Den hvide fræsertele-projektet.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

På Hapsalls opfordring lægger jeg her lidt billeder op af mit seneste projekt - den hvide fræsertele.

Det startede med en hvid swamp ash krop med chambers fra Warmoth, og en birdseye hals med 6105 bånd og standard C fra ditto. Hertil lidt assorterede stumper, sort wilkinson vibrato og Schaller stemmeskruer (låsende). Jeg fik desværre ikke taget nogen billeder inden jeg olierede halsen, men den fik først 2 gavmilde omgange Dunlop citronolie, så ståluld, så Warvick voks, mere ståluld, og masser af gniden det godt ind i træet - det føles rigtig lækkert. Derudover har jeg fået rundet kanter på båndene - det er virkeligt noget der gør forskellen mellem en hals der føles okay, og en der føles toplækkert. Inden:

Billede

Efter:

Billede

Sjov detalje - kan I spotte isbjørnen?

Billede

Her er delene, med stemmeskruer monteret:

Billede

Så skulle der fræses ud til tremoloen - her skal man virkeligt måle flere gange, og skære én:

Billede

Så er der fræset ned, og boret et guide-hul:

Billede

Guide-hullet på bagsiden:

Billede

Fræserskabelon monteret:

Billede

Så er der fræset:

Billede

Trem løst monteret for første gang:

Billede

Så bores der ud til tremolokloen, og den skrues fast:

Billede

Det er nemt at gøre med sådan en lille fætter her - til at bore og skrue om hjørner:

Billede

Hullet til stelledningen der skal loddes på trem-kloen bores - her skal man have et meget langt bor:

Billede

En lille tribute til mit første rigtige instrument - min første bas, en hvid BC Rich warlock. Neck platen fik lov at komme med på denne:

Billede

High tech - et par sytråde monteres for at få placeret broen korrekt ifht. afstand til begge sider af halsen:

Billede

Hullerne til trem'en tegnet op:

Billede

Det er iøvrigt en god idé at give alle skruer lidt voks - så glider de nemmere i kærven:

Billede

Trem monteret:

Billede

Her kan man iøvrigt også se at jeg undersænker alle huller, for at lakken ikke skal krakelere, når man skruer skruen i:

Billede

Slagpladen monteret med pickups:

Billede

Hullet til bridgepickuppen males sort, da den skal monteres direkte i træet:

Billede

Mens malingen så tørrede, kunne jeg gå igang med at lodde - det er fedt at man kan lodde en stor del væk fra guitaren på en tele:

Billede

Og så det hele samlet, loddet færdig og monteret med strenge:

Billede


Det var da også meget godt klaret siden kl 18 idag, synes jeg. :D

Den er virkeligt let, og ser knaldgodt ud - som udgangspunkt også en rigtig god resonans, og god lyd - jeg skal dog til at justere den nu, så jeg vender lige tilbage med mere fyldestgørende info. :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Sasha »

Jeg kan godt se isbjørnen...

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Jeg kan godt se isbjørnen...

:-)[/quote]

Sejt. :D

Så fik jeg filet sadlen (den er sådan set udmærket skåret fra Warmoth, men jeg er ret kræsen mht. at have den helt rigtige strengehøjde i sadlen - jeg synes i dén grad det gør en forskel ifht. intonation og følelsen af instrumentet) og intonationen var overraskende nok spot-on. Jeg har åbenbart været heldi... jeg mener dygtig, og placeret trem'en 100% korrekt. Så lige lidt justering af strengehøjden og pickuphøjden (jeg har lagt mærke til at det gør en væsentlig forskel for humbuckers om pol-magneterne på begge spoler er nøjagtigt lige langt fra strengen - der er meget mere fylde, hvis de er - jeg kunne forestille mig det er noget fase-halløj) og spillet lidt på den akustisk og på en POD.

Umiddelbart indtryk: Akustisk siger den rigtig flot og rent - og ret højt. Den er meget resonant, og man kan virkeligt mærke at kroppen svinger med. Elektrisk lyden den fuldstændigt fantastisk clean - neck humbuckeren og middle singlecoilen er bare noget no-name jeg smed i, fordi jeg havde glemt min verified by Visa kode, så jeg kunne ikke bestille dem jeg oprindeligt havde tænkt mig, men tilsammen lyder de så vildt godt clean - fedt! Med distortion på bridge humbuckeren (en Dimarzio Breed) lyder den også kanon fedt - lidt anderledes end jeg er vant til - mere bid og mere top, men virkeligt fedt. Jeg glæder mig dælme til at prøve den til øveren i morgen. Nå ja, og så spiller den helt forrygende godt - nogle guitarer er nemmere at justere end andre, og denne her gjorde bestemt ikke modstand.

Jeg er meget begejstret indtil videre, og positivt overrasket over den chambered swamp ash krop - nu bliver det spændende at høre den over en rigtig forstærker.

Edit: Nårh ja, og prisen fejler bestemt heller ikke noget. Samlet har jeg brugt ca. 4500,- alt inklusive, ekslusive den Dimarzio Breed jeg havde liggende i forvejen. Warmoth har virkeligt nogle gode tilbud pt. og kombineret med den lave dollarkurs, kan man gøre et kup.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Anonym »

Den er godkendt. :thumbup: Den hals skal da sponseres af Nordisk Film. :lol:

Fedt med en billedserie og forklaringerne, det har vi alt for lidt af. Er det almindelige træskruer, du har brugt til halsen?

Dannyboy
Gearfreak roadie
Indlæg: 1032
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Dannyboy »

Godt arbejde Rasmus. Den ser sgu fed ud! og hey, det er mig du ringer til når den skal sælges

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Barf »

Jeg kunne dælme også godt have brugt sådan et hoved til at bore og skrue om hjørner med. Kæmpede i flere timer, da jeg skulle skrue kloen i min Warmoth Strat.

Det lyder til, at der er blevet en ganske fin spade ud af det. Tillykke med den.

JEG KAN IKKE SE ISBJØRNEN!!! Hint?

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Michael Vajhøj »

Jeg kan også godt se isbjørnen - bortset fra den i mine øjne minder mere om en eller anden hval/fisk jeg ikke lige kan huske navnet på. :D

Lidt for meget sort/hvidt til min smag, men når den har fået lidt tæsk tror jeg den bliver ganske nydelig - jeg ville nok have sat en tortoise slagplade, men det er selvfølgelig bare mig... :)

Er der en årsag til at du ikke har skærmet den med grafitmaling?

Og kan du så se efter at få et eller andet skrevet på det headstock - kan serøst ikke fordrage "blanke hoveder"... ;)
RoadHigh.dk

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="SustainerPlayer"]Den er godkendt. :thumbup: Den hals skal da sponseres af Nordisk Film. :lol:

Fedt med en billedserie og forklaringerne, det har vi alt for lidt af. Er det almindelige træskruer, du har brugt til halsen?[/quote]

Takker - oh, du oraklet fra Brøndbyvester, kan du ikke komme i tanker om et godt pigenavn til den, der er relateret til en isbjørn?

Jep, det er ganske almindelige træskruer - jeg bruger gerne torx-kærv hvor jeg kan komme til det, når det ikke ses ret meget.

[quote="Michael Vajhøj"]Jeg kan også godt se isbjørnen - bortset fra den i mine øjne minder mere om en eller anden hval/fisk jeg ikke lige kan huske navnet på. :D

Lidt for meget sort/hvidt til min smag, men når den har fået lidt tæsk tror jeg den bliver ganske nydelig - jeg ville nok have sat en tortoise slagplade, men det er selvfølgelig bare mig... :)

Er der en årsag til at du ikke har skærmet den med grafitmaling?

Og kan du så se efter at få et eller andet skrevet på det headstock - kan serøst ikke fordrage "blanke hoveder"... ;) [/quote]

Jeg bruger meget sjældent skærmning - jeg har faktisk aldrig problemer med støj, så det er ikke rigtigt noget jeg bruger energi på.

Og jo, der skal skrives noget - jeg skal bare lige have fundet ud af hvad.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af JesperB »

Det er sgu godt lavet og godt nok ikke noget jeg turde gøre i :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JesperB"]Det er sgu godt lavet og godt nok ikke noget jeg turde gøre i :) [/quote]

Der er nu ikke noget af det her, der er håndværksmæssigt svært - selvfølgeligt skal man have tjek på grundlæggende fræsning, men skabelonfræsning ER ret nemt. Inden jeg fik min skabelonbit, fræsede jeg alting på frihånd - DET var svært. :D Det jeg prøver at sige er, at med tålmodighed og påpasselighed, kan de fleste lave sådan noget som det her. Men mange tak! :)
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
AnotherDan
Gearfreak lærling
Indlæg: 793
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af AnotherDan »

Det ser sq rimelig godt ud.
Hvordan runder du hjørnerne på båndende af?
Jeg kan godt lide neckplate detajlen. Helt i orden.
Bah

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af MacG »

[quote="GuitaRasmus"][quote="JesperB"]Det er sgu godt lavet og godt nok ikke noget jeg turde gøre i :) [/quote]

Der er nu ikke noget af det her, der er håndværksmæssigt svært - selvfølgeligt skal man have tjek på grundlæggende fræsning, men skabelonfræsning ER ret nemt. Inden jeg fik min skabelonbit, fræsede jeg alting på frihånd - DET var svært. :D Det jeg prøver at sige er, at med tålmodighed og påpasselighed, kan de fleste lave sådan noget som det her. Men mange tak! :) [/quote]

Hvad bruger du til at bore hullerne til Trem´en med ?

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Jens H »

Ser godt ud Rasmus. Som altid :)
Det der telePU hul i humhul, kan du gøre til dit varemærke.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Jake »

Flot guitar, super fede billeder og god forklaring. Og så ser isbjørnen da nuttet! :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"]

Sjov detalje - kan I spotte isbjørnen?

[/quote]

Ha ha, se den grimme isbjørn! Hvor ser den bare dum ud! :lol:

(Var det dansklærer der stod på dit visitkort? ;) )
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Anonym »

[quote="GuitaRasmus"]
Takker - oh, du oraklet fra Brøndbyvester, kan du ikke komme i tanker om et godt pigenavn til den, der er relateret til en isbjørn?
[/quote]

Jeg foretrækker "åndelig vejleder" 8-)

Kendte isbjørnepigenavne? Du mener sådan nogle som:

Paninnguaq, Nivi, Pilunnguaq, Tuperna, Pipaluk, Ivalu, Arnannguaq, Najaaraq, Naasunnguaq, Aviaaja og Karen?

Telemaster
Gearfreak roadie
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Telemaster »

Det er på grund af sådan noget som det her, at jeg ikke har nogen som helst skrupler med at lade dig bore og save i mine gamle Gibsons og Fenders - godt arbejde! :-)

Isbjørnen skal hedde Is-abella.
So many assholes, so few bullets

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af gajda »

Jeg ser afgjort en bjørn :-)
Nu er Nanoq vist ikke et navn, men det er i hvert fald en isbjørn. Derudover kommer jeg i tanke om den berlinske kendis-bjørn, Knut. Nu var det pigenavne, der blev ønsket, så hvad med Knutsine? Det er et godt gammelt nordisk navn (Knudsine på dansk) :-)
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af Sasha »

Jeg synes dette klip passer fantastisk godt til guitaren. Så jeg ser ingen grund til at danne diverse mere eller mindre konstruerede afledninger af navnet. Knut skal den hedde! Og hver gang Rasmus samler den op, er jeg sikker på, at disse sprøde toner vil flyde fra den:

<a href="" rel="nofollow">

Ja, det skulle da lige være at oversætte det til dansk og bare kalde den Knud. Det er da et udmærket navn til en guitar, synes jeg.

Men ellers kunne man jo bare den Helge eller Bent eller Henning eller ... Der er jo mange muligheder.

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
gajda
Smoke On The Water
Indlæg: 96
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Den hvide fræsertele-projektet.

Indlæg af gajda »

+1 til Knud. Og måske kan man søge støtte hos "Folkesagen: Han skal hedde Knud", der havde sit udspring på Politikens Bagside i forbindelse med en royal fødsel tilbage i 2002. Folkesagen mistede ligesom pusten da knægten blev døbt Felix - Men måske er dette sagen, der kan genrejse Folkesagen og dens noble ærinde. :-D
We all came out to montreux, on the lake geneva shoreline

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen