Om bånd med hakker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Om bånd med hakker

Indlæg af CobraPizza »

Jeg har en Gibson Studio (med Ibenholt gribebræt, hvis det har nogen betydning) og den har efterhånden fået nogle små hakker i 1. og 2. bånd, der hvor strengene ligger.
De føles ikke særligt og ser umiddelbart ikke så dybe ud, men før jeg sætter nye strenge på igen, tænkte jeg ville ordne det selv, vha lidt ståluld og noget smørelærred (tror jeg det hedder, i hvert fald noget der minder om ekstremt fint sandpapir). Jeg ville bare ikke betale for en ombåndning, da det egentligt kun er 1 og 2 bånd der bærer nogen som helst tegn på båndslid. Hvad skal jeg passe på, og er jeg far out?

Billede

Billede

Billede
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

Smergellærred er nu vist den rette betegnelse...

Dine håndværksmæssige evner skal jeg så ikke gøre mig til dommer over. Men det var vel også kun en båndpolering - evt. af de få, øverste bånd, man i givet fald skulle betale for, og ikke en ombånding?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Morten_Lyse »

Ja, dét der ville jeg ikke gøre noget ved ligenu. Hvis det er en guitar du spiller meget på er der dog få lavet en afretning af båndene engang i overskuelig fremtid.

Nu spiller du jo heavy, ikke..? I dén sammenhæng har det jo dog ikke meget betydning om tingene intonerer rent osv.. ;)

Under alle omstændigheder tror jeg ikke ståluld og smergellærred er vejen frem, det er temmelig vigtigt at alle bånd er meget tæt på lige høje. Og så skal man jo nok ikke slibe dem, der i forvejen er slidt længst ned, vel..?

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

[quote="CobraPizza"]De føles ikke særligt og ser umiddelbart ikke så dybe ud, men før jeg sætter nye strenge på igen, tænkte jeg ville ordne det selv, vha lidt ståluld og noget smørelærred (tror jeg det hedder, i hvert fald noget der minder om ekstremt fint sandpapir). Jeg ville bare ikke betale for en ombåndning, da det egentligt kun er 1 og 2 bånd der bærer nogen som helst tegn på båndslid. Hvad skal jeg passe på, og er jeg far out?[/quote]

Det er ikke nødvendigt at skifte båndene endnu. En let båndplaning/slibning med efterfølgende båndpolering er nok. Hakkerne opstår fordi din guitar ikke har været justeret korrekt, så det vil også være en god ide at kikke på det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

[quote="itjf"] Hakkerne opstår fordi din guitar ikke har været justeret korrekt.[/quote]

Øøøhh...???

Kan man deraf omvendt udlede, at hvis ens guitar er justeret korrekt (whatever that is...), så bliver båndene ikke slidt? Jeg synes nu nok, at virkeligheden er fyldt af eksempler på det modsatte. Men jeg glæder mig til din uddybning af din påstand...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af MacG »

Hvis du kun polerer de bånd der er slidte bliver de lavere end resten.. Så der skal en fuld båndpolering til for at fjerne sliddet. Jeg ville ikke gøre det endnu. Spar sammen til en fuld båndslibning når det bliver til et problem.

Og jeg vil også gerne høre om hvordan man kan justere sig ud af båndslid...?

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af CobraPizza »

Det skal siges at guitaren er ligeså gammel som jeg er, så jeg gætter på at det er almindeligt brug..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

MacG
Gearfreak roadie
Indlæg: 1336
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af MacG »

[quote="CobraPizza"]Det skal siges at guitaren er ligeså gammel som jeg er, så jeg gætter på at det er almindeligt brug..[/quote]

Det har du ret i.

Brugeravatar
fortytwo
Gearfreak groupie
Indlæg: 991
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af fortytwo »

[quote="itjf"][quote="CobraPizza"]Hakkerne opstår fordi din guitar ikke har været justeret korrekt, så det vil også være en god ide at kikke på det.[/quote][/quote]

Altså det er altså en god ting, at få tjekket justeringen på sin guitar, men hakkerne kommer nu altså fordi guitaren bliver brugt, ikke pga. noget andet..
Knowledge is good.. Rock is good.. The knowledge of rock is good..

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

[quote="Sasha"]Kan man deraf omvendt udlede, at hvis ens guitar er justeret korrekt (whatever that is...), så bliver båndene ikke slidt? Jeg synes nu nok, at virkeligheden er fyldt af eksempler på det modsatte. Men jeg glæder mig til din uddybning af din påstand...[/quote]
Nej, det kan du ikke udlede...
Sliddet på denne guitar hvor der er dybe huller (hakker) er fremkommet pga. af strengens svingninger. Årsagen til dette kan være flere: 1) aggressiv spillestil 2) forkert justering 3) for lav saddel. Det optimale er at guitaren er justeret til ens spillestil, så strengene ikke "gnaver" i båndene. Problemet forekommer typisk i de første 1-2 bånd, det gælder også trådstarters guitar. Jeg ved godt at mange mener at den form for slid stammer fra akkorder, og det kan man egentlig godt sige, men paradoksalt nok kommer sliddet på båndene når der slås en "løs" streng an (0'te bånd).
Ovenstående er ikke noget jeg har læst nogen steder, det er bare min logik der siger mig det.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

Javel ja, det må jeg nok sige...

Jeg er bange for, at min logik siger mig noget andet - bl.a. er jeg ret sikker på, at du ville kunne sætte dig ned og tampe løs på en løs streng hundrede år uden at det ville kunne ses på båndene. Men det hér med, hvad ens logik siger én, er jo unægteligt ikke noget synderligt tungvejende argument.

Men jo, aggressiv spillestil slider på båndene. Hvordan forkert justering og for lav saddelhøjde så skulle gøre det... Ja, det må du så gerne forklare mig. For dét kan min logik åbenbart ikke helt forstå.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Jens H »

Jeg synes du skal holde smergel osv. væk fra de bånd. Du risikerer at det bliver meget værre hvis du begynder at prøve at fjerne dem.
Bånd får ofte de hakker på 2. bånd og h strengen 2. og 3. bånd. En synder er at i d-dur akkorden har man et kraftigt greb, og der ser jeg mange guitarister der virkelig trykker i bund, og ofte er der også dybe slidmærker i træet der.
Bluesguitarister har ofte meget slid ved 5-8 bånd, men der er det ikke hakker, men store flader på toppen af båndene. Shreddere har generelt et jævn slid over hele gribebrættet.
Men som sagt, hvis du ikke kan mærke hakkene når du bender hen over dem, så lad være med at gøre noget.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

[quote="Sasha"]Jeg er bange for, at min logik siger mig noget andet - bl.a. er jeg ret sikker på, at du ville kunne sætte dig ned og tampe løs på en løs streng hundrede år uden at det ville kunne ses på båndene. Men det hér med, hvad ens logik siger én, er jo unægteligt ikke noget synderligt tungvejende argument.

Men jo, aggressiv spillestil slider på båndene. Hvordan forkert justering og for lav saddelhøjde så skulle gøre det... Ja, det må du så gerne forklare mig. For dét kan min logik åbenbart ikke helt forstå.[/quote]

Jamen, så vil jeg prøve at diske op med mere tungtvejende argumenter, men så må du love mig at være åben og imødekommende ;)

En streng bevæger sig for at frembringe lyde og har derved brug for plads til at svinge på. På en "korrekt" justeret guitar er afstanden mellem bånd og strenge mindst ved 1. bånd, derfor forekommer problemet typisk her. Hvis sadlen er for lav vil strengen når den svinger, støde på det første bånd, det kan høres ved en "buzz" lyd. Da strengene svinger mellem 329Hz og 1318Hz på de løse strenge, vil det uundgåeligt give et alvorligt slid på båndet, et slid der er langt større end hvis man f.eks. bare spiller en tone i første bånd. Sliddet viser sig ved en fordybning (hak) i båndet. Så jo, det er muligt at slide på båndet ved at spille på en løs streng ved for lav saddel.
Mht. justering er det en kombination af halsjustering (som helst skal bue lidt) og justering af strengehøjde. En helt lige hals og meget lav action vil uvægerligt give meget små tolerancer i de første bånd.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Smittefar »

Der er ingen af mine guitarer, der laver fret-buzz - Til gengæld kommer der masser af hakker i båndene over tid.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

[quote="itjf"][quote="Sasha"]Jeg er bange for, at min logik siger mig noget andet - bl.a. er jeg ret sikker på, at du ville kunne sætte dig ned og tampe løs på en løs streng hundrede år uden at det ville kunne ses på båndene. Men det hér med, hvad ens logik siger én, er jo unægteligt ikke noget synderligt tungvejende argument.

Men jo, aggressiv spillestil slider på båndene. Hvordan forkert justering og for lav saddelhøjde så skulle gøre det... Ja, det må du så gerne forklare mig. For dét kan min logik åbenbart ikke helt forstå.[/quote]

Jamen, så vil jeg prøve at diske op med mere tungtvejende argumenter, men så må du love mig at være åben og imødekommende ;)

En streng bevæger sig for at frembringe lyde og har derved brug for plads til at svinge på. På en "korrekt" justeret guitar er afstanden mellem bånd og strenge mindst ved 1. bånd, derfor forekommer problemet typisk her. Hvis sadlen er for lav vil strengen når den svinger, støde på det første bånd, det kan høres ved en "buzz" lyd. Da strengene svinger mellem 329Hz og 1318Hz på de løse strenge, vil det uundgåeligt give et alvorligt slid på båndet, et slid der er langt større end hvis man f.eks. bare spiller en tone i første bånd. Sliddet viser sig ved en fordybning (hak) i båndet. Så jo, det er muligt at slide på båndet ved at spille på en løs streng ved for lav saddel.
Mht. justering er det en kombination af halsjustering (som helst skal bue lidt) og justering af strengehøjde. En helt lige hals og meget lav action vil uvægerligt give meget små tolerancer i de første bånd.[/quote]

Selv med mit mest åbne og imødekommende sindelag mønstret, kan jeg altså ikke få din påstand om, at en løs streng, som vibrerer op ad et bånd, derved skulle slide dette, til at lyde som andet end en omgang udokumenteret, hjemmestrikket lommefilosofi uden meget hold i realiteternes verden...

Jfr. hvad Jens H. skriver tidligere i tråden, stammer slid på bånd som oftest fra, at strengene bliver "mast ned i båndene" eller "kværnet henover" båndene - ikke fra, at en løs streng måske strejfer båndenes overkant, mens den vibrerer.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

OK, tak for svaret...

Brugeravatar
Michael Vajhøj
Gearfreak groupie
Indlæg: 886
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Michael Vajhøj »

[quote="Smittefar"]Der er ingen af mine guitarer, der laver fret-buzz - Til gengæld kommer der masser af hakker i båndene over tid.[/quote]
+1

Derudover ville jeg være MEGET påpasselig med slibe på mine bånd - det ville jeg lade en med de rette kompetencer om...
RoadHigh.dk

Brugeravatar
Nicolai
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 432
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Nicolai »

[quote="Sasha"][quote="itjf"] Hakkerne opstår fordi din guitar ikke har været justeret korrekt.[/quote]

Øøøhh...???

Kan man deraf omvendt udlede, at hvis ens guitar er justeret korrekt (whatever that is...), så bliver båndene ikke slidt? Jeg synes nu nok, at virkeligheden er fyldt af eksempler på det modsatte. Men jeg glæder mig til din uddybning af din påstand...[/quote]

Ja, jeg kan kun sige, at båndene på både min LP og Strat (navnligt dem på Straten) har noget lignende, og det ville undre mig meget, hvis ikke de begge er justeret bare sådan "nogenlunde tilforladeligt". Sliddet på ens bildæk opstår heller ikke, fordi man ikke kører bilen til service, men fordi dæk bliver slidt ned.
Venlig hilsen

Nicolai

Fender '57 RI Strat / Gibson Les Paul Traditional--> Throbak StrangeMaster--> Korg DT10--> Boss CS-3--> ARC Effects Klone V2--> Ibanez TS808RI--> Ibanez TS9RI--> Nova Delay--> Vox AC15H1TV (Alwan mods)

Moon RD3

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af munch_30 »

[quote="Jens H"]Jeg synes du skal holde smergel osv. væk fra de bånd. Du risikerer at det bliver meget værre hvis du begynder at prøve at fjerne dem.
Bånd får ofte de hakker på 2. bånd og h strengen 2. og 3. bånd. En synder er at i d-dur akkorden har man et kraftigt greb, og der ser jeg mange guitarister der virkelig trykker i bund, og ofte er der også dybe slidmærker i træet der.
Bluesguitarister har ofte meget slid ved 5-8 bånd, men der er det ikke hakker, men store flader på toppen af båndene. Shreddere har generelt et jævn slid over hele gribebrættet.
Men som sagt, hvis du ikke kan mærke hakkene når du bender hen over dem, så lad være med at gøre noget.[/quote]

Når nu vi snakker om spillestil, slid, osv. :D

Jens: hvad er dine erfaringer med rustfri bånd ? svære at arbejde i ikke (for dig når de skal rettes/files til osv. antager jeg) ? Til gengæld ret så holdbare til sammenligning med "alm" bånd.
Kim

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Morten M »

På min Gibson Faded Flying V sad topsadlen for langt nede. Efter den blev hævet, er det en spade, jeg er meget glad for.
Det er mit indtryk at højden på sadlen eller mangel derpå også er en af de fejl, der slipper gennem kvalitetskontrollen hos Gibson.
Min Silverburst V regner jeg med at udskifte sadlen på. Jeg tæsker strengene mere og brugere højere action end den er konstrueret til.

Men bortset fra det så har jeg gjort de samme iagttagelser mht. slid af bånd som Jens H.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen