Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

Hej Aager,

Jeg har købt 2 kits fra ampmaker.com, det som hedder WF-55 4 watt, og det som hedder SE-5a 5 watt.

Det hele gik som smurt, da jeg byggede WF-55'eren, så det var lækkert! :)

Jeg er nu også blevet færdig med det andet kit, alt forløb godt, og jeg testede den, som det står foreskrevet i manualen til kit'et.

Der blev testet følgende:

1 - Total current consumption: 45 mA

2 - EL84 cathode current: 43 mA

3 - EL84 screen current: 4,3 mA

4 - EL84 plate current: 38,7 mA

5 - EL84 plate dissipation: 8,7 mA

Her er et link til hjemmesiden, hvor der står, hvordan man gør, og der står også hvilke værdier, man skal holde sig inden for, og det passer perfekt.

Da jeg så skulle tænde den for første gang, kom der ikke noget lyd ud, og jeg har nu siddet og prøvet at fejlsøge den i noget tid, men kan simpelthen ikke forstå hvorfor, så tænkte I måske kunne hjælpe.

Når man tænder den, så tænder den fint. Jeg venter så ca. 30 sekunder og slår standby fra, den kommer så en lav brummelyd, men der sker absolut intet, hvis jeg skruer på knapperne, eller spiller på guitaren, hvad dælen kan der være galt?

Mange tak for hjælpen på forhånd!

:) :) :oops:


reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af reindane »

1. Tjek at alle lodninger i forhold til layout er monteret og loddet korrekt og tjek især rørsoklerne, at der ikke ligger en kortslutning dér.
2. Tjek at udgangstransformerens tilledninger er korrekt monteret.
3. Har du glød i rørene?
4. Hvis du har svag baggrundsbrum, når du aktiverer forstærkeren, har du også baggrundssus eller kun brum?
(Hvis du kun har brum og intet sus, kunne det tænkes, at du ikke har signal fra preampen til powerampen.)
5. Har du målt spændinger på preamprøret, og er de korrekte?

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Hybrid_Child »

Hvis du har et oscilloscop kan du prøve at følge et sinus signal (eller lignende) og se hvor det forsvinder. Og på den måde pejle dig ind på hvor problemet opstår. Det vil i så fald nok være en god ide at bruge en effektmodstand som belastningi stedet for en højtaler.

Hvis du ikke har en tonegenerator kan du downloade en og bare bruge line out på din PC. Bare søg efter Sine wave generator software eller noget i den dur.

Det ser ellers fint ud. :thumbup:
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="reindane"]1. Tjek at alle lodninger i forhold til layout er monteret og loddet korrekt og tjek især rørsoklerne, at der ikke ligger en kortslutning dér.
2. Tjek at udgangstransformerens tilledninger er korrekt monteret.
3. Har du glød i rørene?
4. Hvis du har svag baggrundsbrum, når du aktiverer forstærkeren, har du også baggrundssus eller kun brum?
(Hvis du kun har brum og intet sus, kunne det tænkes, at du ikke har signal fra preampen til powerampen.)
5. Har du målt spændinger på preamprøret, og er de korrekte?

Vh
Lars Reinau[/quote]

1. Jeg har kontrolleret det 50 gange, og det BURDE være rigtigt!
2. De er korrekt monteret.
3. Jep, der er glød i begge rør.
4. Jeg har kun en meget svag brummen - ingen susen.
5. Hvordan måler man disse?

Tak for svar! :D

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="Hybrid_Child"]Hvis du har et oscilloscop kan du prøve at følge et sinus signal (eller lignende) og se hvor det forsvinder. Og på den måde pejle dig ind på hvor problemet opstår. Det vil i så fald nok være en god ide at bruge en effektmodstand som belastningi stedet for en højtaler.

Hvis du ikke har en tonegenerator kan du downloade en og bare bruge line out på din PC. Bare søg efter Sine wave generator software eller noget i den dur.

Det ser ellers fint ud. :thumbup:[/quote]

Tak :D

Hvad er en tonegenerator? Og hvordan bruger man den?

Jeg har ikke noget oscilloscop, men man skal måske have fat i et?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="Hybrid_Child"]Hvis du har et oscilloscop kan du prøve at følge et sinus signal (eller lignende) og se hvor det forsvinder. Og på den måde pejle dig ind på hvor problemet opstår. Det vil i så fald nok være en god ide at bruge en effektmodstand som belastningi stedet for en højtaler.

Hvis du ikke har en tonegenerator kan du downloade en og bare bruge line out på din PC. Bare søg efter Sine wave generator software eller noget i den dur.

Det ser ellers fint ud. :thumbup:[/quote]

Og hvor finder man disse effektmodstande?


Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

Her er et billede af komponentpladen (i mangel af bedre ord).

Billede

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af reindane »

Peter C. @: 5. Hvordan måler man disse?

Der skal ligge omkring 180 til et par hundrede volt jævnspænding på ben 1 på V1. jeg kender ikke denne amp, så jeg ved ikke hvor høje spændinger der skal ligge fra strømforsyningen over faldmodstandene til preampen.
Hvor er den ledning der skal føre spænding til preampen, fra punkt "A" til punkt "B" på layoutet? Jeg kan ikke se den i din konstruktion?
Og hvor er ledningen der forbinder "C" til "D" - under printet?

Vh
Lars Reinau
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Hybrid_Child »

En tonegenerator genererer en vækselspænding, som regel i form af en sinuskurve. Du kan så selv regulere hvilken frekvens og amplitude (spænding) dette spændingssignal skal have.

[quote="Peter C"]Er det sådan 4, jeg f.eks. kan bruge?

http://www.el-supply.dk/?Gid=62&VNr=104120[/quote]

Lige præcis. Men det ville nok være mere praktisk bare at finde en enkelt på 8 ohm.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Abaddon
Smoke On The Water
Indlæg: 58
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Abaddon »

Hej Peter,

Fedt at se du er kommet i gang (det var mig der anbefalede ampmaker.com på aage). Det er alt sammen gode råd du har fået, men jeg ville lave noget mere grundlæggende fejlsøgning før du anskaffer dig oscilloscoper, effektmodstande mv. Du har vel et multimeter? Snup det, print diagrammet fra ampmaker:

<a href="http://www.ampmaker.co.uk/ak01/ak01sc2.jpg" rel="nofollow">http://www.ampmaker.co.uk/ak01/ak01sc2.jpg</a>

Og gå i gang med at måle. Jeg er enig med Lars' punkt 4 ovenfor, det kunne tyde på at du ikke har korrekt forbindelse mellem preamp og poweramp. Enten er der manglende forbindelse eller det kortslutter til stel undervejs.

Så mål t.eks (alt sammen med forstærkeren slukket og kondensatorerne afladet!).

Med et guitar kabel i input, mål fra tippen af kablet (enden du normalt ville putte i guitaren) til pin 2 på V1. Her skal kun være et par ohm modstand max.

Mål også fra pin 2 på V1 til stel, her skal være 1M ohm

Mål fra pin 7 på V1 til stel, her skal være fra 0 til 1M ohm alt efter hvor du stiller Gain potten

Lav div målinger på Tone stack + Master volume. Det er svært at sige præcis hvad du skal have af målinger her fordi der er flere veje til stel som vil virke i "parallel", men mål t.eks. fra pin 2 på V2 til stel mens du har tone stack og master volume på "kl 12". Så skal din måling ændre sig når du drejer på Master, Treble og Bass men ikke når du drejer på Middle.

Find selv flere steder at måle. Hovedreglen er at du ikke kan måle gennem kondensatorer, og hvis strømmen har mere end en vej mellem dine målepunkter bliver det vanskeligt (men ikke umuligt) at se hvad du skal få af måling, men du kan stadig se om det ca passer, og at der sker det rigtige når du drejer på potmetre osv. Tjek alle steder signalet går igennem at der ikke er kortslutning til stel.

Held og lykke,

Andreas

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="reindane"]Peter C. @: 5. Hvordan måler man disse?

Der skal ligge omkring 180 til et par hundrede volt jævnspænding på ben 1 på V1. jeg kender ikke denne amp, så jeg ved ikke hvor høje spændinger der skal ligge fra strømforsyningen over faldmodstandene til preampen.
Hvor er den ledning der skal føre spænding til preampen, fra punkt "A" til punkt "B" på layoutet? Jeg kan ikke se den i din konstruktion?
Og hvor er ledningen der forbinder "C" til "D" - under printet?

Vh
Lars Reinau[/quote]

Der er 144 volt på det første ben på preamprøret. Og den ledning mellem A og B ligger nede under (ligeledes mellem C og D), så den er der. Og der er ca 240 volt ved punkt A.

reindane
Johnny B. Goode
Indlæg: 133
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af reindane »

.. og du har selvfølgelig prøvet med et par andre rør?
Hvis ikke det er dét, dedr er galt, så ville jeg nok alliere mig med en person, der kan lave kvalificeret fejlfinding.

Vh
Lars
Venlig hilsen
Lars Reinau
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.larsreinau.dk">www.larsreinau.dk</a><!-- w -->

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="Abaddon"]Hej Peter,

Fedt at se du er kommet i gang (det var mig der anbefalede ampmaker.com på aage). Det er alt sammen gode råd du har fået, men jeg ville lave noget mere grundlæggende fejlsøgning før du anskaffer dig oscilloscoper, effektmodstande mv. Du har vel et multimeter? Snup det, print diagrammet fra ampmaker:

<a href="http://www.ampmaker.co.uk/ak01/ak01sc2.jpg" rel="nofollow">http://www.ampmaker.co.uk/ak01/ak01sc2.jpg</a>

Og gå i gang med at måle. Jeg er enig med Lars' punkt 4 ovenfor, det kunne tyde på at du ikke har korrekt forbindelse mellem preamp og poweramp. Enten er der manglende forbindelse eller det kortslutter til stel undervejs.

Så mål t.eks (alt sammen med forstærkeren slukket og kondensatorerne afladet!).

Med et guitar kabel i input, mål fra tippen af kablet (enden du normalt ville putte i guitaren) til pin 2 på V1. Her skal kun være et par ohm modstand max.

Mål også fra pin 2 på V1 til stel, her skal være 1M ohm

Mål fra pin 7 på V1 til stel, her skal være fra 0 til 1M ohm alt efter hvor du stiller Gain potten

Lav div målinger på Tone stack + Master volume. Det er svært at sige præcis hvad du skal have af målinger her fordi der er flere veje til stel som vil virke i "parallel", men mål t.eks. fra pin 2 på V2 til stel mens du har tone stack og master volume på "kl 12". Så skal din måling ændre sig når du drejer på Master, Treble og Bass men ikke når du drejer på Middle.

Find selv flere steder at måle. Hovedreglen er at du ikke kan måle gennem kondensatorer, og hvis strømmen har mere end en vej mellem dine målepunkter bliver det vanskeligt (men ikke umuligt) at se hvad du skal få af måling, men du kan stadig se om det ca passer, og at der sker det rigtige når du drejer på potmetre osv. Tjek alle steder signalet går igennem at der ikke er kortslutning til stel.

Held og lykke,

Andreas[/quote]

Tak for anbefalingen Andreas, det har været rigtig spændende!

Jeg har prøvet, de ting, som har skrevet, og det virker som om, den skulle virke.

Ifølge min "How to service your own tube amp"-bog, kan man måle på output transformeren, for se om den er gal med den.

Der står at ved primær skal der typisk være under 100 ohm og under 10 ohm ved sekundær, men hvad skal man måle på?

:)

@reindane - Jeg har i øvrigt prøvet flere rør (dog kun preamprør, måske man skulle prøve med et andet poweramprør?), og det er ikke det.

@Hybrid_Child - kunne du give mig en kort instruktion i at bruge sådan et program, og hvilke ledning skal man have til computeren?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Sasha »

Hvis der kommer brum ud, tror jeg ikke, det er udgangstransformatoren, den er gal med.

Kommer der "mislyd" ud af højttaleren, hvis du rører det midterste ben på mastervolume-potemeteret med spidsen af en skruetrækker? Hvis ja, hvad så, hvis du gør det samme ved gain-potmeteret?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="Abaddon"]Hej Peter,

....

Mål også fra pin 2 på V1 til stel, her skal være 1M ohm

....

[/quote]

Jeg har målt forkert på den der, der er kun omkring 1 ohm på pin 2 på preamprøret mod stel. Det virker underligt!

Her er hvad der sker på inputtet.

Der går stel til "lug" 2 som så går videre til "lug" 4.

Mellem 1 og 4 sidder der en 1M ohm's modstand. Der er nu loddet skærmet kabel på. Centerlederen er loddet på 1 (sammen med modstanden) , mens skærmingen er loddet på 4 (sammen med modstanden). Nu går ledningen så til pin 2 på preamprøret. Der er centerlederen loddet på, mens skærmingen er skrællet af lidt tidligere og lukket til med en varmekrympende loddemuffe.

Er dette korrekt?

Peter C
Gearfreak lærling
Indlæg: 796
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Peter C »

[quote="Sasha"]Hvis der kommer brum ud, tror jeg ikke, det er udgangstransformatoren, den er gal med.

Kommer der "mislyd" ud af højttaleren, hvis du rører det midterste ben på mastervolume-potemeteret med spidsen af en skruetrækker? Hvis ja, hvad så, hvis du gør det samme ved gain-potmeteret?[/quote]

Jeg prøver dette imorgen tidlig, og så vender jeg tilbage!

Tak for alle for at bruge tid på dette!

:)

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Sasha »

[quote="Peter C"][quote="Abaddon"]Hej Peter,

....

Mål også fra pin 2 på V1 til stel, her skal være 1M ohm

....

[/quote]

Jeg har målt forkert på den der, der er kun omkring 1 ohm på pin 2 på preamprøret mod stel. Det virker underligt!

?[/quote]

Det er vel fordi, inputbøsningen kortslutter til stel, når der ikke er sat et stik i. Prøv lige at sætte et guitarkabel (uden noget i den anden ende) eller et løst jackstik i input og mål igen...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Hybrid_Child
Still Got The Blues
Indlæg: 204
Tilmeldt: 14 years ago
Geografisk sted: Århus N
Kontakt:

Re: Fejlsøgning ved forstærkerbyg

Indlæg af Hybrid_Child »

[quote="Peter C"]

@Hybrid_Child - kunne du give mig en kort instruktion i at bruge sådan et program, og hvilke ledning skal man have til computeren?[/quote]

Hvis du ikke har et oscilloscop er der egentlig ikke så meget ide i at begynde at lege med tonegeneratorer. Men hvis det var skulle du nok bare bruge et almindeligt jack kabel mellem line-out på PCen og input på forstærkeren.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.facebook.com/Rapiddominanceb ... nceband</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen