Katastrofe min Vox kan ikke starte

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

Velbekomme! :-)

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Jake"]Velbekomme! :-)

Mvh Jake[/quote]


Ja jeg har så lært at så vidt jeg ved at et enretter rør ikke har så meget med lyden at gøre.Men at det kan støje ret meget alligevel.
Sidder der forresten ensretter rør i en gammel Superlead fra 76?
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Nej, det gør der ikke.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Sasha"]Nej, det gør der ikke.[/quote]

Nå tak. Hvad gør sådan et ensretter rør og hvorfor sidder det kun i nogen forstærkere og ikke i andre ?
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"]Jeg har nu skiftet ensretter røret og det gjorde underværker.Nu er den nærmest støjfri. :D

Jeg vil gerne takke alle jer gearfreaker som har hjulpet mig igennem min sorg og mit problem løst(forhåbentlig)
Så konklusionen er at det sansynligvis var ensretter røret der sprang sikringen og var skyld i den støjede meget mere end den gør nu :D en har jo nok støjet en del mere
før ,så vidt jeg kan høre og huske.Så en sikring til 5 kr og et rør til 159 + moms kan rede min weekend.Ja det er de små ting :D [/quote]

Hej Pluto,

Super at fostærkeren nu spiller igen, og husk nu altid at have ekstra rør og sikringer liggende, hvis uheldet skulle være ude igen.
Med hensyn til 5AR4 eller GZ34 røret, så skulle Sovtek være det nyproducerede rør, der kommer tættest på lyden af de originale legendariske Philips og Mullard GZ34 fra 1960'erne, så du kunne jo prøve at få fat i et par stykker af dem "just in case".

Venlig hilsen og go' søndag
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Men mon ikke denne forskel mellem ensretterrør trods alt ville åbenbare sig i højere grad i en forstærker, hvori belastningen af strømforsyningen varierer noget mere, end det er tilfældet i en AC30 - f.eks. en Marshall JTM45 eller en Fender Super Reverb eller lignende?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Sasha"]Men mon ikke denne forskel mellem ensretterrør trods alt ville åbenbare sig i højere grad i en forstærker, hvori belastningen af strømforsyningen varierer noget mere, end det er tilfældet i en AC30 - f.eks. en Marshall JTM45 eller en Fender Super Reverb eller lignende?[/quote]

Det er slet ikke utænkeligt. Jeg har ikke haft i tankerne til at teste og sammenligne forstærkeres reaktionsmønstre på den måde.
Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="reindane"][quote="Pluto"]Jeg har nu skiftet ensretter røret og det gjorde underværker.Nu er den nærmest støjfri. :D

Jeg vil gerne takke alle jer gearfreaker som har hjulpet mig igennem min sorg og mit problem løst(forhåbentlig)
Så konklusionen er at det sansynligvis var ensretter røret der sprang sikringen og var skyld i den støjede meget mere end den gør nu :D en har jo nok støjet en del mere
før ,så vidt jeg kan høre og huske.Så en sikring til 5 kr og et rør til 159 + moms kan rede min weekend.Ja det er de små ting :D [/quote]

Hej Pluto,

Super at fostærkeren nu spiller igen, og husk nu altid at have ekstra rør og sikringer liggende, hvis uheldet skulle være ude igen.
Med hensyn til 5AR4 eller GZ34 røret, så skulle Sovtek være det nyproducerede rør, der kommer tættest på lyden af de originale legendariske Philips og Mullard GZ34 fra 1960'erne, så du kunne jo prøve at få fat i et par stykker af dem "just in case".

Venlig hilsen og go' søndag
Lars Reinau[/quote]


Jeg har fået et JJ Gz 34 rør i da det åbenbart er de rør han havde hjemme ved pro rep.Jeg troede faktisk ikke at ensretter røret havde noget at sige for lyden ,men jeg syntes helt ærligt godt jeg kan høre forskel.Den var lidt mere hissig før ,ellers det kan være at det bare er psykologisk.Ja jeg må have bestilt et par rør .Jeg har ekstra sikringer til alle dem den nu har.4 forskellige tror jeg han fandt ud af ved Pro Rep.
Sorte strater lyder bare bedst..

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Pluto"][quote="reindane"][quote="Pluto"]Jeg har nu skiftet ensretter røret og det gjorde underværker.Nu er den nærmest støjfri. :D

Jeg vil gerne takke alle jer gearfreaker som har hjulpet mig igennem min sorg og mit problem løst(forhåbentlig)
Så konklusionen er at det sansynligvis var ensretter røret der sprang sikringen og var skyld i den støjede meget mere end den gør nu :D en har jo nok støjet en del mere
før ,så vidt jeg kan høre og huske.Så en sikring til 5 kr og et rør til 159 + moms kan rede min weekend.Ja det er de små ting :D [/quote]

Hej Pluto,

Super at fostærkeren nu spiller igen, og husk nu altid at have ekstra rør og sikringer liggende, hvis uheldet skulle være ude igen.
Med hensyn til 5AR4 eller GZ34 røret, så skulle Sovtek være det nyproducerede rør, der kommer tættest på lyden af de originale legendariske Philips og Mullard GZ34 fra 1960'erne, så du kunne jo prøve at få fat i et par stykker af dem "just in case".

Venlig hilsen og go' søndag
Lars Reinau[/quote]


Jeg har fået et JJ Gz 34 rør i da det åbenbart er de rør han havde hjemme ved pro rep.Jeg troede faktisk ikke at ensretter røret havde noget at sige for lyden ,men jeg syntes helt ærligt godt jeg kan høre forskel.Den var lidt mere hissig før ,ellers det kan være at det bare er psykologisk.Ja jeg må have bestilt et par rør .Jeg har ekstra sikringer til alle dem den nu har.4 forskellige tror jeg han fandt ud af ved Pro Rep.[/quote]

Hej Pluto,

Jo - det er slet ikke utænkeligt at du kan høre forskel.
Fælles for alle rørensrettere er, at de, i modsætning til en diodeensretter, komprimerer attacket fra dit anslag på guitaren hvilket så igen betyder, at lyden/tonen du hører fra højttalerne har en grad af kompression afhængigt af hvor hurtigt ensretterrøret kan levere fuld spænding til strømforsyningen. En diodeensretter leverer spændingen uden tidsforsinkelse, hvilket du hører som et lynhurtigt dynamisk attack fra forstærkeren.

Hvis du vil have minimal kompression og max. attack i din VOX, så laver Weber i USA nogle diodeensrettere, der passer i ensretter rørsoklen i VOX'en.
GZ34 anses for at være det ensretterrør, der kommer tættest på en diodeensretter m.h.t. "hurtighed" eller attack. Hvis du vil have endnu mere kompression = en mere bluesy tone, kan du prøve et ensretterrør der hedder GZ32 eller 5V4. Dette rør reagerer lamgsommere end GZ34 og leverer samtidig lavere spændinger til forstærkerens strømforsyning, hvilket igen betyder at forstærkerens klang bliver mørkere.

Venlig hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Ja det er sku nok lidt af en videnskab.Idag syntes jeg den lyder fortræffeligt ,men den skal først for alvor bestå på tirsdag i øvelokalet.Jeg var faktisk mere end tilfreds med det sovtek rør der sad i før også,
så det kan jo godt være at det er sådan et eller tilsvarende jeg skal have på lager.men som sagt Jj røret skal lige testes på tirsdag
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

Joh, nu har vi jo været her før, Lars... :-)

Men man kommer jo ikke udenom, at forskellen mellem de forskellige ensretterrørs kompression åbenbares tydeligst i forstærkere, hvor der er stor forskel på strømforbruget i tomgang og ved fuld knald. Med andre ord: Jo tættere man kommer på klasse A-drift (en AC30 er jo forholdsvist tæt på), jo mindre kompression får du ud af ensretterrøret og vice versa i forstærkere, hvori forskellen mellem tomgang og fuld belastning er større - et par eksempler er allerede nævnt. For dét, der adskiller de forskellige ensretterrør, er jo deres udgangsimpedans. Og dén bevirker, hvor stort et spændingsfald ("sag"), der bliver, når man trækker en given mængde strøm af det pågældende rør. Og jo større forskel i strømaftag mellem tomgang og fuld knald, jo mere udtalt bliver dette spændingsfald også, og man får dermed en mere udtalt kompressionseffekt fra ensretterrøret. Men en AC30 trækker altså ikke voldsomt meget mere strøm, når man spiller på fuldt drøn, end den gør i tomgang.

Dermed ikke sagt, at der ikke er forskel på, hvilket "tomgangsniveau"i spænding, man får fra de forskellige typer ensretterrør. Og dér kan selvfølgelig ligge en vis klangmæssig forskel. Jeg vil tro, at denne fortrinsvis stammer fra, at forforstærkerrørenes arbejdspunkter flyttes sammen med de konkrete driftsspændinger.

FWIW har jeg prøvet sådan et 5V4-ensretterrør i en AC30-lignende forstærker. Og jeg må nok tilstå, at det ikke lige var dét, der gjorde det for mig.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Jeg er ret sikker på at der er en lille forskel i lyden Sovtek 5 et eller andet og det nye JJ gz 34 rør.Det kan godt være den er lille ,men jeg syntes der var lidt mere bund i den med sovtek røret.
Så jeg har bestemt at hvis jeg alligevel skal have et ekstra ensretter rør på lager at jeg vil bestille sådan et eller tilsvarende.
Jeg skal nok komme med en kommentar når jeg får et hjem på et tidspunkt så jeg kan a/b teste.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Morten_Lyse »

Efter at have smækket ikke mindre end 2 Harma GZ34STR (JJ GZ34S) fik jeg et Sovtek i min "klon."

Det gav umiddelbart den højeste anodespænding jeg har haft i min forstærker og også mere "smæk" på attacket end jeg havde med JJ røret..

Så det stemmer jo umiddelbart også overens med, at du føler din amp er blevet lidt "blødere" i udtrykket med et JJ..

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

[quote="Morten_Lyse"]Efter at have smækket ikke mindre end 2 Harma GZ34STR (JJ GZ34S) fik jeg et Sovtek i min "klon."

Det gav umiddelbart den højeste anodespænding jeg har haft i min forstærker og også mere "smæk" på attacket end jeg havde med JJ røret..

Så det stemmer jo umiddelbart også overens med, at du føler din amp er blevet lidt "blødere" i udtrykket med et JJ..

Mvh;
Morten Lyse[/quote]


Ja nu har jeg lige bestilt 2 Sovtek 5AR4 rør.Så vil jeg prøve at ab teste når de kommer hjem.
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

[quote="reindane"]
Hvis du vil have minimal kompression og max. attack i din VOX, så laver Weber i USA nogle diodeensrettere, der passer i ensretter rørsoklen i VOX'en.[/quote]

Jeg vil nok mene, at dette er noget som bør gøres hos en tekniker, således at rørenes arbejdsbetingelser kan overvåges og evt. justeres, da sådan en "CopperCap" giver et ret stort hop op i spændingen i forhold til de gængse ensretterrør den erstatter.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Jake"][quote="reindane"]
Hvis du vil have minimal kompression og max. attack i din VOX, så laver Weber i USA nogle diodeensrettere, der passer i ensretter rørsoklen i VOX'en.[/quote]

Jeg vil nok mene, at dette er noget som bør gøres hos en tekniker, således at rørenes arbejdsbetingelser kan overvåges og evt. justeres, da sådan en "CopperCap" giver et ret stort hop op i spændingen i forhold til de gængse ensretterrør den erstatter.

Mvh Jake[/quote]

Nope - Webers Copper Caps, i dette tilfælde WZ34 i stedet for GZ34, giver ikke højere spændinger i kredsløbet end den tilsvarende rørensretter. Den er bygget til at emulere kompressionen fra en "ægte" GZ34, men da diodeensretteren ikke belaster nettransformatorens 5V vinding stresses nettransformeren mindre og reagerer derfor med hurtigere attack. Det er absolut hørbart, også i kathodebiasede forstærkere som f.eks. VOX AC30, der kører tæt på klasse A.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Sasha »

reindane skrev:
Jake skrev:

Jeg vil nok mene, at dette er noget som bør gøres hos en tekniker, således at rørenes arbejdsbetingelser kan overvåges og evt. justeres, da sådan en "CopperCap" giver et ret stort hop op i spændingen i forhold til de gængse ensretterrør den erstatter.

Mvh Jake
Nope - Webers Copper Caps, i dette tilfælde WZ34 i stedet for GZ34, giver ikke højere spændinger i kredsløbet end den tilsvarende rørensretter. Den er bygget til at emulere kompressionen fra en "ægte" GZ34, men da diodeensretteren ikke belaster nettransformatorens 5V vinding reagerer stresses nettransformeren mindre og reagerer derfor med hurtigere attack. Det er absolut hørbart, også i kathodebiasede forstærkere som f.eks. VOX AC30, der kører tæt på klasse A.

Mvh
Lars
Rart at se, at folk rent faktisk ved, hvad de snakker om!

:-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Pluto
Gearfreak roadie
Indlæg: 1644
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Pluto »

Nu har jeg som ikke tænkt mig at lave det vilde om på lyden i min Ac 30er ,da jeg aldrig har været mere tilfreds med min lyd siden jeg fik den.Så
jeg har som sagt bestilt nogen sovtek 5AR4 rør og vil så prøve at høre om jeg kan høre forskel i forhold til JJ røret.
Så den dersens ting i diskutterer kommer nok ikke umildbart på tale i min Vox.Men det er jo stadig spændende at høre om for sådan en teknik jomfru som undertegnede. :)
Sorte strater lyder bare bedst..

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af Jake »

[quote="reindane"]
Nope - Webers Copper Caps, i dette tilfælde WZ34 i stedet for GZ34, giver ikke højere spændinger i kredsløbet end den tilsvarende rørensretter. Den er bygget til at emulere kompressionen fra en "ægte" GZ34, men da diodeensretteren ikke belaster nettransformatorens 5V vinding stresses nettransformeren mindre og reagerer derfor med hurtigere attack. Det er absolut hørbart, også i kathodebiasede forstærkere som f.eks. VOX AC30, der kører tæt på klasse A.

Mvh
Lars[/quote]

Hej Lars,

Enig, men så er det også relevant at nævne hvilken model der er tale om :-) De danske importører jeg havde kontakt med før jeg selv bestilte dem hjem, havde kun WS-1 modellen i deres sortiment. Og så var resultaterne jo straks anderledes.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Katastrofe min Vox kan ikke starte

Indlæg af reindane »

[quote="Jake"][quote="reindane"]
Nope - Webers Copper Caps, i dette tilfælde WZ34 i stedet for GZ34, giver ikke højere spændinger i kredsløbet end den tilsvarende rørensretter. Den er bygget til at emulere kompressionen fra en "ægte" GZ34, men da diodeensretteren ikke belaster nettransformatorens 5V vinding stresses nettransformeren mindre og reagerer derfor med hurtigere attack. Det er absolut hørbart, også i kathodebiasede forstærkere som f.eks. VOX AC30, der kører tæt på klasse A.

Mvh
Lars[/quote]

Hej Lars,

Enig, men så er det også relevant at nævne hvilken model der er tale om :-) De danske importører jeg havde kontakt med før jeg selv bestilte dem hjem, havde kun WS-1 modellen i deres sortiment. Og så var resultaterne jo straks anderledes.

Mvh Jake[/quote]

Hej Jake,

Nu har der jo i denne tråd kun været tale om VOX AC30 og de ensretterrør: GZ34 alternativt GZ32, der kan bruges i denne forstærker. Jeg kan ikke helt se hvordan Webers WS-1, som har helt andre egenskaber, kan være relevant her?

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen