Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

Det forholder sig sådan at jeg gerne vil køre en mikrofon samtidig (de SKAL ikke nødvendigvis være "on" samtidig) med min guitar ind i min RC-2 looper, så jeg kan regne ud at jeg skal have en form for AB-switch!

Men inden jeg går ud og investerer har jeg lige en bunke spørgsmål:

1. Er kvaliteten af AB-switchen meget vigtig med hensyn til tab af signal osv.? Her tænker jeg specielt på med eller uden buffer, eller med "earth lift"? Noget jeg har læst her (men det ser ud til at det kun er når man kører med to forstærkere, hvilket ikke er relevant i mit tilfælde... Eller hvad?): <a href="http://www.little-black-box.co.uk/ABY-S ... od_28.html" rel="nofollow">http://www.little-black-box.co.uk/ABY-S ... 28.html</a>

2. Er der nogle der har erfaringer med at køre en mikrofon ind i en RC-2? Er det overhovedet muligt eller skal mikrofonen se en preamp først?

3. Er det muligt at køre en mikrofon ind i sådan en AB guitar-pedal? Tekniske årsager til at det ikke er muligt?

4. Anbefal en AB/ABY-switch! Budgettet er 500,- (eller er det for lidt, hvis man ikke vil have noget bras?)

Jeg har kigget lidt på disse:

1. <a href="http://www.thomann.de/dk/boss_ab2_abschalter.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/boss_ab2_abschalter.htm</a>
2. <a href="http://www.thomann.de/dk/nobels_ab.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/nobels_ab.htm</a>
3. <a href="http://www.thomann.de/dk/morley_aby.htm" rel="nofollow">http://www.thomann.de/dk/morley_aby.htm</a>

P.S. Måske endda nogen herinde der selv kan lave sådan en switch til undertegnede? :)

// Darko

Swampthing
Gearfreak roadie
Indlæg: 1456
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Swampthing »

Du skal have en RC-20XL, den tager både guitar og mikrofon på een gang. :)
Damn jeg er træt af jeg solgte min.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Du er jo nok nødt til at forholde dig til, at et mikrofon-signal typisk er et balanceret signal. Og hvis du vil bevare det sådan (hvilket er tilrådeligt, hvis det f.eks. skal bruges til scenebrug o.l.), er du jo nødt til at bruge grej, som kan håndtere balancerede signaler, hvilket sjældent er tilfældet for guitar-grej.

Edit: Det lyder som om, at du allerede har prøvet at sætte en mikrofon til din RC-2. Hvordan har du gjort det? Og hvordan fungerer det?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Du er jo nok nødt til at forholde dig til, at et mikrofon-signal typisk er et balanceret signal. Og hvis du vil bevare det sådan (hvilket er tilrådeligt, hvis det f.eks. skal bruges til scenebrug o.l.), er du jo nødt til at bruge grej, som kan håndtere balancerede signaler, hvilket sjældent er tilfældet for guitar-grej.

Edit: Det lyder som om, at du allerede har prøvet at sætte en mikrofon til din RC-2. Hvordan har du gjort det? Og hvordan fungerer det?[/quote]

Det var det jeg var bange for! Så det er jo næsten løsningen med, at man skal have mikrofon igennem PA'et som kører det til RC-2'eren, som så evt. splitter signalet, så man kan køre guitaren tilbage i forstærkeren og mic'en i PA'et igen... Puha...

Med hensyn til at sætte en mic i RC-2'eren har jeg ikke prøvet det endnu, da jeg ikke har en mic herhjemme. Men hvis jeg skulle gøre det ville jeg nok bare bruge et XLR/jack-kabel og så køre den direkte i. Men der kommer så problemet med om der er en preamp i RC-2'eren. Desuden synes jeg at huske at jeg var til en koncert med et band hvor de udelukkende spillede på instrumenter lavet at "skrammel", hvor en af dem netop demonstrerede en RC-2, ved kun at spille på en lineal og lave en hel sang, men jeg kan ikke huske om han kørte mic'en direkte i looperen...

Jeg mener at der er en preamp i RC-20XL (storebroderen), men den kører også "bare" med jack-indgang...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Man skal jo nok starte med at forholde sig til dét halv-eksistentielle spørgsmål, om det er skrammel-lyd, man er ude efter eller ej :-)

For man kan såmænd sikkert sagtens GØRE det, som du beskriver. Spørgsmål er blot, hvordan det lyder...

Men når nu du vil skifte mellem at sende din guitar og din mikrofon gennem RC-2´eren. Hvad sker der så efter RC-2´eren? Guitaren skal vel næppe direkte til PA´et, oder..?

Umiddelbart ville jeg tro, at der var mest perspektiv i at have to loop´ere: Én til guitar og én til vokal (eller ihvertfald mikrofon)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Man skal jo nok starte med at forholde sig til dét halv-eksistentielle spørgsmål, om det er skrammel-lyd, man er ude efter eller ej :-)

For man kan såmænd sikkert sagtens GØRE det, som du beskriver. Spørgsmål er blot, hvordan det lyder...

Men når nu du vil skifte mellem at sende din guitar og din mikrofon gennem RC-2´eren. Hvad sker der så efter RC-2´eren? Guitaren skal vel næppe direkte til PA´et, oder..?

Umiddelbart ville jeg tro, at der var mest perspektiv i at have to loop´ere: Én til guitar og én til vokal (eller ihvertfald mikrofon)[/quote]

Det var nu ikke lyden der var "skramlet"! :lol:

Efter RC-2'eren skulle guitaren selvfølgelig i forstærkeren, og jeg havde egentlig tænkt at køre mikrofonen i forstærkeren også (som man kan gøre det med RC-20XL'eren). Så kæden ville se sådan ud: guitar>effekter>AB-switch (hvor den ene indgang er til effekter og den anden er til mikrofon)>looper>forstærker

Men det er vist et drømme-scenarie! :D

EDIT: Nu kiggede jeg lige i manualerne for RC-2'eren og RC-20XL'eren.

Det her siger specifikationerne:

Input impedance:

Instrument: 1 MOhm
Mic: 1 kOhm

Og da RC-2'eren ikke har "mic in", ville det nok ikke være så smart/lyde så godt at begynde at sætte en mikrofon til...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Er det vokal, du vil bruge mikrofonen til?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Er det vokal, du vil bruge mikrofonen til?[/quote]

Bl.a. ja... Vokal og percussion for det meste!

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Så kunne man jo måske nok overveje, om ikke vokal gennem en guitarforstærker ikke var en forholdsvis direkte vej til den ovenfor beskrevne "skrammellyd"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Så kunne man jo måske nok overveje, om ikke vokal gennem en guitarforstærker ikke var en forholdsvis direkte vej til den ovenfor beskrevne "skrammellyd"...[/quote]

Det kunne man, men nu er det jo bare til hjemmebrug og diverse små-balle-jobs, så det behøver ikke at være den bedste vellyd.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Oh, well...

Men så prøv da bare dét setup, du beskriver tidligere. Jeg tvivler dog på, at det kommer til at lyde ret godt at køre vokal gennem en guitarforstærker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Oh, well...

Men så prøv da bare dét setup, du beskriver tidligere. Jeg tvivler dog på, at det kommer til at lyde ret godt at køre vokal gennem en guitarforstærker.[/quote]

Det tvivler jeg også selv på, men det kan folk uden øre for vellyd ikke høre efter et par bajere og med "Himmelhunden" blæsende ud af højtalerne! Så bliver det pludselig underordnet hvor god lyden er! ;)

Nå, men jeg tror jeg først og fremmest vil prøve at køre en mikrofon i RC-2'eren og se hvad den siger til det, da det jo som tidligere nævnt er et høj-impedans-input der er i den, og mikrofoner helst vil have lav impedans, men... What the heck!

EDIT: Med hensyn til mikrofon igennem guitarforstærker, så er det fordi jeg ikke gider at skulle bruge penge på PA også, og af ren dovenskab da jeg ikke gider at slæbe alt det grej ene mand! :D

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Sasha »

Så må vi da håbe, at det bajerbællende himmelhundspublikum trods alt i deres salige brandert formår at værdsætte alle dine bestræbelser med RC-2´eren, smarte loops osv. osv.

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Michael Vajhøj »

Hvis jeg skulle gøre det som du beskriver ville jeg sørge for at have en mixer imellem mikrofon/guitar og RC-2'eren - derved får du også mulighed for at lægge niveau'erne så de passer...

At jeg så - hvis jeg skulle gøre noget lignende - ville vælge en anden loopstation er en anden side af sagen. Jeg har selv en RC-2'er og er meget glad for den, men til dit formål og loops af "forskellige instrumenter" ville jeg gå efter noget mere avanceret.
RoadHigh.dk

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Sasha"]Så må vi da håbe, at det bajerbællende himmelhundspublikum trods alt i deres salige brandert formår at værdsætte alle dine bestræbelser med RC-2´eren, smarte loops osv. osv.

:-)[/quote]

Haha! Touché! :lol: :clap:

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af DarkoPage »

[quote="Michael Vajhøj"]Hvis jeg skulle gøre det som du beskriver ville jeg sørge for at have en mixer imellem mikrofon/guitar og RC-2'eren - derved får du også mulighed for at lægge niveau'erne så de passer...

At jeg så - hvis jeg skulle gøre noget lignende - ville vælge en anden loopstation er en anden side af sagen. Jeg har selv en RC-2'er og er meget glad for den, men til dit formål og loops af "forskellige instrumenter" ville jeg gå efter noget mere avanceret.[/quote]

Hvad mener du helt præcist med mixer imellem mikrofon/guitar og RC-2'eren? Så jeg kører guitar direkte i mixeren? :roll: Så er der jo også brug for en DI-box... Jeg forstår ikke helt signalvejen i dit eksempel må jeg indrømme.

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Spørgsmål til AB/ABY-pedaler

Indlæg af Michael Vajhøj »

Guitar og mikrofon samles i en mixer der sender signalet til RC-2'eren (eller en anden looper) - herefter sendes signalet fra RC-2'eren til mixeren...

Det kræver lidt overblik lige at holde styr på hvordna kablerne skal trækkes hvis man kun vil bruge en mixer, men det kan helt klart nemt løses (forudsat man har 2 aux kanaler derop).

/Michael
RoadHigh.dk

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen