Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har gået og kigget lidt efter nogle LP Studios, som backup guitar og lidt til et projekt, men hver gang jeg finder en studio brugt, har den nærmest ikke mistet noget ifht pris fra ny? Det undre mig lidt, da det jo ikke er verdens mest lækre guitarer, og når man ser hvordan en Ibanez eller en Fender styrt dykker i værdi, med en 3-4000 kr, så snart den forlader butikken, virker det som om at Gibson studios kun mister omkring 1000 kr. eller under selvom de ser pænt brugt ud.?
Er jeg den eneste der undre mig?
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Telemaster »

Det er vel ikke så mærkeligt, da det er en relativt billig guitar i forvejen, men med et Gibson-logo, der jo har en vis signalværdi på brugtmarkedet.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Barf »

Nej, jeg har også altid fundet priserne på bruge LP Studios ganske hen i vejret. Jeg har endnu til gode at prøve en LP Studio, som jeg synes var pengene værd - det er virkelig et budgetprodukt.

Derimod har jeg prøvet en del LP-kopier efterhånden, og her er der virkelig "bang for the buck", hvis man tør tage chancen og skifte Gibson-logoet ud med Epiphone (jeg synes faktisk en del af dem har været bedre end LP Studio :s hock: ), Tradition, Tokai osv. Så hvis det alligevel er til en projekt-guitar, så synes jeg da, du skal kigge efter andet end en Gibson Les Paul Studio.

Mvh Jonas

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af itjf »

[quote="CobraPizza"]Jeg har gået og kigget lidt efter nogle LP Studios, som backup guitar og lidt til et projekt, men hver gang jeg finder en studio brugt, har den nærmest ikke mistet noget ifht pris fra ny? Det undre mig lidt, da det jo ikke er verdens mest lækre guitarer, og når man ser hvordan en Ibanez eller en Fender styrt dykker i værdi, med en 3-4000 kr, så snart den forlader butikken, virker det som om at Gibson studios kun mister omkring 1000 kr. eller under selvom de ser pænt brugt ud.?[/quote]

En forklaring på den høje annoncerede brugtpris kan jeg ikke give dig,,, men jeg har en formodning om at det er sjældent at varen sælges for den annoncerede pris, ellers ville Studio'erne næppe blive solgt som brugte. Kan du ikke finde en Studio til under kr. 6.000,- , så er valget jo let - køb en sprit ny til kr. 7.000,- ..., men mindre du er en af dem der mener gammelt er lig med godt ;)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af CobraPizza »

Jeg kan godt se det med Gibson logo argumentet, og jeg er helt enig i at Epiphone overhaler Gibson med længder på mange guitarer, dog laver Epiphone ingen guitarer med Ibenholt gribebræt.. Jeg sad bare og tænkte at så må Gibson være det mærke man skal købe, hvis man vil bevare mest værdi til videre salg
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Funkis »

Generelt falder Gibson guitarene ikke så meget i værdi som de fleste andre guitarer.
Gode gamle udbud og efterspørgsel spiller ind igen.
Og selv om at folk basher Gibson (IMO uden den store grund) så er der jo åbenbart købere nok.
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Funkis"]Generelt falder Gibson guitarene ikke så meget i værdi som de fleste andre guitarer.
Gode gamle udbud og efterspørgsel spiller ind igen.
Og selv om at folk basher Gibson (IMO uden den store grund) så er der jo åbenbart købere nok.[/quote]

Tjah, men kan ikke se hvad udbud og efterspørgsel laver her.. Synes der er relativt mange Gibsons på marked, men de ligger alle i en temmelig høj prisklasse. Jeg forstår godt hvorfor folk "basher" Gibson, da selv deres budget modeller er temmelig dyre og man skal gå langt før man finder en Studio, der er prisen værd. Jeg siger ikke Gibson ikke er godt, de laver udmærkede guitarer, men til den pris de forlanger, så er de bare ikke det værd..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Ingstrup »

Det er fordi brugtmarkedet i øjeblikket er fuldstændigt forskruet og fuldt af jubeloptimister, der tror de kan få mere for en guitar end de har givet for den fra ny.

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Lysgaard »

Da jeg købte min studio i 1994 gav jeg 12000 for den. Kunne noget af forklaringen på de høje priser måske være at den er faldet væsentligt i kvalitet og pris i de senere år. Og folk der sælger deres gerne vil have bare lidt af pengene hjem igen?
Min spiller efter min mening ligeså godt som flere standards jeg har prøvet- så jeg kan ikke råbe med i jeres kor om den ringe kvalitet. Klart er de ikke så kønne finish mæssigt som de større modeller. Men det sgu en ok spade :-)

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Lysgaard"]Da jeg købte min studio i 1994 gav jeg 12000 for den. Kunne noget af forklaringen på de høje priser måske være at den er faldet væsentligt i kvalitet og pris i de senere år. Og folk der sælger deres gerne vil have bare lidt af pengene hjem igen?
Min spiller efter min mening ligeså godt som flere standards jeg har prøvet- så jeg kan ikke råbe med i jeres kor om den ringe kvalitet. Klart er de ikke så kønne finish mæssigt som de større modeller. Men det sgu en ok spade :-)[/quote]

Jeg tror ikke Gibson ville sænke deres priser, bare fordi deres kvalitet faldt..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Lysgaard »

[quote="CobraPizza"][quote="Lysgaard"]Da jeg købte min studio i 1994 gav jeg 12000 for den. Kunne noget af forklaringen på de høje priser måske være at den er faldet væsentligt i kvalitet og pris i de senere år. Og folk der sælger deres gerne vil have bare lidt af pengene hjem igen?
Min spiller efter min mening ligeså godt som flere standards jeg har prøvet- så jeg kan ikke råbe med i jeres kor om den ringe kvalitet. Klart er de ikke så kønne finish mæssigt som de større modeller. Men det sgu en ok spade :-)[/quote]

Jeg tror ikke Gibson ville sænke deres priser, bare fordi deres kvalitet faldt..[/quote]
Gibson har jo sænket prisen på studio modellen. Hvorfor ved jeg ikke. Men jeg ved at hvis skulle sælge min ville jeg for eksempel sætte den til omkring 7500 da jeg jo selv gav 12. Det giver jo ingen mening for en given køber at skulle give lige så meget for en gammel som for en ny men det får til gengæld heller ikke mig til at sælge for 4000. Jeg prøver bare at forklare hvorfor de brugte er dyre.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af CobraPizza »

[quote="Lysgaard"][quote="CobraPizza"][quote="Lysgaard"]Da jeg købte min studio i 1994 gav jeg 12000 for den. Kunne noget af forklaringen på de høje priser måske være at den er faldet væsentligt i kvalitet og pris i de senere år. Og folk der sælger deres gerne vil have bare lidt af pengene hjem igen?
Min spiller efter min mening ligeså godt som flere standards jeg har prøvet- så jeg kan ikke råbe med i jeres kor om den ringe kvalitet. Klart er de ikke så kønne finish mæssigt som de større modeller. Men det sgu en ok spade :-)[/quote]

Jeg tror ikke Gibson ville sænke deres priser, bare fordi deres kvalitet faldt..[/quote]
Gibson har jo sænket prisen på studio modellen. Hvorfor ved jeg ikke. Men jeg ved at hvis skulle sælge min ville jeg for eksempel sætte den til omkring 7500 da jeg jo selv gav 12. Det giver jo ingen mening for en given køber at skulle give lige så meget for en gammel som for en ny men det får til gengæld heller ikke mig til at sælge for 4000. Jeg prøver bare at forklare hvorfor de brugte er dyre.[/quote]

Jo, men mange af dem der er til salg, er fra 2005+ så det giver ikke helt samme mening.. Nogle sælger deres til mere end man kan købe dem for hos Thomann..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Lysgaard
Johnny B. Goode
Indlæg: 148
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Lysgaard »

[quote="CobraPizza"][quote="Lysgaard"][quote="CobraPizza"][quote="Lysgaard"]Da jeg købte min studio i 1994 gav jeg 12000 for den. Kunne noget af forklaringen på de høje priser måske være at den er faldet væsentligt i kvalitet og pris i de senere år. Og folk der sælger deres gerne vil have bare lidt af pengene hjem igen?
Min spiller efter min mening ligeså godt som flere standards jeg har prøvet- så jeg kan ikke råbe med i jeres kor om den ringe kvalitet. Klart er de ikke så kønne finish mæssigt som de større modeller. Men det sgu en ok spade :-)[/quote]

Jeg tror ikke Gibson ville sænke deres priser, bare fordi deres kvalitet faldt..[/quote]
Gibson har jo sænket prisen på studio modellen. Hvorfor ved jeg ikke. Men jeg ved at hvis skulle sælge min ville jeg for eksempel sætte den til omkring 7500 da jeg jo selv gav 12. Det giver jo ingen mening for en given køber at skulle give lige så meget for en gammel som for en ny men det får til gengæld heller ikke mig til at sælge for 4000. Jeg prøver bare at forklare hvorfor de brugte er dyre.[/quote]

Jo, men mange af dem der er til salg, er fra 2005+ så det giver ikke helt samme mening.. Nogle sælger deres til mere end man kan købe dem for hos Thomann..[/quote]
Det kan du have ret i.

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Morten_Lyse »

Sælger og sælger, de udbyder dem i hvert fald.

Well, hvis I ser på Gibson og ikke mener de er i orden, så gå dog udenom..? - En "død" Gibson er bliver jo ikke bedre af, at I har fået den billigt.


Mvh;
Morten Lyse

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Anonym »

Jeg har da prøvet et par Studios, der var ganske indbydende. Og egenligt synes jeg, at Studio-modellen er ret sej på sådan en no-bullshit-måde.

Men til prisen ville jeg helt sikkert hellere hoppe på noget Tokai, Burny, Greco, Edwards ... en rigtig kopi :lol:

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Morten_Lyse »

Jamen der er dælme også solgt mange LP Studios, så et eller andet rigtigt har Gibson altså gjort med den.

Og der er heller ikke grund til andet; man får en Les Paul med de basale ting på plads og strippet for unødvendigt pynt. Kvaliteten af træet svinger også på Studio, men jeg har prøvet fine studios og halvsløje customshops, så igen, den enkelte guitar skal prøves.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Max Power
Johnny B. Goode
Indlæg: 126
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Max Power »

Ligesom Lysgaard har jeg også en ældre Studio, købte den vist bare i 1993. Jeg kan ikke helt huske det, men mener at jeg gav omkring 9000 kr dengang, men der kom den også uden kasse, så prisen er da helt sikkert blevet lavere.

Hvad US-dollaren stod i dengang kan man google sig frem til, men den var sikkert højere end i dag, så det betyder selvfølgelig også en del for detailprisen i forhold til dengang.

Det er i øvrigt en fremragende guitar (med ibenholt som du søger, men IKKE til salg ;-). Jeg har også en Standard og hvilken der lige er bedst af de to er ikke til at sige.
Jeg kan sagtens anbefale en Studio, men må indrømme at de par stykker jeg hurtigt har haft i hænderne i en butik indenfor de sidste par år ikke sagde mig så meget, så man skal nok se sig for.

Som Lysgaard ville jeg nok også nødig se min Studio gå for meget under 7000, så det blev nok ikke et hurtigt salg, med mindre andre synes at den er lige så fed som jeg gør.

Funkis
Still Got The Blues
Indlæg: 356
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Funkis »

[quote="CobraPizza"][quote="Funkis"]Generelt falder Gibson guitarene ikke så meget i værdi som de fleste andre guitarer.
Gode gamle udbud og efterspørgsel spiller ind igen.
Og selv om at folk basher Gibson (IMO uden den store grund) så er der jo åbenbart købere nok.[/quote]

Tjah, men kan ikke se hvad udbud og efterspørgsel laver her.. Synes der er relativt mange Gibsons på marked, men de ligger alle i en temmelig høj prisklasse. Jeg forstår godt hvorfor folk "basher" Gibson, da selv deres budget modeller er temmelig dyre og man skal gå langt før man finder en Studio, der er prisen værd. Jeg siger ikke Gibson ikke er godt, de laver udmærkede guitarer, men til den pris de forlanger, så er de bare ikke det værd..[/quote]
Men altså en "Budget" Fender fra usa koster også ca 7k. Hvilket "kun" er 795 mindre end en Gibson budget guitar.
Og helt ærligt hvormange Gibson Les Paul studio spader er din sammenligningen om kvalitet i virkeligheden bygget på? Eller ligger problemet i virkeligheden i at du hellere vil have en anden halsprofil og nogle lavere bånd?
Og er et par Converse sko i virkeligheden 700kr værd?
Nu studerende uden tilknytning musikbranchen.
Stadig den samme idiot!

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Gibson LP Studio - en guitar der ikke mister værdi?

Indlæg af Anonym »

[quote="Funkis"]Og er et par Converse sko i virkeligheden 700kr værd?[/quote]

Billede

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen