Ny forstærker, råd/erfaringer.

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Simon Helm
Himmelhund
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Simon Helm »

Hej Gearfreaks, fedt at siden er tilbage.

Jeg står og mangler lidt råd/vejledninger/erfaringer. Jeg står for endelig at skulle købe mig en rørforstærker. Jeg har spillet en del år, men har altid haft rigtig fornuftige amp's til rådighed.

Jeg har tidligere spillet en del på hot rod deville's og jeg er utroligt glad for clean kanalen, men til eget brug tænker jeg hurtigt den blir for stor og dens drive kanal synes jeg absolut ikke for godt om og af mystiske årsager er reverben heller ikke mig. Mine tanker har været i retning af:

Hotrod deluxe. Lidt mindre end devillen, men med de ovennævnte fejl. Altså jeg får den rene kanal jeg død og pine vil ha, men det er så også det jeg synes den kan.

Laney VC30 112: Igen ikke så stor, har en fed drive kanal og i fornuftig reverb, men når den bare skal være super ren er jeg ikke sikker på den kan klare mine krav.

Peavey Classic 50: Er indtil videre mit bedste bud. Den kan levere så meget clean at jeg tror mig tilfreds (har endnu ikke A/B testet den med en deville) og jeg er temmelig glad for dens pre/post gain control. Lidt træls at den kun er at finde i 212, og som sagt er heller ikke sikker på om den er ren nok.


Jeg har prøvet flere af disse tre og mange andre, men er stadig i tvivl. Ligger i inde med erfaringer om disse forstærkere eller er der gode forslag til hvad jeg bør se på? - er peavey classic 30 evt. fed? - altså noget der kan spille rent og ikke er møg stort eller alt for dyrt.

Håber at få lidt råd med, skal selvfølgelig nok flashe mit valg.

MVH

Brugeravatar
thomasrytter
Still Got The Blues
Indlæg: 291
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af thomasrytter »

Jeg synes at både Classic 50 og Hot Rod Deluxe, som du har kigget på, er fine forstærkere. Du skriver dog at du har spillet i et par år, og det lyder til at du er lidt småkræsen med din tone. Jeg tror derfor helt ærligt, at du ville blive meget mere glad på sigt, hvis du lige smider lidt ekstra i puljen, og fx finder en brugt Fender 65 Twin Reverb reissue. De plejer at gå for ca. 6500-7500 på den blå, og der er altså lige et betydeligt spring fra de forstærkere du nævner til en Twin, IMO. Alternativt kan du kigge efter en brugt musicman eller en silverface, de plejer at gå lidt billigere. Men hvis det er clean tone du går efter, så har jeg ikke hørt noget der lyder bedre end en twin reverb. Så kan man jo altid smide en TubeScreamer foran...

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Sasha »

De har en brugt silverface Twin Reverb i den prisklasse stående oppe i Akustikken i Århus.

Personligt ville jeg også gå langt udenom Peavey Classic 50, p.g.a. dens måde at behandle sine rør på. Sådan en "go´, gammel Fender" er også langt bedre skruet sammen. Om den så rammer dit lydideal, skal jeg ikke kunne sige. Det må dine ører afgøre.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Barf
Gearfreak roadie
Indlæg: 1350
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Barf »

Hej Simon.

Helt bestemt er sådan en Twin Reverb en fin forstærker. Men den er da også rimelig stor og tung. Nu ved jeg jo ikke præcis hvad du er på jagt efter, men på Thomann kan du fx få en Egnater Rebel30 combo 1x12 (B-stock) til omkring 6k. Det er billigt og den Egnater Rebel jeg har hørt (det var så toppen) lød rigtig fint. Ellers er jeg jo også ganske vild med Laney Lionheart, og den kan jo fåes som top på 20W tror jeg det er.

Og kan du ikke lige smide mig en sms snart, så vi kan ses og drikke nogle øl? Kunne være nice :)

Mvh Jonas

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Sasha »

mmjah...

Man kan ikke klage over, at rådene er ensidige - fra en 20 watts top til en 100 watts combo... :-)

Jeg tror, at jeg personligt ville kigge lidt efter, om jeg kunne finde noget i stil med sådan en Fender Concert II her:

<!-- m --><a class="postlink" href="http://cgi.ebay.de/Fender-Concert-Amp-V ... cert-Amp-V ... 2eadb82558</a><!-- m -->

Alternativt kunne man måske interessere sig lidt for nogle af Rivera´s Chubster-modeller, som i mine ører har en ren lyd, som er nyere Fender-forstærkeres overlegen. Oven i hatten får du så en drive-kanal, som er langt bedre, end jeg har hørt på nogen Fender. Tilmed er de ret små og fikse. Hvad disse koster på brugtmarkedet, skal jeg dog ikke gøre mig klog på
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Odgaard
Gearfreak roadie
Indlæg: 1580
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Odgaard »

Dohn (som vist ikke har fået sig registreret på det nye forum her endnu) har en Rivera Quiana. Den har i mine ører både en rigtig fed clean og drivekanal. Jeg synes, du skulle prøve nogle af Riveras modeller, hvis du kan komme til det.

Brugeravatar
Jake
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 459
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Jake »

Jeg synes selv, at Classic 50 faktisk er en hæderlig forstærker - særligt når man ser hvad den koster brugt på DBA m.fl.

Hvordan den behandler rørene kan man så diskutere herfra og langt ind i evigheder - forstærkerens positiver er, at rørene til den er billige, og forstærkerens egenlyd er så tilstrækkelig gennemtrængende, at hvis man ellers kan lide denne, så kan man putte relativt billige rør i (selv endda!) og få rigtig meget vellyd for pengene.

Skift af udgangsrør kan klares i skrivende stund for 500kr.

Mvh Jake
http://www.divineamps.com - OPDATERET - BASSMAN-REBUILD, RØR BOOSTER/BUFFER og andet nyt! :-)

Brugeravatar
VilhelmNielsen
Gearfreak groupie
Indlæg: 809
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af VilhelmNielsen »

[quote="Sasha"]Alternativt kunne man måske interessere sig lidt for nogle af Rivera´s Chubster-modeller, som i mine ører har en ren lyd, som er nyere Fender-forstærkeres overlegen. Oven i hatten får du så en drive-kanal, som er langt bedre, end jeg har hørt på nogen Fender. Tilmed er de ret små og fikse. Hvad disse koster på brugtmarkedet, skal jeg dog ikke gøre mig klog på[/quote]

Jeg gav 6k for min Chubster 40. Skide god forstærker, kan klart anbefales.

Simon Helm
Himmelhund
Indlæg: 24
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Simon Helm »

Tak for mange gode og interessante råd.

Jeg er i øjeblikket ikke så glad for at skulle en lille prisklasse op. Det er muligt og det kunne ske, men er samtidig igang med at skulle flytte til KBH for at gå på musikvid. så penge er ikke noget jeg har i overflod. Finder man det rigtige så må pungen jo lide... (Spagetti i en måned er gjort før)

Grundlæggende må jeg sige at jeg har søgt lidt efter en forstærker som skulle:

- Have en helt ren clean lyd - (når man har vendt sig til noget fender kan man IMO ikke helt acceptere VOX clean)
- Ligge i et overskueligt prisleje

Jeg har samtidig forsøgt at finde noget som:

- Havde en fornuftig drive lyd. (her er lydidealet tilgengæld lidt VOX'et altså har jeg været lidt i tvivl mht. riviera'er - de blir lidt marshall agtige dem jeg har hørt, og det er absolut ikke mit drive ideal.)
- Var en 112 gerne combo - Her taber Peaveyen lidt pga. størelsen. Tanken er at forstærkeren kan spille et øvelokale op og kan flyttes rundt. Hvis jeg får brug for noget mere kraft på jeg investere i et eksternt kabinet.

Jeg har samtidig ikke været ret interesseret i om den havde:

- Spring reverb - da jeg modat sikkert resten af dette fora ikke synes at det er sagen.
- Kraftig Marshall drive.

Så altså:

Fender twin osv tror jeg måske opfylder mit primær krav bedst, men de opfylder til gengæld kun det.
Rivieraerne er jeg ligeledes lidt bange for at man for for meget marshal lyd i drive kanalen, AFKRÆFT ENDELIG DENNE IDÉ hvis i er uenige.
Lionhearten og Rebelen lyder interessant, nogen bud på hvor man kan høre en af disse?

og endelig att. Alwan og Jake, hvad mener i mere teknisk med hvordan Peaveyen behandler sine rør? og hvilke betydninger har dette?

Ved det er en lang besked, håber nogen af jer gider ta' jer tid til at svare, i har sgu allerede været til megen hjælp.

Brugeravatar
Smittefar
Gearfreak sidekick
Indlæg: 4293
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Smittefar »

Lars Vad (www.amp-parts.dk) har på et tidspunkt haft Laney Lionheart stående - ved ikke om han har det endnu. Mega Steen har haft Rebellen.

Peavey Classic 30 og 50 kører vist sine rør ved en spænding, der er temmeligt meget højere, end det anbefalede for rørene - og det er vist det, de gode herrer mener.

Hvis du er til Fender clean, så tror jeg rebellen er mere dig end LionHearten - jeg opfatter selv LionHeart som mere britisk voicet (ala vox), hvor Rebellen er relativt fenderish.
Modded guitars were crap right out of the factory

Brugeravatar
andkrup
Still Got The Blues
Indlæg: 231
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af andkrup »

[quote="Simon Helm"]

...snip...

Jeg har samtidig ikke været ret interesseret i om den havde:

- Spring reverb - da jeg modat sikkert resten af dette fora ikke synes at det er sagen.
...snip...
[/quote]

+1 hérfra!

Har været tørlagt i godt 5 år (endda uden brug af nogle 12-trins programmer ;-))
lotsa strings, lotsa boxes, lotsa tubes

Jackie van Hippie
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 453
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Ny forstærker, råd/erfaringer.

Indlæg af Jackie van Hippie »

+1 Til Rivera, især Chubster'en fordi den drive kanal også er super fed!
Eneste minus er at de er lidt dyre..
"Every so often, man comes up with a correct invention - the wheel was a good idea, wasn't it? To have that round, that was a very good idea." - Jeff Beck

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen