

Martin60
Still Got The Blues
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Martin60 »

[quote="GuitaRasmus"][quote="GodSpeedDK"][quote="thomasrytter"] (...) - det er nok meget sundt af og til at spørge sig selv om hvad man egentlig har brug for, og hvad man slæber med ud, bare fordi man kan...[/quote]

Det eneste jeg har "i overskud" er en tremolo-pedal. Eller det vil sige, jeg bruger tremolo, men ikke begge de to, jeg har på boardet pt. Og i virkeligheden bør jeg nok skifte dem begge ud, og erstatte dem af en helt tredje ... Gear er ikke en destination, bla bla bla ...

Til gengæld er jeg begyndt at savne en overdrivepedal. Jeg har nu en Ræserfritz til det grimme, men mangler lidt noget mindre hidsigt, til når der ikke skal brøles 100% igennem. Jeg magter bare næsten ikke at skulle på jagt efter én, der lyder som jeg vil have det, og samtidig spiller optimalt sammen med den OD-3 jeg bruger som boost, og forstærkeren. Sådan noget er jo fuldstændig umuligt at lytte sig til nede i Aage, så man er død og pine nødt til at købe lortet, og prøve det af på sit eget setup.[/quote]

Prøv en DC-drive - hvis jeg husker ret, bruger du knaspedaler på en clean lyd, og det klarer den altså bedre end de fleste. Den kan gå fra meget let knækket til reeza-agtigt.[/quote]

Dc-driven lød sindssyg fedt sammen med min Jcm800, så det vil jeg også anbefale du prøver!

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af MacG »

[quote="Izzy"][quote="Sasha"][quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)[/quote]
Det er da lækker massiv mellemtone han har. Fed stratty artikuleret lyd! Er det hans amp som laver det massive mellemtone?[/quote]

Min Strat ind i Sasha´s ´75 SL kommer dælme tæt på viste det sig i en nylig testsmagning... De lærde strides om han ikke i den periode brugte en HS Treble Booster, men vi kom meget tæt på med Strat-Amp-Cab. Så tæt at jeg har været nød til at lære riffet igen..

Der ligger en hel dynge prøver til det klip, så kan man få mere at høre.. Dejig lyd. Og den "åndsvage" hat er en Wizard hat, og hvis Ritchie har den på er den sej. Det står i reglerne, og...

(Det sære er jo at han først får en Signature Amp og Guitar efter der er gået helt Lut idet for ham..)

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Jejak »

Jeg har en gammel g-major siddende i mit effektloop. Der er basis for det helt store effektmisbrug, men den bliver stort set kun brugt som volume boost eller som en sparsom delay i ny og næ.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Jackie van Hippie »

[quote="Izzy"][quote="Sasha"][quote="Sasha"]

Men nu er mit lydideal sgu´ også så simpelt, at det ikke ville være noget problem for mig at undvære effekter helt, hvis det var dét, det skulle komme an på. En Strat ind i en halvgnaven rørforstærker. Så er jeg sådan set tilfreds i meget lang tid![/quote]

This guy seems to agree with me:

<a href="" rel="nofollow">

:-)[/quote]
Det er da lækker massiv mellemtone han har. Fed stratty artikuleret lyd! Er det hans amp som laver det massive mellemtone?[/quote]

Ja, efter som klippet ser ud til at være ældre end Tubescreamer'en må det være forstærkeren :D
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Nu er der så vist heller aldrig nogen, som har set Blackmore i nærheden af en Tubescreamer.

Det dér er da bare en Strat direkte i en Marshall og så skruet lidt op for sagerne...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Jackie van Hippie »

Nej, var det ikke også det jeg sagde da ?
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Kaptajn Kropp »

Jeg har på det sidste droppet effekterne fuldstændig og bare kørt Strat -> Reinau Champ. Det er super lækkert! Jeg har forstærkeren stående på 12, og derefter kontrollerer jeg alt med min guitar. Fedt med lidt diskant-boost når jeg skruer op, og så kan jeg lave Overdrive/distortion, vibrato, let tremolo, og lidt wah udelukkende ved at pille ved guitaren. Den dynamik og musikalitet man opnår ved at skrotte pedalerne, er IMO langt vigtigere, end at man lige har delay i broen af en sang. Min 5 watts Reinau passer iøvrigt perfekt med, at den hele tiden er en smule knurrende i de stille passager, og når omkvædet så kommer, får den smæk med en fed overdrive. Jeg er en glad dreng! :)

EDIT: Ovenstående er dog kun i tilfældet af, at det 100% er mit eget grej jeg spiller på. Spiller jeg over en andens forstærker, foretrækker jeg at have mine pedaler med.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Hvis man kan opnå "dynamik og musikalitet" ved at udelade sine pedaler, så siger det da vist også ét eller andet om de pågældende pedaler?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af VilhelmNielsen »

Jeg gør, men har aldrig brugt egen forstærker i band sammenhæng. Selv om jeg ofte savner Wah og delay og sådan, så er det til gengæld også bare super fedt med det dér "no bullshit".

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af andkrup »

jeg kan huske at jeg gjorde en bevidst indsats for at lære at spille totalt 'straight edge' (som i minus forvrængning, rum, effekter - kun clean). Det tog noget tid at vænne sig til at man ligger up front i lydbilledet, hvilket er meget afslørende.

en ting jeg syns jeg har fået af at øve 'straight edge' er først og fremmest at man undgår at bruge effekter og drive som hjælp til at få det til at lyde bedre - der er kun teknik og tone. Afledt af dette syns jeg osse man bliver bedre til at fokusere sit spil ift. at give et publikum noget, istedetfor selv at svømme hen i hvor sejt det lyder. Det er selvfølgeligt basalt at man selv syns det lyder fedt, men når man så har fået det til at lyde fedt, så gir det lige lidt mere at man kan tage styringen og f.eks. give en solo en intention og retning
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Brugeravatar
Pickles
Johnny B. Goode
Indlæg: 189
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Pickles »

Kommer det ikke også an på genre?
Jeg spiller helt barberet og har kun tuner og noise gate mellem min Gibson Explorer og Engl Powerball. Men det er også tung metal, hvor det bare siger RATATATA det meste af tiden. Der er 4 kanaler på forstærkeren, så jeg har adgang til både clean, crunch, smadder og for-meget-smadder. Soli spiller jeg få af, og dem jeg gør, er uden sovs overhovedet - bare over på halspickuppen og afsted.

Jævnfør Andkrup ovenfor, så er det faktisk ret svært ikke at have lidt sovs at gemme sig bag - fejl lyder meget tydelige, og man skal stramme sig an.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Sasha »

Når du/I skriver "sovs at gemme sig bag" - er det så ting som delay og rumklang, vi snakker om?

Det er muligt, at det bare er mig, der er mærkelig. Men jeg synes, at den slags forvirrer mere, end det gavner. Jeg spiller absolut helst "helt tørt", når det kommer til "ting, som bliver hængende efter tonen". Jeg kan da godt finde på lige at putte lidt decideret ekko på. Men så er det som en decideret effekt og ikke "lydsminke til at gemme sig bag". Og det er da absolut ikke noget, jeg synes, gør det lettere at spille.

Men dén slags er nok også i høj grad et spørgsmål om vane (og stilart!), tror jeg...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Swampthing »

Jeg bruger meget delays og synes fejlene bliver synlige, så man skal virkelig være på mærkerne når man bruger delay.

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Dannyboy »

Strat -> OCD -> Marshall

Til solo er det nye hit for mig en EQ som mellemtoneboost, men ka sagtens klare mig uden. Hvis det skal være rigtig luksus kan jeg også godt lide lidt reverb, men det er absolut heller ikke et must

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Anonym »

[quote="Pickles"]Kommer det ikke også an på genre?[/quote]

Jo. EOD.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Lysgaard »

Jeg har gennem de seneste par år været igennem en ubehagelig tone-psykose hvor jeg har haft deciderede paniske angstanfald samt svedeture bare ved tanken om signaltab gennem effektkæden ;-)
Det har bragt mig igennem en del forskellige setup - og efter et terapeutisk roundtrip i forskellige verdener med noget så farligt og politisk ukorrekt som midi enheder og andet digitalt isenkram er jeg endt ca. der hvor jeg startede.

Min grundlyd er Strat eller Gibson LP ind i VHT Valvulator buffer ind i en re-issue Marshall 1959 (som Alwan med stor succes har pillet lidt i ved) med en THD hotplate til at begrænse dens output lidt og over i en Fender Prosonic top (2 kanaler clean eller rå). Med dette kan jeg nå fra clean til meget rå bare ved at skrue på volume knappen på guitaren (og til tider skifte kanal på Fender ampen). Her skal det siges at dette setup er absolut mest følsomt og dynamisk med en strat.

Men jeg kan alligevel ikke undvære pedaler - så jeg investerede sidste år i en octaswitch som jeg nu meget nødigt vil undvære - den gør det muligt at have en dynamisk grundlyd som man kan smaske til med effekter efter behov uden at gå på kompromis med tonen.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Lysgaard"]
Men jeg kan alligevel ikke undvære pedaler - så jeg investerede sidste år i en octaswitch som jeg nu meget nødigt vil undvære - den gør det muligt at have en dynamisk grundlyd som man kan smaske til med effekter efter behov uden at gå på kompromis med tonen.[/quote]

Fedt at møde endnu en glad bruger - jeg synes virkeligt ikke at jeg kan høre noget signaltab med den, i modsætning til min kammerats Combinator 2.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om effekter...

Indlæg af Barf »

Spændende tråd. Mystisk at jeg ikke er faldet over den noget før.

Nå, men jeg har prøvet lidt af hvert. Jeg har haft et board med, 9 pedaler tror jeg det var, og jeg har spillet et par jobs kun med guitar og forstærker. Begge dele har sine fordele og ulemper. Hvis jeg havde en forstærker som jeg synes kunne levere præcis den rette mængde boost på både clean-, lowgain- og higain-indstillinger, som man så igen kunne skifte imellem, så ville jeg i grunden kunne klare mig med en wah og tuner.
Omvendt synes jeg det er rigtig fedt (og det er nok mest for mig selv) at kunne skifte "lyd" en gang imellem. At kunne adskille numrene ad ved at have en særlig effekt på i det ene eller at bruge en anden forvrængerpedal i det andet, synes jeg er dejligt. Især hvis man spiller mange forskellige numre, som alle kalder på hver sin lyd (og nej, her taler vi ikke nødvendigvis kun om balle, selvom det da er et godt eksempel). Tvivler på, at de fleste blandt publikum hører præcis det, men det er som sagt heller ikke det væsentligste.

Lige nu er jeg nogenlunde tilfreds med mit board bestående af wah, 2 forvrængere, tuner, EQ (bruges som boost), tremolo og delay. Kunne rigtig godt tænke mig en oktavpedal, da jeg har et par passager og idéer i hovedet, som jeg tænker kunne være fedt med det.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen