DIY midi rack + board --- #1 update

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af hvedemelsbof »

Hvad skal man gøre med en gratis g major, et gammelt pedalbræt + en slat penge?
Bygge et midistyret rack + board selvfølgelig!

Idéen er at jeg kan styre, ikke kun mine modulerende effekter i g major'en, men hele min lyd - inkl. forvrængning ved et enkelt tryk på en pedal. Samtidig skal det være kompakt, mobilt og se nogenlunde ud :)

Racket kommer til at bo i en 2u Gator racktaske

Billede

Den ene unit kommer naturligvis til at være g major'en - den anden unit bliver et lidt indviklet projekt med at bygge mine to forvrængerpedaler's potmetre (ts7 + os2) sammen i en rackblænder, gemme pedalerne væk bagved og så midistyre dem vha. En M2L fra g-lab:
Billede
Billede

G-majoren har indbygget strømforsyning, mens M2L'en, pedalerne og ikke mindst kontrolbrættet skal forsynes vha. min Cioks Big John.

Foot controlleren er en Ground Control (ikke at forveksle med Ground Control Pro).
Strøm til brættet kommer via. midikablet, der både skal forsyne min crybaby og ground control. Outputtet fra et enkelt outled af min Big John er på 600ma (9v dc). Dunlop's Crybaby-strømforsyning er på 100ma og Ground Controllen leveres med en på 500ma, så matematikken passer vist.

I dag var jeg ude at købe aluplader i metalcenteret, glostrup og har her linet den første prøve opstilling op:

Billede

Ikke dårligt! De fire små dimser, der står langs brættets bagside er faktisk nogle lågehængsler jeg havde liggende, der skal sidde på bagsiden af brættet og give mulighed for at klappe en liste ud, så brættet bliver vinklet - I stil med funktionen på moderne tastaturer.

Skærer alu til rack og board i morgen og tager i byen efter komponenter til strøm i midikablet og potmetre i blænderen.

Godt at se gearfreak er i live! (selv om vi savner anmeldelserne)
VH Hvedemelsbof

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board

Indlæg af JesperB »

Hey.

Meget spændende projekt.

Et par forslag:
1) Køb en ordenlig strømforsyning med isolerede outputs (fx Voodoo Lab Pedal Power 2), da der er gode chance for brumsløjfer ellers, specielt et så (forholdsvist) kompliceret setup.

2) En anden mulighed er at købe en 3U case, en udtrækshylde og så installere dine pedaler med velcro isf at skilde dem ad. Det gør det noget mere fremtidssikret, da du helt sikkert vil skifte ud i dine pedaler på et tidspunkt. Derudover ville jeg nok købe en looper med 4 loops istedet, da 2 styk lige er i underkanten (igen, for at gøre det mere fremtidssikret og fleksibelt).

Jeg har været samme tanker igennem med at det hele skal være kompakt og sammenbygget, og har også haft rigs der er lavet sådan, men efter noget tid er det bare pisse-irriterende at det ikke er modulært og fleksibelt, så man nærmest skal starte forfra.

Men fedt er det og super fedt du gør det. Lige meget hvad jeg siger, så lærer du ihvertfald meget ved det, som du kan bruge i dit næste setup.

:)

Mvh Jesper
- Jesper Barrit

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board

Indlæg af AnotherDan »

DIY er altid spændende at følge.
Ser frem til det videre forløb.
Bah

hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board

Indlæg af hvedemelsbof »

Tak for feedback Jesper. Jeg fortsætter med min cioks - hvis der kommer meget støj må jeg jo genoverveje. Desuden synes jeg også det er meget sjovt at modde pedalerne lidt, så de kan være i en 2U. Hvis jeg føler et andet behov i fremtiden må jeg bygge om :)

Jeg tar somregel en del billeder under processen, men føler det vil være overflødigt at poste fra flere vinkler af samme sag her i tråden. Hvis der er nogen der vil se flere billeder uploader jeg dem alle sammen på photobucket.

Jeg nåede ikke at skære aluminium i går. Til gengæld fik jeg købt ind i 'Brinks' og loddet en del. Min loddekolbe havde ligget meget lang tid ubrugt og ville ikke rigtig holde på tinnet indtil den fik en omgang med stålbørsten!
Først lavede jeg mine to billige 3m Thomann kabler om til 1,5m i stedet. Jeg skal bruge nogle korte kabler til at forbinde rack til forstærker og bruge ekstra coaxial ledning inde i racket. To fluer med et smæk.
Billede

Multikablet til boss'ens potmetre var selvfølgelig både loddet og limet fast. Jeg har aldrig loddet på et printbræt før og var egentlig bekymret for at lave for mange uønskede overgange, men check med multimeter bagefter viste at alt tilsyneladende var gået glat. Det nye multimeterkabel er nødvendigt, da det originale er alt for kort. Man bliver helt lækkersulten af at kigge på det :P

Her ses printbrættet med det originale multikabel
Billede

Efter en omgang med tinsuger og skruetrækker for at få limen af så printbrættet nu således ud
Billede

Det nye kabel loddes på
Billede

I dag kom jeg sent hjem efter 60 års fødselsdag og gav mig straks i gang med pladerne. Jeg havde spurgt fødselaren, der var vvs'er hvordan man bedst arbejder med alu og han svarede at jeg skulle have fat i en kaninpik og noget boreolie til at køle.

Kaninpikken (aka stiksav) havde jeg, men olien manglede jeg. Vente gad jeg sku ikke, så jeg brugte et trick, jeg læste på nettet om at bruge fordampningsvarme fra sprit til at køle med. Så for hver 10 cm. fik klingen lige et par dråber fra drikkedunken. På den måde kom jeg bogstaveligt talt til at stå og arbejde i sprit-dampe! Ikke værst! 8-)

Billede

Hvis jeg savede mere end 15 cm uden sprit smeltede alu-spånerne simpelthen fast mellem savtakkerne og gjorde klingen helt ubrugelig. Alu smelter ved +600 grader, så der er godt med friktion! [!]. Det kunne heldigvis fjernes med noget spidst - jeg brugte stemmejern.

Billede

Her kan man se en prøveopstilling af racket. Man skal forestille sig at det vender på hovedet, så g-majoren kommer nederst og alupladen øverst. Jeg monterer så stik i midten af bagpladen, hvor tasken har mulighed for at lynes op.

Billede

Mine ting fra Thomann kommer tidligst mandag, så der lander næste update sandsynligvis. Der er vist også overflod af arbejde at kommentere på indtil da [ ;) ] Hvis jeg mangler noget må i endelig sige til!

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af JesperB »

Det er ikke lige sådan jeg ville gøre (som tidligere skrevet), men det der er sgu rigtig spændende at læse om :)
- Jesper Barrit

JSThomsen
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 436
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af JSThomsen »

Hejsa

Det er fedt med noget DIY og billeder. Og ideen med sprit er/har været ret udbredt i forbindelse med aluminium. Hvis du eksempelvis drejer i aluminium får du nogle rigtig fine overflader, hvis du køler med sprit.
Men at dit aluminium skulle være smeltet og derfor sætter sig på klingen af din stiksav tvivler jeg på. Der er nok nærmere tale om "koldsvejsning", som selvfølgelig hjælpes godt på vej af friktionen.

Hvis du nogensinde har prøvet at lave fine pasninger i aluminium, hvor både aksler og bøsninger er aluminium så ved du hvad det vil sige - og det er iøvrigt en rigtig dårlig ide :crazy: ;)

Mvh Jan

hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af hvedemelsbof »

Der er sket en masse på det sidste. Mangler lige nogle detaljer før jeg smider billeder.

- Alle tasker og kabler er kommet
- Det meste er savet, hullet og samlet. Mangler lige huller til strøm ind.
- Begge pedaler har fået forlængerledninger til potmetre

Og...

- Så måtte jeg lige en tur på skadestuen med metal i øjet:
Billede

No harm done

hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af hvedemelsbof »

Jeg brugte briller i arbejdet, men der har været aluminiumsstøv over hele kælderen den sidste uge, så jeg må have haft noget på fingeren eller sårn'. Det var et bitte lille korn - fik det at se på en vatpind efter de havde pillet det ud. Utroligt at det kunne være så irriterende. Løb rundt og tudede et helt døgn.

Her er et lille stemningsbillede fra arbejdet. Jeg løb ind i et lille problem med min TS7. Når man slutter strøm til er den ikke aktiveret med det samme, hvorimod min OS2 aktiveres så snart der kommer strøm på. Nu har jeg så fjernet en transistor i flip-flop switchen, så den altid er aktiveret.

Kille-med-laesk har lavet et wah mod, som vi lige har testet op i mod min ikke-moddede GCB-95. Den får lidt mere wah over sig - specielt mærker man at pedalens bundposition har dybere cutoff plus den ikke er så skinger i toppen. Alle pengene værd (20 kr).[URL=http://i174.photobucket.com/albums/w93/hvedemelsbof/Billede0610.jpg]Billede</a>

hvedemelsbof
Himmelhund
Indlæg: 8
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af hvedemelsbof »

Så er målet i syne! Jeg havde lige endnu et speedbump her til aften i form af en halv liter kaffe ud over tastatur, ledninger, usbenheder, loddekolbe mm.. Det tog lige toppen af humøret. :x
Billede

Tasker og kabler kom fra Thomann sidste mandag her er der boret ud i rackblænde til potmetre:
Billede

Jeg brugte et trinbor til de store huller. Det kan bore mange forskellige diamtre i max 5 mm dybde. Det er virkelig en ond fætter - den er sådan lidt lasergun-lookalike :)
Billede
Billede

Midi, strøm og jacks. Bruger tape til at se hvor den rigtige diameter er:
Billede

Her kan man så se den samlede box med velcro. Stikdåsen har fået et CEE hanstik, som man kender fra forstærkere osv. Så skal jeg ikke have nogen strømkabler flagrende ud af tasken.
Billede

Her er de isolerede jackbøsninger monteret og har fået påloddet forlængerkabler til looperen og g majoren:
Billede

Ydersiden:
Billede

Her har jeg loddet et midikabel fast til midi-bøsning, og i farten glemt at jeg skulle have undladt at lodde de to yderste ledninger fast, men i stedet sat dem til min cioks, der jo skal give strøm til controlleren :) (kan både få strøm fra to yderste ledere i 5-pins eller 7-pins, som regulær phanton power.)
Og det var så her kaffen væltede.. :crazy:

Voila; Tændt controller kun med midikabel!
Billede

Closeup af kabelrodet:
Billede

Og den første lyd går igennem :clap: :
Billede

Det virker som det skal - jeg kan styre både relæerne og majoren med et enkelt tryk! Jeg skal have leget med nogle presets i morgen! Jeg mangler lige at fiksere strømstikken, så skal det hele pakkes pænt sammen i kassen og pedalbrættet sættes sammen! Woho! 8-)

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: DIY midi rack + board --- #1 update

Indlæg af Telemaster »

Spændende! Det er godt nok en ret alternativ idé, det med at montere pedalerne så "permanent" på den måde, men ikke desto mindre interessant at følge med i :-)
So many assholes, so few bullets

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen