Fuzz face vs. batteri klips?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Rasmus »

Hej folkens!

Jeg fandt lige en batteri klips, som jeg smed ind i min fuzz face og tilsluttede min FuelTank, men den kortsluttede ved denne operation, så det droppede jeg igen. Så prøvede jeg med en seperat 9v strømforsyning, og den spiste den godt nok, men det gjorde bare at der ikke kom noget lyd ud når fuzzfacen var tændt.

Burde man ikke kunne bruge sådan en batteri klips?

Edit: Jeg kiggede lige i pedalen og fik den tanke, at hvis man byttede rundt på den sorte og røde ledning inden i fuzz facen på dens egen batteri klips, ville det så kunne virke?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

[quote="Rasmus"]Hej folkens!


Edit: Jeg kiggede lige i pedalen og fik den tanke, at hvis man byttede rundt på den sorte og røde ledning inden i fuzz facen på dens egen batteri klips, ville det så kunne virke?[/quote]

Hvis jeg ellers forstår dig ret, så jo. Men selvfølgelig stadig kun så længe, at der er tale om enten en separat strømforsyning eller en strømforsyning med isolerede udgange.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"][quote="Rasmus"]Hej folkens!


Edit: Jeg kiggede lige i pedalen og fik den tanke, at hvis man byttede rundt på den sorte og røde ledning inden i fuzz facen på dens egen batteri klips, ville det så kunne virke?[/quote]

Hvis jeg ellers forstår dig ret, så jo. Men selvfølgelig stadig kun så længe, at der er tale om enten en separat strømforsyning eller en strømforsyning med isolerede udgange.[/quote]

Ja! I givet fald ville jeg så køre den med en seperat strømforsyning. Men Jeg har nu også læst at man kan få batteri klips med omvendt polaritet! Så det kan være man skal se om man kan finde sådan en.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Ellers er det vel mest et spørgsmål om at lave et lille adapter-kabel, som vender polariteten?

Men du får ikke en strømforsyning uden isolerede udgange til at fungere med en fuzz face og så "almindelige" pedaler samtidig - uanfægtet hvor mange "omvendte" batteriklips, du så end måtte købe...

Problemet er jo, at i de "almindelige" pedaler er pedalens stel forbundet til strømforsyningens minus-pol. I en Fuzz Face eller andre pedaler, som kører på minus 9 volt, er pedalens stel så forbundet til strømforsyningens plus-pol. Hvis vi så tilslutter begge slags pedaler til én fælles strømforsyning (uden isolerede udgange) og kobler de forskellige pedalers stel sammen via signalkablerne, har vi balladen: Strømforsyningen er kortsluttet! Og der er så tre løsninger: At køre Fuzz´en på batteri, at køre den på en separat strømforsyning eller at bruge en strømforsyning med isolerede udgange.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Ellers er det vel mest et spørgsmål om at lave et lille adapter-kabel, som vender polariteten?

Men du får ikke en strømforsyning uden isolerede udgange til at fungere med en fuzz face og så "almindelige" pedaler samtidig - uanfægtet hvor mange "omvendte" batteriklips, du så end måtte købe...

Problemet er jo, at i de "almindelige" pedaler er pedalens stel forbundet til strømforsyningens minus-pol. I en Fuzz Face eller andre pedaler, som kører på minus 9 volt, er pedalens stel så forbundet til strømforsyningens plus-pol. Hvis vi så tilslutter begge slags pedaler til én fælles strømforsyning (uden isolerede udgange) og kobler de forskellige pedalers stel sammen via signalkablerne, har vi balladen: Strømforsyningen er kortsluttet! Og der er så tre løsninger: At køre Fuzz´en på batteri, at køre den på en separat strømforsyning eller at bruge en strømforsyning med isolerede udgange.[/quote]

Hej Søren.

Ja, det er vist de 3 valg jeg har. Men jeg tror umiddelbart min bedste løsning er at køre på en seperat strømforsyning, men det kræver lige jeg får fat i en klips med omvendt polaritet. Hvordan ville man lave sådan et et adapter kabel, som du snakker om?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Hvad skal der være i den modsatte ende af batteriklipsen?

I bund og grund handler det jo bare om, at man på én eller anden måde skal have "byttet om" på ledningerne ét eller andet sted mellem strømforsyning og pedal. Så hvis der f.eks. er et DC-stik eller lignende i den anden ende, er det jo bare at lodde den røde ledning på DC-stikkets stelforbindelse og den sorte ledning på plus-terminalen.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Har du i øvrigt tjekket, at din Fuzz Face stadig virker på batteri? Sådan en fuzz face, der kun er lavet til batteri-drift fra fabrikken, er jo ikke polaritetssikret. Og det er langt fra sikkert, at de dér forbandede germanium-transistorer ikke kunne finde på at tage det ilde op, hvis du i dine forsøg har fodret dem med forkert polariseret strøm.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Jake »

Hej Rasmus,

En løsning kunne være, at indbygge en lille strømforsyning i pedalen som konverterer de +9V til -9V, så pedalen kan bruges på en hvilken som helst strømforsyning uanset om udtagene er isolerede eller ej. Dette kan enten gøres så pedalen er isoleret fra de andre pedaler (besværligt og unødvendigt) eller at den er på linje med de andre. Jeg bruger normalt sidstnævnte løsning i alle kredsløb jeg bygger med negativ polaritet. Så er man ude over problemerne med at have den rette strømforsyning, og såfremt man tager de nødvendige forholdsregler, så er den eneste ulempe et lidt højere strømforbrug som kan være irriterende hvis man kun bruger batteri, men er lige meget hvis man bruger strømforsyning.

Vi kan kalde dette løsning fire ;-) Smid en besked hvis det er relevant.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Har du i øvrigt tjekket, at din Fuzz Face stadig virker på batteri? Sådan en fuzz face, der kun er lavet til batteri-drift fra fabrikken, er jo ikke polaritetssikret. Og det er langt fra sikkert, at de dér forbandede germanium-transistorer ikke kunne finde på at tage det ilde op, hvis du i dine forsøg har fodret dem med forkert polariseret strøm.[/quote]

Hej Søren! Den virker skam fint på batteri! Nu er min også den dersens moderne Jimi Hendrix udgave med silicium transistorer.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Jamen, kører den så i virkeligheden ikke på almindelig plus 9 volt som de fleste andre pedaler?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

[quote="Jake"]Hej Rasmus,

En løsning kunne være, at indbygge en lille strømforsyning i pedalen som konverterer de +9V til -9V, så pedalen kan bruges på en hvilken som helst strømforsyning uanset om udtagene er isolerede eller ej. Dette kan enten gøres så pedalen er isoleret fra de andre pedaler (besværligt og unødvendigt) eller at den er på linje med de andre. Jeg bruger normalt sidstnævnte løsning i alle kredsløb jeg bygger med negativ polaritet. Så er man ude over problemerne med at have den rette strømforsyning, og såfremt man tager de nødvendige forholdsregler, så er den eneste ulempe et lidt højere strømforbrug som kan være irriterende hvis man kun bruger batteri, men er lige meget hvis man bruger strømforsyning.

Vi kan kalde dette løsning fire ;-) Smid en besked hvis det er relevant.

Mvh Jake[/quote]

Det er så absolut ikke i alle pedaler, du kan slippe afsted med dén løsning uden bivirkninger. Men det er muligt, at den ville virke her.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Rasmus »

[quote="Sasha"]Jamen, kører den så i virkeligheden ikke på almindelig plus 9 volt som de fleste andre pedaler?[/quote]

Jamen det er lidt dét jeg ikke helt forstår! :?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Hmm...

Nej, det lyder umiddelbart mystisk. Men hvis du nu sætter dig ned og kigger på batteriklipsen og holder styr på, hvad der er plus og minus (kig på batteriet). Så er den jo altså ikke længere, end at du skal have din strømforsyning forbundet, så den sender henholdsvis plus og minus 9 volt ind på samme måde. Tjek evt. polariteten med et voltmeter, før du forbinder strømforsyning og pedal.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]

Det er så absolut ikke i alle pedaler, du kan slippe afsted med dén løsning uden bivirkninger. Men det er muligt, at den ville virke her.[/quote]

Det afhænger da bestemt af hvordan man gør. Nu er der jo ikke tale om en "dén" løsning, men derimod er der flere løsninger som jeg også selv nævnte. Og jeg har aldrig haft nogle problemer - sikkert netop fordi jeg har designet dem med livrem og seler :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Ja, eller fordi du ikke har prøvet det i forbindelse med de "rigtige" (well, nok nærmere "forkerte" ) pedaler...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Jake »

Hvilke pedaler er det?

P.t. er mit kredsløb indbygget 97 pedaler, uden problemer. Pedal nr. 100 med kredsløbet kommer i løbet af december :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Jamen, hvis det er 100 mere eller mindre ens pedaler, siger det jo så heller ikke ret meget om sagen.

Meeen, jeg tror, at der skal være lidt "left to discover for yourself".
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Jake »

Jeg skriver selv, at det er prøvet i et væld af forskellige kredsløb - så i stedet for bare at sige det ikke virker, så sig hvilket kredsløb du har haft problemer med, så kan det være jeg kan hjælpe dig til at få det til at fungere :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Sasha »

Tak for tilbudet. Jeg har dog fundet en løsning, der virker.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fuzz face vs. batteri klips?

Indlæg af Jake »

[quote="Sasha"]Tak for tilbudet. Jeg har dog fundet en løsning, der virker.[/quote]

Det var dog et utroligt ukonstruktivt indlæg ;-)

Du kender ikke engang min løsning, men skriver at jeg "ikke kan slippe afsted med den løsning i alle pedaler", for derefter ikke at ville konkretisere det. Kom nu lige ind i kampen :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen