En RIGTIG Les Paul!

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af DarkoPage »

Hey

Nej, det er ikke en flashtråd I er kommet ind I!

Jeg leder efter et link til en guitarbygger (som jeg mener er tysker), der laver standard/custom shop fabriks-Les Paul's om til "de rigtige specs" fra dengang i ved nok... Gamle dage... ;)

Jeg mener der engang blev postet noget med ham på det gamle GF...

Så... Er det nogen derude der, ud fra disse sparsomme informationer, kan huske noget om ham her gutten?

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af MacG »

[quote="DarkoPage"]Hey

Nej, det er ikke en flashtråd I er kommet ind I!

Jeg leder efter et link til en guitarbygger (som jeg mener er tysker), der laver standard/custom shop fabriks-Les Paul's om til "de rigtige specs" fra dengang i ved nok... Gamle dage... ;)

Jeg mener der engang blev postet noget med ham på det gamle GF...

Så... Er det nogen derude der, ud fra disse sparsomme informationer, kan huske noget om ham her gutten?[/quote]

<a href="http://www.jaegerguitars.com/" rel="nofollow">http://www.jaegerguitars.com/</a>

Der findes én af dem i Danmark.

DarkoPage
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 551
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af DarkoPage »

Sådan der! Det gik hurtigt!

Tusind tak!

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af MacG »

[quote="DarkoPage"]Sådan der! Det gik hurtigt!

Tusind tak![/quote]

Men hvis jeg skulle ha´en Les Paul der var bygget rigtigt, og som de gamle, på den gamle måde, af det rigtige træ, og jeg havde pengene til at købe en Historic, og bruge 2/3000 € på at få den til at ligne en gammel... Så ville jeg ikke købe en Gibson, men sådan én her: http://gilyaronguitars.com/

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Morten_Lyse »

What's all the fuzz about..?

Jeg tror Mørch vil kunne bygge en fremragende Les Paul..? Why look any further, hvis man ikke vil have en Gibson..?

Me wonder..

Mvh;
Morten

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

Arh, jeg vil nu nok med al respekt sige, at det vist trods alt er de færreste guitarbyggere, der har nørdet SÅ meget med detaljen som Gil Yaron...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

hrlarsen
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af hrlarsen »

Du finder en lille historie her:
<a href="http://www.e-pages.dk/output/10/" rel="nofollow">http://www.e-pages.dk/output/10/</a>

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Morten_Lyse »

Joh tak, men her er min pointe.

Man skal starte med at erhverve sig en mere end almindeligt god Les Paul. Det i sig selv er ikke nemt; og for mig at se, kan de nævnte herrer jo hoppe og danse alt det de evner på en halvsløj guitar; det bliver den jo ikke fremragende af. Nå, men blød et sted mellem 10-12K hvis man finder "den rette" som en 'run-of-the-mill' Les Paul på brugtmarkedet, noget mere for en CS.

Herefter betaler man så tysken for at omgøre førnævnte fremragende guitar, så den i detaljer kommer meget tættere på en slut-'50er Les Paul Standard. For hvad..? Altså, han rører vel ikke meget på sig for 5000kr..? Og nu smider jeg bomben, hold på hat og briller:

Det er stadigvæk ikke en '59 Les paul standard.

Jeg ved slet ikke hvad Gil Yaron kan skabe og mit indlæg var heller ikke et forsøg på at underkende hans evner. Men en '59 Les Paul kan ej heller han lave. Og uanset hvor dyr, i detaljen 100% rigtig og vel-spillende/-lydende han kan bygge den; vil den ægte bare altid være uendelig lidt, eller meget, foran.

For dem man gerne vil "imponere" ved at stå med en '59 Les Paul, er det jo ret indlysende, at man ikke ser dén slags "live" mere. Så til $1.000.000 spørgsmålet "Er den ægte..? :s hock: " må man stadig svare:

"Nej, men..."

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af itjf »

Hvis man ønsker en "rigtig" Les Paul fra '59 er en "Gibson 50th Anniversary 1959 Les Paul Standard" vel det nærmeste man kommer den originale vare. En af mine venner har en og selvom jeg var skeptisk inden, må jeg indrømme at det er tip-top kvalitet, men man kan jo altid diskutere om den er pengene værd, > kr. 40.000,- er mange penge for en guitar. Den indlysende fordel her at man kan prøve guitaren inden køb...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

En lille betragning, som måske kunne være relevant i denne sammenhæng: Gad vide, om der ikke også var forskel fra eksemplar til eksemplar hos originale ´59 Gibsons?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af itjf »

[quote="Sasha"]En lille betragning, som måske kunne være relevant i denne sammenhæng: Gad vide, om der ikke også var forskel fra eksemplar til eksemplar hos originale ´59 Gibsons?[/quote]
Jeg er ret sikker på at der var større forskel på datidens eksemplarer end f.eks. en 50th Anniversary ’59 Les Paul Standard, blandt andet fordi flere af processerne blev lavet pr. håndkraft dengang.

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Nicolai »

[quote="Morten_Lyse"]Joh tak, men her er min pointe.

Man skal starte med at erhverve sig en mere end almindeligt god Les Paul. Det i sig selv er ikke nemt; og for mig at se, kan de nævnte herrer jo hoppe og danse alt det de evner på en halvsløj guitar; det bliver den jo ikke fremragende af. Nå, men blød et sted mellem 10-12K hvis man finder "den rette" som en 'run-of-the-mill' Les Paul på brugtmarkedet, noget mere for en CS.

Herefter betaler man så tysken for at omgøre førnævnte fremragende guitar, så den i detaljer kommer meget tættere på en slut-'50er Les Paul Standard. For hvad..? Altså, han rører vel ikke meget på sig for 5000kr..? Og nu smider jeg bomben, hold på hat og briller:

Det er stadigvæk ikke en '59 Les paul standard.

Jeg ved slet ikke hvad Gil Yaron kan skabe og mit indlæg var heller ikke et forsøg på at underkende hans evner. Men en '59 Les Paul kan ej heller han lave. Og uanset hvor dyr, i detaljen 100% rigtig og vel-spillende/-lydende han kan bygge den; vil den ægte bare altid være uendelig lidt, eller meget, foran.

For dem man gerne vil "imponere" ved at stå med en '59 Les Paul, er det jo ret indlysende, at man ikke ser dén slags "live" mere. Så til $1.000.000 spørgsmålet "Er den ægte..? :s hock: " må man stadig svare:

"Nej, men..."

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

...men dette er vel ikke mere snyd end at købe f.eks. en CS 60 relic strat?
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]Joh tak, men her er min pointe.

Man skal starte med at erhverve sig en mere end almindeligt god Les Paul. Det i sig selv er ikke nemt; og for mig at se, kan de nævnte herrer jo hoppe og danse alt det de evner på en halvsløj guitar; det bliver den jo ikke fremragende af. Nå, men blød et sted mellem 10-12K hvis man finder "den rette" som en 'run-of-the-mill' Les Paul på brugtmarkedet, noget mere for en CS.

Herefter betaler man så tysken for at omgøre førnævnte fremragende guitar, så den i detaljer kommer meget tættere på en slut-'50er Les Paul Standard. For hvad..? Altså, han rører vel ikke meget på sig for 5000kr..? Og nu smider jeg bomben, hold på hat og briller:

Det er stadigvæk ikke en '59 Les paul standard.

Jeg ved slet ikke hvad Gil Yaron kan skabe og mit indlæg var heller ikke et forsøg på at underkende hans evner. Men en '59 Les Paul kan ej heller han lave. Og uanset hvor dyr, i detaljen 100% rigtig og vel-spillende/-lydende han kan bygge den; vil den ægte bare altid være uendelig lidt, eller meget, foran.

For dem man gerne vil "imponere" ved at stå med en '59 Les Paul, er det jo ret indlysende, at man ikke ser dén slags "live" mere. Så til $1.000.000 spørgsmålet "Er den ægte..? :s hock: " må man stadig svare:

"Nej, men..."

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Nej, det er klart. Men en ægte ´59 Les Paul er vel ude af billedet for de fleste almindeligt dødelige? Og så er det vel meget oplagt at kigge sig om efter, hvad man så kan gøre for at komme så tæt på den begærede original som muligt? Men jeg er da helt enig med dig i, at man ikke kan omdanne en hvilken som helst "pind" til en god guitar! I virkeligheden er jeg slet ikke den store fan af det hér med at "omdanne" guitarer. Jeg tror nok, at jeg ville gå efter noget, som var bygget rigtigt fra start. Og her ville jeg så som sagt måske nok kigge lidt til Gil Yaron´s creationer...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Morten_Lyse »

@Søren: Selvfølgelig er der forskel på de originale Les Paul Standards. Men selv "de ringeste," har jo en status der bringer dem langt hinsides almindelige dødeliges økonomi.

i Output kan man læst af f.eks en MAX Les paul sjældent går på Ebay til under $40.000. Det er i hvert fald også pænt ude over, hvad min økonomi tillader. Om Gil Yaron bygger ret meget billigere, tør jeg ikke sige, men i denne tråd synes jeg ikke det ser ud til det.. :-)
<a href="http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html" rel="nofollow">http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... ld.html</a>

Nå, men jeg har alt respekt for at man henvender sig til en fagmand og får bygget noget, præcis som man vil have det. - Jeg forstår bare ikke at man køber en ny Ford Mondeo og så forsøger at bygge den op til en '65 Mustang Fastback. Man kan måske godt få den til at se sådan ud, "but believe me, it only looks that way," hvormed jeg egentlig synes at "omgørelsen" er et ordentlig spild af penge, da den kun er en illusion. - Men som du selv er inde på, er vi vist ikke så uenige om denne proces endda. :-)

@Nicolai. Nej, det er ikke mere "snyd." Jeg synes bare at tingene er løbet helt af sporet med den der "omgørelse."

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
JGreen
Still Got The Blues
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af JGreen »

En "rigtig" les paul. Sikke noget vrøvl.

Hvorfor er lige 59'erne være mere "rigtige" end de andre? Burde en '52 goldtop ikke være "rigtigst"?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

[quote="Morten_Lyse"]@Søren: Selvfølgelig er der forskel på de originale Les Paul Standards. Men selv "de ringeste," har jo en status der bringer dem langt hinsides almindelige dødeliges økonomi.

i Output kan man læst af f.eks en MAX Les paul sjældent går på Ebay til under $40.000. Det er i hvert fald også pænt ude over, hvad min økonomi tillader. Om Gil Yaron bygger ret meget billigere, tør jeg ikke sige, men i denne tråd synes jeg ikke det ser ud til det.. :-)
<a href="http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html" rel="nofollow">http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... ld.html</a>

Nå, men jeg har alt respekt for at man henvender sig til en fagmand og får bygget noget, præcis som man vil have det. - Jeg forstår bare ikke at man køber en ny Ford Mondeo og så forsøger at bygge den op til en '65 Mustang Fastback. Man kan måske godt få den til at se sådan ud, "but believe me, it only looks that way," hvormed jeg egentlig synes at "omgørelsen" er et ordentlig spild af penge, da den kun er en illusion. - Men som du selv er inde på, er vi vist ikke så uenige om denne proces endda. :-)

@Nicolai. Nej, det er ikke mere "snyd." Jeg synes bare at tingene er løbet helt af sporet med den der "omgørelse."

Mvh;
Morten Lyse[/quote]

Nej, vi er vist ret enige. Min pointe var blot, at hvis man vil have noget, som er så tæt på den begærede ´59 Les Paul som muligt, giver det vel en vis form for mening at få bygget en guitar hos en guitarbygger, der virkelig har nørdet originalen helt ned i de mindste detaljer? (og forhåbentlig lært lidt i processen). Jeg advokerede såmænd på ingen måde for "omdannelse" af div. instrumenter...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Stevi »

[quote="Morten_Lyse"]@Søren: Selvfølgelig er der forskel på de originale Les Paul Standards. Men selv "de ringeste," har jo en status der bringer dem langt hinsides almindelige dødeliges økonomi.

i Output kan man læst af f.eks en MAX Les paul sjældent går på Ebay til under $40.000. Det er i hvert fald også pænt ude over, hvad min økonomi tillader. Om Gil Yaron bygger ret meget billigere, tør jeg ikke sige, men i denne tråd synes jeg ikke det ser ud til det.. :-)
<a href="http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... build.html" rel="nofollow">http://www.tdpri.com/forum/tele-home-de ... ld.html</a>

Nå, men jeg har alt respekt for at man henvender sig til en fagmand og får bygget noget, præcis som man vil have det. - Jeg forstår bare ikke at man køber en ny Ford Mondeo og så forsøger at bygge den op til en '65 Mustang Fastback. Man kan måske godt få den til at se sådan ud, "but believe me, it only looks that way," hvormed jeg egentlig synes at "omgørelsen" er et ordentlig spild af penge, da den kun er en illusion. - Men som du selv er inde på, er vi vist ikke så uenige om denne proces endda. :-)

@Nicolai. Nej, det er ikke mere "snyd." Jeg synes bare at tingene er løbet helt af sporet med den der "omgørelse."

Mvh;
Morten Lyse[/quote]
Gil tager lige omkring $6000 for sin 59'er.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

Joh, men kan man ikke også hurtigt komme af med et lignende beløb for en Customshop-Gibson?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Stevi »

[quote="Sasha"]Joh, men kan man ikke også hurtigt komme af med et lignende beløb for en Customshop-Gibson?[/quote]
Jo, det kommer man ikke langt for, men det var også mere Lyses sammenligning af en MAX til $40k og så en Yaron.
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: En RIGTIG Les Paul!

Indlæg af Sasha »

Arh, OK... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen