Old love (flash)

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Old love (flash)

Indlæg af Barf »

Jeg var nede i øvelokalet i dag og fik hentet min Les Paul med hjem igen. Den har stået mutters alene nede i øveren de sidste par måneder, hvor jeg har spillet hjemme på enten min Strat eller Tele. Nuvel, jeg fik hentet den hjem og spillet en del på den, og det er altså bare en dejlig guitar. Tung, dårligere balanceret end de 2 andre guitarer, ridser og brugsslid, båndene er ved at være slidte... lige som jeg kender og elsker den.

Desværre bliver den slet ikke brugt nok for tiden, da den gør sig bedre til rockbandet, som er sat på stand-by for tiden, men på en eller anden måde er det stadig min "main". Det er ubetvivlsomt den guitar jeg har spillet flest koncerter med, den jeg har brugt mest i studiet og bare spillet mest på, og selvom jeg også er rigtig glad for mine andre guitarer, så har jeg bare et særligt forhold til den her.

Guitaren er en Gibson Les Paul Deluxe fra 1980. Jeg købte den for lidt over 2 år siden af Søren (udepost herindefra) og har brugt den flittigt siden. Den er som sagt ret tung (ved faktisk ikke præcis hvad den vejer, men det er den tungeste LP jeg har prøvet) og har den massive og dybe lyd man kunne forvente. Netop derfor passer minihumbuckerne fantastisk i denne guitar, de giver lige det ekstra "spank", så den skærer bedre igennem.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


Nå, men jeg fik bare lyst til at lave en flash-tråd, som ikke var om en ny guitar men om at genopdage glæden og kærligheden ved en gammel kending.

God torsdag aften,
mvh Jonas

Brugeravatar
Dathudo
Himmelhund
Indlæg: 15
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Dathudo »

Orh..

Sikke en spade :o .
Det var lige sådan en LP man skulle have sig..

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Pluto »

Fed spade.har selv haft 3 deluxer som er røget videre i systemet.76eren har telemaster vist idag.Jeg kan desværre som tidligere skrevet ikke rigtigt med minihumbuggere ,men bortset fra det var og er de alle rigtige fede at spille på.Det er din sikkert også
Sorte strater lyder bare bedst..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Telemaster »

[quote="Pluto"]Fed spade.har selv haft 3 deluxer som er røget videre i systemet.76eren har telemaster vist idag.Jeg kan desværre som tidligere skrevet ikke rigtigt med minihumbuggere ,men bortset fra det var og er de alle rigtige fede at spille på.Det er din sikkert også[/quote]


Det har jeg nemlig, og jeg kan virkelig ikke forestille mig, at jeg nogensinde skulle få lyst til at skille mig af med den igen :-)

TT: Den ser sgu altså forbandet godt ud, den Les Paul - men der mangler da helt bestemt et Bigsby :D
So many assholes, so few bullets

nerøs
Johnny B. Goode
Indlæg: 155
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af nerøs »

det ligner en rigtig lækker sag.... og der er bare ingen ting som en les paul :-)

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Smittefar »

Jeg er helt vild med Deluxer - det står helt klart på ønskesedlen til noget, der skal anskaffes en dag :)
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Barf »

Jeg kan faktisk godt se for mig, at det ville se godt med Bigsby. Til gengæld tror jeg ikke, at jeg ville bruge det, og så virker det måske ikke som den bedste idé, at bore unødvendige huller i den fine guitar.

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Telemaster »

[quote="Barf"]Jeg kan faktisk godt se for mig, at det ville se godt med Bigsby. Til gengæld tror jeg ikke, at jeg ville bruge det, og så virker det måske ikke som den bedste idé, at bore unødvendige huller i den fine guitar.[/quote]

Jeg kan slet ikke lade være med at bruge vibratoarmen :-) Har du prøvet at spille med det? Det er svært vanedannende, når man først kommer i gang. Og så behøver man jo faktisk ikke bore i guitaren. Vibramate (der, trods navnets indlysende konnotationer, ikke er et produkt til ensomme kvindfolk) er en dingenot, der muliggør montering af Bigsby på en guitar uden at bære huller. Det fungerer strålende!
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Barf »

Tror aldrig jeg har spillet med vibrato på en Les Paul. Har siddet et par gange med en Duesenberg (som jo har et Bigsby-lignende system), hvilket da bestemt var meget sjovt - må for resten snart tage mig sammen til at få købt sådan en Duesenberg. Lige med Les Paul og måden jeg bruger den på, ved jeg dog ikke om det vil passe ind, men jeg har i virkeligheden ingen forudsætninger for at sige sådan.
Vibramate (ja, det er godt nok et fantastisk navn) lyder til at være en smart løsning, og det skal jeg da skrive bag øret, skulle jeg gå hen og få lysten til at blive 100 % morfar :)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Telemaster »

[quote="Barf"]Tror aldrig jeg har spillet med vibrato på en Les Paul. Har siddet et par gange med en Duesenberg (som jo har et Bigsby-lignende system), hvilket da bestemt var meget sjovt - må for resten snart tage mig sammen til at få købt sådan en Duesenberg. Lige med Les Paul og måden jeg bruger den på, ved jeg dog ikke om det vil passe ind, men jeg har i virkeligheden ingen forudsætninger for at sige sådan.
Vibramate (ja, det er godt nok et fantastisk navn) lyder til at være en smart løsning, og det skal jeg da skrive bag øret, skulle jeg gå hen og få lysten til at blive 100 % morfar :) [/quote]

Ja, Duesenberg spøger også i mit hoved. De formår altså at forene nogle egenskaber ved Gibson og Gretsch på en cool måde - og nøj, hvor ser de godt ud!

Bigsby er jo ikke morfar. Bigsby er møghamrende cool ;-) Jeg spillede jo Strat de første mange år, og gik siden over til Tele. Men da jeg pludselig købte en SG med vibratosystem, begyndte jeg at bruge det hele tiden. Ikke så meget til en masse vilde effekter, men bare til at live tingene lidt op. Siden har jeg savnet et vibratosystem på mine Teler og min gamle Les Paul, og i dag sidder der altså et Bigsby på min LP. Det er blevet en fuldstændig integreret del af mit spil - jeg tænker slet ikke over, om jeg skal bruge det eller lade være; jeg bruger det bare hele tiden. Det er virkelig noget, der gør en forskel i mit spil, og jeg savner det sgu lidt, når jeg spiller på en guitar uden vibrato - og så er det jo pludselig blevet en fed udfordring. See? Det er gaven, der bliver ved med at give! :D
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Old love (flash)

Indlæg af Barf »

Kan du komme nærmere ind på, præcis hvordan du bruger Bigsby/vibratosystem?

Jeg har lige fået sat min Strat op til floating, men jeg synes sgu ikke rigtig det fungerer for mig. For det første er der kæmpe udsving i pitch så snart jeg bare rør ved vibratoarmen, og den er meget strammere end hvad jeg ellers har prøvet (lige en nem en til citat-tråden). Virker slet ikke som den afdæmpede, løse og anvendelige tremolo jeg har prøvet på andre Strater.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen