Om bånd med hakker

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

Ingen tvivl om, at korrekt saddel-tilpasning er én af de mest oversete detaljer, når det kommer til guitar-setup - og samtidig én af de sværeste at udføre korrekt!

Men det har altså stadig ikke ret meget med slid på båndene at gøre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="itjf"]
En streng bevæger sig for at frembringe lyde og har derved brug for plads til at svinge på. På en "korrekt" justeret guitar er afstanden mellem bånd og strenge mindst ved 1. bånd, derfor forekommer problemet typisk her. Hvis sadlen er for lav vil strengen når den svinger, støde på det første bånd, det kan høres ved en "buzz" lyd. Da strengene svinger mellem 329Hz og 1318Hz på de løse strenge, vil det uundgåeligt give et alvorligt slid på båndet, et slid der er langt større end hvis man f.eks. bare spiller en tone i første bånd. Sliddet viser sig ved en fordybning (hak) i båndet. Så jo, det er muligt at slide på båndet ved at spille på en løs streng ved for lav saddel.
Mht. justering er det en kombination af halsjustering (som helst skal bue lidt) og justering af strengehøjde. En helt lige hals og meget lav action vil uvægerligt give meget små tolerancer i de første bånd.[/quote]

En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen?

Jeg er nu også af den holdning, at det som oftest er guitarens styrke når man tager greb, og spillestil, der er afgørende for båndsliddet. Efter jeg begyndte at gøre mig umage for ikke at trykke hårdere end allerhøjst nødvendigt, har jeg nedsat mit båndslid markant.

[quote="munch_30"]
Jens: hvad er dine erfaringer med rustfri bånd ? svære at arbejde i ikke (for dig når de skal rettes/files til osv. antager jeg) ? Til gengæld ret så holdbare til sammenligning med "alm" bånd.[/quote]

Jeg er godt nok ikke Jens, men jeg fraråder generelt folk at bruge rustfri stålbånd, og en del guitarbyggere, bla. Solle, er af samme mening. De får en væmmelig "hifi" agtig klirrende lyd, uanset hvor veljusteret guitaren er.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

[quote="GuitaRasmus"]

...Jeg er nu også af den holdning, at det som oftest er guitarens styrke når man tager greb, og spillestil, der er afgørende for båndsliddet... [/quote]

Ret beset er det vel guitaristens styrke og ikke guitarens? Eller også forstår jeg ikke helt din pointe..?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af munch_30 »

Hej Rasmus.

Der synes belæg for nogen påpasselighed overfor "klirrende guitarlyd" :) tak for input !
Noget andet. Har du prøvet at rette rustfri til, slibe, etc. ? Det er sikkert frygteligt materiale at arbejde i. Bare af teoretisk interesse.

[quote="GuitaRasmus"][quote="itjf"]
En streng bevæger sig for at frembringe lyde og har derved brug for plads til at svinge på. På en "korrekt" justeret guitar er afstanden mellem bånd og strenge mindst ved 1. bånd, derfor forekommer problemet typisk her. Hvis sadlen er for lav vil strengen når den svinger, støde på det første bånd, det kan høres ved en "buzz" lyd. Da strengene svinger mellem 329Hz og 1318Hz på de løse strenge, vil det uundgåeligt give et alvorligt slid på båndet, et slid der er langt større end hvis man f.eks. bare spiller en tone i første bånd. Sliddet viser sig ved en fordybning (hak) i båndet. Så jo, det er muligt at slide på båndet ved at spille på en løs streng ved for lav saddel.
Mht. justering er det en kombination af halsjustering (som helst skal bue lidt) og justering af strengehøjde. En helt lige hals og meget lav action vil uvægerligt give meget små tolerancer i de første bånd.[/quote]

En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen?

Jeg er nu også af den holdning, at det som oftest er guitarens styrke når man tager greb, og spillestil, der er afgørende for båndsliddet. Efter jeg begyndte at gøre mig umage for ikke at trykke hårdere end allerhøjst nødvendigt, har jeg nedsat mit båndslid markant.

[quote="munch_30"]
Jens: hvad er dine erfaringer med rustfri bånd ? svære at arbejde i ikke (for dig når de skal rettes/files til osv. antager jeg) ? Til gengæld ret så holdbare til sammenligning med "alm" bånd.[/quote]

Jeg er godt nok ikke Jens, men jeg fraråder generelt folk at bruge rustfri stålbånd, og en del guitarbyggere, bla. Solle, er af samme mening. De får en væmmelig "hifi" agtig klirrende lyd, uanset hvor veljusteret guitaren er.[/quote]
Kim

Brugeravatar
GuitaRasmus
Gearfreak roadie
Indlæg: 1348
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af GuitaRasmus »

[quote="Sasha"][quote="GuitaRasmus"]

...Jeg er nu også af den holdning, at det som oftest er guitarens styrke når man tager greb, og spillestil, der er afgørende for båndsliddet... [/quote]

Ret beset er det vel guitaristens styrke og ikke guitarens? Eller også forstår jeg ikke helt din pointe..?[/quote]

Billede

;)

Det gik lidt stærkt.
"Lyder den ikke lidt forkølet, sådan en Les Paul?"

"Eric Johnson kan høre, om ham der viklede pickupperne, havde boxershorts eller tights på den dag".

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

Jo-jo, jeg prøver såmænd blot at forstå, hvad du skriver... :-)
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Jens H »

[quote="munch_30"]Hej Rasmus.

Der synes belæg for nogen påpasselighed overfor "klirrende guitarlyd" :) tak for input !
Noget andet. Har du prøvet at rette rustfri til, slibe, etc. ? Det er sikkert frygteligt materiale at arbejde i. Bare af teoretisk interesse.

[quote="GuitaRasmus"][quote="itjf"]
En streng bevæger sig for at frembringe lyde og har derved brug for plads til at svinge på. På en "korrekt" justeret guitar er afstanden mellem bånd og strenge mindst ved 1. bånd, derfor forekommer problemet typisk her. Hvis sadlen er for lav vil strengen når den svinger, støde på det første bånd, det kan høres ved en "buzz" lyd. Da strengene svinger mellem 329Hz og 1318Hz på de løse strenge, vil det uundgåeligt give et alvorligt slid på båndet, et slid der er langt større end hvis man f.eks. bare spiller en tone i første bånd. Sliddet viser sig ved en fordybning (hak) i båndet. Så jo, det er muligt at slide på båndet ved at spille på en løs streng ved for lav saddel.
Mht. justering er det en kombination af halsjustering (som helst skal bue lidt) og justering af strengehøjde. En helt lige hals og meget lav action vil uvægerligt give meget små tolerancer i de første bånd.[/quote]

En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen?

Jeg er nu også af den holdning, at det som oftest er guitarens styrke når man tager greb, og spillestil, der er afgørende for båndsliddet. Efter jeg begyndte at gøre mig umage for ikke at trykke hårdere end allerhøjst nødvendigt, har jeg nedsat mit båndslid markant.

[quote="munch_30"]
Jens: hvad er dine erfaringer med rustfri bånd ? svære at arbejde i ikke (for dig når de skal rettes/files til osv. antager jeg) ? Til gengæld ret så holdbare til sammenligning med "alm" bånd.[/quote]

Jeg er godt nok ikke Jens, men jeg fraråder generelt folk at bruge rustfri stålbånd, og en del guitarbyggere, bla. Solle, er af samme mening. De får en væmmelig "hifi" agtig klirrende lyd, uanset hvor veljusteret guitaren er.[/quote][/quote]

Jeg er Jens :D . Jeg fraråder ikke folk at bruge rustfrit, da nogle er rigtig glade for dem, og derfor skal de have lov til at få dem på.
Men jeg oplyser at de har en akustisk klirren, der i frekvensområde ligger højere, og derfor kan virke generende især ved lav volume hvor man hører meget af guitarens akustiske lyd. Feel er også lidt anderledes, det kan være en vanesag for nogle, mens andre ikke kan vænne sig til dem. Men jeg mener ikke at det er anderledes end at nogle helst vil have x-jumbo og andre små bånd. Der er også meget forskel.
Der er også nogle der døjer med allergi, hvor de her har en mulighed. Ellers er der også EVO bånd, der kan være et alternativ.
Men det kommer hele tiden an på hvad det er man vil, og vil opnå.

Men det værste ved at montere dem er at klippe dem over og til. Hånden er helt smadret bagefter. Det er ikke så slemt at file i, da en ombåndning gør at de bliver lagt så præcist som muligt, at det kun lige er toppen der skal rettes af og rundes. Typisk 0.05 mm
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

[quote="GuitaRasmus"]En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen? [/quote]

Du har helt ret i at strengen svinger mest på midten, men da afstanden er langt mindre ved nabo-båndet, er det her buzz-lyden kommer fra. Det kan tydeligt høres ved at slå en streng hårdt an på en guitar med lav action. Prøv f.eks. med den tynde e-streng og læg øret tæt på strengen.

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Jens H »

[quote="itjf"][quote="GuitaRasmus"]En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen? [/quote]

Du har helt ret i at strengen svinger mest på midten, men da afstanden er langt mindre ved nabo-båndet, er det her buzz-lyden kommer fra. Det kan tydeligt høres ved at slå en streng hårdt an på en guitar med lav action. Prøv f.eks. med den tynde e-streng og læg øret tæt på strengen.[/quote]

Det er så ikke helt rigtigt. Hvis du sætter en lysdiode til streng og forbinder til bånd, så vil en korrekt justeret guitar faktisk ramme alle bånd hele vejen. Kontakttiden er dog længere ved nr. 2 bånd fra det nedtrykkede (fordi at nedtrykningen giver strengen en lille bue op over det bånd der er tættest på).
Når du tester på en guitar med lav action, så kan man også stille spørgsmål ved om den nu også er justeret optimalt.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

Men det er vel stadig ikke disse frit svingende strenges "dasken" imod båndene, som slider disse?
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Jens H
Still Got The Blues
Indlæg: 262
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Jens H »

[quote="Sasha"]Men det er vel stadig ikke disse frit svingende strenges "dasken" imod båndene, som slider disse?[/quote]
Ikke efter mine erfaringer. Man ser også ofte på begge sider af hakket et slid der tyder på at der også er blevet bendet eller vibreret på tonen. På mine guitarer kommer der også lidt hak på 5. bånd G streng. Åbenbart en tone jeg trykker hårdt.
JEH Guitars på facebook http://www.facebook.com/pages/Hvidovre-Denmark/JEH-Guitars/123767594328859
Jeps....  En fjern og fin musik giver dig alt du aldrig fik
Har overstået status som "Himmelhunden" :O

Brugeravatar
itjf
Himmelhund
Indlæg: 17
Tilmeldt: 13 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af itjf »

En anden årsag til "hakkerne", typisk i de første bånd, kunne være: Dårlig teknik
Hvis fingersætningen ikke sidder lige tæt ved båndet, men nærmere midten giver det bevægelser på båndet og dermed slid.
En anden måske mest nybegynderfejl er hvis man ikke trykker hårdt, når så vil strengene også "gnave" i båndet.

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af CobraPizza »

[quote="itjf"][quote="GuitaRasmus"]En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen? [/quote]

Du har helt ret i at strengen svinger mest på midten, men da afstanden er langt mindre ved nabo-båndet, er det her buzz-lyden kommer fra. Det kan tydeligt høres ved at slå en streng hårdt an på en guitar med lav action. Prøv f.eks. med den tynde e-streng og læg øret tæt på strengen.[/quote]

Det har da også meget at gøre med hvor højt der er ved "nut'en" i mangel af et dansk ord, alle er enige om hvad er..
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Sasha »

"Sadlen" hedder det nuttede element på dansk.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
munch_30
Still Got The Blues
Indlæg: 288
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af munch_30 »

Hej Jens. Tak for dine inputs.

[quote="Jens H"][quote="munch_30"]Hej Rasmus.

Jeg er Jens :D . Jeg fraråder ikke folk at bruge rustfrit, da nogle er rigtig glade for dem, og derfor skal de have lov til at få dem på.
Men jeg oplyser at de har en akustisk klirren, der i frekvensområde ligger højere, og derfor kan virke generende især ved lav volume hvor man hører meget af guitarens akustiske lyd. Feel er også lidt anderledes, det kan være en vanesag for nogle, mens andre ikke kan vænne sig til dem. Men jeg mener ikke at det er anderledes end at nogle helst vil have x-jumbo og andre små bånd. Der er også meget forskel.
Der er også nogle der døjer med allergi, hvor de her har en mulighed. Ellers er der også EVO bånd, der kan være et alternativ.
Men det kommer hele tiden an på hvad det er man vil, og vil opnå.

Men det værste ved at montere dem er at klippe dem over og til. Hånden er helt smadret bagefter. Det er ikke så slemt at file i, da en ombåndning gør at de bliver lagt så præcist som muligt, at det kun lige er toppen der skal rettes af og rundes. Typisk 0.05 mm[/quote][/quote]
Kim

Brugeravatar
Morten M
Gearfreak lærling
Indlæg: 737
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Om bånd med hakker

Indlæg af Morten M »

[quote="CobraPizza"][quote="itjf"][quote="GuitaRasmus"]En streng svinger jo ikke mest ved sit "afgangspunkt", derfor burde sliddet være større længere inde på halsen? [/quote]

Du har helt ret i at strengen svinger mest på midten, men da afstanden er langt mindre ved nabo-båndet, er det her buzz-lyden kommer fra. Det kan tydeligt høres ved at slå en streng hårdt an på en guitar med lav action. Prøv f.eks. med den tynde e-streng og læg øret tæt på strengen.[/quote]

Det har da også meget at gøre med hvor højt der er ved "nut'en" i mangel af et dansk ord, alle er enige om hvad er..[/quote]
Ja. Men hvis nut/topsadlen er for høj, stemmer guitaren ikke længere pga tonen stiger ved pres ned mod båndet.
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/TundraStudio"> ... aStudio</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/pages/Fairytal ... s/Fairytal ... 0049079203</a><!-- m -->

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen