Les Paul '59 wiring

Hvis Jimi, Eddie, Slowhand eller Slash ikke siger dig noget, er du nok gået forkert
Besvar
Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Les Paul '59 wiring

Indlæg af Rasser »

Jeg har hørt lidt om denne wiring i en LP. Kan nogen fortælle lidt om forskellen mellem alm. og '59 wiring? Og måske fortælle lidt om fordele/ulemper ved denne wiring. Jeg overvejer nemlig at prøve den i min egen LP.

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Ja, det handler jo bare om, hvordan pickupper er forbundet til volume-potmetrene - normalt eller "omvendt". Dette influerer bl.a. på, hvordan én volumeknap påvirker den modsatte pickup - især når du har dem begge koblet til. Og så lyder de to muligheder for wiring bare forskelligt - især, når volumeknappen ikke står på "10", p.g.a. forskellig impedansmæssig belastning af pickupperne. Ved "59" wiring er denne belastning jo afhængig af volumeknappens position.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Rasser »

OK. Kan du uddybe dit indlæg lidt? Hvordan påvirker '59 wiring lyden, når volumen er skruet ned? Og hvordan påvirker volumekontrollerne hinanden, når begge pickupper er valgt på omskifteren?

Mvh.
Rasmus.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Nu er jeg lige på arbejde. Så det må lige blive senere. Men ellers er jeg sikker på, at det er én af de ting, som der på det kære internet er skrevet allerflest stolper op og stolper ned om, når det kommer til laskepølse-guitarer...

Til gengæld kan jeg godt allerede nu røbe konklussionen for dig: Prøv det selv og se, om det er noget for dig!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Ingstrup »

Interessant emne.
Jeg har lige kigget i min LP fra 2000 og der er de fire potmetre ikke forbundet som på billedet her:
[attachment=0]

Jeg synes det ser lidt "crude" ud. Det ligner bare loddetin brugt som ledning. Mon det er?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Nej. Jeg ville gerne se dig lodde et stykke loddetin på sådan der. Det er et stykke fortinnet kobbertråd, som udgør en stelforbindelse.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Morten_Lyse »

Prøv lige at se linket her:
<a href="http://ashbass.com/AshBassGuitar/WireLi ... ibson.html" rel="nofollow">http://ashbass.com/AshBassGuitar/WireLi ... on.html</a>

Som jeg har forstået det er forskellen på "50's wiring" og "standard" at tonekontrollen for hver pickup er forbundet til volume-potmeterets "output,"(50's) i stedet for volume-potmetrenes "max," (standard.) Som jeg forstår det, gør det ingen forskel når volumen står på max, 10, 100% elller hvad vi nu kalder det. Toneændringen sker når vi begyndet at skrue ned for volume, hvor tonekontrollen vil reagere anderledes end med standard-wiring. I linket vises der også en måde på, hvordan man kan have pickupomskifteren stående i midter-positionen og så have den ene volumekontrol skruet helt ned og stadig have "lyd fra den anden pickup ud." - Det er vist det, du hentyder til Søren, er det ikke..? Men som jeg kan læse mig frem til det, er dét da et "neat trick," men altså som sådan ikke "50's wiring."

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Joh, det kan sagtens tænkes, at det bare er mig, der ikke er langt nok inde i fagtermerne omkring denne type guitar. Jeg må så forsøge at stive min selvtillid af med, at jeg vist langt fra er den eneste, som har taget fejl her. FWIW tror jeg nu, at dét, som jeg snakker om, giver en væsentligt større forskel i praksis (i forhold til nutidig standard) end den åbenbart "rigtige" 50´er-metode...
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Morten_Lyse »

Det er også den generelle holdning på div. forums, at det du refererer til, Søren, har en meget større effekt på lyden end det jeg mener er "50s wiring" har. Med den metode du beskriver kan man jo med pickupomskifteren i mellemposition skrue helt ned for sin ene pickup, og stadig have lyd ud af guitaren, hvorimod det med "standard" og "50's" vil "slukke guitaren helt."
Det at belaste pickupperne med en svingende impedans er dog lidt noget juks synes jeg, men hvis det lyder godt så.. ( Det gør man vel i teorien også, når man skruer ned med "almindelig" og "50's" wiring i pickupvælgerens midterposition..??) :?

"Tricket" med det jeg kalder "50's wiring" er jo at tonekontrollen, når der skrues ned for volumen, kun har fat i "noget af pickuppens signal," fremfor med moderne wiring hvor tonekontrollen har fat i hele pickuppens signal. Rent teoretisk betyder det vel, at tonekontrollen er mindre effektive med reduceret volumen end med fuld volumen, hvorfor det opleves som om man ikke mister så meget top, når man skruer ned for volumen.

Jeg har to Les Pauls med hver deres wiring, og den med "50's wiring" er også et nøk lysere end den med moderne, når man leger lidt med indstillingerne. - Jeg kan godt lide det lidt lysere, da det ikke lyder tyndt og kunstigt som div. bypasskondensatorer på volumenkontrollerne har tendens til..

Mvh;
Morten Lyse

Rasser
Still Got The Blues
Indlæg: 369
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Rasser »

Jeg prøvede i går at lodde min LP om til det, der hedder 50's wiring med selvstændige volumekontroller i Mortens link, og det virker umiddelbart fedt. Det skal dog lige prøves ordentligt af i en øver inden jeg konkluderer noget klippefast.

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Ingstrup »

Hvilken slags ledning skal man bruge til sådan noget og er det mon noget de har hos brink?
I min, nu solgte, 62RI-strat var der stofisolerede sølvledninger, hvis jeg ikke tager meget fejl.

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Arh, jeg tror sgu'tte, du finder sølvledninger i en Strat. Prøv med nogle af kobber. De plejer at virke. Hvor man så køber dem, er ikke så vigtigt.
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Brugeravatar
CobraPizza
Gearfreak roadie
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af CobraPizza »

Mener at forskellen i resistivitet mellem sølv og kobber er ekstremt lille, så tror ikke det gør den store forskel
9 out of 10 cultists recommend Cthulhu... the last one is being sacrificd..

Brugeravatar
Morten_Lyse
Sweet Child O' Mine
Indlæg: 497
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Morten_Lyse »

Nej, effekten af sølvledning er vist nogenlunde det, man ligger i det.

Matchless brugte det også i deres forstærkere, jeg ved ikke om de stadig gør..? - Jeg tror jeg vil give den gut ret, der på nettet påstod, at det virkede, i og med at han aldrig efter købet af en Matchless havde været hjemsøgt af hverken vampyrer eller varulve. Det var han eller ikke før, men rather safe than sorry.

Mvh;
Morten Lyse

Brugeravatar
Ingstrup
Smoke On The Water
Indlæg: 81
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Ingstrup »

Ikke desto mindre er jeg ret sikker på at det var sølv. Jeg kender farven på det skidt!
Det var i hvert fald ikke kobber, medmindre det var galvaniseret med noget andet. Hvad ved jeg.

Men for at spørge på en anden måde. Hvilken kvadrat ledning er anvendeligt til guitarindmad?

Brugeravatar
Sasha
Gearfreak sidekick
Indlæg: 8812
Tilmeldt: 14 years ago
Kontakt:

Re: Les Paul '59 wiring

Indlæg af Sasha »

Du er sikker på, at det ikke var "almindelig" fortinnet kobber, som ganske rigtigt er sølvfarvet..?

I princippet kan du bruge alle tykkelser, da dine pickupper næppe har højt nok output til at brænde selv det tyndeste kabel, du måtte kunne finde, over. Det tykkeste, du kan finde (skal vel måles i decimeter?), er næppe praktisk at få moslet ind i guitaren. Så jeg ville mene, at et kopromis omkring 0,2-0,5 mm2 ville være meget passende...

Her kan du f.eks. finde flere bud på "officiel" ledning til forkabling af guitarers indmad:

<a href="http://www.rockinger.com/index.php?list=WG124" rel="nofollow">http://www.rockinger.com/index.php?list=WG124</a>

Om det så er bedre end dét kabel, som du køber i den lokale elektronikbiks... well, jeg tvivler!
"When the fish scent fill the air, there'll be snuff juice everywhere"

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen