Lette numre til basundervisning

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Lette numre til basundervisning

Indlæg af Barf »

Hey drenge og pir'.

Jeg har en fed undervisningstjans, hvor jeg ud over guitarelever og et par bands også underviser en del børn i bas. Det har jeg gjort i noget tid nu, og det er såmænd gået ganske godt.
Nu er jeg dog ved at løbe tør for idéer for hvilke numre de skal spille. Niveauet er fra totalt nybegynder til lettere øvet. Det er børn (7-14 år) og teknik er ikke noget vi har (og regner heller ikke med at bruge tid på det, da jeg jo egentlig ikke er bassist, og derfor ikke vil lære dem det "forkert") brugt meget tid på. Det er vigtigt, at det er til at "forstå" første gang, og at der er en form for melodi i det, de spiller.

Af numre jeg har spillet kan nævnes: Sunshine of your love, Beat it, 7 nation Army, Billie Jean, Another one bites the dust, I'm your's, lidt blues/boogie, og så har jeg hevet de bedste igennem lidt RATM og The Chicken.

Har I nogle gode forslag til hvad jeg kunne spille med dem? Måske har I selv undervist børn og brugt nogle bestemt numre til at forklare noget vigtigt i musikken? Lige nu kører vi lidt i en funky rille, så numre i den dur ville være ekstra værdsat.

Håber I kan hjælpe.
Mvh Jonas

Rasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1965
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Rasmus »

[quote="Barf"]Hey drenge og pir'.

Jeg har en fed undervisningstjans, hvor jeg ud over guitarelever og et par bands også underviser en del børn i bas. Det har jeg gjort i noget tid nu, og det er såmænd gået ganske godt.
Nu er jeg dog ved at løbe tør for idéer for hvilke numre de skal spille. Niveauet er fra totalt nybegynder til lettere øvet. Det er børn (7-14 år) og teknik er ikke noget vi har (og regner heller ikke med at bruge tid på det, da jeg jo egentlig ikke er bassist, og derfor ikke vil lære dem det "forkert") brugt meget tid på. Det er vigtigt, at det er til at "forstå" første gang, og at der er en form for melodi i det, de spiller.

Af numre jeg har spillet kan nævnes: Sunshine of your love, Beat it, 7 nation Army, Billie Jean, Another one bites the dust, I'm your's, lidt blues/boogie, og så har jeg hevet de bedste igennem lidt RATM og The Chicken.

Har I nogle gode forslag til hvad jeg kunne spille med dem? Måske har I selv undervist børn og brugt nogle bestemt numre til at forklare noget vigtigt i musikken? Lige nu kører vi lidt i en funky rille, så numre i den dur ville være ekstra værdsat.

Håber I kan hjælpe.
Mvh Jonas[/quote]

<a href="" rel="nofollow">

What's going on :) En Klassiker.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg havde stor glæde af disse da jeg begyndte at spille bas, fordi "det lyder af noget i sig selv".

Stand by me
Otherside (RHCP)
Den lyserøde panter
No woman no cry

Lidt nyere med fede basgange:
Dont bring flowers (Erik Hassle)
Time is running out (Muse)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af CobraPizza »

Noget Limp Bizkit eller KoRn? der er i hvert fald god gang i bas'en... he he

Ellers er Wonderwall også lige til højrebenet, og den ville drenge i 12-14 års alderen elske at lære (fordi piger i 12-14 års alderen elsker den)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Kaptajn Kropp
Still Got The Blues
Indlæg: 341
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Kaptajn Kropp »

I Wish med Stevie kunne da også være oplagt. Så kan du jo snakke om Walking-bas og døde slag og hvordan man kan arbejde med Groove
<!-- m --><a class="postlink" href="http://kaptajnkroppsorkester.dk/">http: ... ter.dk/</a><!-- m --> Kaptajn Kropps Orkester - Spiller til alle slags fester!

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af thomasrytter »

Steady as she goes (Raconteurs) :)

Til nybegyndere kunne det måske være en ide med noget AC/DC?

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Barf »

Fine forslag indtil videre, mange tak.

Stevie har jeg selv overvejet, men de er sgu ikke gode nok til at få det særlig fedt ud af det, og så kan jeg jo ligeså godt lære dem noget andet.

Flere forslag modtages gerne.

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Morten M »

Fra Engeland til Skotland. Åh Abe udgaven.
Ramt i natten - Lizzie. 3 akkorder. Rimeligt spændende og nemt temposkift.
Oyo como va (sorry hvis titlen ikker stavet rigtigt) - Santana. Godt nummer til at forklare ungerne, hvad et ostinat er.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Ingstrup »

Noget med Queen.

Bites the crust og kind of magic.

@Morten: Mmm Ost i nat...

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Morten M »

[quote="Ingstrup"]Noget med Queen.

Bites the crust og kind of magic.

@Morten: Mmm Ost i nat...[/quote]
Send din kvinde i bad, - så smager hun bedre :lol:
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Martin
Johnny B. Goode
Indlæg: 164
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Martin »

Gorillaz har lavet en del fede basslines, der er lige til at gå til. Fx Dirty Harry eller Feel Good Inc.
Five Fingers - Five Strings

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Morten M"]Fra Engeland til Skotland. Åh Abe udgaven.
Ramt i natten - Lizzie. 3 akkorder. Rimeligt spændende og nemt temposkift.Oyo como va (sorry hvis titlen ikker stavet rigtigt) - Santana. Godt nummer til at forklare ungerne, hvad et ostinat er.[/quote]

Der er da 5 akkorder? (Am, G, F, Dm, E)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af Morten M »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Morten M"]Fra Engeland til Skotland. Åh Abe udgaven.
Ramt i natten - Lizzie. 3 akkorder. Rimeligt spændende og nemt temposkift.Oyo como va (sorry hvis titlen ikker stavet rigtigt) - Santana. Godt nummer til at forklare ungerne, hvad et ostinat er.[/quote]

Der er da 5 akkorder? (Am, G, F, Dm, E)[/quote]
Jeg kaster mig i støvet og undskylder allerydmygst! Men det er da ellers et fedt nummer, der går rent ind hos mange.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Morten M"][quote="GuitaRasmus"][quote="Morten M"]Fra Engeland til Skotland. Åh Abe udgaven.
Ramt i natten - Lizzie. 3 akkorder. Rimeligt spændende og nemt temposkift.Oyo como va (sorry hvis titlen ikker stavet rigtigt) - Santana. Godt nummer til at forklare ungerne, hvad et ostinat er.[/quote]

Der er da 5 akkorder? (Am, G, F, Dm, E)[/quote]
Jeg kaster mig i støvet og undskylder allerydmygst! Men det er da ellers et fedt nummer, der går rent ind hos mange.[/quote]

Det var bedre! :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Lette numre til basundervisning

Indlæg af hvedemelsbof »

Graham Central Station - Pow

Den er virkelig let. Det var den første ting jeg lærte at spille på bas. Et begyndermust.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen