Så går der 90'er i den - rack?

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jeg har overvejet lidt at gå en (for mig) uudforsket sti - med et rack setup. Jeg går og tænker på at anskaffe mig en rack preamp, en poweramp, og en effectsprocessor ala en G-major II eller lign. Ideen i det er at slippe for det kabelhelvede jeg har gang i pt. Med et racksetup kunne jeg nøjes med et midiboard på gulvet, og et kabel i rackkassen.

Her kommer spørgsmålene så:

Jeg kunne godt tænke mig at det lød så tæt som overhovedet muligt på min Engl Blackmore - jeg har kig på en ENGL 530 preamp, som skulle lyde meget tæt på. Er der nogle der har erfaringer med sådan en svend? Og mht. poweramp, skal jeg vel have noget med 6L6'ere - hvad skal man kigge efter? Og hvad mht. effectsprocessor og midiboard? Jeg ved så meget som at jeg skal styre uden om G-Major I, da de vist falder fra hinanden for et godt ord. Midiboardet skal gerne have mange patches uden at skifte bank, og en enkelt expressionpedal.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Anonym
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3505
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Anonym »

Den varme grød hedder Axe Fx og FR-højttaler(e).

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]Og mht. poweramp, skal jeg vel have noget med 6L6'ere [/quote]

Det lille "automatpilots-vel" får mig uværgerligt til at spørge: Hvem siger det og hvorfor?

Edit: Vær dog opmærksom på, at hvis det virkeligt er en meget afgørende faktor, kan du også sætte 6L6´ere i langt de fleste effektforstærkere, der kommer med EL34´ere som standard. Den anden vej kan straks være mere drilsk.

Og i øvrigt forstår jeg ikke helt, hvorfor du "bygger luftkasteller" omkring et rack, hvis du ikke har en idé om, at "jeg vil have dén og dén", fordi jeg VED at det er en pissefed kombination, som lyder svinegodt sammen...

Er vi ved at "opfinde behov"..?

:-)

Mit bedste råd: Hvis du vil have det til at lyde så tæt på din Blackmore som muligt, så behold din Blackmore..!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

@ Hans: Ikke lige foreløbigt. ;)

@ Sasha: Jamen for min skyld ingen alarm for at beholde min Blackmore - jeg tænker bare om den kan bygges ind i et rack? Hele ideen i at få rack, er netop at jeg kan have effectsprocessor og forstærker koblet op, klar til brug, og styre det hele via et midiboard. Får man ikke problemer med ophedning, hvis man bare sætter en top ind i en skumforet rackkasse?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Jo, måske. Jeg mente nu heller ikke, at du skulle bygge den ind i en rackkasse.

Se i øvrigt lige de sidste ændringer i mit forrige indlæg...

Var det i øvrigt ikke i 90´erne, at vi sådan for alvor begyndte at afskaffe de dersens rack-levn fra 80´erne?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jamen, jeg er sådan set åben for alle forslag. Jeg er bare lidt træt af at trække 4 lange jackkabler for at få mit system parat, samt at have så stort et board på gulvet. Når jeg skriver 6L6, er det fordi det er det Blackmoren har, og jeg kan godt kan lide den lyd - jeg går ud fra at den stramme bund og headroom'et er en af 6L6 forstærkernes kerneværdier?

Kan man montere en top i et rackkabinet?
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Nu er det vel de færreste toppe, som er under 19" i bredden? Så det besvarer vel nærmest dit spørgsmål? Ellers skal du ud i noget med at have specialbygget flightcases med både plads til selve forstærkeren og rack i (dejligt stort og tungt!)

Vi har vist rundet den før? Men selve 6L6-røret er såmænd i sig selv ikke et decideret mere "rent og stramt" rør end f.eks. EL34. Det handler om måden, som "omgivelserne" behandler rørene på. Men det er da rigtigt, at hvis man ikke ændrer grundlæggende på dét kredsløb, som "fodrer" rørene, vil et 6L6 i direkte sammenligning virke "renere", da det skal fodres med cirka dobbelt så meget signal for at levere samme forvrængning (og udgangseffekt) som et EL34.

Hvis det ikke nødvendigvis skal være skidedyrt, kunne jeg da give et fingerpeg i retning af at finde en brugt Marshall 9005 (kan ofte findes billigt). Og så kan man jo altid se, om man ville sætte 6L6´ere i den...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"]Nu er det vel de færreste toppe, som er under 19" i bredden? Så det besvarer vel nærmest dit spørgsmål? Ellers skal du ud i noget med at have specialbygget flightcases med både plads til selve forstærkeren og rack i (dejligt stort og tungt!)

Vi har vist rundet den før? Men selve 6L6-røret er såmænd i sig selv ikke et decideret mere "rent og stramt" rør end f.eks. EL34. Det handler om måden, som "omgivelserne" behandler rørene på. Men det er da rigtigt, at hvis man ikke ændrer grundlæggende på dét kredsløb, som "fodrer" rørene, vil et 6L6 i direkte sammenligning virke "renere", da det skal fodres med cirka dobbelt så meget signal for at levere samme forvrængning (og udgangseffekt) som et EL34.

Hvis det ikke nødvendigvis skal være skidedyrt, kunne jeg da give et fingerpeg i retning af at finde en brugt Marshall 9005 (kan ofte findes billigt). Og så kan man jo altid se, om man ville sætte 6L6´ere i den...[/quote]

Nej, jeg ved skam godt at den skulle specialbygges - det var mere ifht. om man får problemer med varmeudvikling.

Tak for tippet mht. 9005'eren - jeg har lige googlet mig frem til at selveste Peter Brander har en til salg til 2500,- - så kan jeg måske få en compressor med i købet. :D
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GodSpeedDK
Gearfreak sidekick
Indlæg: 3124
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GodSpeedDK »

[quote="GuitaRasmus"][quote="Sasha"]Nu er det vel de færreste toppe, som er under 19" i bredden? Så det besvarer vel nærmest dit spørgsmål? Ellers skal du ud i noget med at have specialbygget flightcases med både plads til selve forstærkeren og rack i (dejligt stort og tungt!)

Vi har vist rundet den før? Men selve 6L6-røret er såmænd i sig selv ikke et decideret mere "rent og stramt" rør end f.eks. EL34. Det handler om måden, som "omgivelserne" behandler rørene på. Men det er da rigtigt, at hvis man ikke ændrer grundlæggende på dét kredsløb, som "fodrer" rørene, vil et 6L6 i direkte sammenligning virke "renere", da det skal fodres med cirka dobbelt så meget signal for at levere samme forvrængning (og udgangseffekt) som et EL34.

Hvis det ikke nødvendigvis skal være skidedyrt, kunne jeg da give et fingerpeg i retning af at finde en brugt Marshall 9005 (kan ofte findes billigt). Og så kan man jo altid se, om man ville sætte 6L6´ere i den...[/quote]

Nej, jeg ved skam godt at den skulle specialbygges - det var mere ifht. om man får problemer med varmeudvikling.

Tak for tippet mht. 9005'eren - jeg har lige googlet mig frem til at selveste Peter Brander har en til salg til 2500,- - så kan jeg måske få en compressor med i købet. :D [/quote]

Tror jeg ikke du skal regne med. Den skal han jo selv bruge.
"Don't pray in my school, and I won't think in your church"

Brugeravatar
K-P
Gearfreak roadie
Indlæg: 1179
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af K-P »

Ville det ikke være lidt af et helvede at skulle slæbe både på en top og et rack i samme enhed? Ellers kan man vel bare hive toppen med for sig selv. Den behøver vel ikke pakkes endnu mere ind.
Cogito sumere potum alterum

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

Jo, jeg kan sagtens se det upraktiske i det. Det var bare for at gøre det hele lidt nemmere ifht. kabelhelvede.

Måske skulle man istedet få sig en effectsprocessor, og lade den stå i et lille rack under forstærkeren? Så kunne den også passe klare switchingen.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Jah, hvis jeg havde en forstærker, jeg var glad for, ville jeg godt nok ikke begynde at skifte den ud, fordi jeg havde forelsket mig i en formmæssig idé...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Ingstrup »

Vil du også have et switchingsystem til dine pedaler?

Jeg har pt et lille bitte rack stående ovenpå min VH4-top med en G-force i. Den sidder i et parallelt loop i killdry-mode.
Jeg vil gerne have et lille loopswitchingsystem med 4 loops også.

Jeg tror såmænd nok det kan gøres relativt kompakt med en enkelt multieffekt og et lille loopsystem (evt. Axess, hvis du kan finde en) i et rack ovenpå en top.

En pedalpower 2 har et udtag, så du kan føre strømmen videre til multieffekten. Om det giver problemer skal jeg ikke kunne sige, men det har fungeret for mig på et tidspunkt.
Jeg har så den fordel, at min top har mix-kontrol for det parallelle effektloop og det husker jeg ikke om din har (jeg har selv haft en Blackmore), men jeg behøver ikke en linemixer.

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Ingstrup"]Vil du også have et switchingsystem til dine pedaler?

Jeg har pt et lille bitte rack stående ovenpå min VH4-top med en G-force i. Den sidder i et parallelt loop i killdry-mode.
Jeg vil gerne have et lille loopswitchingsystem med 4 loops også.

Jeg tror såmænd nok det kan gøres relativt kompakt med en enkelt multieffekt og et lille loopsystem (evt. Axess, hvis du kan finde en) i et rack ovenpå en top.

En pedalpower 2 har et udtag, så du kan føre strømmen videre til multieffekten. Om det giver problemer skal jeg ikke kunne sige, men det har fungeret for mig på et tidspunkt.
Jeg har så den fordel, at min top har mix-kontrol for det parallelle effektloop og det husker jeg ikke om din har (jeg har selv haft en Blackmore), men jeg behøver ikke en linemixer.[/quote]

Nej, jeg er slet ikke interesseret i pedaler som sådan - hvis jeg kunne klare det hele via et lille enkelt board, så ville jeg være glad. Jeg overvejer bare ideer til hvordan jeg kan gøre det nemmere for mig selv.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af GuitaRasmus »

Nu tænker jeg bare højt - måske en idé kunne være at gafle denne idé fra Brunetti, og bygge et nyt chassis til min top, med plads til en 1 unit rack under forstærkeren? Chassiset til min Engl er alligevel vind og skævt, efter dengang det blev oversvømmet - det bryder spånplade sig ikke om.

Billede
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Nu vil jeg da håbe, at selve chassiset til din forstærker er lavet af metal - gerne stål. Ellers er det da virkeligt gået ned ad bakke for de gode tyskere... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af munch_30 »

Den der Brunetti-ide ser slet ikke tosset ud i mine øjne - set i relation til det kompakte setup du efterspørger. Med dine færdigheder (Hvid fræsertele :) ) skulle det være en smal sag at fabrikere sådan en topcase from hell :)

[quote="GuitaRasmus"]Nu tænker jeg bare højt - måske en idé kunne være at gafle denne idé fra Brunetti, og bygge et nyt chassis til min top, med plads til en 1 unit rack under forstærkeren? Chassiset til min Engl er alligevel vind og skævt, efter dengang det blev oversvømmet - det bryder spånplade sig ikke om.

Billede[/quote]
Kim

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Det hedder altså et "Headshell", er jeg blevet belært om..!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"


Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Så går der 90'er i den - rack?

Indlæg af Sasha »

Og hele denne tråd minder mig en anelse om "Society for Putting Things on Top of Other Things"...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen