Så går der 90'er i den - rack?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Stevi
Gearfreak lærling
Indlæg: 648
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Stevi »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Stevi"]
Jeg ved ikke om du ved det, men man kan pille 'effektprocessoren' ud af G-systemet, den sidder som et unit under boardet. Så kan den monteres i en flightcase sammen med eventuelle pedaler, og så skal der bare trækkes et RJ45 fra rack til board. Vupti.[/quote]

Jo, den idé har jeg faktisk også kigget på, men igen - G-systemet kan en masse ting jeg faktisk ikke har brug for - bla. instant acces, loops til pedaler, osv, og jeg ville kunne få en brugt G-major med midiboard for under 3000,-

Jeg overvejer stadig hvad pokker jeg skal gøre. Et eller andet sted er det jo også lidt tosset at begynde at omtænke hele mit setup, pga. nogle kabler - det kunne bare være fedt at det fyldte noget mindre, og at man slap for alle de kabler.[/quote]
Okay, jeg er heller ikke tilhænger af G-systemet, selv...

Jeg har før brugt 4 kabler fra board til amp (footswitch, signal ind, fx ind/ud), og da strippede jeg dem bare sammen og satte dymo-strimmel på stikkene. Det var ret hurtigt sat op, samtidig med at der stadig er mulighed for at benytte et andet jack-kabel hvis noget går i stykker. Var det en mulighed?
See you in heaven if you make the list

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

Kan du ikke lave en "komplet" liste over behov/krav/ønsker?
- Jesper Barrit

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JesperB"]Kan du ikke lave en "komplet" liste over behov/krav/ønsker?[/quote]

Gerne. :)

Behov:

Nemt - som at nemt at sætte op. Seminemt at programmere - min tålmodighed forsvinder nok, hvis det bliver mere kompliceret end en G-major. Jeg har overhovedet ikke behov for at styre "predelay" og lign. i en rumklang f.eks. Det skal bare lyde godt.

Minimum af kabler - så få kabler der skal trækkes som overhovedet muligt.

Relay switching - 2 stk. Jeg skal kunne styre kanal a/b på min amp, samt volumen a/b - jeg kan sagtens selv lodde kablet til det, hvis enheden kun har en stereo relay switch.

Mod: phaser, tremolo, chorus - gerne flere på samme tid, men ikke noget krav.

Delays: analog og digital (lydende selvfølgeligt - jeg er ligeglad hvad der rent fysisk sker med lyden)

Rumklange: Bare noget basalt - jeg bruger det ikke ret meget.

EQ: God at have - gerne noget parametrisk, men ikke noget krav.

Specielle effekter: Sjove, men ikke noget krav.

Global og preset tap tempo muligheder. Altså så jeg kan styre om et preset styres af global tap, eller et tempo gemt i preset'et.

Board: 8 nemt tilgængelige presets, uden at skifte bank, gerne flere. En ctrl pedal til tap tempo, og en expression.

Vigtigt: Minimalt tonetab igennem effektenheden - jeg har ikke lyst til at ofre god lyd for effekter. Mit nuværende setup er der stort set ingen forskel i lyden med eller uden effekter, og det vil jeg ikke ofre for nemheden.

Som udgangspunkt synes jeg en G-major 2, og et Roland FC-200 board ser ud til at opfylde disse behov. Jeg har dog aldrig a/b testet G-major 2, og hørt om der er lydtab, så det kunne være fedt hvis du kunne sige noget om.

Jeg er ikke modstander af et dedikeret rack som sådan, spørgsmålet er bare om jeg reelt vil vinde noget, fremfor min nuværende forstærker, som jeg er fuldt ud tilfreds med lyden i.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

2U rack med:
- G-Major 2 (jeg har selv sådan en og er glad for den)
- Interface med stik-panel for nem/hurtig adgang (isf at skulle til at rode bag i racket)

Bagerst i rack er der:
- Suhr Mini Mixer II med dry mute (så man sikrer dry signalet)
- Axess CFX4 med 4 isolerede relæer (jeg ville ikke bruge relæerne i G-Major 2, pga mulighed for brumsløjfer)
- Midi Solutions Quad Thru (til at smide midi input videre til G-Major 2 og mixer, kan evt undværes, men koster kun nogle hundrede)

Et board med:
- En midi controller (jeg vil anbefale dig en controller med instant access, det vil du helt sikkert sætte pris på efter noget tid)
- 2 x expression pedaler (en til volume og en til wah/whammy, kan evt undværes, hvis du ikke bruger sådan noget gøgl)
- En tuner (uundværligt på ethvert board)
- En buffer (kan undværes, hvis du vil forbinde guitaren direkte til racket isf)

Og kablerne:
- Pisk fra board til rack (med audio til tuner/strøm/midi)
- Pisk fra rack til top (med audio og controller kabler)

Opstilling:
1) Sæt dit cab hvor det skal stå
2) Placer dit 2U rack ovenpå cab
3) Placer din top ovenpå rack
4) Forbind top med rack med pisk #1
5) Placer pedalboard på gulvet
6) Forbind pedalboard med rack med pisk #2
7) Done.. Tog ca. 10 minutter :)

Resultat:
- Nem at styre
- Hurtig at stille op/pakke
- Lyder godt
- Ingen tonesuck
- Alle effekter er tilgængelige, både parallet og serielt (med dry kill)

"min nuværende forstærker, som jeg er fuldt ud tilfreds med lyden i.".. Så drop alle planer om preamp/poweramp rack :)
- Jesper Barrit


Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

Haha :) Ja, det glemte jeg, sorry :)
- Jesper Barrit

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="JesperB"]2U rack med:
- G-Major 2 (jeg har selv sådan en og er glad for den)
- Interface med stik-panel for nem/hurtig adgang (isf at skulle til at rode bag i racket)

Bagerst i rack er der:
- Suhr Mini Mixer II med dry mute (så man sikrer dry signalet)
- Axess CFX4 med 4 isolerede relæer (jeg ville ikke bruge relæerne i G-Major 2, pga mulighed for brumsløjfer)
- Midi Solutions Quad Thru (til at smide midi input videre til G-Major 2 og mixer, kan evt undværes, men koster kun nogle hundrede)

Et board med:
- En midi controller (jeg vil anbefale dig en controller med instant access, det vil du helt sikkert sætte pris på efter noget tid)
- 2 x expression pedaler (en til volume og en til wah/whammy, kan evt undværes, hvis du ikke bruger sådan noget gøgl)
- En tuner (uundværligt på ethvert board)
- En buffer (kan undværes, hvis du vil forbinde guitaren direkte til racket isf)

Og kablerne:
- Pisk fra board til rack (med audio til tuner/strøm/midi)
- Pisk fra rack til top (med audio og controller kabler)

Opstilling:
1) Sæt dit cab hvor det skal stå
2) Placer dit 2U rack ovenpå cab
3) Placer din top ovenpå rack
4) Forbind top med rack med pisk #1
5) Placer pedalboard på gulvet
6) Forbind pedalboard med rack med pisk #2
7) Done.. Tog ca. 10 minutter :)

Resultat:
- Nem at styre
- Hurtig at stille op/pakke
- Lyder godt
- Ingen tonesuck
- Alle effekter er tilgængelige, både parallet og serielt (med dry kill)

"min nuværende forstærker, som jeg er fuldt ud tilfreds med lyden i.".. Så drop alle planer om preamp/poweramp rack :) [/quote]

*lyden af underkæbe der rammer gulvet*

Gisp. Er det virkeligt så kompliceret? Jeg må indrømme, at jeg ikke tror jeg kommer til at bevæge mig ind i den verden, medmindre at det bliver på et væsentligt mindre omfangsrigt (og omkostningstungt) grundlag. Jeg havde virkeligt en forestilling om at G-majoren kunne klare det hele - men hvis jeg får brumfis af switchingrelæerne, så har jeg jo intet vundet - og jeg havde også lidt håbet at G-major 2'eren ikke sugede tone, så jeg slap for alt muligt mixer dit og dat.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

Nej, et par af de ting jeg nævne er ikke totalt nødvendigt (men gør det hele mere "sikkert") og det er ikke sikkert du får problemer med brumsløjfer uden isolerede relæer.

Men det er bare at tage det stille og roligt, købe et par ting engang imellem og så få sat det op i løbet af nogle måneder.
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Og så er det SÅ fedt, hvis man står ude på et job, og ét eller andet ikke virker.

Hvor er jeg egentlig glad for, at mit setup p.t. består af en wah, en forvrænger og en lille forstærker... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jejak
Johnny B. Goode
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Jejak »

Jeg har engang kørt med et Blackmore+G-major_1 setup. For en kort bemærkning brugte jeg g-majoren til at skifte kanal i BM'en (inden min Voodoo Lab GCX overtog opgaven) - og jeg husker ikke at have haft støjproblemer.

Det er som sagt slet ikke sikkert du får problemer!
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/BloodLabel">htt ... odLabel</a><!-- m -->

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

Søren: Hvis det ellers er lavet ordenligt, sker sådan noget aldrig :) Men man ved selvfølgelig aldrig og ja, der er mange komponenter involveret der kan fejle..
- Jesper Barrit

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

[quote="JesperB"]Søren: Hvis det ellers er lavet ordenligt, sker sådan noget aldrig :) [/quote]

Det håber jeg ikke - mest for din egen skyld - at du selv tror på..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af CobraPizza »

Altså rack har jo altid været løsningen til dem med meget tid eller en teknikker, og samtidig haft en ustyrligt behov for forskellige lyde gennem deres set.
Jeg kan ikke se noget nemmere end top (+ kab eller noget imellem, så det kan køres ind i PA'et), board og guitarer. Det giver en begrænset mængde lyde alt efter pedalboard, men stadig alsidigt og nemt.

Hvis du savner ikke at slæbe rundt på et 4x12 kab, så er løsningen vel bare et lille 1x12 og mic det op.
Jeg kan ikke se det helt store kabelhelved i board + forstærker + guitar og heller ikke i opsætningstid, hvis arrrangøren har lagt stik ud som aftalt (noget i måske skal skrive i kontrakten?)
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Smittefar »

Mit setup er klar på mindre end 10 minutter - endda med med extension cab - Mine kabler /4 stk) er fastmonterede på boardet og går i kabelstrømpe over til forstærker. Kablerne pakkes ned i boardkassen. Alle kabler er farvekodede ligesom stikkene i begge ender.
Modded guitars were crap right out of the factory

JaDe
Himmelhund
Indlæg: 18
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JaDe »

Hej Rasmus,

Kan desværre ikke bidrage kompetent til den tekniske del af din tråd, men kan huske, at jeg for noget tid siden havde jeg en tilsvarende diskussion med min guitarlærer, hvor jeg tegnede, fortalte og beskrev det set-up jeg havde i tankerne.

Han lyttede yderst tålmodigt til alle mine tanker, hvor efter han foreslog:

1) Plug din guitar i din amp og spil på livet løs men uden effekter - der tillades at anvende vol og tone kontrol på guitaren !
2) Efter min 2 dage kan du koble max én forvrænger samt én modulations effekt ind.
3) Efter yderligere 2 dage, kan du koble yderligere én pedal mere ind.
4) Buttom line: Get back to basics !

Uvist af hvilken grund, fornemmer jeg, at du jagter en forandring, der "blot" er en forandring for forandringens skyld. PT er jeg selv på vej igennem en tilsvarende fase: Jeg har den amp jeg ønsker, jeg har de guitarer, jeg ønsker. Jeg har har de pedaler, jeg har brug for, men jeg har ikke noget "næste" projekt. Det er nok mit største problem !!!!!

Hope it makes sense - ellers feel free og se bort fra mit indlæg :D

Mvh

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

Sikke en masse kommentarer. :)

Cobrapizza: Jeg nægter at skille mig af med mit 4x12. Jeg har prøvet både 1x12, og 2x12, og der er bare ikke noget der lyder lige så godt som et 4x12, med krydsformation af v30'ere og H30'ere. Desuden er der hjul på, så det bliver også brugt til at lægge board og forstærker på - så en guitar på ryggen, og så behøver jeg kun gå én gang.

Smittefar: Jeg tror faktisk jeg bruger under 5 minutter på at sætte op - mest af alt kunne jeg nok bare godt tænke mig at have mindre på gulvet. Men på den anden side, så er et midiboard, med det jeg gerne vil have, jo ikke meget mindre end mit board pt.

JaDe: Jeg synes faktisk ikke jeg har et særligt kompliceret setup; jeg bruger reelt set kun delay, phaser og tremolo, plus selvfølgeligt forstærkerens to kanaler. Dertil en volumepedal til swells og lign. Jeg kan sagtens undvære delay, phaser og tremolo, men det er sjovere med. Det kan da godt være at jeg "jagter et projekt" for at have noget at rode med, jeg kunne som sagt bare godt tænke mig at have mindre på gulvet.

Jeg kan godt lide at have det så simpelt som muligt. Måske skulle jeg i virkeligheden bare overveje at droppe volumepedalen, og lave et mindre board - jeg har siddet og kigget lidt på det, og hvis jeg dropper volumenpedalen, kan jeg få boardet ned på 59 x 26 cm.

Billede

Det er noget mindre end mit nuværende (der nu er uden drives, men med en Boss NS-2:

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Smittefar »

Hvad skal du med den der NS2 - støjer dit setup så meget? Jeg ville da klart hellere beholde pickup-boosteren - det giver altså adgang til nogle fede lyde, når man lige tæver amp-indgangen med sådan en.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Ingstrup »

Så lugter det jo allerede af loopsystem.

Mon ikke en G-system ville være en god idé?
Det kan jo alt, hvad du efterlyser og sikkert også, hvad du siden vil komme til at savne.

I øvrigt kan du på G-system fravælge instant access og dermed have programmer på de fleste af knapperne.

Så et rackmonteret G-system med et par pedaler i loops (op til fire i dit tilfælde).
På boardet har du så kun G-system controlleren og en Ernieball-pedal, som du selv kan vælge, hvorvidt du vil bruge traditionelt eller styre master volumen på G-system med et Y-kabel.
Skulle en axessbuffer blive nødvendigt eller ønsket, er den vil ikke større end den kan klemmes ind under controlleren.
Hvis du kun har volumenpedal og controller på boardet har du ikke brug for nogen strømforsyning på boardet. Og det eneste kabel, der kommer til at løbe fra boardet er et
almindeligt CAT5 (netværkskabel). Så hele kabelhelvedet er reduceret til i alt 5 korte kabler fra forstærker til G-system + kablet fra din guitar.

Franklin
Himmelhund
Indlæg: 40
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Franklin »

[quote="Sasha"][quote="JesperB"]Søren: Hvis det ellers er lavet ordenligt, sker sådan noget aldrig :) [/quote]

Det håber jeg ikke - mest for din egen skyld - at du selv tror på..?[/quote]

Har heldigvis "7-9-13 banke under bordet" været udefor der var noget galt med mit rack :)
Små pedalboard har drillet mig mere, men det er da rigtigt jo flere ting jo større mulighed for fejl.
Ham der Dumble??? er han ved kommunen???

Brugeravatar
JesperB
Still Got The Blues
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af JesperB »

[quote="Franklin"][quote="Sasha"][quote="JesperB"]Søren: Hvis det ellers er lavet ordenligt, sker sådan noget aldrig :) [/quote]

Det håber jeg ikke - mest for din egen skyld - at du selv tror på..?[/quote]

Har heldigvis "7-9-13 banke under bordet" været udefor der var noget galt med mit rack :)
Små pedalboard har drillet mig mere, men det er da rigtigt jo flere ting jo større mulighed for fejl.[/quote]

På de 8 år jeg har haft mit nuværende setup (i forskellige former), har jeg kun oplevet problemer én gang og det var et dårligt loddet strømkabel til min ene switcher.

Ellers har det kun været sprungne sikringer og dårlige rør.

Og Søren, lad nu vær med at være så sur altid ;)
- Jesper Barrit

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen